Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Theo343 said:

USA varsler resesjon og den kan bli verre og mer global enn det vi har sett siste 50 år. Kombinasjonen av pandemi, krig og allerede presset økonom med høy gjeldsrate har ikke vært bra. Selv Norge slipper ikke så billig unna som vi har gjort før om dette slår til. 



Jepp. Rådet jeg gir til folk her i Norge er å sørge for at de kan betale på boliglån om renten skulle gå opp mange, mange prosent. Ellers er vi nok relativt godt rustet i dette landet tross alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Outlier616 said:



Jepp. Rådet jeg gir til folk her i Norge er å sørge for at de kan betale på boliglån om renten skulle gå opp mange, mange prosent. Ellers er vi nok relativt godt rustet i dette landet tross alt.

Det er faktisk ikke  mange år siden boliglånsrenten var på  ~10 prosent. Jeg tok selv mitt huslån den gang. Mange vil nok kunne få en rude awakening etter å ha kjøpt dyre boliger siste 10 år.

Heller ingen god trend at nå  så mange som 1 av 3 yrkesaktive i Norge jobber i Offentlig sektor. De som følte seg trygge i offentlig sektor vil nok også føle litt på dette fremover.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leier, og har ungått å kjøpe fordi jeg tross alt har hatt noenlunde gunstig leiepris. Vurderte å kjøpe, men la den planen på hylla. Solgte alt jeg hadde av aksjer og fond for 1,5 uke siden, mer eller mindre på topp. Nå sitter jeg bare på kroner og betjener gjeld.

Denne krigen kommer på toppen av alt. Pandemi, pengetrykking, konsumetterspørsel, og nå krig. Og snart kinesisk kollaps, som også kan trigge invasjonen av Taiwan og tredje verdenskrig.

Endret av Outlier616
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (32 minutter siden):

Frankrike har ikkje motteke noko gass frå Russland via røyrleidning sidan onsdag, ifølge den franske gassnettverksoperatøren Grtgaz. Det melder nyheitsbyrået AFP. (NRK)

Frankrike er ikke veldig avhengig av russisk gass så det er bare bra de får prøvd en periode uten og forberedt seg på at det blir langvarig.

Spoiler

1914065897_franskgassimport.thumb.png.4cc7e98db14f8a180312421593332297.png668597774_OP19RussianNaturalGasImportsasPercentageofDomesticConsumption_0.jpg.6fac5e5890c35f5b297a8031b2e5e464.jpg1199417879_franskgassavhengighet.thumb.png.133b42483e077d3fee50c877f5e3fa43.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (2 timer siden):

I første omgang bør vi sende Ukraina moderne tanks. Det kan ta unna litt for mangelen på artilleri. Men det ville kanskje være negativt for vesten om Russland ødelegger masse Leo og Abrams fra lang rekkevidde. Jeg synes også vi burde ha begynt å trene ukrainske piloter på våre fly. Denne krigen kommer dessverre til å vare en stund...

På en annen side synes jeg ikke vi skal være redde for å sende ting og tang til ukraina fordi det kan avdekke svakheter, dette er nettopp vestens store styrke - være tilpasningsdyktig. Vi trekker allerede mye nyttig kunnskap fra krigen og evnt våre våpens svakhetere vil vises og deretter forbedres.

Der russerne sleper beina etter seg og har tankesett som er nesten 100 år gammelt, har vesten rast ifra og besitter en helt annen kampkraft og teknologi i samspill - noe vi kan i stor grad takke USA for.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Putin-tale utsatt etter hackerangrep

Sitat

Russlands president Vladimir Putin skulle etter planen tale i landets nest største by St. Petersburg fredag klokken 13.00. Talen er planlagt som en del av konferansen St. Petersburg International Economic Forum (SPIEF).

Nå er talen utsatt, etter et massivt hackerangrep, melder Gazeta.ru.

– Spesialister jobber nå med å fikse dette problemet, og det kan fikses, men det vil ta tid, sier Putin-talsmannen Dmitrij Peskov ifølge RIA.

– Med én times utsettelse vil vi få alt på plass, hevder Peskov.

Angrepet det er snakk om skal være et såkalt tjenestenektangrep (DDoS). Dette innebærer at et stort antall datamaskiner samtidig angriper et vertssystem – i dette tilfellet systemene til SPIEF-konferansen.

På denne måten mottar maskinen så mye data at legitim trafikk ikke klarer å komme gjennom slik den skal.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/putin-tale-utsatt-etter-hackerangrep.sVM4wAYuu

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Outlier616 said:

Denne krigen kommer på toppen av alt. Pandemi, pengetrykking, konsumetterspørsel, og nå krig. Og snart kinesisk kollaps, som også kan trigge invasjonen av Taiwan og tredje verdenskrig.

Eg hadde ikkje sett penger på kinesisk kollaps. I tilfelle så klarer dei sikkert å eksportere den også slik at det blir minst like stor kollaps alle andre stader.

Lenke til kommentar

Ukraina er nå anbefalt å bli en EU-kandidat av den Europeiske kommisjonen. Så da blir vel de første skrittene tatt for EU-medlemskap. 

https://www.dw.com/en/european-commission-recommends-ukraine-be-granted-eu-candidate-status/a-62166624

 

Moldova er også blitt anbefalt. Putin oppnår det motsatte av det han ønsket. 

 

Georgia er også vurdert, men gitt anbefalning om å klargjøre interne endringer for forbedringer i samsvar med de ideologiske tankesett som EU baserer seg på. 

Endret av .,.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Russisk krigsskip har krenket dansk territorium
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/hevder-russisk-krigsskip-har-krenket-dansk-territorium.JQJN6PydA

Sitat

Nyhetsbyrået Reuters melder fredag ettermiddag at det danske forsvaret sier et russisk krigsskip har krenket deres territorium.

– Det er en dypt uansvarlig, grov og fullstendig uakseptabel russisk provokasjon, sier utenriksminister Jeppe Kofod på Twitter.

Skipet skal ha seilet inn i dansk farvann i Østersjøen.

– Bøllemetoder virker ikke mot Danmark. Den russiske ambassadøren er hasteinnkalt til utenriksdepartementet, sier Kofod.


Først omtalt av danske TV2:

Russisk krigsskib krænkede dansk farvand ved Bornholm
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-06-17-russisk-krigsskib-kraenkede-dansk-farvand-ved-bornholm

Uttalelse fra Danmarks utenriksminister:

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Jeg sliter med en bug på Dagbladet, men såvidt jeg kan se venter alle på Putin. Hvorfor taler han ikke?

DB. sin direkte oversettelse var dessverre grusom å høyre på. Nokon som veit om andre plassar det går an å følgje denne med ein litt meir rein direkte oversetting?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...