Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, shockorshot said:

USA skal visstnok ha fjernet russisk skadevare (type på PC) fra firmaer og privatpersoner i hele verden, i et stort omfang og i hemmelighet. 

https://www.nytimes.com/2022/04/06/us/politics/us-russia-malware-cyberattacks.html

The United States said on Wednesday that it had secretly removed malware from computer networks around the world in recent weeks, a step to pre-empt Russian cyberattacks and send a message to President Vladimir V. Putin of Russia.

The move, made public by Attorney General Merrick B. Garland, comes as U.S. officials warn that Russia could try to strike American critical infrastructure — including financial firms, pipelines and the electric grid — in response to the crushing sanctions that the United States has imposed on Moscow over the war in Ukraine.

The malware enabled the Russians to create “botnets” — networks of private computers that are infected with malicious software and controlled by the G.R.U., the intelligence arm of the Russian military. But it is unclear what the malware was intended to do, since it could be used for everything from surveillance to destructive attacks.

"secretly" i denne sammenheng kan kun bety en av to ting. Enten at USA har mulighet til å gjøre endringene fjernstyrt ved at de selv er "a hacker", eller at de har hatt kontakt med firmaene det dreier seg om i hemmelighet.

Endret av G
Lenke til kommentar
6 hours ago, Windfarmer said:

Du bare tyter i vei uten et snev av historisk innsikt.

Du bare rabler i vei uten at det har noe som helst relevans for hva som faktisk var teamet.

Quote

For ca. 50 år siden hadde vi en bevegelse som først ble benevnt SUF (m-l) og som senere ble til AKP (m-l.) Dette var og er forløperen til dagens stortingsparti Rødt. Denne politiske bevegelsen støttet bl.a. Pol Pot, lederen for Røde Khmer, Enver Hoxha og Mao Zedong. Og dette gjorde de samtidig som det var åpenbart at disse forbildene og idealene drap og mishandlet millioner, og der dette kunne leses om i alminnelig tilgjengelige aviser og andre media. Men det var verre enn som så, denne gjengen mente også at Stalin var den bortimot fullkomne kommunist. Riktignok innrømmet noen av de at "Stalin hadde sine feil," men de mente tydeligvis at feilene ble opphevet av hans mer sjarmerende menneskelige trekk. Det finnes knapt noen enkeltpersoner i verdenshistorien som er ansvarlige for flere drap og folkemord enn Stalin, Mao og Pol Pot, de sloss om førsteplassen mot Adolf Hitler. Det er snakk om titalls millioner. Og dette er et faktum.

Og hva i alle dager  har dette med hvorvidt man kan generaliserer 50+ åringer? Er dette OL i stråmann kjære Windfarmer?
Hvor har jeg sagt noe som helst om hva AKP og alskens tull er og ikke er? 

Quote

Og da er mitt enkle spørsmål; hvordan kan partiet Rødt da ligge på 6 - 7 % på meningsmålingene? Flere av sentralstyremedlemmene i dette partiet er sammen med Arne Treholt aksjonærer i Mot Dag AS, selskapet som eier nettstedet Steigan.no, og som i dag er en av de fremste unnskyldere for Putin's massedrap i Ukraina. Hvordan er det mulig å være så totalt historieløs? Der en kombinasjon av landssvikere og Stalintilhengere danner basisen for et stortingsparti. Og hovedargumentet synes fortsatt å være; men se hva USA gjorde i Vietnam og Irak.

Er dette en misforstått heksejakt på Rødt velgere som forvirres og blandes inn i diskusjon om generalisering av 50+? Hvem diskuterer du med og hva diskuterer du egentlig? Hvor har jeg sagt noe som helst om dette og hvordan er det relevant for generalisering av 50+?

Quote

Jeg har for min del aldri påberopt meg historiske forbrytelser for å rettferdiggjøre forbrytelser som pågår her og nå. Men dette synes faktisk å være det eneste gjenværende argumentet til denne fascistoide gjengen. 

Quote

Dette er ikke å være "konspiratorisk," jeg bare påpeker at AKP (ml) og partiet Rødt har sneket seg unna det oppgjøret Nasjonal Samling måtte gjennomgå etter 1945. 

Du må gjerne vise meg hvor jeg er uenig i betraktninger rundt både AKP eller Pål Steigan men det var da virkelig ikke det jeg hverken svarte på eller tok opp.

En haug oppgulp rundt AKP og Pål Steigan er heller ikke relevant eller grunnlag for å generalisere 50+ inn i en slik helt absurd boble.

Dette virker som et dårlig forsøk på å tillegge 50+ meninger og tilhørigheter de ikke har.
Historieløsheten til Steigan, Treholt, AKP og alt annet rask du ramser opp får du ta med de det gjelder.

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Snoker litt i russiske medier igjen, og hver gang dukker det opp rariteter.

