Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
oddeh skrev (7 timer siden):

On 16 September 2024, Russian President Putin signed a decree to increase the size of the Russian military with an additional 180,000 personnel to 1.5 million in total coming into effect from December 2024. This is the third decree that has been signed by Putin to increase the size of the Russian military since the start of the Ukraine conflict in February 2022. Russia’s aspiration to expand its military is well-established. In December 2022, then-Defence Minister Sergei Shoigu called on the Russian forces to be enlarged to 1.5 million. Russia will likely increase the number and size of units in its ground forces to accommodate the majority of the additional 180,000 personnel. Despite the stated intent to expand its force, it is likely that this ambition will be hampered by continued heavy losses sustained in the conflict against Ukraine and recruitment challenges.

180 000 personell, det er akkurat like mange som de har mistet (casualties i følge ukrainske tall) i perioden 20. april til 19. september i år. Altså 5 måneders forbruk av soldater (tilsvarende perioden 20.9.24 - 18.3.25). Siden tapene har en økende trend så kan russlands militære være tilbake på dagens nivå før den datoen også.

• Liker 3
Skrevet
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Videre tror jeg at trente øyne får veldig mye ut av disse bildene, og spesielt sammen med andre bilder fra bakken og annen data som FIRMS, værsatellitter, seismisk data m.mer.

Her fra analytikerne i Tochnyi om bildene:

Takk! Analysen fra trente øyer sier meg sikkert ti ganger mer enn det jeg klarte å se gjennom tåka selv.

Jeg håper det kompletteres med bilder fra bakken. Kanskje han russiske journalisten som sto i et kryss i Kursk og rapporterte russiske forflytninger live, et par dager etter at ukraina begynte kontra-invasjonen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Cascada81 skrev (4 timer siden):

"Causulties"-begrepet gjør jo også at noen kan bli telt flere ganger dersom de kommer seg tilbake til slagmarken igjen.

Casualties innebærer så vidt jeg har skjønt at soldaten er varig ute av krigen, altså ikke lengre kan regnes med som stridende. Det virker som det er stor forskjell på hvordan russland og ukraina regner såret vs frisk. Det rapporteres at russere som ikke var i nærheten av frisk har blitt sendt tilbake til fronten, mens det ikke er lignende rapporter om ukrainske soldater.

• Liker 1
Skrevet

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/vladimir-kara-murza-putin-russia-ukraine-b2615807.html

Mange lurer på hvorfor ikke flere russere protesterer mot den grusomme krigen. En grunn er jo den russiske apatien, så klart, som jo er en folkesykdom. En annen er at man fort kan ende opp som Vladimir Kara Murza, som ble dømt til 25 års fengsel i Sibir. Han måtte tilbringe 23 og en halv time hver eneste dag i en fengselscelle på størrelse med et klesskap, kontinuerlig utsatt for fysisk og psykologisk terror. 

Grusom lesning, selv om han heldigvis ble løslatt i fangeutvekslingen som fant sted tidligere i år. Og det viser også hvorfor vi ikke kan vente noe russisk folkeopprør mot regimet med det første. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden):

NRK skriver at Norge gir fem milliarder kroner ekstra til Ukraina i 2025.

Støtten skal gå via Nansenprogrammet.

NTB skriver at regjeringen ønsker å øke rammene for Nansenprogrammet til 135 milliarder kroner.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=170243

Forslaget fra regjeringen innebærer et «gulv» på støtten til Ukraina. Hvert år fram mot 2030 skal støtten være på minst 15 milliarder kroner, annonserte Støre på pressekonferansen.

Regjeringen ønsker å innføre dette i stedet for en femårig støtte på 75 milliarder til Ukraina over frem til 2027, som Stortinget tidligere har bestemt, forteller Støre på pressekonferansen.
https://www.tv2.no/nyheter/regjeringen-foreslar-a-endre-ukraina-stotten/17018985/

Håper dette går igjennom.

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
2 hours ago, Mannen med ljåen said:

Jeg er ikke strateg, men var det ikke mulig (og klokest) å angripe alle disse samtidig, ikke bare ett av gangen? Nå vet jo Z hva som kan skje, og gjemmer vel alt utstyret som stod ute inne i bunkersene.

Ikke uenig, men kan tenke meg en mengde faktorer som gjør det vanskelig eller uønsket. 

Tviler på at de har det nødvendige antall droner og tilbehør på lager, så da ville et evt kjempeangrep måtte vente til dette var produsert, og i mellomtiden blir ammunisjon stadig overført fra disse lagrene til enheter ved fronten som bruker den til å ta ukrainske liv og land.

Et slikt massivt angrep krever et stort antall launchere/kontrollenheter, samt kvalifisert personell som da ikke kan brukes til annet i samme periode (ikke bare angrepsnatten, men potensielt måneder i forveien mens de læres opp).

Kanskje man trenger værforhold som ikke kan ventes å inntreffe alle stedene samtidig.

Kanskje er disse lagrene vanligvis drevet på en bedre måte, evt var det en helt uvanlig hendelse at denne ene lageret hadde så mye liggende uten beskyttelse, så det ville ikke gi mening å slå til mot lagre som ikke er "mottakelige" for denne typen angrep. 

Jeg er vanligvis en utpreget tålmodig type tilbøyelig til å vente på optimale forhold, potensielt vente for lenge, men jeg innser at andre ganger det bedre å skyte fra hoften, og er glad det ikke er jeg som må ta slike beslutninger for Ukraina.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)

Ytterligere tegn på at det går dårlig med putler og raZZland i Ukraina om dagen: Bjørnar Moxnes var (på oppdrag fra moskva?) på Dagsnytt 18 i dag og argumenterte for å stanse krigen i Ukraina med samtaler og forhandlinger akkuratt slik raZZland ønsker seg for å få seg en pause, bygge seg opp igjen for så å angripe igjen senere...

Venstre ved Guri Melby opptråddte også i kjent stil og mente regjeringens påplussninger i støtten til Ukraina var for små 😍

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...