Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Seriøst, skjerp deg og bidra heller med noe nyttig i tråden. Gi deg med projiseringen og angrepene, og slutt å finne på ting. Det er ingenting i innlegget mitt om trefningen ved kjøpesenteret som sier noe sånt.

Ah, beklager. Min feil. Det skulle stått "dere" og ikke "du" siden jeg ser på de fleste her samlet som en enhet. Blir åpenbart ikke riktig alltid, men det er en forenkling som forkorter tiden jeg bruker her betraktelig.



Til noe annet urelatert: Jeg har sett tre videoer av kvinner som også har blitt teipet fast i lyktestolper med buksene på knærne (kan åpenbart ikke poste her). Er dette også looters/sabotører/desertører?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Stiftelsen for konsentrasjonsleirene i Büchenwald og Dora skriver at en av deres tidligere guider er blitt drept i et bombeangrep som traff boligen hans i Kharkiv. Boris Romanchenko overlevde nazistenes konsentrasjonsleire i Buchenwald, Peenemünde, Dora og Bergen Belsen, og ble 96 år gammel. Han var visepresident for Buchenwald-Dora International Committee.

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kirikovski said:

Noen som er opprørte over at det deles bilder og ikke at Ukrainske styrker lagrer rakettkastere og artilleriammunisjon i kjøpesenter

Man ønsker jo at militæret skal klare å slå tilbake invasjonsstyrkene. Det er ganske nødvendig for militæret å oppholde seg i Kyiv for å kunne beskytte Kyiv. Et kjøpesenter er ikke veldig galt sted å oppholde seg. Det er stort sett ikke så mye folk der. Shopping er nok ikke det folk flest holder på med i Kyiv i disse dager.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ut som 4 stk MRL eller forsyningslastebiler. 

Trolig har russerne øyne på bakken og det er ikke sikkert bildet over var utløsende for angrepet.

Ut fra bilder av målet før det ble ødelagt ser det ikke ut til å være plass til mye mer materiell under der enn hva vi ser på bildet. Undres litt over hvorfor russerne sløser en Iskander på noe så lite.

Spoiler

FOXkJ79XIAAVRDM?format=jpg&name=small

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Man ønsker jo at militæret skal klare å slå tilbake invasjonsstyrkene. Det er ganske nødvendig for militæret å oppholde seg i Kyiv for å kunne beskytte Kyiv. Et kjøpesenter er ikke veldig galt sted å oppholde seg. Det er stort sett ikke så mye folk der. Shopping er nok ikke det folk flest holder på med i Kyiv i disse dager.

Dette gjelder for såvidt hele landet.
Ukraina er bare svære sletter med åkre og byer. Siden kornåkre er umulige å forsvare så legges all slåssing til byene. Da går ekstremt mange sivile menneskeliv og sivile bygg sammen ned i avgrunnen. Og da har man ikke engang tatt med Russisk verdivurdering av menneskeliv inn i regnestykket.
 

Spoiler

Dette er en kommentar som forklarer hvorfor byer legges flate, ikke en som legger "skyld" på invasjonen på det ukrainske folket..... Sånn disclaimer må man alltid komme med, hvis ikke klikker det for folk som er ute etter å "ta" russisk propaganda.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 time siden):

Jeg ser det er medier rapporterer at det i følge Ukrainsk etterretning eksisterer en gruppe ledet av Alexander Bortnikov som planlegger å fjerne Putin.

Let the games begin!

Vet ikke om han er noen stor forbedring fra Putin, men vil tro at mange mektige mennesker, spesielt oligarkene som blir rævkjørt av sanksjonene, kan pushe på for å få fjernet Putin. Men det er vel vanskelig å få gjennomført evt planer som blir avslørt. Og hvordan vil den russiske befolkningen reagere, Putin har vel fortsatt støtte i store deler av befolkningen selv om mye motstand blir undertrykt. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Ser ut som 4 stk MRL eller forsyningslastebiler. 

Trolig har russerne øyne på bakken og det er ikke sikkert bildet over var utløsende for angrepet.

