Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

13 hours ago, aklla said:

russland sitt tanks-flaggskip T-90M med forbedret og ugjennomtrengelig pansring, det ypperste russland har å komme med..

NINTCHDBPICT000731967359.jpg

Hvorfor er magasinet hans rødt el. brunt? Røper vel hvor han er, men det gjør vel det svarte med våpenet hans også egentlig.

Er det incendiary rounds fra GTA online montro han skyter med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser med andre ord ikke ut som Russland klarer å ta større deler av Ukraina. Samtidig er Ukraina på offensiven, takket være støtte fra vesten. Mener vesten og USA at det vil være en god løsning å gi Ukraina så mye selvtillit at de aldri setter seg ned ved forhandlingsbordet igjen? Nå er det plutselig snakk om at de vil ta tilbake de russiskokkuperte områdene som har vært der lenge. Det er ikke rett at Russland skal ta hele Ukraina, men jeg vil heller ikke dø for å beskytte det. Her er det USA som er den største pådriveren, og landet ledes av en dement president som tidlig valgte å brenne alle sine broer til Russland. Ukraina bør svelge noen kameler, og heller bruke pengestøtten på å bygge opp landet, selv om det ikke nødvendigvis blir i øst-ukraina. Nei, jeg tror ikke det er en fare for en global atomkrig, men jeg tror heller ikke at øst-ukraina bør sove for godt når det kommer til Russland sin taktiske beredskap om dette fortsetter. Vil heller ikke påstå at disse NATO-søknadene til Sverige og Finland bedrer situasjonen, da Russland uansett ikke har kapasitet til å true andre på en god stund. 

Endret av Windoge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Outlier616 said:



24 land stemte mot å fjerne Russland. 58 land avstod fra å stemme. Landene som stemte imot i rødt, er utelukkende møkkaland. Skuffende at land som Brasil, Egypt, India, Indonesia, Kenya, Kuwait, Mexico, Qatar, Saudi, Singapore, Sør-Afrika, Thailand og emiratene avstod fra å stemme. Utrolig svakt faktisk. De bør skamme seg.

Vi får håpe at flere av disse landene stemte FOR Tsjekkia kanskje betyr at de angret seg, har endret standpunkt på krigen, fant ballene sine, eller er uttrykk for at de var redd for å tirre Russland og Kina i utgangspunktet.
 

FPwLBx-WYAwpYt2.jpg

Kanskje ikke så rart at Vanuatu avstår. Ingen bryr seg særlig om at de en dag synker i havet likevel. Så de føler seg vel oversett på verdensarenaen?

Beklager at jeg feiltolket avstå for å stemme i mot. Men, var det ikke presentert sånn i denne diskusjonstråden, så det var vel derfor jeg trodde det?

EDIT:

Skjønner meg ikke på alle de svarte "svarene". F.eks. Venezuela vet en jo ikke hva har stemt.

Endret av G
Lenke til kommentar
Windoge skrev (4 minutter siden):

Det ser med andre ord ikke ut som Russland klarer å ta større deler av Ukraina. Samtidig er Ukraina på offensiven, takket være støtte fra vesten. Mener vesten og USA at det vil være en god løsning å gi Ukraina så mye selvtillit at de aldri setter seg ned ved forhandlingsbordet igjen? Nå er det plutselig snakk om at de vil ta tilbake de russiskokkuperte områdene som har vært der lenge. Det er ikke rett at Russland skal ta hele Ukraina, men jeg vil heller ikke dø for å beskytte det. Her er det USA som er den største pådriveren, og landet ledes av en dement president som tidlig valgte å brenne alle sine broer til Russland. Ukraina bør svelge noen kameler, og heller bruke pengestøtten på å etablere et tapt samfunn andre steder i Ukraina 

Hvis Russland mistet de okkuperte territoriene så ville det være en rimelig smekk på fingrene.

