Gå til innhold

Baneheiasaken: Nye beviser, etterforskningen nærmer seg slutten


Anbefalte innlegg

Siv Hallgren forlot nylig jobben som leder av Gjenopptagelsekommisjonen. Hun var en (av flere) som var sterkt imot gjenopptagelse for VK. 

Ny jobb: leder over de som bestemmer erstatningssaken til nettopp VK (og andre som har krav på erstatning). 🤯

Riktignok har hun sagt seg inhabil (hvilket hun jo vitterlig er!), men hvordan vet vi at hun ikke vil forsøke å påvirke sine kolleger som jobber med saken? 

Hun har tross alt fått lederrolle i denne etaten, og jeg sliter med å forstå hvordan hun skal klare å trygge VK, media og undertegnede om at hun ikke påvirker saken, hverken direkte eller indirekte?

Selv om hun gjør en utmerket jobb, og helt og holdent holder seg borte fra saken, vil jo mange spekulere. Uansett hvor upåklagelig hun er i denne rollen, ser jeg ikke at det vil fungere. 

Spør du meg burde hun blitt pålagt karantene/permisjon under behandling av tidenes største norske justismord!

(Så snart saken er ferdig, må hun gjerne lede SRF. Det har jeg ingenting i mot.)

B7892698-0BFA-4371-9D5F-7728244CFFAE.thumb.jpeg.33dba167b134481e06823022a7c5d2ae.jpeg

https://www.nrk.no/nyheter/drapene-i-baneheia-1.11756441#1.16154062.1.16154062

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten detalj som det ikke er skrevet mye om: Hvordan klarte VK å låse seg ute av bua, slik at han får behov for ekstranøkkelen han har gitt til JHA? Dørene til bua er ganske enkle i utførelsen, og ser ut til å kun ha hengsler til hengelås. Jeg har lest at VK fikk to hengelåser i betaling for å ha malt garasjen til en bekjent (dårlig betaling, men ok). Poenget er at det ikke ser ut til å ha vært smekklås på noen av dørene, som gjør det mulig å låse nøkler inne. Å låse seg ut av en dør med hengelås er da ikke mulig? VK må ha forlagt nøklene, eller mistet de - men det er ikke det han sier i sine forklaringer. Han har låst seg ute. Er det noen som har tilleggsopplysninger her?

Endret av Kyriakin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, Kyriakin said:

En liten detalj som det ikke er skrevet mye om: Hvordan klarte VK å låse seg ute av bua, slik at han får behov for ekstranøkkelen han har gitt til JHA? Dørene til bua er ganske enkle i utførelsen, og ser ut til å kun ha hengsler til hengelås. Jeg har lest at VK fikk to hengelåser i betaling for å ha malt garasjen til en bekjent (dårlig betaling, men ok). Poenget er at det ikke ser ut til å ha vært smekklås på noen av dørene, som gjør det mulig å låse nøkler inne. Å låse seg ut av en dør med hengelås er da ikke mulig? VK må ha forlagt nøklene, eller mistet de - men det er ikke det han sier i sine forklaringer. Han har låst seg ute. Er det noen som har tilleggsopplysninger her?

Umulig? Hvis jeg vil skal jeg da klare å låse meg ut med hengelås om det er det det står på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant;
 

Sitat

Ingen tok seg bryet med å reflektere litt rundt det faktum at flere av aktørene som den gangen stod bak etterforskningen selv hadde gått inn i styret til Stine Sofies Stiftelse. Den sentrale Kripos-etterforskeren Asbjørn Hansen ble etter hvert en god venn av Ada Sofie Austegard og har sittet i styret i stiftelsen. Tidligere etterforskningsleder Magne Storaker har jobbet i Stine Sofies Stiftelse. Tidligere medlem av gjenopptakelseskommisjonen, Ann-Kristin Olsen, sitter i styret nå. Det er en salig røre. Godt lukter det heller ikke. Ikke den gangen, og ikke i dag.

http://kampanje.com/medier/2022/10/--presse-norge-ma-pirke-litt-i-det-vonde-i-baneheia-saken/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10/25/2022 at 1:30 PM, The Avatar said:

Vil også legge til at dette er ein metodikk som politiet no brukar på alle områder. Også ved etterforsking så skal ein bruke denne metodikken. Når ein finn ein død person så startar ein å eliminere det som ikkje kan ha skjedd, så før ein kallar det drap så må ein utelukke naturlege årsaker, og for å kome fram til korleis drapet har blitt begått så går ein gjennom og utelukker "alt" som ikkje er forenelege med dei skadane som ein ser.

