Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
l0mf0mgl0mbl0og skrev (3 timer siden):

For å kunne diskutere må vi ha det klart hva vi diskuterer... 

Hvis du ikke kan tro på russlands tall, kan du tro på ukrainas tall for eksempel. Hvorfor kan du tro på det ene og ikke det andre? Tror du ikke begge parter smører tykt på? Kanskje sannheten er et sted i midten. 

Forøvrig bruker disse folka kart som er tilgjengelig for alle. 

Ruzzere kan man aldri stole på. De lyver om absolutt alt, hele tiden.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (2 timer siden):

Og nettopp derfor skriver jeg manntallet som før 2014.

Jeg nevnte dette som eneste mulige forhandlingsløsning som jeg kan se gir en snarlig slutt på krigen. At du, og andre, ikke ønsker en slik løsning er greit. Jeg har til og sett folk ta til orde for direkte NATO-involvering (altså å gå til krig mot Russland), så spekteret av løsninger er stort.

Fortsatt ikke fått med deg ar ruzzerne har avvist ALLE forhandlinger? Ikke?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (19 minutter siden):

Den såkalte "track recorden" har vært at Ukraina er i ferd med å vinne hele tiden...

 

Det er ikke videreformidling, det er informasjon som har mange kilder. Spesielt interessant å lese artikler fra før 2022. Anbefaler at du gjør det før du uttaler deg. Lederen for disse gruppene har jo sagt diverse ting selv. Det er bare du som lever i fornektelse. Kom ut av bobla di!

Vas. Det eneste du har gjort er å gjengi ruzzerpropaganda.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
10 hours ago, torbjornen said:

https://www.nrk.no/nyheter/scholz_-enighet-om-at-vestlige-vapen-ikke-skal-brukes-i-russland-1.16285023

Så då kan ikkje Ukraina bruke vestlege våpen til f.eks. slå ut flyplassar som blir brukt til å bombe sivile mål i Ukraina? Og korleis går det dersom russarane skyt over grensa og ukrainarane ikkje kan skyte tilbake?

Eller korleis skal dette tolkast?

Krigen skal utkjempast i Ukraina og ikkje eskalere til andre område er vel tolkinga. Ukraina er av politiske grunnar der Irak og Afghanistan var av geografiske/tekniske grunnar. Dei kan berre kjempe på eigen grunn. 

Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (18 minutter siden):

Dette om en folkeavstemning er bare et forslag. Jeg har allerede sagt at man kunne bruke et mannftall fra 2013, men detaljene i en folkeavstemning ville selvfølgelig være gjenstand for forhandlinger.

Til det siste - kanskje den fremste årsaken til konflikter i verden er at det er et misforhold mellom nasjonale/etniske skillelinjer og politiske grenser. Ved å rette opp slike misforhold vil man få stabile grenser og på lenger sikt kunne skape fred, ikke krig.

 

Ikke i tilfellet Ruzzland. Det har holdt på sånn så lenge landet har eksistert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (16 minutter siden):

Dette om en folkeavstemning er bare et forslag. Jeg har allerede sagt at man kunne bruke et mannftall fra 2013, men detaljene i en folkeavstemning ville selvfølgelig være gjenstand for forhandlinger.

Til det siste - kanskje den fremste årsaken til konflikter i verden er at det er et misforhold mellom nasjonale/etniske skillelinjer og politiske grenser. Ved å rette opp slike misforhold vil man få stabile grenser og på lenger sikt kunne skape fred, ikke krig.

 

Første bud ville vel da vært å dele opp Russland og gi alle de forskjellige etniske gruppene særlig i øst et eget land fritt fra Kremlins undertrykkelse.

Afrika er et land delt opp med linjal på et kart. Ledere i de afrikanske landene har selv kommentert på tilsvarende forslag om justeringer basert på diverse faktorer som etnisitet samt historiske grenser. Du kan bruke litt tid på å sette deg inn i hvorfor de har  konkludert med at dette vil være en dårlig vei å gå med lang flere problemer enn løsninger. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, aklla said:

Det eneste russland har kommet med av forhandliner er vel "la oss ta over landet uten å krige, så skal vi slutte å krige med landet og heller fokusere på neste land på listen", ikke mye forhandlinger..