Biden bør vel i så fall først og fremst bruke pisk og gulrot for å unngå at Ukrainere tar ut sinnet over Russisk-talende.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Pop said:

Stemmegivning for å kaste ut et land fra FN-grupper, fordømme handlinger osv, er ikke overaskende basert på eget lands interesser og ikke på grusomheter mot mennesker. Jeg tror at økt stabilitet i landet vil til en viss grad motvirke dette, for jo mer kritisk fase et land er i, jo større er sjansen for at overgrep mot mennesker kan overses når det tjener interesser som gagner ens eget land. Og historien har vist at interessen ikke trenger være for landet, men for den enkelte diktator. 

Med stabile politiske funksjoner, velferd osv er vel sjansen større for medmenneskelighet, også mot andre land. En må ha ordnet opp i eget reir før en kan bruke mye energi på å hjelpe andres. Vi kan godt si at det lav grad av empati, men det bør være forventet. Ser man på lista over land som stemte mot eller for, er det ikke mange land der en vil kalle vellykkede, stabile og gode samfunn, med utvikling og velstand som hovedpunkter.

Jeg skjønner meg ikke helt på Brazil. Ja de har en høyrevridd leder som har forsøkt å desimere funksjoner i landet til sin egen fordel (diktatordrømmen). Men, jeg trodde at nasjonen som helhet var nokså sosialistisk, på tross av fattigdom. Men, jeg tar kanskje veldig feil. Veldig skuffende av Brazil.

Fra 2006 https://www.nettavisen.no/artikkel/frihandel-fra-venstre/s/12-95-812820

Endret av G
Lenke til kommentar
7 minutes ago, G said:

Jeg skjønner meg ikke helt på Brazil. Ja de har en høyrevridd leder som har forsøkt å desimere funksjoner i landet til sin egen fordel. Men, jeg trodde at nasjonen som helhet var nokså sosialistisk, på tross av fattigdom. Men, jeg tar kanskje veldig feil. Veldig skuffende av Brazil.

Brasil var jo på stormende kurs fremover, inntil Bolsonaro tok over. Etter det er det blitt langt mer uforutsigbart (gjør investeringer mer utrygge og usikre), erter på seg det meste av demokratiske krefter, naturvernere og det som er. Presidenter har det vel også med å menges med likesinnede, så ikke rart at han foretrekker selskapet til Trumpis, Putler etc.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Serpentbane said:

Umulig å si ut fra en sky, for det er mange materialer som kan brenne som gir en farget røyk. Den første skyen i bildet ligner mer på resultatet av en eller annen stor eksplosjon og røyken som følge av denne og brannen. Jeg er ikke ekspert på klor som våpen, men gassen er ellers normalt et sted i fargespekteret gul/grønn, men det kan naturligvis være blandinger jeg ikke kjenner til. Således er kanskje de siste bildene nærmere forbundet med hva jeg ville forventet å se, uten at det er noen fasit ene eller andre veien. Den brunrøde fargen er vel heller noe jeg ville forbundet med bromingass, men tror ikke denne brukes i våpen lenger.

Altså, ren synsing fra min side her altså, men må ha litt mer info før jeg tror at gass er brukt. Det er et ganske stort steg opp, hvilket EU og NATO har gitt klar beskjed om. Uten at Putin nødvendigvis bryr seg om dette nå som det går feil vei.

(EDIT: Ser Generisk var raskere på labben her :))

De kan jo mikse i litt salmiakk (ammoniakk / ammonia) til klorløsningen. Er jo eksempel på dødelig utgang for flere i sånn et "cleaning party" på brakka:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9503902/

Quote

Mass casualties from acute inhalation of chloramine gas

.. We report two groups of 36 patients (72 total) suffering from acute inhalation of chloramine gas. Chloramine gas is produced from mixing common household cleaning agents containing sodium hypochlorite (bleach) and ammonia. The first mass casualty event occurred when 36 male soldiers were exposed during a "cleaning party" in their barracks. Ten days later, 36 female soldiers were exposed in a similar manner and presented to our emergency department. In each event, commonly available cleaning agents--liquid bleach and ammonia--were mixed together, liberating toxic chloramine gas. ..

