Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Tja. Det meste av områdene ble tatt i den første uken, og det er nok ikke slik at moralen er nå slik den var i den første uken av krigen.

Jeg har sett noen videoer av Patrick Lancaster, en ''uavhengig'' journalist som trolig jobber for Russland. Mange av de russiske og tsjetjenske styrkene i Mariupol er ikke sånne som de jeg har sett overgitt seg til ukrainske styrker. Kanskje de mest hardføre russiske soldatene er fra Donetsk og Luhansk de-facto statene sammen med Tsjetjenia?

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (22 minutter siden):

Vi har sett flere tilfeller at den russiske hæren sliter med lav moral. Men er den lave moralen så utbredt? Hvis ja, da hadde ikke de klart å okkupere så store landområder. 

Selvfølgelig får man mye områder i starten, til forsvaret begynner å virke. De hadde jo mye mer, men måtte trekke seg tilbake pga store tap og det raknet helt. Folk er blitt lurt, f.eks endel var på førstegangstjeneste og trodde de skulle på øvelse - sier seg selv at moralen der ikke er på topp. Se videoer av fangede russere, så ser du hvor lurt de ble.  (det er forøvrig fra noen av disse fangene som har startet <Legionen for ett fritt Russland> - de kjemper nå FOR Ukraina og utifra rykter så er de på over to bataljoner nå - ikke bare fanger som har skjønt de har blitt lurt, men også frivillige fra Russland)

ForTheEmperor skrev (9 minutter siden):

Mange av de russiske og tsjetjenske styrkene i Mariupol er sånn som de jeg har sett overgitt seg til ukrainske styrker.

De som er i Mariupol vil jeg ikke tro er fanget, for de er i okkupert område. tsjetjenerne der har for det meste vært bak fronten(som visstnok skal irritere de i fronten(igjen moral) som føler de er kanonføde og de får slippe unna - hvis ryktene stemmer). Men man har frivillige tsjetjenerne som kjemper på Ukrainas side også

Endret av D0vendyret
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (9 minutter siden):

)

De som er i Mariupol vil jeg ikke tro er fanget, for de er i okkupert område. tsjetjenerne der har for det meste vært bak fronten. Men man har frivillige tsjetjenerne som kjemper på Ukrainas side også

Beklager jeg hadde en skrivefeil i innlegget mitt. Jeg mente de russiske og tsjetjerne i Mariupol viser en helt annen moral enn de styrkene som kriget i Kiev regionen. De virker mer dedikerte. 

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (Akkurat nå):

Jeg mente de russiske og tsjetjerne i Mariupol viser en helt annen moral enn de styrkene som kriget i Kiev regionen. De virker mer dedikerte.

Russerne tror jeg er glad de er der og ikke i fronten - de er nok på lik linje med andre Russere, men iom de slipper (foreløpig) å være midt i gryta, så er sikkert moralen bedre, naturligvis. Tsjetjerne er jo leiesoldater, så moral har de ikke, de liker bare å drepe - når de får kome i gryta de også så vil nok moralen forsvinne fort der også når de ser at de risikerer livet for noe som er tapt ... da verdsetter de sitt eget liv mer enn sin glede for å torturere og drepe og de vil løpe hjem - plutselig er det ikke deres kamp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som ukrainske fly på nytt "besøkt" Belgorod. Det er lite sannsynlig at det var russiske fly som angrep mål i Sumyregionen, da slike angrep hendt om dagen. Det er så langt intet visuelt dokumentasjon på annet enn et par nedskutte TB2-dronefly, så det er mulig at NATO har gitt avanserte ECCM utstyr til ukrainerne. MiG-29 og Su-22/Su-24 er gamle kjenninger for NATO som lengre hadde disse i egne arsenal, og man vet at Sukhoi-flyene kan bruke amerikansk ECCM utstyr. De var forbausende aktiv over luftrommet i Kharkiv, Izium og Slovjansk, og "bare" to skal ha blitt skutt ned ifølge russerne - som ikke framlagt bevis.

Og i tillegg skytes det nå med artilleri dypt inn i Belgorod. Fra Solokhi er det funnet klaseammunisjon som kom fra BM-27 som kan når 35 km inn i landet, så omtrent 20 km som regel. Dette kan tyder på at de vil ta ut langtrekkende artilleri og militære mål, og kan forklare hvorfor russerne vil holde Kozacha Lopan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (5 minutter siden):

Angrep der høres lite sannsynlig ut. 

Eksplosjonsulykker med disse stridsvogner med så drastiske utfall er nærmest aldri sett. Hvis det var et uhell, er det akutt udugelighet inn i en ny dimensjon bokstavelig talt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Penny said:

Det er den naturlige fargen for materialet magasinet er laget av, om man ikke tilsetter fargestoff, og så har vel Sovjets høye herrer tenkt at fargestoff var unødvendig fjas, og at verdien av å kamuflere magasinene ikke var særlig stor. Materialet blir ofte feilaktig omtalt som bakelitt, men er vesentlig sterkere enn bakelitt og duger over et større temperaturområde.

