Jump to content
Spillredaksjonen

Gran Turismo 7 får slakt av spillere

Recommended Posts

Det er heilt legitim kritikk. Utruleg merkeleg svar frå sjefen om at "på sikt" vil dette løyse seg. Utviklarane har jo åpenbart vist at dei kan hive seg rundt og gjere store endringar på credits-systemet kjapt om dei vil. Det gjorde dei jo nå ved å gjere ting dyrare, rett etter at anmeldelsene var ferdige å tikke inn. Det er heilt openbart at målet her utelukkande er å tene meir på mikrotransaksjoner.

Det som er mest frustrerande er at det er eit knallgodt bilspel i botn som blir besudla av denne strategien.

  • Like 6

Share this post


Link to post

Å innføre mikrotransaksjoner i et spill som selges til full innkjøpspris (700 kr for PS5 versjonen) er en uting og jeg skjønner ikke hvorfor journalistene som har gitt dette spillet toppkarakterer ikke har sett nøyere på dette. Selv et spill med 10/10 karakter burde automatisk fått trukket fra fire poeng og havnet på 6/10 pga det.

Edited by FrihetensRegn
  • Like 7

Share this post


Link to post
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Å innføre mikrotransaksjoner i et spill som selges til full innkjøpspris (700 kr for PS5 versjonen) er en uting og jeg skjønner ikke hvorfor journalistene som har gitt dette spillet toppkarakterer ikke har sett nøyere på dette. 

Mikrotransaksjoner er den beste løsningen vi har for øyeblikket når det kommer til videre utvikling av online spill.

Dlc pakker er verre for forbrukerne da det låser vekk innhold slik at du blir tvunget til å betale for dette.

Med mikrotransaksjoner kan du som oftest velge å spille spillet for å få tak i alt innholdet, eller du kan betale for å få tak i enkelte ting hurtigere. 

Dette gir ikke fordeler til dem som betaler, splitter ikje brukerne på forskjellige baner, osv.

Share this post


Link to post
1 hour ago, FrihetensRegn said:

Å innføre mikrotransaksjoner i et spill som selges til full innkjøpspris (700 kr for PS5 versjonen) er en uting og jeg skjønner ikke hvorfor journalistene som har gitt dette spillet toppkarakterer ikke har sett nøyere på dette. Selv et spill med 10/10 karakter burde automatisk fått trukket fra fire poeng og havnet på 6/10 pga det.

Mye av poenget er vel nettopp at PD gjorde dette i en patch etter at anmeldelsene var ute? Ser ikke helt hvordan en skal klandre anmelderene om det var slik det foregikk.

Edited by Zork

Share this post


Link to post

De som har anmeldt spillet burde revidere anmeldelsene sine og gi solid trekk både for at store deler av spillet ikke funker uten kontakt med en fungerende spillserver og for nerfing og aggresive negative endringer knyttet til mikrotransaksjoner.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Zork skrev (27 minutter siden):

Mye av poenget er vel nettopp at PD gjorde dette i en patch etter at anmeldelsene var ute? Ser ikke helt hvordan en skal klandre anmelderene om det var slik det foregikk.

Om det er tilfelle så er det enda mer råttent gjort og anmelderne bør gå tilbake og endre karakteren igjen.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Etter at jeg begynte å spille Forza Horizon spillene har jeg slitt med å engasjere meg i Gran Turismo og Forza motorsport spillene.

Er det like grusomt i gt7 som det var i fm 5? FM 5 var det siste fm jeg kjøpte grunnet det maset om å kjøpe ting med ekte penger var helt jævlig. Hørte også rykter om alltid online i gt7. Tar de en Xbox one her og glemmer "for the players"?

Greit med mikrotransaksjoner om det er enkelt nok å skaffe ting uten også, men husker i fm5 var det mye vanskeligere å skaffe biler enn tidligere, noe jeg banner på at var fordi de hadde i trodusert mikrotransaksjoner.

Fm5 ble rettet en del på det der, og skjer sikker med gt7 også etter all motbøren. For min del var FM over da, og etter Horizon bet seg fast har jeg så å si ikke brydd meg så mye om andre bilspill.

Share this post


Link to post
FrihetensRegn skrev:
Zork skrev (27 minutter siden):

Mye av poenget er vel nettopp at PD gjorde dette i en patch etter at anmeldelsene var ute? Ser ikke helt hvordan en skal klandre anmelderene om det var slik det foregikk.

Om det er tilfelle så er det enda mer råttent gjort og anmelderne bør gå tilbake og endre karakteren igjen.

