Gå til innhold

Gran Turismo 7 får slakt av spillere


Anbefalte innlegg

Iki skrev:
bo1e skrev (4 timer siden):

Det er en forferdelig uting når spillet selges til full pris som et komplett AAA-spill og mikrotransaksjonene fører til en dårligere opplevelse for de som ikke betaler enda mer.

Hvilket alternativ ser du for deg da?

Betalt dlc?

Dlc er mye bedre enn mikrotransjoner. Skulle tro du jobber hos EA Sport og spesielt fut delen av selskapet som drar inn 2 BILLIONER dollar/eller kr i året på denne mikro svindelen deres. Gt7 er ikke så gale som fifa. Men sykt at du støtter dette greiene.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Knetten82x skrev (21 minutter siden):

Dlc er mye bedre enn mikrotransjoner. Skulle tro du jobber hos EA Sport og spesielt fut delen av selskapet som drar inn 2 BILLIONER dollar/eller kr i året på denne mikro svindelen deres. Gt7 er ikke så gale som fifa. Men sykt at du støtter dette greiene.

På hvilken måte er dlc bedre?

Jeg kjøper dlc, du gjør ikke.

Jeg kan nå bruke de nye bilene som er bedre enn dine, du kan ikke.

Om jeg kjører mot deg vinner jeg. 

Jeg kan kjøre på de nye kartene, du kan ikke.

Om du prøver å gå inn i en lobby vil du kastes ut da du ikke har kartene som trengs. 

 

DLC er kun bedre om du spiller et singleplayer spill.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg egentlig lite om at GT7 har fått mikrotransaksjoner, det samme når FM7 fikk det - jeg benyttet meg ikke av dem. Folk må gjerne få bruke ekte penger på å kjøpe en logo på hjelmen for all I care.

Det som gjør at PD og GT7 falt i unåde hos meg som har vært tilhenger siden første release er at de har fjernet gleden og sjela med GT. I tillegg til viktig funksjonalitet som har uteblitt men som jeg håper patches inn.

Dette har de gjort ved å endre progresjonen så kraftig fra forrige fulle tittel at det er helt latterlig. Man forsøker å tvinge brukerne til å bruke ekte penger for å betale for progresjon da man vet at tid er en verdifull ressurs. En viktig del av credits er tuning og oppsett av biler. PD mistet all min respekt her. Når man må sitte å grinde for å få råd til enkel tuning blir det for dumt.

De kunne fint hatt mikrotransaksjoner for de som ønsker å pøse penger inn i spillet men latt resten av spillerbasen ha normal progresjon som vi er vant med fra tidligere titler og frem til nå.

EDIT:
Et godt formål med disse scriptene og remote play er at man kan måle hvor mye PD faktisk har ødelagt progresjonen. Jeg har kjørt det i bakgrunn på laptopen nå i 8 timer 1 natt + 4 timer 1 dag, + 4 timer en kveld og 7 timer igjen i natt. Det har gitt ca. 14 millioner credits. Totalt sett 23 timer med konstant replay av en ringbane som tar ca. 4-5 minutter å fullføre og lynraske trykk gjennom alle menyer.

Skal man oversette det til tidsbruken med virkelig spilling, om man virkelig gikk inn for å grinde en slik pengesum, kan man nok tredoble tiden det tar å spille inn den type credits for kjøp og tuning. Er man ikke drittlei spillet da er det et mirakel.

Med dette samt viktig funksjonalitet de har fjernet fra GT så er ikke dette lenger "The real driving simulator" men "The real arcade microtransaction simulator".

Om ikke PD snur seg rundt snarlig og endrer på både progresjon og får inn viktig racing funksjonalitet igjen så kan de miste så mye av tilhengerskaren at GT serien mister alt de har bygget opp gjennom årene. GT var en serie som fikk folk fra Logitech G2x foran skjermen inn i en ekte racing bil.

Quote

 

The FIA Gran Turismo Championships, established in 2018, is a new motorsport event presented by Gran Turismo and the FIA (Fédération internationale de l'automobile).

