Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (4 minutter siden):

Går det an å støtte Ukraina fullt ut og samtidig mene at hæren heller bør konsentrere seg om ekte millitære mål enn å bruke kostbare droner og risikere uskyldige liv på å ødelegge skrivebordet og vindusplassen til en tilfeldig russisk byråkrat?

Det er rart at man i det hele tatt må stille det spørsmålet, men denne tråden slutter ikke å overraske meg.

Hva vet vi om hva som er "ekte" militære mål ? Virker ekte nok på meg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Jeg tror det er du som har problemer med å tolke meningen av innlegget hans. Selv om anslag mot militærmål skaper frykt i sivilbefolkningen er det ikke per definisjon "terror". Da blir enhver krigføring "terror" og begrepet mister sin betydning.

Hele poenget er at han er tilhenger av det FORDI det skaper frykt i befolkningen.
Hadde målet vært størst mulig militær gevinst så ville han også vært imot det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
uname -i skrev (2 minutter siden):

Går det an å støtte Ukraina fullt ut og samtidig mene at hæren heller bør konsentrere seg om ekte millitære mål enn å bruke kostbare droner og risikere uskyldige liv på å ødelegge skrivebordet og vindusplassen til en tilfeldig russisk byråkrat?

Det er rart at man i det hele tatt må stille det spørsmålet, men denne tråden slutter ikke å overraske meg.

Ja, det er et helt greit standpunkt, men jeg mener også du tar grundig feil. I alle fall ikke hvis du ser det fra et større perspektiv. For det første er det ikke "tilfeldige russiske byråkrater" eller skrivebordene deres som er målet. For det andre kan ikke den symbolske verdien av at Ukraina, etter å ha måtte tålt snart to år med konstant bombardering av sivile mål og tar en mer proaktiv positur og rammer legitime mål i hjertet og sentrum av invadererens beslutningstakning, undervurderes. Både for befolkningen hjemme, i Russland men ikke minst ovenfor de som besluttet å starte denne krigen.

Du må bare innfinne deg og gå litt inn i deg selv og erkjenne at denne krigen ikke vil føres på dine premisser der du sitter med illusjoner om at Ukraina skal føre sin forsvarskrig med hendene bundet bak ryggen for å ikke støte stakkars uname -i's forestiller hjemme bak tastaturet, om hvordan man skal bedrive en krig i det 21ste århundrede som en skikkelig gentleman.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Trontron skrev (7 minutter siden):

Hele poenget er at han er tilhenger av det FORDI det skaper frykt i befolkningen.

Øh .....

bojangles skrev (1 time siden):

At russerne får føle litt av den samme krigsangsten befolkningen i Ukraina har kjent på daglig i halvannet år nå er kun en hyggelig bivirkning

Uthevet det han sa i innlegget sitt som beviselig motsier påstanden din

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Trontron skrev (1 minutt siden):

Ingenting her motbeviser

Det er fordi du leser hans innlegg som fanden leser bibelen og du ser helt bort ifra at han skrev det var en bivirkning, som betyr at han støtter angrepet for sin militære verdi men at frykten det skaper er en bivirkning.

Det motsier påstanden din om at han er en tilhenger av angrepet kun fordi det vil skape en frykt i befolkningen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, bojangles said:

At russerne får føle litt av den samme krigsangsten befolkningen i Ukraina har kjent på daglig i halvannet år nå er kun en hyggelig bivirkning av at Ukraina nå går etter militære mål i russland.

Og dette er en lettere form for bevis for sadisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Ja, det er et helt greit standpunkt, men jeg mener også du tar grundig feil. I alle fall ikke hvis du ser det fra et større perspektiv. For det første er det ikke "tilfeldige russiske byråkrater" eller skrivebordene deres som er målet. For det andre kan ikke den symbolske verdien av at Ukraina, etter å ha måtte tålt snart to år med konstant bombardering av sivile mål og tar en mer proaktiv positur og rammer legitime mål i hjertet og sentrum av invadererens beslutningstakning, undervurderes. Både for befolkningen hjemme, i Russland men ikke minst ovenfor de som besluttet å starte denne krigen.

Du romantiserer dette veldig.
Har russiske angrep i byer særlig mye annen effekt enn å øke befolkningens kampvilje? Hvorfor tror du det er annerledes motsatt vei?
Tror du disse småskadene på fasadene har noen faktisk effekt på arbeidsdagen til de som hørte hjemme der om en uke?
Eller er hovedpoenget å spre frykt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Trontron skrev (1 minutt siden):

Du romantiserer dette veldig.

Det må du gjerne begrunne litt mer konkret ut ifra det jeg sa

Trontron skrev (2 minutter siden):

Har russiske angrep i byer særlig mye annen effekt enn å øke befolkningens kampvilje?

Nei. Men det er fordi Russland bevisst retter sine angrep mot sivile, for å ramme og drepe sivile. Så sammenligningen din faller fullstendig i grus.