Ut fra bilder av målet før det ble ødelagt ser det ikke ut til å være plass til mye mer materiell under der enn hva vi ser på bildet. Undres litt over hvorfor russerne sløser en Iskander på noe så lite.

  Skjul innhold

FOXkJ79XIAAVRDM?format=jpg&name=small

 

Jeg tror du klarer å gjette selv det du undrer på. Tror du de parkerte de der for å ha ly for regnet?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (14 minutter siden):

Eller noe som er langt mer sannsynlig: Logistikkstasjon.

Kanskje, men da er det jo ikke rare greiene til logistikkoperasjon som skjedde der. Av bildene ser det ikke til å være mye mer plass til så mange flere kjøretøy enn de fire lastebilene som er plassert i skjul under der.

Det jeg undret på var uansett ikke dette, men som jeg skrev - hvorfor russerne velger å bruke opp en Iskander på et relativt, tilsynelatende i hvert fall, relativt lite mål.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Snikpellik said:

Ser ut som 4 stk MRL eller forsyningslastebiler. 

Trolig har russerne øyne på bakken og det er ikke sikkert bildet over var utløsende for angrepet.

Ut fra bilder av målet før det ble ødelagt ser det ikke ut til å være plass til mye mer materiell under der enn hva vi ser på bildet. Undres litt over hvorfor russerne sløser en Iskander på noe så lite.

Ukrainerne skjøt med MRL ut fra Kiev så det er sikkert grunnen til at de tok de ut. Du kan se salvoen i denne livestreamen rundt 9h29m

Spoiler

 

Du har også artilleriammunisjon som brenner og går av fanget på video eller liggende på bakken. Mulig at Ukrainerne hadde et temmelig stort våpenlager der.

2S7.jpg

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Kanskje, men da er det jo ikke rare greiene til logistikkoperasjon som skjedde der. Av bildene ser det ikke til å være mye mer plass til så mange flere kjøretøy enn de fire lastebilene som er plassert i skjul under der.

Det jeg undret på var uansett ikke dette, men som jeg skrev - hvorfor russerne velger å bruke opp en Iskander på et relativt, tilsynelatende i hvert fall, relativt lite mål.

Et bilde sier mer enn tusen ord. En video ville sagt mye mer. For alt man vet er de lastebilene kun under tak i noen minutter før en ny tar plassen.... Men aktivitet er det i hvert fall. For hvorfor vandrer to soldater rundt parkerte lastebiler som bare står der. Er bildet tilfeldigvis tatt akkurat når de ankommer slik at soldatene er hjelpemenn for en fin og trygg parkering?
Smart å bruke et kjøpesenter sin logistikkavdeling da det er infrastruktur som allerede eksisterer til dette formålet. Kun en tilbakestående general ville brukt det til kun å søke ly for regnet og på elendig vis "skjule" de. Elendig risikovurdering også.

Logistikk er ikke "et lite mål"

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (Akkurat nå):

Et bilde sier mer enn tusen ord. En video ville sagt mye mer. For alt man vet er de lastebilene kun under tak i noen minutter før en ny tar plassen.... Men aktivitet er det i hvert fall. For hvorfor vandrer to soldater rundt parkerte lastebiler som bare står der. Er bildet tilfeldigvis tatt akkurat når de ankommer slik at soldatene er hjelpemenn for en fin og trygg parkering?
Smart å bruke et kjøpesenter sin logistikkavdeling da det er infrastruktur som allerede eksisterer til dette formålet. Kun en tilbakestående general ville brukt det til kun å søke ly for regnet og på elendig vis "skjule" de. Elendig risikovurdering også.

Blir mye spekulasjoner uten at man har så mye å gå på.

Det jeg vil tro er mest sannsynlig er at kjøretøyene man ser er MLR-vogner som jeg hintet til over. Videoen @Kirikovski postet over kan tyde på at disse var i gang med MLRS-beskytning i natt, før de like etterpå ble tatt ut av Iskander-raketten fra russerne. Begge deler skjer samme sted, ser det ut til på opptakene.

At de ble plassert under taket på dagtid er helt åpenbart for å skjule kjøretøyene og posisjonen når de ikke er i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...