Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Arve Synden skrev (9 minutter siden):

Cecilie Hellestveit er jurist og samfunnsviter, ser ikke noe om militærfaglig bakgrunn eller kompetanse i omtalen om hennes bakgrunn:

Men - som kommentert over - om Russland har kontroll over luftrommet i Syria, hvordan har det seg da at Israel rutinemessig foretar raid mot iranske installasjoner der, til tross for russlands påståtte kontroll?

Hun har jobbet i FN?

Hun har sittet i Nobel komiteen..

Hun har jobbet i felt diverse steder i verden på kontorer etc.

Hun har sittet i Oljefondets etikk komitee.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Cecilie_Hellestveit

 

 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arve Synden skrev (6 minutter siden):

Spør du eller fastslår du? Vær litt mer presis med ordbruken din.

Sår du tvil over kildene mine eller at Cecilie vet mer om dette enn meg og deg?

Det er få andre i Norge med like god forståelse av hva som skjer i Verden enn nettopp Cecilie.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gouldfan said:

Sår du tvil over kildene mine eller at Cecilie vet mer om dette enn meg og deg?

Jeg sier at flere (mange) kilder sier at Israel rutinemessig går inn i Syria med luftvåpenet sitt, og at Russland ikke klarer å stoppe dem. Det går imot din påstand om at Russland "har" luftrommet i Midtøsten. Om Cecilie Hellestveit (som du tydeligvis er på fornavn med) påstår at Russland har kontroll over luftrommet, så tar hun tydeligvis feil.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (59 minutter siden):

Poenget med resonnemanget mitt er at det enten må krig til eller avtale med Russland om konflikten eskalerer i Israel/Hamas konflikten.

Og talmannen i Usa vil kun støtte Israel istedenfor Ukraina.

Mer krig vil helst ikke folk ha, selvom de ikke liker hverandre, og da gjenstår militære avtaler....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (2 minutter siden):

Jeg sier at flere (mange) kilder sier at Israel rutinemessig går inn i Syria med luftvåpenet sitt, og at Russland ikke klarer å stoppe dem. Det går imot din påstand om at Russland "har" luftrommet i Midtøsten. Om Cecilie Hellestveit (som du tydeligvis er på fornavn med) påstår at Russland har kontroll over luftrommet, så tar hun tydeligvis feil.

Da er det at Russland tillater/aksepterer det passivt..

Også for ikke å eskalere konflikten mer, dette skjer på begge sider.

Tror dere feks ikke at USA også holder igjen mtp Hizbolla og Hamas?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (6 minutter siden):

Jeg sier at flere (mange) kilder sier at Israel rutinemessig går inn i Syria med luftvåpenet sitt, og at Russland ikke klarer å stoppe dem. Det går imot din påstand om at Russland "har" luftrommet i Midtøsten. Om Cecilie Hellestveit (som du tydeligvis er på fornavn med) påstår at Russland har kontroll over luftrommet, så tar hun tydeligvis feil.

Du må velge litt bedre utrykk.

Det er forskjell på å ikke klare, eller ikke ha vilje.

Om alle ville alt de klarte, så hadde 3vk vært her allerede.

Det er et faktum at USA trakk seg ut og hadde luftrommet før og at Russland har luftrommet nå.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er åpenbart at om Ukraina hadde Israels Iron Dome teknologi så hadde mange Ukrainske liv vært spart.

Israel hevder det er av redsel for at Iran skal skaffe teknologien....

Jeg tror det også har mye å gjøre med å ikke få Russland sinte på Israel, og det har alt om å gjøre med regionen, og hvem som har kontroll på bakke og spesielt luften......

(Jeg er ingen anti-semitt, dette handler om storpolitikk, jeg føler at jeg misforstås stadig vekk når jeg kun kommer med info.

Jeg støtter Israel og kampen mot Hamas, Hamas angrepet var grusomt. Men jeg synes det er fælt at de sivile i Palestina lider selvfølgelig.)

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Usa kunne fjernet Hizbolla om de ville med noen tastetrykk, og noen sivile casualties.

Men hva gjør de andre landene da tror dere?

Noen sivile casualties? hadde nok hvert minst flere hundre tusen sivile døds fall.. Du har tydelighvis aldri hvert i Lebanon.. Hizbollah er overalt, i Beirut og store andre områder. Selv med en atombombe over Beirut så hadde man ikke blitt kvitt Hizbollah

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
paatur skrev (13 minutter siden):

Noen sivile casualties? hadde nok hvert minst flere hundre tusen sivile døds fall.. Du har tydelighvis aldri hvert i Lebanon.. Hizbollah er overalt, i Beirut og store andre områder. Selv med en atombombe over Beirut så hadde man ikke blitt kvitt Hizbollah

Ja mange casualties, beklager ordbruk.