Competitors from around the globe test their driving skills through the 'Sport' mode of Gran Turismo Sport, and the best drivers will be given the opportunities to participate in world class events such as the World Tours and World Finals. The competitors who are crowned champions of the World Finals will go on to participate in the FIA Prize-Giving Gala ceremony at the end of the year, and be awarded alongside other real world motorsport champions of the same season.

The FIA Gran Turismo Championships consist of two championships: the Nations Cup, which is contested between countries and territories, and the Manufacturer Series, which is fought between automobile manufacturers.

 

 

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (19 timer siden):

Nøyaktig hva er galt med mikrotransaksjonene i seg selv?

Om du ser bort fra tiden det tar å unlocke en bil.

Er det prisen?

Nei, det er absolutt ikke prisen, selv om det er en helt annen diskusjon. Som nevnt gjør NBA2k akkurat det samme, og det er akkurat like kritikkverdig der, selv om man "slipper unna" med "kun" 300 kroner totalt.

Leser du virkelig ikke det du svarer på? Jeg har sagt ved TO (2) (!!) anledninger fordelt på mine TO (2) (!!) innlegg som du har svart på nøyaktig TO (2) (!!) ganger allerede nøyaktig hva som er galt med slike mikrotransaksjoner (jeg har også sagt at ikke alle mikrotransaksjoner er ille, men i hovedsak de som handler om virtuell valuta).

Men jeg kan si det en tredje gang: Slike mikrotransaksjoner gjør at utviklerne har et insentiv til å forverre gameplayet i form av mer grinding for å tjene opp slik valuta in-game. Om avgjørelsen om mer grinding kommer før eller etter spillet er sluppet er irrelevant og ikke mulig å svare på. Men i dette tilfellet, hvor de faktisk forverret grindingen i etterkant, basert på hvilke race folk brukte for å grinde raskere, så er det ganske tydelig at det er nettopp dette som er motivasjonen.

Iki skrev (19 timer siden):

For om det er tiden det tar å grinde seg opp til noe, hadde den tiden vært så ille om man ikke hadde mikrotransaksjoner? 

En av tingene jeg argumenterer for er nettopp det at det sannsynligvis hadde vært MINDRE grinding dersom man ikke hadde kunnet bruke ekte penger for å kjøpe den virtuelle valutaen. Men det du spør om er faktisk også et godt poeng, nemlig at grindingen FØLES verre når man har mulighet til å kjøpe seg ut av den. Men begge tilfellene er ille og gjør spillet dårligere. Dersom de ikke hadde solgt virtuell valuta, men at man MÅTTE tjene den opp, så hadde det bare vært et irritasjonsmoment, men det hadde altså gjort spillet mer grindete og dermed dårligere. Og da hadde man undret hvorfor i all verden de hadde gjort det. Men siden man KAN kjøpe virtuell valuta, så er det tydelig hva som er grunnen for at de gjør det.

Slike mikrotransaksjoner er forøvrig det som totalt har ødelagt mobilspill. Om du sjekker opp de mest innbringende spillene på Google Play for eksempel, så ser du at samtlige er spill som stoler tungt på mikrotransaksjoner og har tilpasset gameplayet nettopp for at man skal bli hektet først, for så at gameplayet blir tregere og tregere og kun går fortere igjen om man bruker penger. Det er hovedgrunnen til at i alle fall jeg holder meg langt unna mobilspill, og det er en uting at "ekte" spill følger i det fotsporet. TV-spill holdt på å forsvinne helt på 80-tallet på grunn av utviklernes grådighet og arroganse, og nå er det samme på tur å skje igjen. Men heldigvis for industrien sin del er det fortsatt slike som deg som på død og liv skal forsvare absolutt alle idiotiske påfunn de kommer med.

Iki skrev (19 timer siden):
Gringorilla skrev (19 timer siden):

Mener du å si at slike endringer hadde forekommet dersom man IKKE kunne kjøpe valuta for ekte penger?

Ja.

Som sagt endret de dette i elden ring, der er det ikke mikrotransaksjoner. 