Dette er eit stort politifagleg framskritt då ein slik framgangsmåte også gjer at det ein sitter igjen som alternative forklaringar også er dei einaste alternative forklaringane. Den store ulempen er at det sjølvsagt er langt meir arbeidskrevjande å skulle bruke tid å på etterforske alternative teoriar. Enten det er å forfølge den mistenktes forklaring til ein finn logiske feil og så starte på nytt ved neste forklaringsversjon, eller det er ved etterforsking der ein fyrst beviser at såret ikkje kan stamme frå eit fall, før ein heilt til slutt ender opp med å føre bevis for at det er den mistenktes kniv som har blitt brukt.

Og mengden oppklarte saker har skutt i været etter dette store fremskrittet? 

Jeg er glad man ikke benytter god gammeldags "banke en tilståelse ut av han" eller juge/lure tilståelser ut av folk, men jeg hadde likt at alle disse fremskrittene som er gjort hadde gjort politiet bedre i stand til å oppklare saker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (8 timer siden):

Og mengden oppklarte saker har skutt i været etter dette store fremskrittet? 

Jeg er glad man ikke benytter god gammeldags "banke en tilståelse ut av han" eller juge/lure tilståelser ut av folk, men jeg hadde likt at alle disse fremskrittene som er gjort hadde gjort politiet bedre i stand til å oppklare saker. 

Nei. Oppklaringsprosenten er dalande i alle politidistrikt. Den store ulempen med ein slik nøyaktig etterforskningsmetode er at det ikkje er nok ressursar til å etterforske alle straffesaker i like stor detalj.
Den store fordelen er at kvaliteten på arbeidet blir mykje betre.

Eg meiner at dette er rette vegen å gå, så får vi heller bruke meir ressursar på politiet slik at fleire saker kan etterforskast på skikkeleg måte.

Det sagt så er også oppklaringsprosenten ein litt problematisk målestokk, for høg oppklaringsprosent treng ikkje nødvendigvis å bety at det er ein høg prosent av korrekt oppklarte saker. Ved å konsekvent måle "kvaliteten" til eit politidistrikt i oppklaringsprosent så premierer ein også slett politiarbeid der politiet hoppar til konklusjonar for å kunne sette saka som oppklart.
At det er feil person som blir utpeikt som gjerningsperson spelar ingen rolle for oppklaringsprosenten, og det er slik vi får justismord i større og mindre saker.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Interessant:

Sitat

Mens Jan Helge Andersen (41) sier han fryktet kameraten sin, mener Viggo Kristiansen (43) at de to var i ferd med å skli fra hverandre. Samtidig reagerer politiet på at de to angivelig ikke snakket om drapene.


 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slik-var-vennskapet-etter-baneheia-drapene/15149407/

Lenke til kommentar
Mizzie skrev (2 minutter siden):

Så vidt jeg forstår har de to nylig blitt bedt om en forklaring på deres forhold den gang. 

Å besvare dette i dag, anser jeg som lite relevant. Dette er over tjue år siden, og minnene er forlengst endret og vridd. Slik er det bare med den menneskelige hjerne. Den er selektiv, og åpen for påvirkning. Ingen av disse to kan klare å avgi en 100% korrekt gjengivelse av deres forhold og vennskap fra den gang.

Allikevel; påstanden at de kanskje ikke var fullt så "erteris" som media ønsket å fremstille, har ligget i lufta i ca tjue år. De hadde beviselig (noen) forskjellige fritidssysler. Men dette baserer jeg på innsatsen i Heimevernet den gang – ikke hva de påstår i dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 30.10.2022 den 23.30):

Så vidt jeg forstår har de to nylig blitt bedt om en forklaring på deres forhold den gang. 