Her meldes det at i Irkutsk-regionen, så har myndighetene bestemt at som plaster på såret så trenger ikke familiene til falne soldater å betale for søppelhenting med tilbakevirkende kraft fra 1. februar. Bøter og mislighold trenger ikke betales.

Translate:

In the Irkutsk region, the families of the soldiers killed in Ukraine will not pay for garbage collection
https://www.ogirk.ru/2022/04/07/v-irkutskoj-oblasti-semi-pogibshih-na-ukraine-voennyh-ne-budut-platit-za-vyvoz-musora/

 

En strøtanke. For en effektiv måte å få registrert hvem som har hatt falne soldater. Dersom folk ikke ser dette komme. Kommer ikke til å åpne russiske lenker med .ru ved seg. Så her er jeg helt i det blå og avhengig av deg for å forstå detaljene.

Lenke til kommentar
3 hours ago, DDDD said:

Dansk fremmedkriger forteller om henrettelse av russiske POW.
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-04-07-russiske-krigsfanger-bliver-henrettet-i-ukraine-fortaeller-dansker


Og så ser jeg dette:
"The rocket that hit Kramatorsk had an inscription "За детей (For the children)""

  Hide contents

 

 

Synes at avslutningen i den danske artikkelen er litt "å ta for god fisk". Selvsagt vil ukraina nyte godt av å være ryddige, men artikkelen sier ikke noe mer om hvordan Ukraina arbeider for å oppnå ettergåelse. Jeg vil tro at moralen når man kjemper i mot soldater av et tyranni (les: Russland), blir at man ikke så lett kan "ta seg råd" (les: ta seg tid) til å redde alle russiske krigsfanger. Er mer effektivt med avliving naturligvis dersom man har nok kuler. Blir uansett bare å skulle gjette seg til ting rundt krigens brutaliteter for oss som sitter trygt her i Norge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Finland og NATO:

Russland truer Finland om Nato-medlemskap (msn.com)

"Dzhabarov er nestleder i den internasjonale komiteen i det russiske føderasjonsrådet. Han understreket også at en allianse med Nato ville – for Finland – være en forferdelig tragedie.

– Hvis ledelsen i Finland går inn for det, vil det være en strategisk feil. 

– Finland, som har utviklet seg positivt i mange år takket være nære handelsøkonomiske bånd med Russland, vil bli et mål. Jeg tror det ville vært en forferdelig tragedie for hele det finske folket, sa Dzhabarov.

Politikeren minnet også om at det kun er noen få timer fra St. Petersburg til Finland, og han hadde liten tro på at det finske folk vil gå med på å signere på noe som i praksis «vil ødelegge landet deres», hevdet han."

Er russiske politikere idioter alle mann? Et NATO medlemskap vil ødelegge landet? Hva er det han truer med? Lysende fremtidsutsikter for finske skraphandlere?

For øvrig burde finnene minne russerne om at det bare er få timer fra finskegrensen til St. Petersburg.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, G said:

Synes at avslutningen i den danske artikkelen er litt "å ta for god fisk". Selvsagt vil ukraina nyte godt av å være ryddige, men artikkelen sier ikke noe mer om hvordan Ukraina arbeider for å oppnå ettergåelse. Jeg vil tro at moralen når man kjemper i mot soldater av et tyranni (les: Russland), blir at man ikke så lett kan "ta seg råd" (les: ta seg tid) til å redde alle russiske krigsfanger. Er mer effektivt med avliving naturligvis dersom man har nok kuler. Blir uansett bare å skulle gjette seg til ting rundt krigens brutaliteter for oss som sitter trygt her i Norge.

Det vil nok, som nevnt før, forekomme dårlige og kritikkverdige handlinger (og krigsforbrytelser) fra begge sider. Det gjør alltid det i en krig og det ville vært rart om det ikke skjedde her også. Det er lett å bli blendet av glansbildene fra den siden av konflikten man sympatiserer med.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Pop said:

Hadde det bare ikke vært for at nazisoldaten på bildet er russisk og en del av den russiske hæren....

Jepp. Man vil nok finne mennesker fra alle samfunnslag og tilhørigheter i en armé bestående av en enorm mengde individer. Være seg nasjonaliteter som Russland, Ukraina, USA el.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (15 minutter siden):

May be an image of 4 people

Disse bildene er for ordens skyld ikke fra i år, men har begynt å sirkulere igjen de siste dagene hvor noen hevder de er nye (noe de like gjerne kunne vært...).

De er fra 2015, og originalt lagt ut her: https://imgur.com/a/M7Igs

De viser riktig nok en nazi russisk soldat fanget i Shyrokyne i Donetsk, et lite stykke øst for Mariupol.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Windfarmer said:

Finland og NATO:

Russland truer Finland om Nato-medlemskap (msn.com)

"Dzhabarov er nestleder i den internasjonale komiteen i det russiske føderasjonsrådet. Han understreket også at en allianse med Nato ville – for Finland – være en forferdelig tragedie.

