Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

43 minutes ago, skaftetryne32 said:

Eventuelt effektivt i å tvinge de mest innbitte krigere ut fra sine skjulesteder, eller bare drepe dem der de er.

Har en noensinne fått oppklart detaljene på de sivile i det teateret i Moskva eller hvor det var? Hvor det ble påstått at de pøste på med en gift som de kunne gi behandling for etterpå elns.?

Kanskje de i mildeste tilfellet kan gå for en slik kjemi, men jeg tviler. For deretter å vente ekstra lenge med å administrere motgift eller gi oksygen til de med militæruniformer i håp om å gi dem mest jævlig hjerneskade. Huff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aiven skrev (Akkurat nå):

Når da?

Du har sikkert en helt annen virkelighetsoppfatning enn meg om de kjemiske angrepene i Syria, at du trolig i likhet med Steigan hevder at det var falsk flagg-operasjoner og sånt. Jeg tror ikke det er noe lurt å starte en diskusjon om dette i denne tråden, det blir bare veldig mye off-topic og vi kommer aldri til å komme noen konstruktiv vei på det. 

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (43 minutter siden):

Du har sikkert en helt annen virkelighetsoppfatning enn meg om de kjemiske angrepene i Syria, at du trolig i likhet med Steigan hevder at det var falsk flagg-operasjoner og sånt. Jeg tror ikke det er noe lurt å starte en diskusjon om dette i denne tråden, det blir bare veldig mye off-topic og vi kommer aldri til å komme noen konstruktiv vei på det. 

Jeg har lest den opprinnelige rapporten fra OPCW, som gjør det vanskelig å konkludere med noe annet enn falsk flagg ja, med tanke på det som skjedde videre.

Jeg er ikke veldig fan av å slenge om seg med omstridte utspill for så å komme med anklager om off-topic når man blir motsagt. Ei heller guilt-by-association hersketeknikker. Men folk er jo ulike.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (1 time siden):

Ser at det er mye snakk om "krigsforbrytelser" for tida, men for meg blir dette et paradoks, da absolutt alle handlinger begått av den angripende parten i en angrepskrig som dette er forbrytelser. Eller mener noen faktisk at å sprenge flyplasser og lignende er lov så lenge ingen ble drept? 

De har f.eks. angrepet sykehus, og sivile.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Aiven said:

Jeg har lest den opprinnelige rapporten fra OPCW, som gjør det vanskelig å konkludere med noe annet enn falsk flagg ja, med tanke på det som skjedde videre.

Jeg er ikke veldig fan av å slenge om seg med omstridte utspill for så å komme med anklager om off-topic når man blir motsagt. Ei heller guilt-by-association hersketeknikker. Men folk er jo ulike.

Men, ja du virker rimelig partisk med russisk side inntil et eller annet annet blir bevist for deg.

Du tviholder på at Lancaster muligens ikke driver med manipulative videoproduksjoner, men du holder døren bittelitt på gløtt for dette sånn for sikkerhetsskyld.

Og det kan virke som om du nekter å lete etter de feil som jeg har funnet i video. Du vil heller sitte å tro på at filmproduksjonen ikke er propaganda i russernes propagandaapparat. Alt dette har du jo rett til å fortsette med. Men, en kan ikke forvente å bli forstått når en holder med en så falsk part som det russerne viser seg her.

En kan gjerne holde åpent for beskyldninger om at vestlige driver med skittens spill altså, det er jo aldri greit med usannheter i fra noen.

Også videre så vil jeg si følgende:

Det kan være vanskelig å forstå hvorfor og hva det blir tatt side med vedr. russerne. Altså er det bare pga. at vesten har gjort en del feil i fortiden og at man er sur på dem. Eller ønsker man faktisk fascismen velkommen med åpne låvedører?

Dersom man så skulle ønske fascismen velkommen, så er man jo ikke bedre enn fascister egentlig.

For hva er det man forventer å oppnå i fra det? Fascistene er tyver, og du som "støttemedlem" vil aldri få komme til bordet og grafse til deg i fra godene? Eller er det det man tror på at kan skje for en selv som "fascist"? Om du oppnår det så er du jo ikke annet enn en skitten, slem tyv som stjeler i fra folkets potensielle velferdsgoder.

Nå har jeg hverken kalt deg for fascist enda. Men en lurer jo fælt på hvor skapet står hos slike venstreorienterte. De lever i en merkelig uforståelig verden egentlig.

Jeg vil tro at underlagt fascisme så vil egoismen råde som nokså vanlig:

Altså er du ikke verdt noe for fascismeledelsen så skyves du bare bort som noe helt ubrukelig og/eller verdiløst. Kanskje du ender med å kun være en undertrykt borger som ikke forstod hva som gikk deg galt, eller at du havner på det verste stedet fordi du turte å spør: Hva, hvem og hvor? Altså du ble oppfattet som ekstra brysom. Det er det jeg er redd for at dere venstreorienterte egentlig har beveget dere inn i mot.

