Gå til innhold

Baneheiasaken: Nye beviser, etterforskningen nærmer seg slutten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har aldri vært fnugg av bevis mot Viggo. Bare tilståelsen til Jan Helge, der han får strafferabatt for å si at Viggo var hovedmannen, og avhørstekknikken som la opp til den utveien ved å antyde at han også var et offer.

Det har hele tiden vært kommunikasjon med mobiltelefonen og basestasjonen hjemme, så han var ikke i Baneheia uten dekning fra den basestasjonen da Jan Helge utførte handlingene.

DNA-beviset som sier to gjerningsmenn ble misforstått.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mer rundt gjenopptagelsekommisjonen: https://www.nrk.no/norge/frode-sulland-og-arvid-sjodin-vil-avvikle-gjenopptakingskommisjonen-1.16148479

 

 

Sitat

Samme mann skrev alle forslagene til Baneheia-avgjørelsene

Gjennom ni år ba Viggo Kristiansen om å få saken sin gjenopptatt. Alle gangene var det samme mann som skrev forslag til avgjørelse.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/69627W/samme-mann-skrev-alle-forslagene-til-baneheia-avgjoerelsene

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Interessant lesing rundt Bente Mevåg, og hennes rolle allerede under rettssaken (tolkning av DNA), samt videre roller vedr. gjenopptagelse.

Også en del skriverier om andre interne konflikter og kamper, som totalt sett oppfattes sjokkerende for meg! Jeg ser maktsyke mennesker, som gjerne lefler med sannheten for å sikre seg og sine. Ikke rart det blir ett og annet justismord da ... 

https://www.politiforum.no/baneheia/villedet-om-baneheia-i-retten/229702

🤯

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (22 timer siden):

Interessant lesing rundt Bente Mevåg, og hennes rolle allerede under rettssaken (tolkning av DNA), samt videre roller vedr. gjenopptagelse.

Også en del skriverier om andre interne konflikter og kamper, som totalt sett oppfattes sjokkerende for meg! Jeg ser maktsyke mennesker, som gjerne lefler med sannheten for å sikre seg og sine. Ikke rart det blir ett og annet justismord da ... 

https://www.politiforum.no/baneheia/villedet-om-baneheia-i-retten/229702

🤯

Jeg er sjokkert! Det må da være mulig å straffeforfølge Mevåg når hun bevisst har unnlatt bevis? Ref at hun sa alle DNA prøver var destruert i 2010. 

 

Og for en forkastelig arroganse. "Retten tar sine egne avgjørelser"

Grunnlaget for retten sin avgjørelse var basert på uriktig informasjon fra Mevåg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

I Sverige blir dokumentene offentlige når tiltalen tas ut. I Norge er Riksadvokaten kritisk til mer åpenhet.

Bare én måned før Baneheia-avgjørelsen advarte Riksadvokaten mot mer åpenhet hos politiet. De antyder at innsyn vil brukes til «sladder og underholdning».

Justismordet mot Viggo ble rullet opp hovedsakelig etter mistanke da et par nøkkelpersoner fikk tilgang til politiets egne logger og dokumenter. 

Hadde vi ikke fått ut disse dokumentene, ville vi nok aldri forstått at det var politiet som selv la fra ideen om at Viggo var med på ugjerningen til JHA.

Slike detaljer er viktig for samfunnet å få tilgang på! I Sverige er det altså helt naturlig at interne dokumenter deles utad. I Norge ønsker riksadvokaten mindre av dette. (Er sikkert plagsomt når media snoker i det elendige politiarbeidet, men hvordan skal vi ellers få hevet kvaliteten?!)

Les mer i BT: https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/rllaGK/i-sverige-blir-dokumentene-offentlige-naar-tiltalen-tas-ut-i-norge-er-riksadvokaten-kritisk-til-mer-aapenhet

Endret av qualbeen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forøvrig har Aftenposten en fin artikkel, som i bunn og grunn forteller meg at det er fint mulig å presse frem en tilståelse – også der det ikke foreligger noe straffbart.

Mennesker er svake for press, vi kan bli usikre på oss selv, og vi tenderer til å gi etter - bare presset er stort nok.

Sitat

Avhørseksperten Gísli H. Guðjónssonadvarte mot justismord i både Birgitte Tengs-saken og Baneheia-saken. 

74-åringen er en av verdens mest kjente eksperter på falske tilståelser og avhørsmetoder. Han ble for alvor kjent da vitnemålet hans bidro til at dommen mot Birmingham Six og Guildford Four ble avslørt som justismord i Storbritannia. I begge sakene ble de tiltalte presset og truet til å innrømme lovbrudd de ikke hadde begått.

I både Baneheia-saken og Birgitte Tengs-saken ble nettopp avhørsmetoden avgjørende for justismordet.

Link: https://www.aftenposten.no/norge/i/y6626E/verdenskjent-professor-i-rettspsykologi-drapene-var-grusomme-og-har-satt-et-varig-merke-paa-norge

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (28 minutter siden):

Forøvrig har Aftenposten en fin artikkel, som i bunn og grunn forteller meg at det er fint mulig å presse frem en tilståelse – også der det ikke foreligger noe straffbart.