Trontron skrev (3 minutter siden):

Tror du disse småskadene på fasadene har noen faktisk effekt på arbeidsdagen til de som hørte hjemme der om en uke?

Enten leste du ikke innlegget mitt, eller så har du problemer med å forstå betydningen av "symbolsk verdi". Jeg tror (og håper) ikke det er det sistnevnte, så jeg anbefaler deg å gå tilbake og lese innlegget mitt igjen.

Trontron skrev (5 minutter siden):

Eller er hovedpoenget å spre frykt?

Det er ikke hovedpoenget, nei. Eller kan du bevise noe annet?

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (23 minutter siden):

Ja, det er et helt greit standpunkt, men jeg mener også du tar grundig feil. I alle fall ikke hvis du ser det fra et større perspektiv. For det første er det ikke "tilfeldige russiske byråkrater" eller skrivebordene deres som er målet. For det andre kan ikke den symbolske verdien av at Ukraina, etter å ha måtte tålt snart to år med konstant bombardering av sivile mål og tar en mer proaktiv positur og rammer legitime mål i hjertet og sentrum av invadererens beslutningstakning, undervurderes. Både for befolkningen hjemme, i Russland men ikke minst ovenfor de som besluttet å starte denne krigen.

Jeg er litt forvirret av det du skriver. Var disse knuste vindusrutene hundrevis av kilometer fra fronten et legitimt mål, et millitært mål eller bare noe med en masse symbolverdi for deg?

Ser at noen definerer legitimt mål alt som på en eller annen måte svekker den russiske stats evne til krigføring. Det høyst retoriske spørsmålet blir da, hva faller da under definisjonen illegitimt mål. 

Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (27 minutter siden):

støte stakkars uname -i's forestiller hjemme bak tastaturet, om hvordan man skal bedrive en krig i det 21ste århundrede som en skikkelig gentleman.

Jeg blir mer støtt av din evne til å argumentere enn at det ble knust noen vindusruter i Moskva.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, bojangles said:

At de kjenner på angsten har ingenting med sadisme å gjøre. Angst er tross alt billig i forhold til om Ukraina faktisk utførte terrorbombing der sivile russiske liv var målet.

At du synes det er hyggelig at andre har (døds-)angst er sadisme.

Tidligere hadde du et innlegg hvor du ønsket Putin død - så langt er jeg faktisk med på det.

Men du presterte å tilføye at hans død skulle være ... og så beskrev du hvordan dødsprosessen skulle være. Jeg husker nå ikke detaljene og har heller ikke lyst å prøve å finne det. Det er var i alle fall sadisme så det holder om et annet menneskes dødskamp.

Endret av trikola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Trontron said:

Du romantiserer dette veldig.
Har russiske angrep i byer særlig mye annen effekt enn å øke befolkningens kampvilje? Hvorfor tror du det er annerledes motsatt vei?
Tror du disse småskadene på fasadene har noen faktisk effekt på arbeidsdagen til de som hørte hjemme der om en uke?
Eller er hovedpoenget å spre frykt?

Skal jeg være helt ærlig virker det som russere har vilje til å bry seg om seg selv og kun det, uansett hva som skjer rundt seg. Godt mulig jeg tar feil, de har sittet å sett på landet sitt forfalle en god stund nå, og de er i en krig de fleste knapt vet hvorfor, likevel er det minimal respons fra befolkningen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
uname -i skrev (4 minutter siden):

Jeg er litt forvirret av det du skriver. Var disse knuste vindusrutene hundrevis av kilometer fra fronten et legitimt mål, et millitært mål eller bare noe med en masse symbolverdi for deg?

Hvorfor tror du det ene utelater det andre? Hvorfor kan ikke et legitimt militært mål ha en symbolsk verdi?

uname -i skrev (5 minutter siden):

Jeg blir mer støtt av din evne til å argumentere enn at det ble knust noen vindusruter i Moskva.

At du blir støtt er ikke noe negativt i denne diskusjonen, hvis det provoserer frem litt selvrefleksjon rundt ditt eget standpunkt.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (17 minutter siden):

Det er ikke hovedpoenget, nei. Eller kan du bevise noe annet?

Han skrev dette. Dette er langt fra å hevde at sivile lidelser er en uheldig bivirkning av disse angrepene.

Sitat

Jeg tror vi trenger litt angst og uhygge hos det russiske folket nå. 

I tillegg det her Jeg synes ikke dette hører hjemme noe sted. Som sagt det er forståelig at det er sterke følelser i sving mot denne barbariske bandittstaten, men det går an å telle til ti.

Sitat

At russerne får føle litt av den samme krigsangsten befolkningen i Ukraina har kjent på daglig i halvannet år nå er kun en hyggelig bivirkning av at Ukraina nå går etter militære mål i russland. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Trontron skrev (46 minutter siden):

Hele poenget er at han er tilhenger av det FORDI det skaper frykt i befolkningen.
Hadde målet vært størst mulig militær gevinst så ville han også vært imot det.

Frykt hos den russiske befolkningen er en bonus, som kanskje gjør de mindre apatiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...