Å besvare dette i dag, anser jeg som lite relevant. Dette er over tjue år siden, og minnene er forlengst endret og vridd. Slik er det bare med den menneskelige hjerne. Den er selektiv, og åpen for påvirkning. Ingen av disse to kan klare å avgi en 100% korrekt gjengivelse av deres forhold og vennskap fra den gang.

Allikevel; påstanden at de kanskje ikke var fullt så "erteris" som media ønsket å fremstille, har ligget i lufta i ca tjue år. De hadde beviselig (noen) forskjellige fritidssysler. Men dette baserer jeg på innsatsen i Heimevernet den gang – ikke hva de påstår i dag. 

Mulig det. Men spesielt å reise til Danmark sammen retter drapene og konsumere alkohol. 

Hva med blodflekkene som ble funnet på veska til Kristiansens sykkel? Har dette blitt prøvd analysert siden? Klærne de hadde på seg? 

Lenke til kommentar
Mizzie skrev (15 minutter siden):

Mulig det. Men spesielt å reise til Danmark sammen retter drapene og konsumere alkohol. 

Hva med blodflekkene som ble funnet på veska til Kristiansens sykkel? Har dette blitt prøvd analysert siden? Klærne de hadde på seg? 

Uavhengig av skyldspørsmål, er det ikke spesielt oppsiktsvekkende at folk fra Kristiansand drar til Danmark. Hverken da eller nå. 

Jeg har ikke kjennskap til blodflekker, men dersom politiet kom over det, forventer jeg at dette ble nøye undersøkt. Kan ikke tro annet enn at disse prøvene selvfølgelig har blitt sjekket flere ganger siden også. Men igjen; jeg kjenner ikke til denne påstanden om blod. Dersom det var en god match der, hadde vi garantert visst om det!

Klær ble analysert opp og ned i mente. Uten at det hjalp noe særlig. Til tross for påstanden om at VK kledde av jentene, fant de ikke DNA fra ham der heller (ei heller på/i ofrene).

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Uavhengig av skyldspørsmål, er det ikke spesielt oppsiktsvekkende at folk fra Kristiansand drar til Danmark. Hverken da eller nå. 

Jeg har ikke kjennskap til blodflekker, men dersom politiet kom over det, forventer jeg at dette ble nøye undersøkt. Kan ikke tro annet enn at disse prøvene selvfølgelig har blitt sjekket flere ganger siden også. Men igjen; jeg kjenner ikke til denne påstanden om blod. Dersom det var en god match der, hadde vi garantert visst om det!

Klær ble analysert opp og ned i mente. Uten at det hjalp noe særlig. Til tross for påstanden om at VK kledde av jentene, fant de ikke DNA fra ham der heller (ei heller på/i ofrene).

Het står det litt:

https://www.nrk.no/norge/blod-pa-viggos-veske-1.522217
 

Ble drapsvåpenet funnet? 

Lenke til kommentar
Mizzie skrev (1 time siden):

Interessant! 

Så ser jeg følgende: 

Sitat

Undersøkelsene av sykkelvesken ble gjort […] etter at Kristiansen og Jan Helge Andersen ble dømt for drapene i Kristiansand byrett.

Wtf?!!?

Hvorfor ble ikke blod-spor undersøkt før rettssak? Dette var med andre ord ikke med som bevis, da, vil jeg tro?

Nå vet jeg svært lite om omstendighetene her, men dersom dette er en veske som satt fysisk fast på sykkelen, er omtrent eneste mulighet å finne fremmed blod der, at ofrene var i kontakt med vesken og sykkelen. 

Dette strider i mot teorien som forelå den gang. Sykkelen skulle liksom være parkert utenfor friluftsområdet. Kanskje derfor dette sporet ikke ble ansett relevant?

Og, altså, da de undersøkte etter domfellelse, fant de fremdeles ingen kobling til jentene.

 ---

Sitat

Ble drapsvåpenet funnet? 

Nope. Nix. 

Endret av qualbeen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (6 timer siden):

Hvorfor ble ikke blod-spor undersøkt før rettssak? Dette var med andre ord ikke med som bevis, da, vil jeg tro?

Nå vet jeg svært lite om omstendighetene her, men dersom dette er en veske som satt fysisk fast på sykkelen, er omtrent eneste mulighet å finne fremmed blod der, at ofrene var i kontakt med vesken og sykkelen. 