Og som sagt handlet det om balansering i Elden Ring. De ønsker at man skal bruke forskjellige våpen, og at forskjellige våpen skal være effektiv mot forskjellige bosser, og dersom ett våpen er effektiv mot alt, så oppnår de ikke det gameplayet de ønsker. En slik balansering er vanlig i mange spill, hvor COD kanskje er det spillet som oftest gjør dette.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (43 minutter siden):

Dlc gir ikke utvikleren insentiver til å endre spillet slik at det ender opp som en kjedelig grindfest hvor mange føler de må kaste penger på problemet for å komme videre i progresjonen. 

Nei, dlc gir dem bare insentiver til å låse vekk nytt og bedre innhold slik at folk tvinges til å betale for dette.

Endret av Iki
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (4 timer siden):

En av tingene jeg argumenterer for er nettopp det at det sannsynligvis hadde vært MINDRE grinding dersom man ikke hadde kunnet bruke ekte penger for å kjøpe den virtuelle valutaen.

Men når man ser på historien til spillene i serien så ser man altså at de har gjenvt over like mye grinding som dette nye spillet har nå etter oppdateringen. 

Altså spillene uten mikrotransaksjoner hadde til og med mer grinding.

 

Synes du 1 time kjøring er for mye grinding for å få tak i de beste bilene i spillet?

Lenke til kommentar
Iki skrev (32 minutter siden):

Nei, dlc gir dem bare insentiver til å låse vekk nytt og bedre innhold slik at folk tvinges til å betale for dette.

Bedre er subjektivt. Er flere bilspill der ute som tilbyr biler, og baner, som DLC'er uten at disse bilene nødvendigvis er bedre. Fortsatt en bedre måte å betale utvikler på gjøre en jobb da dette setter press på at de faktisk leverer kvalitet uten at de samtidig sitter med intensiver på å kvele progresjonen i spillet for å få mer penger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Iki skrev (32 minutter siden):

Altså spillene uten mikrotransaksjoner hadde til og med mer grinding.

Å? Håper du har noen faktiske tall på dette, for resten av verden (og fakta, som du ser av mitt nederste eksempel) er uenig med deg.

https://www.thegamer.com/gran-turismo-7-grinding-scripts/

Sitat

"According to the site, it can take players nearly 20 hours of grinding to earn sufficient credits to afford one of the game's most expensive cars, which is much longer than previous games in the series."



https://www.reddit.com/r/PS5/comments/tgqh78/comment/i15jagr/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3

Sitat

"The mtx in Sport was sketchy but it was generally a flat fee to buy a car and making money was pretty easy so the balance was borderline acceptable. The mtx in GT7 are way more predatory. You can't sell cars, you have time limited "invitation" events where you can buy cars before they disappear, car parts for upgrades will eat up any meagre earnings you make, the roulette payouts are a joke and even there they're pushing mtx! It's not one single thing that makes it predatory but an aggregate of all the factors. ie. The game was designed with mtx front and centre."



https://www.gtplanet.net/gt7-latest-update-has-outraged-fans-20220317/

Sitat

"With the change to the race payouts in v1.07, GT7 plunges to sixth on the list, ahead of only GT3 and GT1. Earning credits is only half the picture of a game economy though, because you also need to spend them! This is where the game economy of GT Sport and GT7 start to come apart" "That all means that as things stood at launch, Gran Turismo 7 already had the slowest economy of any Gran Turismo title — and the massively hobbled payouts for the “meta” events has only made it worse."


Sistnevnte artikkel her har forøvrig en VELDIG nøye gjennomgang av den faktiske økonomien i spillet. De ender på denne sammenligningen (og den er skremmende):
 

Sitat

 

Taking these prices into account results in a pretty stark picture of just how much of a grind the PS4/PS5 titles are in terms of time taken to buy just one example of the most expensive vehicles in each game:

Gran Turismo 1 – 1 hour (8 races)
Gran Turismo 2 – 1.5 hours (14 races)
Gran Turismo 4 – 2.7 hours (32 races)
Gran Turismo 6 – 5.8 hours (90 races)
Gran Turismo 3 – 7.5 hours (5 races)
Gran Turismo Sport – 9.9 hours (84 races)
Gran Turismo 7 (v1.06) – 10.9 hours (205 races)
Gran Turismo 7 (v1.07) – 17.8 hours (333 races)
Gran Turismo 5 – 23.3 hours (315 races)

Again though, this doesn’t reflect the fact that GT5 and GT6 had daily login bonus boosts and quicker ways of earning credits through seasonal events during their active life. That would promote both games up the list, with GT5 eclipsing Sport and 7 during its heyday.