Litt som å hjelpe innbrudstyven med å tømme hele huset for å slippe innbruddet.

Nå foregår tilrettelegging for forhandlinger stort sett alltid i det skjulte, så det blir tåpelig å spekulere om hvordan det ligger an og hva som har skjedd. 

 

 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, l0mf0mgl0mbl0og said:

Den såkalte "track recorden" har vært at Ukraina er i ferd med å vinne hele tiden...

På ingen måte. Men alle er enige om at det russiske militæret har underprestert noe alvorlig, i alle fall i forhold til styrken man trodde de hadde før invasjonen. Og hadde man trodd Ukraina lett kommer til å vinne hadde man naturligvis ikke brydd seg med å forsyne de med våpen. Det _ekte_ analytikere(som bla britisk etteretning har) sier er at sånn ting ser ut nå er at Ukraina har god sjans til å kaste russerne på dør OM de får nok hjelp via utstyr og våpen. Og de eneste betydelige vellykkede offansivene etter krigens initielle fase er det Ukraina som har hatt (hvor rundt Kiev, Kherson og Kharkiv er de største)

42 minutes ago, l0mf0mgl0mbl0og said:

Det er ikke videreformidling, det er informasjon som har mange kilder. Spesielt interessant å lese artikler fra før 2022. Anbefaler at du gjør det før du uttaler deg. Lederen for disse gruppene har jo sagt diverse ting selv. Det er bare du som lever i fornektelse. Kom ut av bobla di!

Jo, det er videreformidling. Bla. at Ukraina er et nazi-reir selv om disse gruppene er marginale. Finn et eneste land i Europa uten ny-nazister. Betyr det at hele Europa er et nazi-reir?

Kom gjerne med linker til artikler som du mener kan hjelpe meg med å komme meg ut av "bobla mi"'. 

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Snikpellik said:

Hele "debatten" om nazier og diverse er en distraksjon russerne, deres fan-bros og andre kontrære elsker å dra frem fordi det trekker fokus bort fra de reelle truslene Ukraina står overfor og hvilke enorme forbrytelser som begås mot det ukrainske folket hver eneste dag.

Det pågår etnisk rensing og et folkemord. Det er det som er det viktige. Ikke falske forestillinger og desinformasjon om et nazistisk Ukraina.

presentere fakta du ikke liker / fortrenger med vilje = fanboys av fienden, gotcha.

1 hour ago, Smule8o said:

På ingen måte. Men alle er enige om at det russiske militæret har underprestert noe alvorlig, i alle fall i forhold til styrken man trodde de hadde før invasjonen. Og hadde man trodd Ukraina lett kommer til å vinne hadde man naturligvis ikke brydd seg med å forsyne de med våpen. Det _ekte_ analytikere(som bla britisk etteretning har) sier er at sånn ting ser ut nå er at Ukraina har god sjans til å kaste russerne på dør OM de får nok hjelp via utstyr og våpen. Og de eneste betydelige vellykkede offansivene etter krigens initielle fase er det Ukraina som har hatt (hvor rundt Kiev, Kherson og Kharkiv er de største)

De undervurderte motstanden i starten, de trodde det bare var å valse inn, det er sant. Men det vi ser nå er at de stadig gjør fremgang.

Det er også stor usikkerhet rundt hvor mange som har dødd på hver side. Jeg prøver bare å holde sinnet ditt åpen slik at du blir overrasket over en eventuell russisk seier.

1 hour ago, Smule8o said:

Jo, det er videreformidling. Bla. at Ukraina er et nazi-reir selv om disse gruppene er marginale. Finn et eneste land i Europa uten ny-nazister. Betyr det at hele Europa er et nazi-reir?

1656872498065.gif.f08227b2495609521b87b3f63a881f34.gif

1 hour ago, Smule8o said:

Kom gjerne med linker til artikler som du mener kan hjelpe meg med å komme meg ut av "bobla mi"'. 

Jeg prøvde en gang, men etter du bare avfeide det uten å se 1 minutt, så leker jeg ikke denne leken lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...