Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, .berZerk said:

Skal jeg være helt ærlig virker det som russere har vilje til å bry seg om seg selv og kun det, uansett hva som skjer rundt seg. Godt mulig jeg tar feil, de har sittet å sett på landet sitt forfalle en god stund nå, og de er i en krig de fleste knapt vet hvorfor, likevel er det minimal respons fra befolkningen.

Bingo, du har helt rett.
Mange som ikke forstår det. "Haha nå skal vi TA russerne og svare med samme mynt".
...Fungerer rett og slett ikke. Det symbolske har lite eller ingen verdi.
Bakhmut hadde f.eks ingen annen verdi enn menneskelivene som var tapt eller tatt der. Og det gjelder begge sider av krigen. Ukrainere er like apatiske dersom de ikke er direkte påvirket av krigen

Endret av Trontron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
uname -i skrev (6 minutter siden):

Han skrev dette. Dette er langt fra å hevde at sivile lidelser er en uheldig bivirkning av disse angrepene.

I tillegg det her Jeg synes ikke dette hører hjemme noe sted. Som sagt det er forståelig at det er sterke følelser i sving mot denne barbariske bandittstaten, men det går an å telle til ti.

 

Kan du vennligst slutte med å hente inn sitater fra mine tidligere svar og forsøke å få det til å fremstå som om jeg svarte på eller sa noe annet enn det innlegget handlet om? Vil du ha en ærlig diskusjon rundt temaet forventer jeg et minimum av redelighet her.

Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (30 minutter siden):

Det er ikke hovedpoenget, nei. Eller kan du bevise noe annet?

Dette sitatet handlet om @Trontrons spørsmål om angrepet fra Ukraina var ment å skape frykt i sivilbefolkningen. Det hadde ingenting med mitt forsvar av @bojangles

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Men selv om droneangrepene har liten militær effekt, kan de være svært betydelige for Russlands krigføring i Ukraina, mener Tormod Heier ved Forsvarets høgskole.

- Dette er først og fremst ikke militære angrep, men angrep mot psyken til den russiske befolkningen. Slik at de forstår en ting: Landet er ikke involvert i en «spesialoperasjon», de er i en krig, sier han til Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/angrep-mot-den-russiske-psyken/79995019

 Videre står det i artikkelen at man kan få motsatt effekt av det man ønsker, at befolkningen står mer samlet med Putin.

Men spiller egentlig det noen rolle akkurat nå? Befolkningen er jo så underkuet og noen apatiske, at det ikke ville utgjort en forskjell om de på tvang (slik det er nå) eller frivillig støtter putin.

Alt i alt, at den russiske befolkningen får en LITEN smakebit av hva de gjør mot sitt broderfolk tror jeg er fornuftig oppi all galskapen deres.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Jøsseball så teit..

Om Ukrainske styrker dreper masse russiske soldater ved fronten så blir sikkert noen sivile russere både bekymret, skremt og lei seg. Det gjør ikke det til et terrorangrep. 

Og at noen ønsker at russerne får føle litt angst og nederlagsfølelse fordi det går dårlig ved fronten endrer det fortsatt ikke noe.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Trontron skrev (6 minutter siden):

...Fungerer rett og slett ikke. Det symbolske har lite eller ingen verdi.

Der tar du grundig feil. Premisset for Putins angrepskrig vakler i øynene på hans egne landsmenn og undergraver Russlands propaganda rettet mot sin egen befolkning ganske effektivt med dette angrepet. Det gir også en moralsk løft blant Ukrainas egen befolkning og virkningen av dette, selv om det ikke er målbart kan heller ikke avskrives.

At du ikke ser den symbolske verdien av dette er ikke ensbetydende med at det ikke har noen verdi.

Lenke til kommentar

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/ekspert-om-spekulasjonene-det-er-uklokt/15929265/

Ukraina vil flytte krigen over på russisk jord.

Ekspert om spekulasjonene: – Det er uklokt

Ukrainas president lover at krigen flyttes over på russisk jord. – Kan skade omdømmet deres, sier tidligere forsvarssjef Sverre Diesen.

 

 

Jeg har i månedsvis sagt at Ukraina må angripe Moskva for å legge press på Putin og få Moskovittene til å føle at de er i krig og at de ikke lengre kan late som om det bare er noe som skjer langt borte. Jeg godter meg likevel ikke over å få rett. Krig er noe dritt. Men det er nødvendig. Kontraoffensiven går tregt. Det er ikke logisk å kaste styrker mot forberedte forsvarslinjer og minefelt.

Diesen og andre driter på draget der de sitter i sine høye tårn beskyttet av artikkel fem og ser ned på ukrainerne. Russerne har utkjempet total krig mot Ukraina i snart halvannet år.

Dette var et militært mål i Moskva som sprer propaganda og sprer informasjon. Disse menneskene er propagandister og legitimerer folkemord. Hadde noen klaget om polske jøder angrep kontoret til Goebbels? Tror ikke det.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Der tar du grundig feil. Premisset for Putins angrepskrig vakler i øynene på hans egne landsmenn og undergraver Russlands propaganda rettet mot sin egen befolkning ganske effektivt med dette angrepet. Det gir også en moralsk løft blant Ukrainas egen befolkning og virkningen av dette, selv om det ikke er målbart kan heller ikke avskrives.

At du ikke ser den symbolske verdien av dette er ikke ensbetydende med at det ikke har noen verdi.

