Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Serpentbane skrev (1 time siden):

Dette er helt feil, USA ble angrepet av paramilitære elementer, terrorister, huset av Afghanistan, og regimet var ikke villige til å bistå med å stille disse til ansvar, snarere tvert imot. De ble derfor ansvarliggjort for angrepet på WTC, og artikkel 5 ble brukt. Like vel var det kun USA og UK som var deltagende i de innledende angrepene, andre land kom til senere.

Sjølv om det var slik det skjedde, så er det ikkje slik våre fiender ser på dette. For nasjonar som er redde for NATO så kan eg forstå at det virker som ei unskuldning å bruke eit terrorangrep til påskot for ein invasjon. For det liknar eigentleg på den russiske unskuldninga om at dei måtte angripe Ukraina for å for beskytte nasjonale interesser. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
34 minutes ago, Brother Ursus said:

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ukraina-hevder-aa-ha-gjenerobret-syv-kvadratkilometer-i-retning-mot-bakhmut.uV43AzVa7

Ukraina hevder å ha gjenerobret syv kvadratkilometer i retning mot Bakhmut

Ukrainske styrker har i løpet av den siste uken gjenerobret syv kvadratkilometer, hevder Ukrainsk militære mandag morgen.

Altså, nå er jeg nesten så pro-Ukraina som det er mulig men denne kampen om Bakhmut er bare fornuftig hvis russerne taper betraktelig mer menn og materiell enn ukrainerne. Jeg håper disse 7 kvadratkilometerne ikke er for dyrekjøpte, i det store og det hele er de ikke spesielt viktige akkurat på det nåværende stadium av krigen.

Endret av TAC-2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vanndroner brukt i angrepet på Krim-broen

 

Det er det ukrainske sjøforsvaret og etteretningstjenesten SSB som står bak angrepene på Krim-broen natt til mandag. Det melder AFP, som siterer en kilde i det ukrainske forsvaret.

Vanndroner skal ha blitt brukt for å gjennomføre angrepet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Idiotisk og håpløst at det ikke har skjedd før nå. Skulle ha kommet i gang i løpet av uke én eller to av denne krigen. Akkurat som vi burde ligge i forkant nå også, og trene ukrainerne på andre plattformer som potensielt KAN komme til nytte.

Vi får håpe dette er snakk om trening med faktiske fly og at de allerede har noen intensive måneder med simulatortrening bak seg. Piloter som skal læres opp fra grunnen av har vel også en ganske lang periode med opplæring før de starter på endelig flytype. Det gjelder å sile ut de beste gjennom en lengre utvelgelse. Hvor mange piloter Ukraina hadde når krigen starter aner jeg ikke, men det er vel ikke usannsynlig at de dessverre har mistet en del av disse og dermed er nødt til å lære opp helt nye.

Jeg håper rett og slett at det foregår mer enn det som kommuniseres i pressen angående opplæring og utvikling av ukrainsk forsvar. Det har jo vist seg at hver gang ukrainerne har fått nye kapasiteter så blir tilbakeslaget for russerne desto større og denne effekten er jo størst om den kommer så overraskende som mulig. Ideelt sett burde ikke russerne vite at Ukraina har F16 før disse skyter ned et antall russiske fly eller eliminerer noe annet vesentlig. Her synes jeg den norske leveransen av M109 er et greit eksempel. For å få dem på plass måtte de klargjøres og ukrainere trenes opp. Denne prosessen tok vel drøyt 3 måneder og pågikk i grunnen i det skjulte. At ukrainere fikk opplæring i Norge ble i hvert fall ikke kjent før senere så vidt jeg fikk med meg. Antagelig var dette omtrent så hurtig som en forsvarlig leveranse kunne gjennomføres.

 

Endret av zorry
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Quakecry skrev (33 minutter siden):

Tror ikke vi ser noen særlig offensiv før neste år. Høsten nærmer seg og offensiven så langt ser ikke ut til å hatt et meningsfylt resultat desverre. 

