Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oddeh skrev (19 minutter siden):


Latest Defence Intelligence update on the situation in Ukraine – 06 November 2023.
 

Går så det griner 🤣

Hehe, nei, kanskje ikke... 

Men går det dårlig nok til at den jevne russer krever endring?!

Ser vi protester i gatene, eller andre tegn på opprør? 

 

Vi må ramme russisk økonomi LANGT hardere, dersom vi skal få Kreml til å revurdere sin strategi i Ukraina. Tror ikke vi har nubbesjans å påvirke deres militære kurs ved hjelp av økonomiske sanksjoner. 

Økonomiske sanksjoner hadde kanskje fungert godt mot oss, og en rekke andre vestlige land. Vi er ekstremt opptatt (og redd for?) økonomien vår. Sier f.eks. Kina hopp, så hopper vi! Jeg ser ingen tegn til at Russland er like sarte og såre hva gjelder økonomi. 

Sanksjoner må selvfølgelig opprettholdes, men det trengs sterkere lut. Vi må prøve noe annet også. EU/USA/Nato/Vesten, og gjerne fler til, må finne nye midler for å få signalisert ovenfor Putin m/venner hva vi forlanger. Og vi forlanger at de stopper krigen! 

Hvilke midler skal vi så ty til? Jeg er søren ikke sikker! Men når økonomi ikke virker, så kanskje militære midler kan bistå? Hva om vi gikk inn og faktisk hjalp Ukraina militært? Fikk vasket vekk russerne en gang for alle? 🤔

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trontron skrev (16 minutter siden):

"Zelensky Rebuke of Top General Signals Rift in Ukrainian Leadership
The presidential office said Gen. Valery Zaluzhny’s declaration that the war is at a stalemate was helpful to the Russians."

https://archive.ph/2S0sE

 

Selv har jeg mer tro på og langt mer respekt for Zaluzhny enn for Zelensky.

Når man leser de to uttalelsene til Zaluzhny og Zelensky er det ikke akkurat veldig motstridende.

Zelenskys rådgiver Mylovanov avviser også at det er noen større "rift" mellom de to enn hva som er normalt:

Now, some prominent Western media, in particular, the New Times were quick to conclude there is a rift between Zelensky and Zaluzhny. There is definitely a talk about some disagreements. But I have heard that talk throughout the entire war.

Everyone who knows Zelensky also knows that he has his views and a vision, which are very different from those around him. He is a leader, doesn't take no for an answer, demands impossible, continuously innovates, and more often than not succeeds.

There are constant differences of opinions between Zelensky and his team and this is normal for any government. This is exactly how better ideas are created and better decisions are made.

Is there a political disagreement between Zelensky and his commander in chief? Is the job of Zaluzhny under threat? I don't think so and I don't see any symptoms. But perhaps the NYTimes knows more and better.

https://x.com/Mylovanov/status/1721305863141425169?s=20

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (12 minutter siden):

Det ble sakt på nyhetene nå på NRK at regjeringen skal trappe opp treningen av ukrainske soldater fra neste år.

Dette er jo ikke noe som haster noe, så hvorfor ikke bare fortsette å vente og vente når man kan trenere "liZZom"... 🙄😒🤬

Regner med at dette handler om Operation Interflex?

Den har pågått siden i fjor sommer og er et britiskledet program for å lære opp ukrainske styrker. Opplæringen foregår på britisk jord, Norge deltar og har i følge wikipedia den nest største kontingenten med instruktører(av de som er kjent,4 av deltagerne har ikke listet antall instruktører)

Grunnen til at opptrappingen skjer fra neste år og ikke nå er antagelig at vi ikke har instruktører tilgjengelig som bare kan sendes ut på kort varsel og at disse dermed må rekrutteres og læres opp først. Jeg får for øvrig opp stilling-ledig annonser nettopp for interflex i min nettleser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Interflex
https://www.forsvaret.no/heimevernet/interflex-gungne/interflex

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Når man leser de to uttalelsene til Zaluzhny og Zelensky er det ikke akkurat veldig motstridende.

Zelenskys rådgiver Mylovanov avviser også at det er noen større "rift" mellom de to enn hva som er normalt:

Now, some prominent Western media, in particular, the New Times were quick to conclude there is a rift between Zelensky and Zaluzhny. There is definitely a talk about some disagreements. But I have heard that talk throughout the entire war.