Du har sikkert rett. 

Poenget mitt er at USA om de ville kunne engasjert seg mye mer i konflikten om de ville.

Det er ikke viljen det står på, men farene med eskalering med Iran, Syria og Russland.

Vi skal også huske at USA er mye mer alliert på papiret med Israel og også Norge enn Ukraina. Men Israel har også et potent forsvar som er en faktor.

Ukraina er verken medlem av Nato eller EU.

Usa er derimot garantist for Israel skriftlig.

Dette betyr ikke at jeg er anti Ukraina, jeg støtter Ukraina 100%

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Usa kunne fjernet Hizbolla om de ville med noen tastetrykk, og noen sivile casualties.

Hezbollah har verdens sterkeste hær som ikke er under en stat. De har et helt ekstremt tunnelsystem som ingen utenfor Hezbollah har oversikt over. En av grunnene til at Hezbollah er store idag, er fordi da Israel prøvde å bli kvitt dem i Libanonkrigen endte det opp med en enorm fiasko og Hezbollah brukte det at Israel ikke klarte å ta knekken på dem for alt det var verdt. Hezbollah var små før den krigen og ingen i Libanon likte dem, nå er de store og kjent som de som slo tilbake Israel i Libanon (derav likt av mange). Tunnelsystemet deres ble en enorm utfordring for Israel da de var få.

USA hadde nok dessverre ikke klart å fjernet Hezbollah med noen tastetrykk.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (7 minutter siden):

Hizbolla er verdens største hær som ikke er under en stat. De har et helt ekstremt tunnelsystem som ingen utenfor Hizbolla har oversikt over. En av grunnene til at Hizbolla er store idag, er fordi da Israel prøvde å bli kvitt dem i Libanonkrigen endte det opp med en enorm fiasko og Hizbolla brukte det at Israel ikke klarte å ta knekken på dem for alt det var verdt. Hizbolla var små før den krigen og ingen i Libanon likte dem, nå er de store og kjent som de som slo tilbake Israel i Libanon (derav likt av mange). Tunnelsystemet deres ble en enorm utfordring for Israel da de var få.

USA hadde nok dessverre ikke klart å fjernet Hizbolla med noen tastetrykk.

Nei det var litt overdrevet, jeg er enig i det, men de kunne gjort mye mer enn de gjør nå.

Om Hizbolla invaderer Israel fra Libanon, så er det nok mulig USA joiner.

Det hadde endret alt, og det er ikke helt usannsynlig at det skjer. Det er en faktor som garantert diskuteres både i Israel og i USA...

To fronter i Israel ville også påvirket situasjonen i Ukraina krigen. Israel krigen i seg selv har negativ konsekvens for Ukraina.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Just now, Gouldfan said:

Nei det var litt overdrevet, jeg er enig i det, men de kunne gjort mye mer enn de gjør nå.

Om Hizbolla invaderer Israel fra Libanon, så er det nok mulig USA joiner.

Det hadde endret alt, og det er ikke helt usannsynlig at det skjer. Det er en faktor som garantert diskuteres både i Israel og i USA...

USA har aldri hjulpet Israel militært i en krig. Selv da Israel så på sin egen eksistens så truet at de klargjorde atomvåpnene sine, var det null militær intervensjon. Dette har Biden også klargjort at de ikke kommer til å gjøre denne gangen heller.

Det siste USA vil er å havne i en konflikt med Hezbollah, spesielt rett før en presidentvalgkamp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (5 minutter siden):

USA har aldri hjulpet Israel militært i en krig. Selv da Israel så på sin egen eksistens så truet at de klargjorde atomvåpnene sine, var det null militær intervensjon. Dette har Biden også klargjort at de ikke kommer til å gjøre denne gangen heller.

Det siste USA vil er å havne i en konflikt med Hezbollah, spesielt rett før en presidentvalgkamp.

Det har ikke før vært nødvendig å hjelpe Israel, men USA er en garantist for Israel og om de hadde trengt hjelp feks ved to fronter, så hadde de fått det, er derfor USA er I regionen nå, for å avskrekke feks Hizbolla og Iran.

Bidens uttalelser er for å dempe presset i konflikten. Det er situasjonen da, og det er viktig for ikke skape mer konflikt.

På en to fronter som USA prøver å forhindre så blir det en annen situasjon som må tas stilling til.

Årsaken til at man er forsiktig er at det er en krutt tønne regionalt og potensielt en storkonflikt.

Faktum er at USA er en alliert av Israel, mye mer enn feks hva Ukraina er.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...