Putin står sterkere enn på lenge.
Det så stygt ut for han en stund, men det har gått fra stor uro før Wagner-opprøret til nesten ingen motstand.
Ukraina må klare noe langt langt større for å i det hele tatt heve et øyebryn i den russiske befolkningen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Brother Ursus said:

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/ekspert-om-spekulasjonene-det-er-uklokt/15929265/

Ukraina vil flytte krigen over på russisk jord.

Ekspert om spekulasjonene: – Det er uklokt

Ukrainas president lover at krigen flyttes over på russisk jord. – Kan skade omdømmet deres, sier tidligere forsvarssjef Sverre Diesen.

 

 

Jeg har i månedsvis sagt at Ukraina må angripe Moskva for å legge press på Putin og få Moskovittene til å føle at de er i krig og at de ikke lengre kan late som om det bare er noe som skjer langt borte. Jeg godter meg likevel ikke over å få rett. Krig er noe dritt. Men det er nødvendig. Kontraoffensiven går tregt. Det er ikke logisk å kaste styrker mot forberedte forsvarslinjer og minefelt.

Diesen og andre driter på draget der de sitter i sine høye tårn beskyttet av artikkel fem og ser ned på ukrainerne. Russerne har utkjempet total krig mot Ukraina i snart halvannet år.

Dette var et militært mål i Moskva som sprer propaganda og disiminerer informasjon. Disse menneskene er propagandister og legitimerer folkemord. Hadde noen klaget om polske jøder angrep kontoret til Goebbels? Tror ikke det.

Haha, av tilfeldige sofakjempere på diskusjon.no og Sverre Diesen vet jeg hvem jeg stoler mest på i hvert fall

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Trontron said:

Haha, av tilfeldige sofakjempere på diskusjon.no og Sverre Diesen vet jeg hvem jeg stoler mest på i hvert fall



Vi lever heldigvis i et fritt land :) Ikke alle er så heldige. Noen blir invandert av naboer som vil myrde dem over en lav sko.

Problemet er at Diesen er del av et etablissement som lett blir fastlåst i tenkningen sin. De lider ofte av fenomener som "Failure of imagination" som gjerne leder til store katastrofer fordi de ikke klarer å tenke assymetrisk eller utenfor boksen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Brother Ursus said:

Problemet er at Diesen er del av et etablissement som lett blir fastlåst i tenkningen sin. De lider ofte av fenomener som "Failure of imagination" som gjerne leder til store katastrofer fordi de ikke klarer å tenke assymetrisk eller utenfor boksen.

Establissementet faktisk. Hvor er hodet ditt? I USA eller kanskje i et tidlig 1900-tallet kommunisme-møte?
Jeg tror heller noen i en circlejerk på internett lider av større risiko for å bli fanget "i boksen"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Brother Ursus said:


Fortjener ikke respons. Kom med argumenter.

Likevel responderte du.

Tidligere forsvarssjef vil ha usammenlignbart mer og bedre erfaring med å tenke storpolitisk. Dessuten vil han ha langt mer kunnskap han baserer ideene sine på.
Jo eldre man blir; jo mindre nytt tenker man så klart. Men dette temaet har ingen ny vitenskap eller kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Trontron said:

Likevel responderte du.

Tidligere forsvarssjef vil ha usammenlignbart mer og bedre erfaring med å tenke storpolitisk. Dessuten vil han ha langt mer kunnskap han baserer ideene sine på.
Jo eldre man blir; jo mindre nytt tenker man så klart. Men dette temaet har ingen ny vitenskap eller kunnskap.

 


Du sier jeg har feil, og så kommer du med argumenterer som bekrefter det jeg sier.

Som jeg skrev så har etablissement en tendens til å låse seg fast i tenkningen sin. De gjør det igjen og igjen. Det er derfor denne krigen pågår, tross alt, og også grunnen til at den fortsatt pågår. Fordi lederne våre tenker alt for konvensjonelt.

Vi er tvert imot i "uncharted waters nå". Det utkjempes en krig som ingen så komme. Deler av den krigen er ekstremt konvensjonelle på en måte vi ikke så for oss, og hører til noe som ligner første verdenskrig. Den andre delen er ekstremt ukonvensjonell og hører hjemme i det 21 århundret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Problemet ser ut til at enkelte synes det det er viktigere å verne den russiske befolkningen for angst og at man derfor ikke skal ta militære mål i russland.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Jalla21 said:

Begge dager ble IQ-kvarteret med sine skyskrapere i Moskva hvor "propagandaministeriumet" holder til blitt truffet. Ukraina har valgt å gjøre dette på natten, og dermed begrense "collateral damage" på sivile i område. De har truffet rett etasje og rette vinduer på, og viser at de vet hvor de skal treffe, og de har vist at de kan treffe.

Så - hva er egentlig problemet?

At det ikke gir noen gevinst for Ukraina, og heller ikke noe tap for Russland.
Det er mange langt bedre/viktigere/dyrebare mål som kunne vært valgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Trontron said:

At det ikke gir noen gevinst for Ukraina, og heller ikke noe tap for Russland.
Det er mange langt bedre/viktigere/dyrebare mål som kunne vært valgt.



Hvis man først skal appellere til autoritet, så må jeg jo undre meg: det vet du bedre enn ukrainsk etterretning?

Endret av Brother Ursus
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...