Gå til innhold

Svenskene får ladetilbud norske elbilister ønsker seg


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (1 minutt siden):

Henry Ford sa visst 'om jeg hadde spurt kundene hva de ville ha ville de svart en raskere hest'.

Jeg tror at folk *egentlig* ikke ønsker seg kortbetaling, de ønsker seg noe som er enklere enn dagens kaos. Om Bruk av brikke kunne strømlinjeformes skikkelig vil ønsket om kort falle bort.

Er vanskelig å si man ønsker noe, man ikke vet helt hva innebærer, eller ennå ikke er kommersielt tilgjengelig. Park'n charge er vel det jeg egentlig ønsker meg, men dette vil nå ta veldig lenge før er tilgjengelig.

Og hva mener jeg med Park'n charge? Jo, med det mener jeg induksjonslading som starter når jeg parkerer, og hvor betaling trekkes fra kort registrert i bilen, et kort som oppdaterer seg når det fornyes av banken.

Ingen hassel med kabler og inn og utkobling. Bare stoppe på en parkeringsplass som har en slik lader, og der lading stopper i det jeg starter bilen og kjører videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Kahuna said:

Men med den uvesentlige lille detaljen at betalingsterminal for kort knapt finnes på *noen* ladestasjoner, de må med andre ord bygges først. Hvem skal betale dette? Har ladeoperatørene enorme overskudd å ta av?

De kan ta det fra apputviklingsbudsjettet.

Jeg kjøper ikke at kortterminaler er fraværende av kostnadsgrunner. De er fraværende av antikompetitive grunner: Ladeoperatørene ønsker å ha eierskap til kundeforholdene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 hour ago, tow said:

App? Hva da, app? Jeg bruker aldri app når jeg lader. Har to ladebrikker, de dekker alle laderne jeg har testet (etter en registrering ved første lading hos det selskapet). Hvilke selskap er det du ikke får brukt ladebrikken hos?

Hva er problemet med Circle K? Det er bare å registrere en gang, og deretter bruke ladebrikken. 

Kjære "elbileier som arbeider med IT" (hva som enn måtte være interessant med den opplysningen). Er det ikke kjekt å kunne ha en oversikt over ladingene som er gjort? Hvordan får du til det om du bruker bankkort til å betale med, uten å måtte gjøre masse manuelt arbeid?

Bruker selv brikke, men må likefullt registrere meg på x antall selskaper, samt oppdatere opplysningene hos samtlige når endringer på kort. At dette ikke engang kan ordnes på en og samme brikke illustrerer behovet for en felles løsning.

Problemet med Circle K er at innen jeg har lagt inn alt av opplysninger kunne jeg omtrent vært ferdig med ladingen. Og du adresserer ikke de mindre tekniske brukerne som her vil slite og sløse mye tid. Dette er også poenget med å nevne IT, for å illustrere at selv folk med kompetanse sløser forferdelig mye tid på lading. Jeg vil faktisk gå så langt å si at løsningene i dag er diskriminerende da det ekskluderer brukergrupper.

For min del er enkel lading det viktigste, og statistikk er noe som for meg personlig er så uviktig at jeg ikke trenger å vite om det.

25 minutes ago, Kahuna said:

Henry Ford sa visst 'om jeg hadde spurt kundene hva de ville ha ville de svart en raskere hest'.

Jeg tror at folk *egentlig* ikke ønsker seg kortbetaling, de ønsker seg noe som er enklere enn dagens kaos. Om Bruk av brikke kunne strømlinjeformes skikkelig vil ønsket om kort falle bort.

Enig. Beste hadde vært at bil sorterte ut alt for meg, men når vi ser hvor tregt bilindustrien er på å omstille seg så stoler jeg ikke på at dette er klart med det første. Derfor, enten en brikke eller kort for ALLE stasjoner.

Endret av The Very End
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, sverreb said:

De kan ta det fra apputviklingsbudsjettet.

Jeg kjøper ikke at kortterminaler er fraværende av kostnadsgrunner. De er fraværende av antikompetitive grunner: Ladeoperatørene ønsker å ha eierskap til kundeforholdene.