Det er nettopp dette som skjedde. Etter alle anmeldelser var ute så aktiverer de microtransaksjoner, og kutter inntjening til halvparten.

Share this post


Link to post
Stone1 skrev (1 time siden):
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):
Zork skrev (2 timer siden):

Mye av poenget er vel nettopp at PD gjorde dette i en patch etter at anmeldelsene var ute? Ser ikke helt hvordan en skal klandre anmelderene om det var slik det foregikk.

Om det er tilfelle så er det enda mer råttent gjort og anmelderne bør gå tilbake og endre karakteren igjen.

Det er nettopp dette som skjedde. Etter alle anmeldelser var ute så aktiverer de microtransaksjoner, og kutter inntjening til halvparten.

Nei. Etter at spillet hadde vært ute en stund kunne de se hvor mye spillerne tjente på ulike løp, så de balanserte dem. Enkelte løp fikk 1300% mer credits. Mikrotransaksjoner har de hatt i spillet hele tiden.

 

Edit:

Etter å ha gjort litt mattematikk. 

De økte faktisk den gjennomsnittlige inntekten med 110%.

Det var 3 løp som fikk halvert gevinst, mens de fleste fikk en reduksjon på 30%.

Edited by Iki

Share this post


Link to post
Iki skrev (2 timer siden):

Mikrotransaksjoner er den beste løsningen vi har for øyeblikket når det kommer til videre utvikling av online spill.

Dlc pakker er verre for forbrukerne da det låser vekk innhold slik at du blir tvunget til å betale for dette.

Med mikrotransaksjoner kan du som oftest velge å spille spillet for å få tak i alt innholdet, eller du kan betale for å få tak i enkelte ting hurtigere. 

Dette gir ikke fordeler til dem som betaler, splitter ikje brukerne på forskjellige baner, osv.

Skjønner ikke om du virkelig støtter mikrotransaksjoner. Er det virkelig den beste løsningen vi har for online spill? Hovedpoenget med spillet er jo å samle biler, men når det koster opp til 20 000 000 for én bil og det er flere biler til 20 mill er jo dette helt forferdelig. Da må jeg betale 2 000 kr for én bil, i et fullprisspill til 800kr.

Den raskeste måten å få CR på er jo å kjøre den samme banen flere ganger. Den beste banen gir 900k i timen. Da vil det ta over 22 timer å få 20 millioner til min kjære McLaren. 100 prosent collection når man har free to play konto vil nesten ikke være mulig. 

Enten så må vi holde ut å ikke bruke penger for å vise at dette ikke fungerer, eller så må vi stemple Gran Turismo som et mikrotransaksjonshelvete i likhet med FIFA.

Edited by Surphy
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Surphy skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke om du virkelig støtter mikrotransaksjoner. Er det virkelig den beste løsningen vi har for online spill? 

Vi kan øke prisen på selve spillet, noe som fører til mindre salg.

Vi kan ha dlc pakker, som fører til splittelse av spillerne.

Eller vi kan ha mikrotransaksjoner som gjør at noen kan betale for at ting i spillet skal gå fortere for dem.

I et single player spill vil selvfølgelig dlc pakker gi mest mening, da det ikke gjør noe om du har en gjenstand noen andre ikke kan få tak i, men i online spill så ønsker man helst at alle skal sitte med samme mulighet. 

 

Surphy skrev (7 minutter siden):

Hovedpoenget med spillet er jo å samle biler, men når det koster opp til 20 000 000 for én bil og det er flere biler til 20 mill er jo dette helt forferdelig. Da må jeg betale 2 000 kr for én bil, i et fullprisspill til 800kr.

Slik har de hatt det i de forrige spillene også, så dette er ikke noe nytt problem som kom med dette spillet.

Ellers må du også huske at noen biler vil være umulige å skaffe.

Du vil aldri kunne få 100%, da enkelte biler blir solgt i begrenset mengde, slik at de skal være sjeldnere enn andre.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Iki skrev (18 minutter siden):

Vi kan øke prisen på selve spillet, noe som fører til mindre salg.

Vi kan ha dlc pakker, som fører til splittelse av spillerne.

Eller vi kan ha mikrotransaksjoner som gjør at noen kan betale for at ting i spillet skal gå fortere for dem.

Jeg antar at du er en representant for utvikler/selger av spillet ut i fra det du sier, stemmer det? 

  • Like 2

Share this post


Link to post
46 minutes ago, Iki said:

Vi kan øke prisen på selve spillet, noe som fører til mindre salg.

Vi kan ha dlc pakker, som fører til splittelse av spillerne.

Eller vi kan ha mikrotransaksjoner som gjør at noen kan betale for at ting i spillet skal gå fortere for dem.