– Hvis ledelsen i Finland går inn for det, vil det være en strategisk feil. 

– Finland, som har utviklet seg positivt i mange år takket være nære handelsøkonomiske bånd med Russland, vil bli et mål. Jeg tror det ville vært en forferdelig tragedie for hele det finske folket, sa Dzhabarov.

Politikeren minnet også om at det kun er noen få timer fra St. Petersburg til Finland, og han hadde liten tro på at det finske folk vil gå med på å signere på noe som i praksis «vil ødelegge landet deres», hevdet han."

Er russiske politikere idioter alle mann? Et NATO medlemskap vil ødelegge landet? Hva er det han truer med? Lysende fremtidsutsikter for finske skraphandlere?

For øvrig burde finnene minne russerne om at det bare er få timer fra finskegrensen til St. Petersburg.

Slike trusler burde vekke de finnene som sover litt i timen.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Theo343 said:

Det vil nok, som nevnt før, forekomme dårlige og kritikkverdige handlinger (og krigsforbrytelser) fra begge sider. Det gjør alltid det i en krig og det ville vært rart om det ikke skjedde her også. Det er lett å bli blendet av glansbildene fra den siden av konflikten man sympatiserer med.

Enig i det. Jeg kommer selv til å være mistroisk til russere ut livet mitt etter denne hendelsen. Og det på tross av at jeg bare leser nyheter om konflikten i fra Norge. Ikke kjenner jeg særlig antall russere eller ukrainere heller. Ukraina er vennlig i retning Vesten enn så lenge. Og konflikten truer Europa, derfor holder jeg da med Ukraina nå i dag. Håper det kan skje en utvikling i Ukraina som gjør dem mindre korrupte. De har noe mer korrupsjon enn hva vi er vant med sies det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Pop said:

Et godt eksempel på at Ukraina skal denazifiseres.

Hadde det bare ikke vært for at nazisoldaten på bildet er russisk og en del av den russiske hæren....

Innleggsbidraget med kun et foto sier ingenting om det. Selv er jeg ikke i stand til å tolke om selve passet er russisk eller ukrainsk. Dessuten så kan en russersympatisør har ukrainsk pass. Og en ukrainiersympatisør kan ha russisk pass.

Jeg har selv ikke klart å memorere hvilke kamuflasje som ukrainere og russere bærer. Sløvt, ja jeg vet.

Har du sjekket for noe annet enn kyrilliske bokstaver da? Jeg vet ikke fra eller til om dette er en russer eller ukrainer. Det som er sikkert er at det ukrainske språk også nytter kyrilliske bokstaver. Noe mer vet jeg ikke:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_alphabet

Forslag:

Dersom EU eller NATO-medlemskap for Ukraina skal kunne skje. Kvitt "dere" med det uleselige kyrriliske alfabetet i det minste.

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En CNN-journalist har vært ved kraftverket i Tsjernobyl sammen med ukrainas innenriksminister, etter de russiske styrkene trakk seg ut. Han forteller i en tråd på Twitter at de fant bevis på mishandling av ukrainere, og at russiske soldater ble utsatt for stråling. Han skriver at russerne holdt nesten 170 ukrainske tjenestemenn fanget, de fleste i kraftverkets bomberom med dårlig luft og uten lys i nesten én måned.

Fangene ble etterhvert kidnappet til Russland, ukrainerne vet ikke nøyaktig hvor disse holdes fanget eller hvordan de har det. Russerne skal også ha stjålet verdisaker og mobiltelefoner fra dem.

CNN gjorde også målinger som viste økt radioaktivitet der russerne sov, og fant flere steder hvor de hadde gravd seg ned i bakken hvor det er høyest radioaktivitet. Før russerne forlot området sprengte de hovedkvarteret sitt i byen, og ødela et sovjetisk (!) monument for politiet som hjalp til i 1986.

FPzeUWrXEAcvz-A?format=jpg&name=large

Twitter-tråden her, inkludert masse bilder:

Spoiler

 

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, G said:

Innleggsbidraget med kun et foto sier ingenting om det. Selv er jeg ikke i stand til å tolke om selve passet er russisk eller ukrainsk. Dessuten så kan en russersympatisør har ukrainsk pass. Og en ukrainiersympatisør kan ha russisk pass.

Jeg har selv ikke klart å memorere hvilke kamuflasje som ukrainere og russere bærer. Sløvt, ja jeg vet.

Har du sjekket for noe annet enn kyrilliske bokstaver da? Jeg vet ikke fra eller til om dette er en russer eller ukrainer. Det som er sikkert er at det ukrainske språk også nytter kyrilliske bokstaver. Noe mer vet jeg ikke:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_alphabet

Bildet er også på twitter. Man skal ta twitter-poster også med en pose salt så klart, men det er nok av folk der som kan både lese og se forskjell på russisk og ukrainsk. Så denne er grei nok og må kunne kalles verifisert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...