I konsollspillet GTA Online (GTO) kan en ha kamuflasjefarge på selve våpenet, slik at det ikke er ensfarget. Regner med at det også finnes i den ekte verdenen :wee:

Nå vil jeg tro at et mørkt våpen når man ligger i terrenget ikke byr på særlige utfordringer, men om du er stående så kan nok dette oppfattes som en lettkjennelig delestrek på kroppen som går skrått over. En fordel er om metallet er gråere enn så veldig svart som det våpenet på foto faktisk var. Helt svart er greit nok det om det er bekmørkt. Men, grått om den ikke er for lys er også god i bekmørket og kanskje et lite hakk vanskeligere å få øye på i dagslys kontra "skrikende" svart.

Endret av G
Lenke til kommentar
JK22 skrev (24 minutter siden):

Eksplosjonsulykker med disse stridsvogner med så drastiske utfall er nærmest aldri sett. Hvis det var et uhell, er det akutt udugelighet inn i en ny dimensjon bokstavelig talt!

Jo, men hva kunne ha angrepet der, det er i alle fall ikke Ukrainske styrker i fronten iom det er ALT for langt unna. Så det må ev være noen langt bak linjene og hvordan skal de klare å ta ut en stridsvogn uten å bli tatt før/etter på en slik plass. Ikke så lett å skjule f.eks en M72 og komme seg så langt. Njæhh, jeg tror ikke så mye på det akkurat - for mye folk der også og plassen er ikke ideell for noe slikt

JK22 skrev (9 minutter siden):

En 2S3 Akatsiya var atomisert med et eneste fulltreff ved byen Izium.

Tidligere ble det hevdet at det var en våpentransport- kjøretøy (Ammunisjon? - en stund siden jeg så klippet av treffet der)

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
1 hour ago, iblazeqt said:

Neida. Er vg som skreiv feil. Rettet nå: 

 

Det statlige russiske nyhetsbyrået RIA skriver onsdag ettermiddag at en landsby ved grensen mot Ukraina i det russiske fylket Belgorod har blitt truffet av ukrainske artilleriangrep.

Det hevder Belgorods guvernør Vyacheslav Gladkov ifølge RIA. Han hevder også at én person ble skadet i det påståtte angrepet.

  •  

 

Stakkar han/hun de må skade (velge ut) for å kunne ta foto i propagandaøyemed.

Lenke til kommentar
1 minute ago, D0vendyret said:

Ikke så lett å skjule f.eks en M72 og komme seg så langt. Njæhh, jeg tror ikke så mye på det akkurat - for mye folk der også og plassen er ikke ideell for noe slikt

En stugna eller Javelin kan stå på flere km avstand å ta ut mål. Langt i fra utenkelig at noe slikt er brukt her. Frontene er betydelig mer flytende enn hva det ser ut som, spesielt for Ukrainerne som er i eget land og kan operere i det langt friere enn hva russerne gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (Akkurat nå):

Jo, men hva kunne ha angrepet der, det er i alle fall ikke Ukrainske styrker i fronten iom det er ALT for langt unna. Så det må ev være noen langt bak linjene og hvordan skal de klare å ta ut en stridsvogn uten å bli tatt før/etter på en slik plass. Ikke så lett å skjule f.eks en M72 og komme seg så langt. Njæhh, jeg tror ikke så mye på det akkurat - for mye folk der også og plassen er ikke ideell for noe slikt

Hvis det skyldes udugelighet, er det i samme liga som den gang en assistansekjøretøysjåfør som skulle slepe et bombefly, kollidert med et annet og deretter kjørt flyet i slep inn i et annet. Det hendt i år 2000 under den andre tsjetsjenske krigen, og på toppen var to andre fly skadet av eksplosjonene da flybrenselet kom i brann. Sjåføren var helt sanseløst full og endog ikke ferdigopplært, han stukket av. Alle flyene var Su-25.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ForTheEmperor said:

Jeg har sett noen videoer av Patrick Lancaster, en ''uavhengig'' journalist som trolig jobber for Russland. Mange av de russiske og tsjetjenske styrkene i Mariupol er ikke sånne som de jeg har sett overgitt seg til ukrainske styrker. Kanskje de mest hardføre russiske soldatene er fra Donetsk og Luhansk de-facto statene sammen med Tsjetjenia?

Trolig er nok en sterk underdrivelse. Jobber for ruzzerne! .. bør det stå

  

37 minutes ago, JK22 said:

Hvis det skyldes udugelighet, er det i samme liga som den gang en assistansekjøretøysjåfør som skulle slepe et bombefly, kollidert med et annet og deretter kjørt flyet i slep inn i et annet. Det hendt i år 2000 under den andre tsjetsjenske krigen, og på toppen var to andre fly skadet av eksplosjonene da flybrenselet kom i brann. Sjåføren var helt sanseløst full og endog ikke ferdigopplært, han stukket av. Alle flyene var Su-25.

Litt sånn animert inn i Grand Theft Auto spillmotoren. Har sans for humoren. Vodkaen kalles Cherenkov elns.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...