Mens det fra en utenforståendes perspektiv kan se litt blekt ut, la oss ikke glemme at det er mye som beveger seg i kulissene. Krigens tåke er et teppe som kan skjule mange overraskelser. Slik krigen ser ut i sin helhet er disse overraskelsene med større sannsynlighet noe som vil komme Ukraina til fordel, så det er ingen grunn til å fortvile. En hendelse kan lett sette av en kaskade av andre hendelser, som en dominoeffekt. Og så skjørt det Russiske militæret er, fortsatt herjet av korrupsjon og elendig moral kan vi fort se ting endre seg fort og dramatisk

Lenke til kommentar

I følge denne kilden

ble broen angrepet av to ubemannede sjødroner, og da spekulerer jeg på om Ukraina kanskje har bygget seg en ubåt som kan frakte og sende ut disse dronene? Jeg snakker da ikke om en fullverdig ubåt som kan gå dypt, det holder om den kan gå ned på noen timeter for så i snike seg mot målet og sende ut dronen. Det er ett og et halvt år siden krigen startet, og Ukraina har en betydelig skipsbyggingsindustri.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
47 minutes ago, torbjornen said:

Det må vel vere snart eit halvt år sidan Storbritannia sa at dei ville starte trening av ukrainske F16-pilotar. Det er ufatteleg at ikkje dette har skjedd før no. Kva ventar ein på? At Ukraina skal tape krigen? Burde offensiven utsetjast til 2024?

 

Det var også ukrainske piloter som dro til USA for "vurdering" for så lang tid tilbake. At de ikke umiddelbart begynte å trene dem på disse plattformene er _uforståelig_. Jeg kan ikke forstå USA på at det skulle kunne eksistere noen tvil om at ukrainske piloter er egnede og kapable til å lære.

Personlig ville jeg utsatt den med mindre klasevåpen klarer å utradere minefelt. Ukrainerne klatrer ut av det vestlige utstyret sitt og avanserer nå til FOTS 😕

 

 

18 minutes ago, zorry said:

Vi får håpe dette er snakk om trening med faktiske fly og at de allerede har noen intensive måneder med simulatortrening bak seg. Piloter som skal læres opp fra grunnen av har vel også en ganske lang periode med opplæring før de starter på endelig flytype. Det gjelder å sile ut de beste gjennom en lengre utvelgelse. Hvor mange piloter Ukraina hadde når krigen starter aner jeg ikke, men det er vel ikke usannsynlig at de dessverre har mistet en del av disse og dermed er nødt til å lære opp helt nye.

 

Det er hands-on trening nå ja. Amerikanerne sa de estimerte 4 måneders treningstid som tross alt er latterlig lite for en F-16 pilot, men disse er jo jagerflypiloter fra før av. Ukrainerne har på eget initiativ trent på simulatorer, inkludert hjemmebygde spillsimulatorer (tror de bruker DCS?) i et års tid nå, og det ser ut til å ha kuttet treningstiden med ytterligere et par måneder.  Nok til å bli familiære og komfortable med det digitalte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (43 minutter siden):

Det må vel vere snart eit halvt år sidan Storbritannia sa at dei ville starte trening av ukrainske F16-pilotar. Det er ufatteleg at ikkje dette har skjedd før no. Kva ventar ein på? At Ukraina skal tape krigen? Burde offensiven utsetjast til 2024?

Selv om F-16 kunne vært et viktig bidrag, så er det også slik at luftrommet over Ukraina er svært utfordret, og luftoperasjoner selv om de er pågående er også begrensede.

Da er det vell så viktig å i stede for å se på plattform se på kapasitet, altså hva man kan oppnå. Hvilke mål man kan treffe hvor. Og risiko VS kostnad.

Og, med riktige våpen kan oppnå mye av det samme som man kan med F-16, og med mindre risiko. Eksempelvis vil dette kunne være kombinasjonen av HIMARS/M270 og vestlige SAM, selv om disse åpenbart har begrensninger F-16 ikke har. Poenget er at F-16 ikke nødvendigvis er avgjørende for en vellykket operasjon.

Men, er betydelig tilskudd ville de vært naturligvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Villfaren said:

Er det en ting eg ikkje har skjønt under denne krigen er all denne informasjonsflyten som foregår i media. Hvorfor fortelle til fienden hva som planlegges er jo bare helt merkelig 



Det er sant - men jeg tror det er delvis for å være sikre på at Russland ikke får noen store overraskelser, og tror at de plutselig er i krig med NATO.

I min oppfatning er dette en mye lavere risiko nå enn før, så det er bare å kjøre på. Men fremdeles sleper Vesten føttene etter seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Serpentbane said:

Selv om F-16 kunne vært et viktig bidrag, så er det også slik at luftrommet over Ukraina er svært utfordret, og luftoperasjoner selv om de er pågående er også begrensede.

Da er det vell så viktig å i stede for å se på plattform se på kapasitet, altså hva man kan oppnå. Hvilke mål man kan treffe hvor. Og risiko VS kostnad.