Dette strider i mot teorien som forelå den gang. Sykkelen skulle liksom være parkert utenfor friluftsområdet. Kanskje derfor dette sporet ikke ble ansett relevant?

Det er vel slett politiarbeid å ikke undersøke sykkelvesken, styret, eller forsåvidt hele sykkelen etter blod. Dersom VK har begått drap med kniv, så er det ikke helt urimelig å anta at dette kan ha smittet over på vesker eller styret på sykkelen på vei hjem? Det er såvidt jeg vet ikke altfor lett å vaske seg grundig for blod, og ihvertfall ikke under de omstendighetene i denne saken? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (7 timer siden):

Interessant! 

Så ser jeg følgende: 

Wtf?!!?

Hvorfor ble ikke blod-spor undersøkt før rettssak? Dette var med andre ord ikke med som bevis, da, vil jeg tro?

Nå vet jeg svært lite om omstendighetene her, men dersom dette er en veske som satt fysisk fast på sykkelen, er omtrent eneste mulighet å finne fremmed blod der, at ofrene var i kontakt med vesken og sykkelen. 

Dette strider i mot teorien som forelå den gang. Sykkelen skulle liksom være parkert utenfor friluftsområdet. Kanskje derfor dette sporet ikke ble ansett relevant?

Og, altså, da de undersøkte etter domfellelse, fant de fremdeles ingen kobling til jentene.

 ---

Nope. Nix. 


Det er ganske spesielt. Denne saken burde absolutt kommet opp på nytt, evnt leid inn FBI (haha) fra utlandet for å gjennomgå den en gang til. Slik jeg forstår det har de satt for mye lit på mobilbeviset og omstridte teorier rundt den. Men hva om gjerningen skjedde etter dette?

Vitner så jentene kl 19:30 og hørte skrik og lyder etter 20. Kan politiet ha tatt feil av tidspunkt? Litt off topic, men husker at i 2000 så var det mulig å sende sms og bestille anrop via internett. Ser den ene tekstmeldinga fra Kristiansen er en typisk slik melding med et dikt. Kan det være at Kristiansen er så utspekulert at han planla dette til minste detalj? Han ble beskrevet (les: unnskyldt) som et rotehue full av emosjoner og adhd, likevel var han petimeter og gutterommet var helt strøkent. 
 

Baranladion skrev (51 minutter siden):

Det er vel slett politiarbeid å ikke undersøke sykkelvesken, styret, eller forsåvidt hele sykkelen etter blod. Dersom VK har begått drap med kniv, så er det ikke helt urimelig å anta at dette kan ha smittet over på vesker eller styret på sykkelen på vei hjem? Det er såvidt jeg vet ikke altfor lett å vaske seg grundig for blod, og ihvertfall ikke under de omstendighetene i denne saken? 

Tenker det samme som deg. Det kan ha bli smittet av på disse tingene. Hansker (latex?) setter også kanskje spor (syntetiske flekker på jentene?) eller oljeflekker politiet ikke klarte å finne ut av. Hvor ble klærne av? Det eneste jeg har lest ang flekkene på sykkelveska er at Kripos fikk positivt svar på blod. Etter det har det vært stille om disse funnene. 

Ser i dag at tv2 skriver at Andersen tviholder på forklaringen om at han ikke gjorde dette alene. 

Lenke til kommentar
Mizzie skrev (1 time siden):

Det er ganske spesielt. Denne saken burde absolutt kommet opp på nytt, evnt leid inn FBI (haha) fra utlandet for å gjennomgå den en gang til. Slik jeg forstår det har de satt for mye lit på mobilbeviset og omstridte teorier rundt den. Men hva om gjerningen skjedde etter dette?

Vitner så jentene kl 19:30 og hørte skrik og lyder etter 20. Kan politiet ha tatt feil av tidspunkt? Litt off topic, men husker at i 2000 så var det mulig å sende sms og bestille anrop via internett. Ser den ene tekstmeldinga fra Kristiansen er en typisk slik melding med et dikt. Kan det være at Kristiansen er så utspekulert at han planla dette til minste detalj? Han ble beskrevet (les: unnskyldt) som et rotehue full av emosjoner og adhd, likevel var han petimeter og gutterommet var helt strøkent. 