Enig. Hvis den lokale turistbua som står på fjellet og selger vafler kan ha kort, ja da kan dyr lading (8kr hos Circle K for eksempel) dekket kostnadene med å ha en kortleser. Eventuelt kan bensinstasjonmaten dekke inn noe av kostnadene. Som med drift av bensinstasjoner er det i hovedsak alt annet enn selve energien som gir penger.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Jeg kjøper ikke at kortterminaler er fraværende av kostnadsgrunner.

Kan du dokumentere det? Da tenker jeg på hva kortterminaler og tilknytningsavgifter kostet da de første ladestasjonene ble rullet ut. At denslags er billigere i dag er ikke så rart siden bankene nå har mye hardere konkurranse på betalingsformidling enn det de hadde for bare noen år siden.

sverreb skrev (2 minutter siden):

De er fraværende av antikompetitive grunner: Ladeoperatørene ønsker å ha eierskap til kundeforholdene.

Det ene utelukker ikke det andre.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Er vanskelig å si man ønsker noe, man ikke vet helt hva innebærer, eller ennå ikke er kommersielt tilgjengelig.

Nettopp, derfor ser jeg på elbilforeningens undersøkelse først og fremst som en indikasjon på at medlemmene er misfornøyd med dagens tilstand. Det gir ikke nødvendigvis noen nyttige impulser på hvordan ting skal bli bedre.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Skjønner ikke hvorfor folk vill bakover i tid. En god app er jo langt bedre enn kort. Husker ikke sist jeg hadde med meg kort, kanskje når jeg var i USA i mars som backup.

 

Edit: Når de først er i gang, hva med myntinnkast?

Har en telefon fra 2013, og en lexus nx 450+ på vei. Får den i juli.

Så har jeg ikke mulighet for å lade hjemme, derfor vil jeg ønske å bruke bankortet til å betale for å lade litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Nettopp, derfor ser jeg på elbilforeningens undersøkelse først og fremst som en indikasjon på at medlemmene er misfornøyd med dagens tilstand. Det gir ikke nødvendigvis noen nyttige impulser på hvordan ting skal bli bedre.

Vil si meg uenig der, når man har en helt klar løsning som man er vant til og som er bortimot universell. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Kahuna said:

Kan du dokumentere det?

Nå er jeg en absolutt autoritet på hvilke argumenter jeg kjøper og ikke kjøper, så noe mer dokumentasjon er neppe nødvendig 😉

Jeg kom ikke med noen ferdig kostandsanalyse, men jeg observerer jo at kortterminaler er allestedsnærværende og ladebransjen er neppe unike i å ikke ha enorm margin på sine produkter. Ladeoperatører i andre land med dårligere kundegrunnlag enn norge ser jo også ut til å tilby betaling med kort. F.eks USA og nå Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Vil si meg uenig der, når man har en helt klar løsning som man er vant til og som er bortimot universell. 

Vi har *flere* løsninger. Bomstasjonene bruker brikker, de kan du også betale ferjebiletter med! :)

Selvfølgelig skal man spørre sine potensielle kunder om hva de synes men selve produktutviklingen bør man gjøre selv. Hvis ikke ender du bare opp med en raskere hest. ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (9 minutter siden):

Har en telefon fra 2013, og en lexus nx 450+ på vei. Får den i juli.

Så har jeg ikke mulighet for å lade hjemme, derfor vil jeg ønske å bruke bankortet til å betale for å lade litt.

Men hvorfor må du på død å liv bruke kort? Hvorfor ikke en tesla løsning der en bare plugger i feks? Hvorfor er det så viktig med kortet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kahuna said:

Vi har *flere* løsninger. Bomstasjonene bruker brikker, de kan du også betale ferjebiletter med! :)

Selvfølgelig skal man spørre sine potensielle kunder om hva de synes men selve produktutviklingen bør man gjøre selv. Hvis ikke ender du bare opp med en raskere hest. ;) 

Nå er jo autopass noe som fungerer automatisk og på alt av stasjoner, så illustrere jo bare enda en gang hvor forbrukerfientlig løsningen i dag er for elbillading.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 minutter siden):

Jeg kom ikke med noen ferdig kostandsanalyse, men jeg observerer jo at kortterminaler er allestedsnærværende og ladebransjen er neppe unike i å ikke ha enorm margin på sine produkter

Hvordan tror du omsetning per terminal på en bensinpumpe er i forhold til på en ladestasjon? 