Everyone who knows Zelensky also knows that he has his views and a vision, which are very different from those around him. He is a leader, doesn't take no for an answer, demands impossible, continuously innovates, and more often than not succeeds.

There are constant differences of opinions between Zelensky and his team and this is normal for any government. This is exactly how better ideas are created and better decisions are made.

Is there a political disagreement between Zelensky and his commander in chief? Is the job of Zaluzhny under threat? I don't think so and I don't see any symptoms. But perhaps the NYTimes knows more and better.

https://x.com/Mylovanov/status/1721305863141425169?s=20

Slik er det i alle demokrati. Det er ikkje alltid at regjeringa og forsvarssjefen er einige om alt her heime heller.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Regner med at dette handler om Operation Interflex?

Den har pågått siden i fjor sommer og er et britiskledet program for å lære opp ukrainske styrker. Opplæringen foregår på britisk jord, Norge deltar og har i følge wikipedia den nest største kontingenten med instruktører(av de som er kjent,4 av deltagerne har ikke listet antall instruktører)

Grunnen til at opptrappingen skjer fra neste år og ikke nå er antagelig at vi ikke har instruktører tilgjengelig som bare kan sendes ut på kort varsel og at disse dermed må rekrutteres og læres opp først. Jeg får for øvrig opp stilling-ledig annonser nettopp for interflex i min nettleser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Interflex
https://www.forsvaret.no/heimevernet/interflex-gungne/interflex

 

Det er ikke umulig, men jeg tror ikke det: Mener det ble sakt at opplæringen foregår i Tyskland? Om det skulle være tilfelle at det er mangel på instruktører så vil jeg tro at det likevel hadde vært bedre å øke antallet som læres opp nå selv uten flere instruktører. Om det ikke vil være optimalt vil jeg likevel tro at det er viktigere at fler læres opp så fort som over hodet mulig enn å vente på at tilgangen på instruktører skal være optimal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

Det er ikke umulig, men jeg tror ikke det: Mener det ble sakt at opplæringen foregår i Tyskland? Om det skulle være tilfelle at det er mangel på instruktører så vil jeg tro at det likevel hadde vært bedre å øke antallet som læres opp nå selv uten flere instruktører. Om det ikke vil være optimalt vil jeg likevel tro at det er viktigere at fler læres opp så fort som over hodet mulig enn å vente på at tilgangen på instruktører skal være optimal.

Det ser faktisk ut til å være to forskjellige program. I tilegg til Interflex har EU et eget program, EUMAM, hvor norge også deltar med 80 instruktører(skal økes til 100 på nyåret).

https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_Military_Assistance_Mission_in_support_of_Ukraine

Dessuten er Ukrainske soldater på trening i Norge. Tror noen av spesialsoldatene som har tatt tilbake oljeinstallasjoner og raidet Krim har trent med Kystjegerkommandoen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Quote

Ukraine confirms mass production of Ukrainian equivalent of Shahed attack drones

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/11/6/7427392/

Intern produksjon av droner og annet utstyr er vel det som må til, særlig hvis vestlig støtte avtar med tiden.

Det som er vanskelig å forstå er hvordan Putin ser for seg at han og landet hans skal komme seg ut av knipen. For det ser ikke ut til at han gir seg. Han tar med seg alt og alle i fallet.

Han tror kanskje han kan vente ut vesten og distrahere oss med terror... jo kanskje til en hvis grad. Men det nytter jo ikke ovenfor Ukraina?

Ukrainerne har ikke noe annet valg enn å forsvare seg. Samme hvordan det går med vestlig støtte så vil de måtte holde stand. Valget er å forsvare seg eller voldtekt og døden. Ukraineren vil her bite hardt tilbake.

Hvis Russland skal bedrive energiterror denne vinteren så vil de få tilbake så det holder, det har Ukraina også klart uttalt. Og her kommer nok svermer av billige droner til nytte.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Enceladus said:

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/11/6/7427392/

Intern produksjon av droner og annet utstyr er vel det som må til, særlig hvis vestlig støtte avtar med tiden.