Mennesker er svake for press, vi kan bli usikre på oss selv, og vi tenderer til å gi etter - bare presset er stort nok.

Jeg tror ikke at vi andre som ikke har sittet dag ut og dag inn i avhør kan sette oss inn i hva det innebærer, og hvilket press to garvede betjenter kan utøve på en 19-åring i en svært vanskelig posisjon.

Min forståelse er at avhørsfaget har endret seg vesentlig de siste 20 åra. Fra å prøve å få antatt garvede til å «knekke», til å prøve å få dem i tale og samarbeid. Det er nok fremdeles en ganske krevende situasjon.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (13 timer siden):

Jeg er sjokkert! Det må da være mulig å straffeforfølge Mevåg når hun bevisst har unnlatt bevis? Ref at hun sa alle DNA prøver var destruert i 2010.

Til hennes forsvar så skal man jo også nevne at sakens beviser ble krevd destruert, noe man kan gjøre i Norge etter en viss tid etter domfellelse. Sjansen er stor for at hun trodde de var destruert da det var den gamle instruksen. Noen kan ha hatt andre planer og da latt henne tro dette. Tilsvarende skjedde  vel delvis med teledataene også. Noe ble destruert mens annet ikke ble det.

Det virker for meg som om ikke alle var like enige i hva som skjedde på kammerset i denne saken for at slik ulydighet skulle kunne bli normen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Til hennes forsvar så skal man jo også nevne at sakens beviser ble krevd destruert, noe man kan gjøre i Norge etter en viss tid etter domfellelse. Sjansen er stor for at hun trodde de var destruert da det var den gamle instruksen. Noen kan ha hatt andre planer og da latt henne tro dette. Tilsvarende skjedde  vel delvis med teledataene også. Noe ble destruert mens annet ikke ble det.

Det virker for meg som om ikke alle var like enige i hva som skjedde på kammerset i denne saken for at slik ulydighet skulle kunne bli normen.

En slik prosess, altså det å destruere, må garantert dokumenteres på en eller annen måte. Dette var, etter min forståelse, hennes overordnede ansvar. Å si at man trodde blir for lettvint. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Fra å prøve å få antatt garvede til å «knekke», til å prøve å få dem i tale og samarbeid. 

Det som er forskjellen nå i følge politiet selv er inngangsvinkelen. Man prøvde tidligere å å bevise skyld hos vitner(/mistenkte), nå skal man prøve å hjelpe de å finne ting som beviser uskyld

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Det som er forskjellen nå i følge politiet selv er inngangsvinkelen. Man prøvde tidligere å å bevise skyld hos vitner(/mistenkte), nå skal man prøve å hjelpe de å finne ting som beviser uskyld

Vil også legge til at dette er ein metodikk som politiet no brukar på alle områder. Også ved etterforsking så skal ein bruke denne metodikken. Når ein finn ein død person så startar ein å eliminere det som ikkje kan ha skjedd, så før ein kallar det drap så må ein utelukke naturlege årsaker, og for å kome fram til korleis drapet har blitt begått så går ein gjennom og utelukker "alt" som ikkje er forenelege med dei skadane som ein ser.

Dette er eit stort politifagleg framskritt då ein slik framgangsmåte også gjer at det ein sitter igjen som alternative forklaringar også er dei einaste alternative forklaringane. Den store ulempen er at det sjølvsagt er langt meir arbeidskrevjande å skulle bruke tid å på etterforske alternative teoriar. Enten det er å forfølge den mistenktes forklaring til ein finn logiske feil og så starte på nytt ved neste forklaringsversjon, eller det er ved etterforsking der ein fyrst beviser at såret ikkje kan stamme frå eit fall, før ein heilt til slutt ender opp med å føre bevis for at det er den mistenktes kniv som har blitt brukt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (På 22.10.2022 den 21.07):

Det er på bakgrunn av bevisene fastslått at han ikke har befunnet seg på åstedet når ugjerningene skjedde.

Dette virker som en sentral uenighet.

For (straffe-)loven så er det vel tilstrekkelig å skille mellom «er bevist skyldig innenfor enhver rimelig tvil», og «ikke bevist skyldig innenfor enhver rimelig tvil«? Jeg ville ha trodd at det var tilstrekkelig for å få saken sin gjenopptatt og evt omstøtt også?

VK kan umulig måtte bevise at han var uskyldig, det er nok at han viser at påtalemyndighetenes bevisføring ikke beviser at han er skyldig?

»

Det samlede etterforskningsmaterialet ikke gir bevismessig grunnlag for straffeforfølgning av Kristiansen for de forholdene han ble dømt for i Baneheia-saken, ifølge ham.

– Tvert imot har det kommet til nye opplysninger som klart svekker de bevisene som forelå mot Kristiansen da han ble dømt, sier han videre.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wAPEGd/riksadvokaten-vil-frifinne-viggo-kristiansen

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...