Enkelte eksperter fra USA (FBI) har vel sett på saken, og det er ekstremt sjeldent 2 gjerningspersoner i slike saker. I tillegg, så er det nå over et dusin treff av JHA sin DNA totalt, på begge jentene, men det finnes ingen spor etter VK.  
At VK skal ha planlagt og bestilt SMS tjenester som et ledd i en intrikat plan om å drepe 2 småjenter finner jeg som lite sannsynlig. At han i tillegg skal ha dekket seg til på en slik måte at det ikke settes DNA spor, så begynner vi å snakke om en tidlig versjon av Dexter... 

Mizzie skrev (1 time siden):

Tenker det samme som deg. Det kan ha bli smittet av på disse tingene. Hansker (latex?) setter også kanskje spor (syntetiske flekker på jentene?) eller oljeflekker politiet ikke klarte å finne ut av. Hvor ble klærne av? Det eneste jeg har lest ang flekkene på sykkelveska er at Kripos fikk positivt svar på blod. Etter det har det vært stille om disse funnene. 

Ser i dag at tv2 skriver at Andersen tviholder på forklaringen om at han ikke gjorde dette alene. 

Da begynner vi å snakke om etterforskninger slik vi ser på TV i programmer som CSI. Det er lite hensiktmessig å kreve at norsk politi skal ha klart å jobbe på en slik måte den gang.  At det er blod på en sykkelveske er heller ikke unaturlig (man tryner på sykkelen) , så hvis man ikke finner spor av DNA fra jentene, så er det vel ikke å anse som et svakt indisie engang, at han hadde en sykkelveske med blod på. 

Andersen sier han ikke husker noe særlig, og er nå usikker på om han forgrep seg på en eller begge jentene. Det er ikke vanlig, å glemme traumatiske hendelser, faktisk tvert imot.  

Alt i alt, så står saken nå med en forklaring som har og fortsatt endrer seg fra JHA, og historier om VK tidligere lovbrudd og rampestreker som det eneste som taler for at VK er drapsmann. Massevis av DNA på jentene, men ingenting fra VK, og et mobilbevis som med stor sannsynlighet utelukkes å ha vært på åstedet. Skal man se bort i fra dette, så må altså VK ha "programert" svar og mottak av SMS til å skje til bestemte tider, eller fått noen andre til å bruke telefonen mens han var der. 

Uansett om VK er skyldig eller uskyldig, så er drapsdommen en fadese og et grovt justismord. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mizzie skrev (6 timer siden):

Slik jeg forstår det har de satt for mye lit på mobilbeviset og omstridte teorier rundt den.

Mobilbeviset er et utelukkelsesbevis. Det beviser hans uskyld. Han (eller hvertfall telefonen) var aldri på åstedet. Den var aldri koblet til mobilmaster med dekning på åstedet. 

Faktisk så de helt bort i fra mobilbeviset, den gang VK ble dømt (inkl. ankesaker). Politi, jury og dommere valgte å hoppe over dette forstyrrende moment, slik at vi kunne få VK dømt..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 timer siden):


At VK skal ha planlagt og bestilt SMS tjenester som et ledd i en intrikat plan om å drepe 2 småjenter finner jeg som lite sannsynlig.  

Ja, lite sannsynlig er fornavnet, for da må også jenta som etter alt å dømme sendte de to meldingene han svarte på ha vært med på planen:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7llE5B/tvil-om-alibi

Dessverre var politiet så lite interessert i å sjekke mobildataene at man aldri greide å slå fast med 100 % sikkerhet at de to innkomne meldingene var fra jenta VK sendte de utgående til (som man derimot vet), men det er vel en no-brainer.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
General Sniff skrev (2 timer siden):

Ikke spesielt å gjøre det med en kompis. Men mer spesielt om JHA ble med VK på en slik tur dersom han snakker sant om at VK kort tid i forkant truet JHA på livet til å voldta og drepe barn.

Eller spesielt siden Kristiansen påstod at vennskapet hadde dabbet fryktelig de siste før drapene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...