Vi har allerede infrastruktur som kan brukes til betaling på ladestasjonene men den er ikke optimalt utnyttet. Skal vi ikke prøve å utnytte den bedre før vi krever at det kastes masse penger etter ny infrastruktur?

Lenke til kommentar
The Very End skrev (Akkurat nå):

Nå er jeg autopass noe som fungerer automatisk og på alt av stasjoner, så illustrere jo bare enda en gang hvor forbrukerfientlig løsningen i dag er.

Nettopp! Ladebransjen bør derfor skynde seg og lage noe som virker bra som autopass før myndighetene tar fra dem handlingsfriheten ved å kreve kortterminaler overalt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor folk vill bakover i tid. En god app er jo langt bedre enn kort. Husker ikke sist jeg hadde med meg kort, kanskje når jeg var i USA i mars som backup.

 

Edit: Når de først er i gang, hva med myntinnkast?

Hovedsakelig for å tvinge leverandørene til å ha i det minste en felles betalingsløsning, som ikke krever at en oppretter brukerkonto.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvordan er oppetiden på ladestasjoner?

Kan man anta at den går ned, når man gjør stasjonene mer komplekse?

Jeg vil ikke ha lovregulering som gir høyere nedetid på halvparten av lynladerene i Norge.

Men forøvrig kan man gjøre som man vil....

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Kahuna said:

Hvordan tror du omsetning per terminal på en bensinpumpe er i forhold til på en ladestasjon? 

Vi har allerede infrastruktur som kan brukes til betaling på ladestasjonene men den er ikke optimalt utnyttet. Skal vi ikke prøve å utnytte den bedre før vi krever at det kastes masse penger etter ny infrastruktur?

Vi trenger ingen ny infrastruktur. Betalingsinfrastrukturen for kortbetaling er der alt. Det eneste man trenger er kortterminaler (og jeg gjetter at hardwaren for det alt finnes i mange av ladestasjonene da forskjellen på en RFID leser og en kontaktløs kortleser i hovedsak er software og ett sted å legge inn pin)

Mange bensinpumper har lite omsetning i dag, men du trenger ikke bare se på de. Praktisk talt alle som selger noe nå har en kortterminal. Kortterminaler kan koste under en tusenlapp i små volum*

Som sagt: Jeg kjøper ikke at det er kostnader som gjør at ladeleverandørene ikke tilbyr samme betalingsløsning som absolutt alle andre gjør.

https://www.paypal.com/us/business/pos/payments/card-reader

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Kahuna said:

Nettopp! Ladebransjen bør derfor skynde seg og lage noe som virker bra som autopass før myndighetene tar fra dem handlingsfriheten ved å kreve kortterminaler overalt.

De mister da ingen handlefrihet selv om de påkrevd å tilby kortbetaling. De står fortsatt fritt til å tilby andre løsninger. Om de gidder er jo avhengig av om de tror de andre løsningene overhode blir brukt når den mye mer aksepterte kortløsningen kommer, men det sier jo mer om hvor fåfengt det er å finne opp hjulet på nytt hele tiden.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, sverreb said:

De mister da ingen handlefrihet selv om de påkrevd å tilby kortbetaling. De står fortsatt fritt til å tilby andre løsninger. Om de gidder er jo avhengig av om de tror de andre løsningene overhode blir brukt når den mye mer aksepterte kortløsningen kommer.

De fleste av oss er vel vant til å aldri bruke kort lenger, men kun mobilen - og for å få oversikt over ladingen må du jo ha en app uansett - så ja, det tror vi nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...