Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

rart wolkswagen har gjort det så avansert å bytte lyspære


Anbefalte innlegg

kan ikke fatte å begripe at man har gjort det så avansert å bytte så enkelt som en lyspære på bilen. Jeg kjører en wolkswagen passat 2009 modell. 

Må jeg virkelig bestille verksted time? jeg er sjokkert. 

Jeg ser boks på baksiden med klips, kan man virkelig ikke komme til der, om man demonterer noen deler i motorrommet? som f.eks dieselfilterhuset og vindusvisker flasken?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av de nyere bilene krever verkstedtime for det som før var helt enkle jobber man kunne gjøre selv. Det er jo klart at det er økonomiske grunner til det når de tar 1 000 kr timen og bruker svindyre originaldeler. Da jeg skulle bytte exenonpære på bilen min krevde merkeforhandler 2000 kr bare for pæren og 1000 kr for jobben. Jeg gikk på biltema og fant en tilsvarende pære for 390 kr (sikkert ikke like høy kvalitet, men men) og gjorde arbeidet selv etter litt googling og noen videoer senere.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, neglesprett said:

Tydelig at vw ikke vil man skal utføre vedlikehold selv.

Dette gjelder ikke bare VAG. Byttet nærlyspære på min MB B-klasse, det krever 20 cm lange og 5 mm tykke (tynne) fingre. På damas Pug 107 (= Toyota Aygo) må hele lykten demonteres fra bilen for å skifte H4-pære.

Heldigvis er det LED på nesten alt nå, så dette er noe man slipper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er wolkswagen eiere stille i båten og reagerer ikke og stiller spørsmål til tyske ingeniører og konstruering og oppbygning av bilen, norske forhandlere og mekanikere i wolkswagen verksteder. 

Har wolkswagen bruksanvisning selv får pære bytte? Det bør dem ha for dette blir for dumt. 

Endret av stamkunde
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var det nettopp en tråd her om det samme - bytte av Xenon-pærer på Passat fra den perioden. Andre VW-modeller fra perioden er ikke så forskjellig. 

VW - eller VAG generelt - er ikke de eneste som har dette som en ganske komplisert prosess. Prosessen er ei heller spesielt vanskelig - den tar bare tid. Som jeg sa i den andre tråden, så tok det et par timer for min del i garasjen hjemme. Ei heller har jeg noe rikt utvalg av verktøy (en Ikea-skrumaskin var også involvert når jeg gjorde dette på en VW Touran jeg hadde tidligere, som har ganske så lik prosess).

Endret av NULL
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 2.4.2022 den 14.28):

Nå var det nettopp en tråd her om det samme - bytte av Xenon-pærer på Passat fra den perioden. Andre VW-modeller fra perioden er ikke så forskjellig. 

VW - eller VAG generelt - er ikke de eneste som har dette som en ganske komplisert prosess. Prosessen er ei heller spesielt vanskelig - den tar bare tid. Som jeg sa i den andre tråden, så tok det et par timer for min del i garasjen hjemme. Ei heller har jeg noe rikt utvalg av verktøy (en Ikea-skrumaskin var også involvert når jeg gjorde dette på en VW Touran jeg hadde tidligere, som har ganske så lik prosess).

det skal da ikke ta to timer å bytte lyspære. Det blir for dumt. Dette er jo en ingeniør tabbe. 

Hvorfor sitter wolkswagen eier stille og ikke reagerer?

 

er dette mulig?

youtube klipp.

 

jeg er jo sjokkert veien man må gå for å skifte en pære på en bil, skjemmes ikke wolkswagen?

youtube klipp

 

sensasjons nyheter fra passat. Bytte lyspære. 

totalt sjokka

 

hvis blinkelys

javel?

 

kunne man virkelig ikke gjøre det enklere?

 

 

jetta samme problem

at ikke wolkswagen skjemmes?

 

sikkert kult, men er provosert nå

 

baklykt gjorde dem enkelt, hvorfor ikke front lys likens????

Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (22 timer siden):

VW er søppel. Dårlig trend som dessverre gjelder de fleste bilmerker i dag. Enkelte nye japanere er det heldigvis veldig rett fram.

fortell meg om en bil der jeg kan skifte pære selv, jeg tørr ikke gå i butikken mer, for jeg må jo ha virkelig forhåndskunnskaper på en bil før jeg kjøper en ny en. Jeg vil ikke ha wolkswagen mer. Jeg er dritt lei. 

Jeg må ut med 1600 kr per xenonpære på verksted, pluss arbeid som er på 2000 kr var det vel. Jeg er så provosert atte. 

Endret av stamkunde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, stamkunde said:

fortell meg om en bil der jeg kan skifte pære selv, jeg tørr ikke gå i butikken mer, for jeg må jo ha virkelig forhåndskunnskaper på en bil før jeg kjøper en ny en. Jeg vil ikke ha wolkswagen mer. Jeg er dritt lei. 

Jeg må ut med 1600 kr per xenonpære på verksted, pluss arbeid som er på 2000 kr var det vel. Jeg er så provosert atte. 

Whoops så ikke kommentaren din.
Jeg vet at det er rett fram på nye Suzuki Swift & Toyota Ch-R. På min Subaru 2009 mod må jeg kun fjerne et plastikk deksel. Jeg vet ikke hva slags bil eller årsmodell du evnt kunne vært ute etter. Uansett om det er nybil eller nyere bil kan du spørre selger. Evnt innhente deg informasjon om aktuelle biler i forum som Reddit el. Hadde uten tvil valgt Japansk, både Toyota & Suzuki som nevnt er veldig ok biler! ; Mazda & Honda også forøvrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (1 time siden):

Whoops så ikke kommentaren din.
Jeg vet at det er rett fram på nye Suzuki Swift & Toyota Ch-R. På min Subaru 2009 mod må jeg kun fjerne et plastikk deksel. Jeg vet ikke hva slags bil eller årsmodell du evnt kunne vært ute etter. Uansett om det er nybil eller nyere bil kan du spørre selger. Evnt innhente deg informasjon om aktuelle biler i forum som Reddit el. Hadde uten tvil valgt Japansk, både Toyota & Suzuki som nevnt er veldig ok biler! ; Mazda & Honda også forøvrig.

jeg vil gå for japansk bil neste gang. Tenkte Honda og Mazda og Toyota. 

Men det er sikkert mange andre ting man må tenke på ved bilkjøp. Men blir fortvilet over Wolkswagen nå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...