Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

rart wolkswagen har gjort det så avansert å bytte lyspære


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 hours ago, stamkunde said:

Jeg har tenkt. Hva om man kan lage lokk til dekselet som er rundt hjulene? Vil det bidra til langt effektivere å bytte xenon? Eller må hele lampen av for å komme til å bytte ut xenon pæra?

Det er flere biler som har åpning i hjulbuen for å bytte pære, men det er da gjerne snakk om halogen. Husk at for Xenon har lykten en ganske annen utforming og det er flere komponenter. Hvor vanlig det evt. er å plassere ballast et annet sted er jeg usikker på, men så vidt jeg husker står pæren normalt direkte koblet i ballast-modulen, som også er ganske stor.

Husk at på aktuell VW-modell med vanlig halogen, er enkelt å bytte pærer. Men ja, det hadde helt klart vært enklere om man kunne løsne lykten uten å måtte løsne "støtfanger" (i gåseøyne, ettersom det er snakk om et deksel og at selve støtfangeren egentlig ligger bak dekselet).

Lenke til kommentar
On 4/1/2022 at 7:27 PM, zanta said:

Heldigvis er det LED på nesten alt nå, så dette er noe man slipper.

Heldigvis og heldigvis: Husker ikke sikkert merke eller modell, men er fotalt av bilmekaniker om bil hvor det koster 30.000,- mener jeg det var for å bytte lykt med LED! Så hvor bra det er med LED er jeg LANGT i fra sikker på selv om LED i utgangspunktet varer lenge.

Lenke til kommentar

De bilmerker som krever stor demontering for å skifte en lyspære tar ikke trafikksikkerhet på alvor. Å måtte bestille verkstedtime for bytte av lyspære (lyskilde) er latterlig.

Har to år gammel bil, helt grei (litt trangere enn før) tilgang til å skifte lys, uten å demontere noe. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det skjer typisk når motorrommet er designet for en type motor, og så setter man inn en annen motor som tar større plass, at det blir helt håpløst.

Porsche har uansett en av de bedre løsningene på problemet. Helt til man bremser _hardt_ og lykta ikke var skikkelig klikket på plass.

Her er bilde av leiebilen min.
IMG_3658.thumb.JPG.f0617674ace112b08f0ab243772e0256.JPG

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (10 timer siden):

Heldigvis og heldigvis: Husker ikke sikkert merke eller modell, men er fotalt av bilmekaniker om bil hvor det koster 30.000,- mener jeg det var for å bytte lykt med LED! Så hvor bra det er med LED er jeg LANGT i fra sikker på selv om LED i utgangspunktet varer lenge.

30 000,- er vel egentlig litt "billig" iforhold til de skrekkhistoriene jeg har hørt om ledlykter. 

Ledlykter må vel byttes hovedsakelig av fuktproblemer nå til dags. 

Mercedes 

 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 2.4.2022 den 14.25):

Hvorfor er wolkswagen eiere stille i båten og reagerer ikke og stiller spørsmål til tyske ingeniører og konstruering og oppbygning av bilen, norske forhandlere og mekanikere i wolkswagen verksteder. 

Har wolkswagen bruksanvisning selv får pære bytte? Det bør dem ha for dette blir for dumt. 

Ikke Wolkswagen, men Volkswagen

Volk = folk

Wagen = vogn

(=folkevogn =vogn for folket) 

Ellers formoder jeg at dette er en generell utvikling. Bilprodusentene forsøker vel å tjene på dette også...

Bakgrunnen er vel at alt er mye mer avansert og komplekst enn før. 

Det finnes sikkert merker der dette ikke har tatt over enda. Så spørs det bare om man vil ha disse... 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mechablast skrev (På 3.4.2022 den 0.02):

Har vært ganske sint selv, etter å ha byttet både turbo, egr ventil og vinkeldrev (dyrt, og egentlig mer en hva den er verdt) 

Hadde kjøpt ny bil istedet om jeg hadde vist at alt skulle ryke på rekke og rad

Sånn er det alltid. Men man må jo ikke bruke originaldeler... 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde en opel vectra fra c.a samme årstall der det var mulig å bytte pære uten å fjerne skjermen men det var lettere å ta av frem skjermen som i videoen og ta ut lyktene for å slippe å kutte fungrene

På en så gammel bil er jeg ikke akkuratt redd for den, det er et verktøy som skal gå fra hjem til jobb 90% av tiden

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar

Jeg har byttet xenonpærer på min Insignia 2014. 

På den kan du trekke opp hele påfyllingsrøret til spylevæsken. 

På den andre siden kan du ta bort lutfilterboksen så har du 50 cm med plass. 

Stor forskjell fra bil til bil. Blir liksom litt tungvint om du skal basere hele bilholdet ditt på hvordan det er  å skifte pære. En xenonpære har fort en levetid på 4-5-6 år alt ettersom hvor mye du kjører. Om du da må bruke 1,5 time på pæreskift hvert 4-5-6. år samtidig som internett er full av instruksjonsvideoer om hvordan du kan fikse akkurat din bil. 

For å sette ting i litt større perspektiv, så er det helt normalt at folk i England står ute i gata og gjør større reparasjoner av sin egen bil. Gjerne skifte clutch og topp-pakning fordi de rett og slett ikke har råd til bilverksted. 

Lenke til kommentar

sant nok. 

En garasje sier jeg ikke nei takk til

hvis jeg forstår det riktig og ingen har heller nevnt det, så er det ikke mulig for wolkswagen passat 2009 modell å gjøre det. På venstre side mener jeg det er større avstand til deler, men høyre side har du spylervæske som er klint inntil. 

Hvor får jeg kjøpt datamaskin til bilen? som kan finne alle feilen i bilen? 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (14 timer siden):

sant nok. 

En garasje sier jeg ikke nei takk til

hvis jeg forstår det riktig og ingen har heller nevnt det, så er det ikke mulig for wolkswagen passat 2009 modell å gjøre det. På venstre side mener jeg det er større avstand til deler, men høyre side har du spylervæske som er klint inntil. 

Hvor får jeg kjøpt datamaskin til bilen? som kan finne alle feilen i bilen? 

https://diagnosebutikken.no/

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...