 

Er rette fargen for klorin gass faktisk. Googlet litt:

259A6D0900000578-2950648-image-a-12_1423

Fader en lærer en del nytt ved å være på internett litt. Er visst et dilemma de to stoffene for akvariefisk.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (18 timer siden):

Dersom de greier å kvitte seg av med fascismen og korrupsjon, så skal du se at en del mennesker kanskje legger godviljen til og forsøker å være gode mot sine naboer i håp om at de gamle konfliktene kan ebbe ut, og i håp om at de får gode takter i fra russere tilbake. Se på nordmenn i grensetraktene til Murmansk. Der er det ordentlige vennskapsbånd. Så det går altså an bare sentralstyret i Russland blir byttet ut med noe humant noe.

Edit:

1. Sentralstyresmaktene i Russland er ille

2. Vi ser ille russere på skjermen i våre dager, enten dette er ektefølt støttemedlemmer eller om det er skuespill for overlevelsens skyld

3. Det er gode mennesker i Russland også, så er det tilrettelegging og spm. om antall gode russere. Jeg tror at folk kan bli gode bare det er grobunn.

Det er mange gode ruzzere og spesielt alle de 25000 ++ i Ukraina...... just to say.

Lenke til kommentar

De påstår også dette - spørs om de selv planlegger noe nå og skal prøve å gardere seg i forkant. (men alle skjønner det, foruten de hjernevaskede)
Det russiske forsvarsdepartementet påstår å ha bevis for at Ukraina planlegger et angrep for å anklage Russland for å bruke masseødeleggelsesvåpen. Det hevder det russiske nyhetsbyrået Tass.

Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

Hvorfor er magasinet hans rødt el. brunt? Røper vel hvor han er, men det gjør vel det svarte med våpenet hans også egentlig.

 

Det er den naturlige fargen for materialet magasinet er laget av, om man ikke tilsetter fargestoff, og så har vel Sovjets høye herrer tenkt at fargestoff var unødvendig fjas, og at verdien av å kamuflere magasinene ikke var særlig stor. Materialet blir ofte feilaktig omtalt som bakelitt, men er vesentlig sterkere enn bakelitt og duger over et større temperaturområde.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Russland hevder grenselandsby er angrepet av ukrainske styrker

Det statlige russiske nyhetsbyrået RIA skriver onsdag ettermiddag at en landsby ved grensen mot Ukraina i det russiske fylket Belgorod har blitt truffet av russiske artilleriangrep.

Det hevder Belgorods guvernør Vyacheslav Gladkov ifølge RIA. Han hevder også at én person ble skadet i det påståtte angrepet.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (41 minutter siden):

Det statlige russiske nyhetsbyrået RIA skriver onsdag ettermiddag at en landsby ved grensen mot Ukraina i det russiske fylket Belgorod har blitt truffet av russiske artilleriangrep.

Nettopp

Edit: Forøvrig vet man at dette ikke stemmer. Selv med M777 må dette plasseres i alt for risikabel posisjon til at man vil risikere dette (så dum er ikke Ukrainerne) - så bare tullprat, igjen fra Russerne
Ser jeg missforstod teksten litt. 

Edit2: Da har Ukrainerne begynt treningen i Tyskland

Spoiler

 

 

Endret av D0vendyret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (44 minutter siden):

Nettopp

Edit: Forøvrig vet man at dette ikke stemmer. Selv med M777 må dette plasseres i alt for risikabel posisjon til at man vil risikere dette (så dum er ikke Ukrainerne) - så bare tullprat, igjen fra Russerne
Ser jeg missforstod teksten litt. 

Edit2: Da har Ukrainerne begynt treningen i Tyskland

  Vis skjult innhold

 

 

Neida. Er vg som skreiv feil. Rettet nå: 

 

Det statlige russiske nyhetsbyrået RIA skriver onsdag ettermiddag at en landsby ved grensen mot Ukraina i det russiske fylket Belgorod har blitt truffet av ukrainske artilleriangrep.

Det hevder Belgorods guvernør Vyacheslav Gladkov ifølge RIA. Han hevder også at én person ble skadet i det påståtte angrepet.

  •  

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...