 


Anbefaler virkelig å lese artikkelen i sin helhet, men noe sier meg at du ikke kommer til å gjøre det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hansien skrev (20 minutter siden):

At bedre er subjektivt? Eller hva skulle du frem til nå?

Vi har flere bevis på at dlc pakker i online spill er en dårlig løsning, samtidig som vi har flere eksempler der mikrotransaksjoner har fungert helt fint.

Fra battlefield til Overwatch. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (6 minutter siden):

Kilder på at Overwatch har gjort det bra til tross for mikrotransaksjoner? 

Fortnite?

Warzone? 

Apex? 

Kilder på at mikrotransaksjoner er bedre enn dlc for konsumeren. At spill gjør det økonomisk bra er ikke det samme som et bra spill, hvilket flere av eksemplene dine nettopp er.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Som sagt har vi flere bevis på at dette er en uting i online spill.

Om vi bruker modellen fra et annet bilspill, Assetto Corsa Competezione - så har man muligheten å kjøpe pakker med biler/baner for en relativt rimelig penge. Disse er ikke bedre enn noen av de andre, men tilbyr en annen kjørefysikk, lyd og feeling på banen tilpasset hva bilen skal være i virkeligheten (antar jeg)

For meg synes jeg den formen for DLC er helt ok, man kan kjøpe spillet med mange biler og baner og det gir ingen fordel å eie en 2020 Merc GT3 fremfor en 2018 eller hva den andre er. For en som akkurat har kjøpt spillet har han 20 biler å velge fremfor 24, alle med sine egne plusser og minuser. Noen av bilene er raske på sletta, andre er balanserte, noen er stabile i lave hastigheter og krappe svinger etc. Du må lære bilen og kjøre etter fordelene den innehar, gjør du det er du konkurransedyktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (20 minutter siden):

Kilder på at mikrotransaksjoner er bedre enn dlc for konsumeren. At spill gjør det økonomisk bra er ikke det samme som et bra spill, hvilket flere av eksemplene dine nettopp er.

Kilder på dette blir online spill som har dlc pakker.

Et eksempel på det er battlefield 4.

For en spiller som kun kjøper grunnspillet vil ikke ha muligheten til å spille på servere som har de nye kartene.

Om 1 million kjøper spillet, 700.000 kjøper dlc 1, 500.000 kjøper dlc 2, osv.

Da blir det stadig færre spillere per server.

Dette er ikke bra for spillerne.

 

Samtidig fikk spillerne som kjøpte dlc pakkene tilgang til nye våpen.

Hvor våpen da var bedre enn de som var i grunnspillet. 

Om du da hadde dlc pakken kunne du ta med deg et slikt våpen inn på en server hvor det var spillere uten dlc pakken, og dermed bruke et bedre våpen mot dem.

Altså, ikke bra for spillerne.

 

Sammenligner vi dette med Overwatch. 

Alle spillerne får alle karakterene, alle får alle kartene, alle får alle våpen og samme muligheter.

Da vil serverne fungerer for alle, og alle vil ha samme grunnlag for å vinne.

Altså bra for spillerne.

 

Dette er jo simpelt logisk. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (22 minutter siden):

Om vi bruker modellen fra et annet bilspill, Assetto Corsa Competezione - så har man muligheten å kjøpe pakker med biler/baner for en relativt rimelig penge. Disse er ikke bedre enn noen av de andre, men tilbyr en annen kjørefysikk, lyd og feeling på banen tilpasset hva bilen skal være i virkeligheten (antar jeg)

Hva er forskjellen på å kunne kjøpe en pakke med biler, og det å kunne kjøpe enkelte biler individuelt?

Hva gjør det ene til en dlc og det andre til mikrotransaksjoner? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...