Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

16 hours ago, jallajall said:

Sivile fra Mariupol er nok blandt de siste som sendes til Sibir, de er generelt ganske russiskvennelige av seg. Mariupol har en tung sovjetisk identitet, innbyggerne står nærmere øst enn vest. De ser på seg selv som ukrainere, men ikke så samme måte som andre ukrainere. Motstanden mot EU/Nato er skyhøy, selv blandt de yngre innbyggerne et det bare noen få prosent som identifiserer seg som en europeer. Nesten alle snakker russisk, kun 1% snakker ukrainsk hjemme. Et stort flertall blant innbyggerne er enige i at Russland og Ukraina er ett folk, en påstand som forfektes av Moskva, men tilbakevises av Kiev.

Hvorfor må de sendes til Russland da? Kan de ikke bli på et tryggere sted innad Ukraina som russerne oppretter? Tviler på at ukrainere kommer til å massakrere dem. Kanskje heller forsøke å befri dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, Mr.M said:

tja, vet ikke om han tar i for at det skal høres mer dramatisk ut, eller bare en "folkeliggjøring" eller forenkling, men den riktige betegnelsen er vel "utarmet uran", som benyttes i panser-prosjektiler.

uansett, det skal ha blitt benyttet tonnevis av stoffet tilsammen i Irak, og innånding av støvet knyttes til alvorlige helseplager.

Er det pga. hardhet i metallet utarmet uran?

Lenke til kommentar
20 hours ago, Windfarmer said:

Jeg forstår ikke hele denne diskusjonen. Det er aldeles åpenbart at soldatene på begge sider begår overgrep både mot sivilbefolkningen og mot motstanderens soldater. Men ukrainerne begår sannsynligvis langt mindre overgrep mot sivilbefolkningen enn russerne, ikke fordi de er snillere, men fordi det er deres egne.

Jeg minner om at det er krig, uten unntak brytes det moralske kompasset ned til svært mange av de stridene, det er snakk om å dehumanisere fienden for egen overlevelse. Dette har skjedd i alle kriger og vil fortsette å skje så lenge kriger utkjempes med soldater på bakken. Det skjede i 2. verdenskrig i massevis på alliert side, tyske krigsfanger ble skutt vilkårlig, og i de siste krigsmånedene skjøt amerikanske patruljefly og u - båter på absolutt alt av fiskebåter så lenge fiskerne hadde asiatisk utseende, herunder koreanere, vietnamesere og kinesere. 

De som starter kriger vet hva som skjer med de stridene, og det er generalene sin plikt å trene mannskapene for å unngå de verste utslagene. Her er det to helt avgjørende elementer som kommer inn når skyld skal fordeles. For det første er det ikke tvilsomt hvem som startet denne krigen. Og for det andre har den russiske hæren en lang tradisjon for å drite i sivil lidelse og menneskeliv, spør tyskerne. Og de russiske offiserene synes ikke å ha beveget seg en millimeter i riktig retning på 77 år.

Veldig godt skrevet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Er det pga. hardhet i metallet utarmet uran?

Både fordi det har veldig stor mekanisk styrke og fordi det er veldig tungt. Begge deler er med på å gi kuler av utarmet uran veldig stor gjennomtrengning mot panser.

Det er derfor det i stor grad ble brukt av A-10 flyene.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Smeltepunktet gir en viss indikasjon på mekanisk styrke ved f.eks sammenstøt. Her er en kort liste med noen utvalgte stoffers tetthet, smeltepunkt og pris:

Vann: 1 kg/liter, 0°C, tilnærmet gratis

Aluminium: 2,7, 660°C, 3,5 $/kg

Jern/stål: 7,9, 1540°C 1,5 $/kg

Bly 11,3, 327°C, 2,3 $/kg

Uran: 19,1, 1132°C, tilnærmet gratis

Osmium: 22,57, 3033°C, 1,7 millioner € pr kg

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Pop said:

Etter det jeg har hørt er det sabotører av ulik art. Altså folk som ikke har uniform, utgir seg for å være noe annet enn de er, og som generelt bare skal lage faenskap (krig er vel faenskap, men disse gjør det med fordekte og gjerne kalt feige metoder).

... men jeg har også sett mange kvinner og et par mindreårige.

Har du noen kilder? Det ser ganske drøyt ut.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Dagen derpå. Ser ut som missilet traff parkeringsplassen direkte. Kun sivile biler av vrak man kan se, vet ikke om ukrainerne hadde noe militært her, i så fall er det lite/ubetydelig. Fire sivile døde rapporteres det foreløpig om herfra.

...

Video fra NBC:

Jeg så en video fra dette og det var en ganske kraftig sekundæreksplosjon som ei som filmet brannen fikk med seg. Du kan sikkert finne den. Den stopper rett etter at eksplosjonen starter så det er ikke mye mer å se enn det jeg beskriver.

Ukrainsk side la også ut bilder og på et av dem er det ammunisjon til kannon, og jeg har hørt at det ble brukt som ammunisjonslager.

Quote

A 2S7 "Pion" 203mm artillery shell of the 3VOF35 HE-Frag type was seen on the ground where the strike happened. The photo was posted by the Ukrainian MoD, but it is worth noting that the Russian strike did not happen with the use of this type of artillery, it was a missile strike. Iskander or Kalibr cruise missile. 
The Russians possibly struck a Ukrainian 2S7 artillery ammunition or howitzer storage site hidden in the mall area.

SyMdcBa.jpeg

Det var et missilangrep så denne har ikke kommet flyvende.

2S7 Pion - Wikipedia

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

 men som jeg skrev - hvorfor russerne velger å bruke opp en Iskander på et relativt, tilsynelatende i hvert fall, relativt lite mål.