Og, med riktige våpen kan oppnå mye av det samme som man kan med F-16, og med mindre risiko. Eksempelvis vil dette kunne være kombinasjonen av HIMARS/M270 og vestlige SAM, selv om disse åpenbart har begrensninger F-16 ikke har. Poenget er at F-16 ikke nødvendigvis er avgjørende for en vellykket operasjon.

Men, er betydelig tilskudd ville de vært naturligvis.

 


Begge sider har veldig mye antiluftskyts, så det blir aldri lett, og vi må også regne med å se nedskutte F-16.

Hovedfordelen med flyvåpen er vel fleksibilitet og hurtighet. Får man informasjon om et mål kan raketter eller bomber være på dem i løpet av minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (3 minutter siden):

Mens det fra en utenforståendes perspektiv kan se litt blekt ut, la oss ikke glemme at det er mye som beveger seg i kulissene. Krigens tåke er et teppe som kan skjule mange overraskelser. Slik krigen ser ut i sin helhet er disse overraskelsene med større sannsynlighet noe som vil komme Ukraina til fordel, så det er ingen grunn til å fortvile. En hendelse kan lett sette av en kaskade av andre hendelser, som en dominoeffekt. Og så skjørt det Russiske militæret er, fortsatt herjet av korrupsjon og elendig moral kan vi fort se ting endre seg fort og dramatisk

Dagens ISW oppdatering handler nesten utelukkende om uro, arrestasjoner og avskjedigelser i toppen av det russiske militæret, jeg limer inn kortversjonen her:

Det russiske forsvarsdepartementet har begynt å fjerne sjefer fra noen av det russiske militærets mest kampeffektive enheter og formasjoner, og ser ut til å akselerere denne innsatsen. Den nylige avskjedigelsen av 58th Combined Arms Army Commander (CAA) generaloberst Ivan Popov og den rapporterte avskjedigelsen av 106th Guards Airborne (VDV) Division Commander generalmajor Vladimir Seliverstov førte til ytterligere diskusjoner om andre påståtte nylige oppsigelser og arrestasjoner. [1] Russiske kilder forsterket en angivelig lydmelding fra personell fra 7th Guards Mountain VDV Division den 15. juli der personellet hevdet at den russiske militærkommandoen avskjediget sjefen for 7. VDV-divisjon, generalmajor Alexander Kornev tidlig i juli. [2] Russiske kilder hevdet også at russiske myndigheter arresterte sjefen for 90th Tank Division (Eastern Military District), generalmajor Ramil Ibatullin, samt to uspesifiserte varamedlemmer på en uspesifisert dato. [3] En fremtredende Kreml-tilknyttet milblogger antydet at den russiske militærkommandoen også planlegger å avskjedige den 31. VDV-brigadesjefen, som angivelig er oberst Sergei Karasev. [4] Russiske kilder spekulerte i at det russiske forsvarsdepartementet kan forberede seg på å arrestere VDV-kommandør, generaloberst Mikhail Teplinsky. [5] ISW har ikke observert bekreftelse på Seliverstovs og Kornevs avskjedigelser eller Ibatullins arrestasjon, selv om disse påstandene følger et mønster som ligner på tidligere påstander om kommandoendringer som har vist seg å være sanne. [6]

Den lengre versjonen her:

Vurdering av russisk offensiv kampanje, juli 16, 2023 | Institutt for studier av krig (understandingwar.org)

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Windfarmer said:

I følge denne kilden

ble broen angrepet av to ubemannede sjødroner, og da spekulerer jeg på om Ukraina kanskje har bygget seg en ubåt som kan frakte og sende ut disse dronene? Jeg snakker da ikke om en fullverdig ubåt som kan gå dypt, det holder om den kan gå ned på noen timeter for så i snike seg mot målet og sende ut dronen. Det er ett og et halvt år siden krigen startet, og Ukraina har en betydelig skipsbyggingsindustri.



Aldri si aldri.

Ukrainerne hadde allerede gamle ubåtmannskap og designere fra Sovjet, og har også samarbeidet særlig med britene, om undervannstrening og sabotasje. De jobber også med styrte torpedoer.

Det burde være vanskelig å bygge en ubåt som ikke oppdages av russerne, men... hvor godt patruljerer egentlig russerne vestre Svartehavet nå? Ikke veldig, virker det som.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (17 timer siden):

Jeg har ikke trua på at nattoptikk er noen særlig hjelp eller fordel.

Er mer nå en slags Skyttegravskrig, slik jeg har forstått. Russland pøser på med kanonføde.

Det er en stor fordel. Nattoptikken de får av vesten er overlegen det russerne har, ukrainerne har brukt optikken med stor suksess.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...