I et single player spill vil selvfølgelig dlc pakker gi mest mening, da det ikke gjør noe om du har en gjenstand noen andre ikke kan få tak i, men i online spill så ønsker man helst at alle skal sitte med samme mulighet. 

 

Slik har de hatt det i de forrige spillene også, så dette er ikke noe nytt problem som kom med dette spillet.

Ellers må du også huske at noen biler vil være umulige å skaffe.

Du vil aldri kunne få 100%, da enkelte biler blir solgt i begrenset mengde, slik at de skal være sjeldnere enn andre.

Jeg håper virkelig du får betalt av en eller annet spillutgiver lobby, når du kommer med ren propaganda fra disse folka.

 

Regnestykke til deg.

Noen lager et spill,  spillet selger for $60 etter 3 måneder har spillet tjent inn så mye profittt at selv etter alle utgifter er betalt, har de fremdeles tjent 10 ganger så mye som alt har kostet dem.

Hvorfor skal de tjene enda mer for å fullføre spillet?/ikke, ødelegge det?

Du er den eneste utenfor styret og PR avdelingen av UBI/EA/Acti-bliz som mener dette. 

Nei 10 ganger profitt på et produkt er nok. De trenger ikke 50 ganger profitt for å komme med noen oppdateringer til et spill. Eller ikke lage anti konsumer sperrer. 

Du kommer også gjentatte ganger med løgner om at uten mikrotranasjoner vil utgivere tjene så lite at de ikke kan betale de som lager spillet.

Når faktumet er at de allerde ikke betaler disse folka nok. Ikke forbi det ikke er penger, men fordi alle pengene går til toppen. Mikrotransakajon inntekter går ikke til videre utvikling av spill,  det går ikke til de som lager spillet.  Det går til aksjonærene og CEO. Det går ikke til John Doe som lager 3d modeler til Call of Duty  de går til Bobby Kotik, milliarder  

  • Like 6

Share this post


Link to post
Gunfreak skrev (19 minutter siden):

Noen lager et spill,  spillet selger for $60 etter 3 måneder har spillet tjent inn så mye profittt at selv etter alle utgifter er betalt, har de fremdeles tjent 10 ganger så mye som alt har kostet dem.

Hvorfor skal de tjene enda mer for å fullføre spillet?/ikke, ødelegge det?

Fordi de da har valget mellom å fortsette produksjonen på et spill som nå selger mindre, eller de kan starte produksjonen på et nytt spill som vil tjene dem mere penger.

Share this post


Link to post
MrCuddles skrev (16 minutter siden):

For veldig mange er Gran Turismo 7 i all hovudsak eit single-player spel. 

Gt7 prøver å være et sosialt online spill, de prøver ikke å lage et single player spill.

MrCuddles skrev (17 minutter siden):

At spelet er always-online uansett kva modus du speler i er berre ein måte å tvinge gjennom endringar på credits-systemet utan at spelarar kan gøyme seg bak å bruke ein gammal oppdatering. Det finst ingen annan logisk grunn til at single-player delane av spelet ikkje fungerer når det er online-problemer.  

Det er jeg enig i, men det er slik det blir når økonomien i spillet, altså prisen på bilene, skal avgjøres av etterspørselen blant spillerne.

Om spillet kunne spilles offline ville noen måtte betale mer eller mindre for biler enn andre, som ville skape problemer.

MrCuddles skrev (19 minutter siden):

Det er klart at det er fordelar for dei som kjøper credits med pengar. Det er heile konseptet med modellen som er brukt i GT7. Kjøper du credits får du meir in-game pengar til fleire, dyrare og raskare bilar på ekstremt mykje kortare tid. 

Kan du bruke en langt bedre bil mot en person som har en langt dårligere bil i online delen av spillet, eller må man ha biler i samme klasse for å spille sammen?

Å spare tid er ikke en fordel. 

Å ha noe ingen andre kan få tak i, som samtidig er bedre enn alt de kan få tak i, det er en fordel.

MrCuddles skrev (22 minutter siden):

 I GT7 finst det i tillegg bilar som blir solgt i eit avgrensa tidsvindu der enkelte spelarar ikkje vil kunne opparbeide seg nok credits innan tidsfristen til å kjøpe.

Biler som faktisk ikke er ment at alle skal kjøpe.

Det er meningen at de bilene skal være sjeldne og begrenset.

 

Share this post


Link to post
Gunfreak skrev (36 minutter siden):

Jeg håper virkelig du får betalt av en eller annet spillutgiver lobby, når du kommer med ren propaganda fra disse folka.

H*n bare er sånn. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...