Jeg vet ikke noe om hva iskander er, men er de virkelig mangelvare? Har ikke Putin gått over til å demoralisere Ukraina og ødelegge den Ukrainske hæren uansett hva det koster? Enkelt å bare fyre løs med litt intel da...

Kanskje det sier noe om hvor dårlig intel de egentlig har, slik at de ble kjempelykkelig når de endelig har noe konkret.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, delfin said:

Jeg så en video fra dette og det var en ganske kraftig sekundæreksplosjon som ei som filmet brannen fikk med seg. Du kan sikkert finne den. Den stopper rett etter at eksplosjonen starter så det er ikke mye mer å se enn det jeg beskriver.

Kjipt å ikke informere brannvesenet at det er ammunisjon på stedet.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Kirikovski said:
Kjipt å ikke informere brannvesenet at det er ammunisjon på stedet.

Der var den ja. Det har også kommet en russisk dronevideo som "angivelig" viser spaning med UAV over lang tid der de viser MRSL-angrep fra dette området i Kiev og at de henter nye missiler derfra.

Det er mulig man finner den også på Twitter.

Uansett, ganske åpenbart et militært mål, selv om Ukraina har brukt sivile bygninger til militære formål.

Endret av delfin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant å se hvordan sånne propagandatreff kan arrangeres, og hvorfor man skal være skeptisk til store arrangementer som er pro krigen og Putin. 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/stor-propagandamarkering-i-murmansk_-_-umulig-a-ha-politisk-samarbeid-med-dem-1.15900140

Én dag ble Fordal og hans medstudenter invitert til det de trodde var en skidag, noe han syntes hørtes positivt ut.

 

– Så fikk vi beskjed om at vi måtte vente litt, siden det skulle samles flere busser.

 

Det han trodde skulle være en morsom skidag, endte opp med å bli en kolonne med busser fra flere universiteter.

 

– Da vi skulle ut av bussen fikk vi alle et hviterussisk flagg. Da var det faktisk sånn at det var mellom 15 og 20 busser. Alle gikk ut og de fleste tok med et flagg, sier Fordal.

 

Han oppdaget at de ble filmet, noe han opplevde som veldig spesielt.

 

– Etter hvert holdt den hviterussiske presidenten en tale. Jeg kunne ikke noe særlig russisk, så jeg vet ikke hva han sa, men det ble filmet at det strømmet mengder av studenter mot presidenten og alle med flagg. Det var statlig TV som filmet det, forteller Fordal.

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke noe om hva iskander er, men er de virkelig mangelvare?

Iskander er et russisk kortdistansemissil-system med noen ulike varianter. Det sies vel at det har en treffsikkerhet innenfor 5-7 meter fra målet. Jeg finner ikke prisen på ett missil, men vil anta at det ikke bare er noe de kan pøse på med for evig. Med tanke på tilstanden på utstyret ellers i deler av den russiske hæren så er det ikke utenkelig at dette ikke er noe de har uendelige mengder av. Det har også dukket opp en del bilder av slike missiler udetonerte på bakken, med spørsmål om vedlikeholdet er helt top notch.

Det har blitt snakket om fra britisk og amerikansk etterretning at russerne virker å ha en mangel på presisjonsvåpen både i lufta og på bakken, og at dette er grunnen til at de i så stor grad har tatt i bruk "dumme bomber" som f.eks. klaseammunisjon, MRLS og annet som er mindre nøyaktig. Som også kan være en årsak til at de har mistet såpass mange fly som de har til nå. 

Når det kommer til Iskander så vet jeg ikke om det er noe mer mangel på disse missilene, men det har vært mye snakk om det på grunn av overnevnte årsaker, samt at russerne har hatt disse logistikkproblemene og problemer med å flytte frem ressurser som vi har sett siden invasjonens start. Også manglende/dårlig etterretning eller planlegging kan være årsaken til at de ikke har brukt presisjonsmissiler i større grad. 

Derfor synes jeg det var interessant at de brukte et Iskander-missil mot et slikt mål som dette tilsynelatende var (tre eller maks fire grads), da de har vært relativt sparsomme på bruken tidligere, og heller tatt ut andre typer mål som større ammunisjonslagre. Men det er viktig å påpeke at dette ikke er noe jeg vet, men spekulerer i ut fra hva jeg har lest gjennom denne krigen. Kanskje vi får se mer bruk fremover nå som kampene i stadig flere områder spesielt rundt Kyiv har utviklet seg til en stillingskrig.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Smeltepunktet gir en viss indikasjon på mekanisk styrke ved f.eks sammenstøt. Her er en kort liste med noen utvalgte stoffers tetthet, smeltepunkt og pris:

Vann: 1 kg/liter, 0°C, tilnærmet gratis

Aluminium: 2,7, 660°C, 3,5 $/kg

Jern/stål: 7,9, 1540°C 1,5 $/kg

Bly 11,3, 327°C, 2,3 $/kg

Uran: 19,1, 1132°C, tilnærmet gratis

Osmium: 22,57, 3033°C, 1,7 millioner € pr kg

 

Gull stikker seg vel litt ut til sammenlikning. Høyt smeltepunkt vs. Uran, men mykt som pokker. Kan vel ikke nyttes til ammunisjonsspiss sånt gull, uten at du først lager gullegeringer.

Jeg tror mer på at det er tyngden som er en stor del av faktorene for uran sin del i ammunisjonsspisser.

Endret av G
Lenke til kommentar
delfin skrev (45 minutter siden):

Det var den ja, men videoen jeg har er uten RT-logo. Jeg tror de er identiske ellers. Jeg regner ikke med at den blir publisert på VG eller Dagbladet, så det må vel være greit å dele her.

Videoen kommer opprinnelig fra det russiske forsvarsdepartementet, det er nok kanskje denne eller denne du sikter til.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...