Det er få tyver ved det der bordet for å si det enkelt!

Endret av G
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, G said:

Er det ikke viktigere å forsøke å kartlegge hva russerne kan være gode på slik at man er litt forberedt på det, en dette overdrevne fokuset om at "vi leiren" er best i verden. Om en undervurderer fienden så kan det være dumt det også.

Russerne er gode på å akseptere egne tap (kanskje delvis ved hjelp av hemmelighold overfor egen befolkning).   De respekterer ikke krigens regler og bruker effektiv sensur og forfølger/straffer de som argumenterer mot lederne.  Russland har i utgangspunktet ingen interne korrigerende instanser overfor lederskapet. De kan uten gode begrunnelser legge byer flate og jakte på sivile for så å torturere dem. Angrep på sivile er en del av krigen. De kan fordriver beboere i store områder.  Mange russere ser på seg selv som "spesielle" og "utvalgte" - og dette kan dagens ledere spille på.

I denne sammenheng stiller Russland seg i en særklasse sammenlignet med Vesten, som kan sies nærmest å mangle slik "kapasitet" (kanskje delvis/litt pga militær overlegenhet).  

Skulle Russland invadere deler av Norge så må en tenke seg en overraskende brutal framferd inkludert utstrakt organisert drap på og tortur av sivil-befolkningen. Kanskje ville okkupasjonen av Norge 40-45 bli tenkt på som en solskinnsdag til sammenligning.

 

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (9 timer siden):

At du klarer å dra noen andre konklusjoner enn at Russland sitt militære suger eselballer nå etter 2 måneder i Ukraina er godt gjort.

Høres ut som det er du som er offer for propaganda her 😄

Jeg er redd du tar feil og at Vaniman er inne på noe. Det som skjer i Ukraina har visse likhetstrekk til Vinterkrigen i Finland, og noe som har skjedd flere ganger i russisk historie. Under Vinterkrigen sendte Stalin inn enorme styrker, planen var ta hele Finland i løpet av et par måneder, men russerne fikk grisebank av finnene. Men russerne lærte og satte inn enda større styrker og stakk til slutt av med ca. 10% av Finlands landområder. De samlede tapstallene på russisk side er usikre, det anslås at rundt 270.000 russere gikk tapt, eller ca. 10 ganger som mange som finnene som tapte ca. 27.000 mann.

Denne sammenligningen halter særlig på et punkt. Før og under 2. verdenskrig hadde Stalin tilgang på en nesten utømmelig pool av nye mannskaper, noe som også preget krigføringen der russerne utviste en fantastisk menneskeforakt der frontdeltagelse i mange tilfeller var jevngodt med en dødsdom. Men der er ikke Putin, han mangler mannskaper og mange av de som allerede er sendt inn mangler trening. Dette i tillegg til at moralen i mange avdelinger er pill råtten.

Men jeg føler meg på ingen måte sikker og nøkternhet er nødvendig, Putin komme ut av dette på en måte der han kan fremstille dette som en slags seier. Lykkes han ikke med det, vet Putin at han er ferdig, og han er villig til å bruke nesten ethvert middel for å komme dit. Menneskeliv og økonomi kommer i denne sammenheng helt i bakgrunnen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Vinterkrigen er nok den nærmeste analogien fra historebøkene. Men der var det snakk om et land på 194 millioner innbyggere som angrep et land på 3,7 millioner innbyggere. Nå er det snakk om et land på 144 millioner innbyggere som angriper et land på 44 millioner innbyggere. Bare der ser man at ting ikke er helt tilsvarende.

Støttet med vestlige våpen har Ukraina mye bedre forutsetninger til å slå i fra seg enn det Finland hadde.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Denne sammenligningen halter særlig på et punkt. Før og under 2. verdenskrig hadde Stalin tilgang på en nesten utømmelig pool av nye mannskaper, noe som også preget krigføringen der russerne utviste en fantastisk menneskeforakt der frontdeltagelse i mange tilfeller var jevngodt med en dødsdom. Men der er ikke Putin, han mangler mannskaper og mange av de som allerede er sendt inn mangler trening. Dette i tillegg til at moralen i mange avdelinger er pill råtten.

Under 2. verdenskrig så var vel en stor andel av befolkningen engasjert i praktiske yrker, hadde normal fysisk form og koordinasjon, og militær tjeneste bestod i stor grad av å bemanne et gevær, peke det mot fienden og trekke av? (jeg karikerer litt her).

I 2022 så trenger militæret mer spesialisert mannskap, og en større del av befolkningen har aldri tatt i en høygaffel før. Rett nok har vi utdanning og spesialisering, men ofte i noe helt annet enn det militæret trenger.

Sitat

Men jeg føler meg på ingen måte sikker og nøkternhet er nødvendig, Putin  komme ut av dette på en måte der han kan fremstille dette som en slags seier. Lykkes han ikke med det, vet Putin at han er ferdig, og han er villig til å bruke nesten ethvert middel for å komme dit. Menneskeliv og økonomi kommer i denne sammenheng helt i bakgrunnen.

