Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, the 3 X said:

Mulig den paranoide nevrotikeren er på rehab for pillemisbruket sitt..

Et evt. pillemisbruk er vel ikke et problem for putin før det blir trøbbel med tilgangen, og putins leger tar neppe sjansen på å stille kritiske spørsmål eller vurdere pilleforbruket? Så noe rehab det tviler jeg sterkt på. 

Kanskje han faktisk har knela? 

Hva skjer da i russland fremover?  Jaja det vil vel uansett vise seg etterhvert. 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Uderzo said:

Jeg tror det er litt tidlig å sprette champagnen, jeg tviler på at Putin er nede for telling. 

Han har sikkert vært nede for telling, det ble jo skrevet alt sist uke om et hjerteinnfarkt. Men om han tok sin død av det må vi nesten bare vente å se. Det kan naturligvis hende at putin er ved god helse og at det bare er rykter. Men vi kan jo drømme og håpe. 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det er litt tidlig å sprette champagnen, jeg tviler på at Putin er nede for telling. 

Problemet er at russerne har skapt en jungel av rykter omkring Putin slik at det snart er svært vanskelig å vite hva som er sant eller ikke, endog kunne skille ut noe som helst av visvaset som har oppstått - det ryktes blant annet at Putin skulle ha konvertert til Islam! Dessuten hadde ikke Putin kunne opprettholde skrekkveldet uten vitale allierte fra det som kalles "den karelske fløyen" med hovedkvarter i St. Petersburg, spesielt Nikolaj Patrusjev som er mannen som skjermet Putin fra omverdenen og utformet informasjonsmengden for ham, og som med sin bakgrunn i KGB er dypt fryktet ved å være meget mektig innad i FSB. Vi vet enda mindre om ham enn det som er ønskelig. Men det lite som er kjent, gjort det klart at han er en crazy selv sammenlignet med de amerikanske craziers. 

Den russiske politikken på slagmarken, politisk sett og i diplomatiet har vært usedvanlig virkelighetsfjernt siden den første uken av oktober hvor nye bunnoteringer fant sted, selv etter putinistiske standard. Og alle ryktene om Putins død var ikke kommet fra ukrainsk hold eller endog russiske dissidentenes kanaler, de var kommet fra hans egne propagandamaskineriet, som flere hadde oppdaget. Siden 6. oktober virker det som at noe var galt i informasjonsbildet omkring Putin, da hadde han fløyet hangglider i det kalde høstværet og de få bilder som var tatt trolig før denne dagen, vist at han var ikke komfortabelt med dette. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selv om Leo2 ikke blir ødelagt, er det nå meget åpenbart at panserbeskyttelsen omkring ammunisjonslageret i bakerste del av kanontårnet er altfor dårlig slik at en fulltreffer kan slå den ut. Besetningen kan utvilsomt kjøre tilbake i sikkerheten, men stridsvognen må repareres - som kan ta flere uker. Dette er en irriterende svakhet som burde ha vært innsett, spesielt fordi flaten på tårnet er størst bakerst slik at den er lett å sikte på. 

Dette er den tredje Leo2 som må sendes til Polen på et par uker. Jeg tror de amerikanske Abrams er suverent bedre fordi kanontårnet i disse er helstøpt, med større beskyttelsesevne. Ekstra beskyttelse må hamres på plass som ERA-bokser og sperrebur mot ATGM og RPV. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (2 timer siden):

Det er som om vi spiller med en som jukser.

Ikke «som om». Det er eksakt slik. Vi spiller mot noen som ikke følger spillereglene.

Så sitter vi her da, og fortsetter å følge våre egne regler. Og tror det skal hjelpe oss til seier. Vel vitende om at motstander jukser. 

Når skal vi legge bort regelboka, og svare med samme mynt? Hva må til? 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (3 timer siden):

Ja, hva skal de med fengsler når de kan sende alle fanger med enveis billett til døden i Ukraina; noe som vurderes for de arresterte muslimene som jaktet etter Jøder på flyplassen i Dagestan. *Se mot slutten av youtubeklippet*

 

Hvordan skal vestlige demokratier håndtere en slik form for krigføring? 

 

 

Stealthy Friday

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (8 timer siden):

Så sitter vi her da, og fortsetter å følge våre egne regler. Og tror det skal hjelpe oss til seier. Vel vitende om at motstander jukser. 

Når skal vi legge bort regelboka, og svare med samme mynt? Hva må til? 

Vi vil jo ikke bli som dem heller da, jeg er temmelig sikker på at valgene som er blitt tatt i russland kommer til å slå dobbelt så hardt tilbake på dem på et eller annet punkt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...