Det som er vanskelig å forstå er hvordan Putin ser for seg at han og landet hans skal komme seg ut av knipen. For det ser ikke ut til at han gir seg. Han tar med seg alt og alle i fallet.

Han tror kanskje han kan vente ut vesten og distrahere oss med terror... jo kanskje til en hvis grad. Men det nytter jo ikke ovenfor Ukraina?

Ukrainerne har ikke noe annet valg enn å forsvare seg. Samme hvordan det går med vestlig støtte så vil de måtte holde stand. Valget er å forsvare seg eller voldtekt og døden. Ukraineren vil her bite hardt tilbake.

Hvis Russland skal bedrive energiterror denne vinteren så vil de få tilbake så det holder, det har Ukraina også klart uttalt. Og her kommer nok svermer av billige droner til nytte.

 

Bare fremtiden vil vise svaret, men jeg har et lite håp om at Valdemar Putler slutter med massemordene sine i Ukraina etter det raZZiske president"valget", og at han etter "valget" trekker styrkene ut av Ukraina etter at han er "valgt". Da håper og tror jeg at han ikke lenger har så stort behov for å fortsette med løgnen om at krigen "Den EKSTREMT spesielle militære operasjonen" er så vellykket. Håper da at raZZland kan komme med ENNÅ en løgn og påstå at målene er oppnådd, og så trekke seg ut av Ukraina siden Putler da allerede er sikret ennå, og forhåpentlig vis en aller siste periode med makten!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sies på NRK-nyheten nå at Zelensky har uttalt til en amerikansk TV-kanal at han inviterer D.Trump til Ukraina for å vise Trump at det ikke er så lett å få slutt på krigen som Trump påstår.

Det vil overraske meg noe enormt om Trump takker ja til invitasjonen: Jeg er "1.000%" sikker på at Trump ene og alene bløffer og bruker løgnen om hvor lett det er å få slutt på krigen som et middel til å bli gjenvalgt som president. Hvis det ikke hadde vært en bløff og en ren løgn så er han EKSTREMT kynisk som setter en forutsettning om at han må ta plass i det ovale kontor før han avslører den "geniale" planen sin!!! På den andre siden, og det som kan være hele planen bak fra Zelensky sin side: Hvis ikke D.Trump takker ja til invitasjonen vil det kunne anses som at Trump avkles fullstendig (igjen) som en eneste stor bløffmaker! Så Trump er havnet i en catch 22...

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (34 minutter siden):

Bare fremtiden vil vise svaret, men jeg har et lite håp om at Valdemar Putler slutter med massemordene sine i Ukraina etter det raZZiske president"valget"

Kvar gong vi har håpt på at putler skal gi seg så har han berre kjøyrt endå hardare på.

Eg trur du roleg kan gløyme det håpet ditt, desverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (13 minutter siden):

Sies på NRK-nyheten nå at Zelensky har uttalt til en amerikansk TV-kanal at han inviterer D.Trump til Ukraina for å vise Trump at det ikke er så lett å få svar på krigren som Trump påstår.

Trump kjem "elegant" til å ignorerer dette, som alt anna han ikkje liker.

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (1 time siden):

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/11/6/7427392/

Intern produksjon av droner og annet utstyr er vel det som må til, særlig hvis vestlig støtte avtar med tiden.

Det som er vanskelig å forstå er hvordan Putin ser for seg at han og landet hans skal komme seg ut av knipen. For det ser ikke ut til at han gir seg. Han tar med seg alt og alle i fallet.

Han tror kanskje han kan vente ut vesten og distrahere oss med terror... jo kanskje til en hvis grad. Men det nytter jo ikke ovenfor Ukraina?

Ukrainerne har ikke noe annet valg enn å forsvare seg. Samme hvordan det går med vestlig støtte så vil de måtte holde stand. Valget er å forsvare seg eller voldtekt og døden. Ukraineren vil her bite hardt tilbake.

Hvis Russland skal bedrive energiterror denne vinteren så vil de få tilbake så det holder, det har Ukraina også klart uttalt. Og her kommer nok svermer av billige droner til nytte.

 

Her skulle flere land i Europa tatt på seg produksjonen av disse, og dermed fått opp et antall raskt som kunne skapt problemer for gjøkene i Kreml.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...