For en kynisk Amerikansk strateg så må jo dette være "gull". Russland tømmer sitt militære potensiale i Ukraina (mannskap, utstyr), viser seg veike og impotente for resten av verden, og Europa, USA og andre liberale stater samles mot en felles fiende.

De strategiske fordelene som Putin evt kunne få ved en solid seier i Ukraina er i stor grad langt fram i tid (når han har fått reparert infrastrukturen om 10 år, når han har fått kuet en hevnlysten befolkning om 50 år). Ved å sende inn nok våpen til at Putin blør mest mulig så kan USA trykke ned den andre store atommakten uten å engasjere seg direkte.

Dessverre for Ukrainerne så er Ukrainsk seier bare en "bonus" om man ser slik på det. Det viktigste (ihht den kyniske tanken jeg presenterer her) er å påføre Russland mest mulig tap over lang tid, noe som innebærer en lang krig med store Ukrainske tap. Jo mer desperate og grusomme Russerne blir, jo større vil dessuten støtten rundt USA og NATO bli.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 minutter siden):

Under 2. verdenskrig så var vel en stor andel av befolkningen engasjert i praktiske yrker, hadde normal fysisk form og koordinasjon, og militær tjeneste bestod i stor grad av å bemanne et gevær, peke det mot fienden og trekke av? (jeg karikerer litt her).

I 2022 så trenger militæret mer spesialisert mannskap, og en større del av befolkningen har aldri tatt i en høygaffel før. Rett nok har vi utdanning og spesialisering, men ofte i noe helt annet enn det militæret trenger.

-k

Jeg er redd for at du ikke tar godt nok i, under store deler av 2. verdenskrig var det ikke uvanlig at det ved fronten var tre soldater pr. rifle, en begynte å skyte, og de to andre skulle overta riflen etter hvert som forgjengeren ble slaktet ned.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Windfarmer said:

Jeg er redd for at du ikke tar godt nok i, under store deler av 2. verdenskrig var det ikke uvanlig at det ved fronten var tre soldater pr. rifle, en begynte å skyte, og de to andre skulle overta riflen etter hvert som forgjengeren ble slaktet ned.

Dette er i aller høyste grad en myte.

Lenke til kommentar

Ser ut til at det har vært en sabotasjeaksjon mot en jernbanebro ved Belgorod i Russland. Dette er den første sabotasjen av slik infrastruktur jeg kan huske å ha sett i Russland under denne invasjonen, men det har vært flere tidligere i Hviterussland fra lokale aktivister der.

Dette er 6.5 kilometer fra grensa til Ukraina og på linja som knytter Belgorod med den ukrainske grensa øst for Kharkiv.

FQIS8S4X0AAA2kV?format=jpg&name=medium

Kilde m/flere bilder:

Spoiler

 

Geolokasjon: https://goo.gl/maps/WrzESzxmtT1Z92feA

EDIT: Hendelsen dekket av russisk media her: https://www.go31.ru/news/3369333/po-napravleniu-razrusennyh-zeleznodoroznyh-putej-pod-belgorodom-budet-hodit-besplatnyj-avtobus

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Svein M said:

Russland kunne vel si seg godt fornøyd med de landområdene de har tatt i krigen. Slikt sett så kunne de stoppet fremrykkingen nå. Men det virker som om de vil omringe Donbas ved å ta området litt på utsiden av den regionen ved Izium.

Selv om russerne sier seg fornøyd så er det ikke sikkert ukrainerne sier seg fornøyd. Og de har ikke mye å tape på å fortsette. Russland har stort sett satt inn det de har av tilgjengelige konvensjonelle styrker, så Ukraina kan fortsette å kjempe for å frigjøre mest mulig av de okkuperte områdene uten at situasjonen blir særlig verre.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Minimotivator - kap. 2. (Propaganda for de ser det på den måten).
Moustache Guy / Warstache / Freedomstache har fått seg pause og etterforsyning etter at russerne trakk seg vekk fra nord / Kyiv-områdene, og er klar for nye tokt.

image.png.5c74c2256cd5d7e706adf0e47af011e9.png

Drone: +23 range

Pizza: +53 moral

Frisk hårklipp: +63 karisma

ulj8qdx6azs81.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For en bisarr krig. Tik Tok og andre sosiale medier melder siste hendelser langt raskere og tilnærmet null sensur kontra MSM.
Memes kommer daglig.
Soldater, fremmedkrigere og våpen/utstyr får et kultstatus og får div hjelp og donasjoner.
Teknologi og globaliseringen gjør at "hele verden" kan bidra med på en eller annen måte.

James Vasques (amerikanern) har fått støtte og oppgradert utstyret sitt... som et videospill.image.thumb.png.38d47a8f68aa74595feaa24c47c11e27.png
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...