Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enceladus skrev (7 minutter siden):

Mesteparten blir skutt ned.

Men med store nok svermer så slipper alltid noen gjennom. Jeg mener det var noe slikt som 6 stykker som slapp gjennom i dag morges og gjorde skade ble det rapportert om på NRK radio nyhetene.

 

Tyske IRIS-T blir også benyttet med god effekt blir det rapportert om. Husker jeg riktig så ble de første av sitt slag sendt til bruk i Ukraina.

 

Mesteparten blir skutt ned hver gang, men 6 raketter tok i dag ut 80% av vannforsyningen og sist var det et par stykker som nådde frem og tok ut strømforsyningen til 4-500 byer. Merkverdig effektive de få som kommer igjennom så godt de får tatt ut omtrent alt. Samtidig har vi lært at Russiske raketter ikke treffer noen verdens ting så virker som de bare får tatt ut bomskuddene. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (5 minutter siden):

Mesteparten blir skutt ned hver gang, men 6 raketter tok i dag ut 80% av vannforsyningen og sist var det et par stykker som nådde frem og tok ut strømforsyningen til 4-500 byer. Merkverdig effektive de få som kommer igjennom så godt de får tatt ut omtrent alt. Samtidig har vi lært at Russiske raketter ikke treffer noen verdens ting så virker som de bare får tatt ut bomskuddene. 

Kan det tenkes ar Russland vet at mange av rakettene blir skutt ned så de sender mange mot de samme målene så om en rakett treffer sitt mål blir jobben gjort mens om flere treffer blir det bare et større hull omtrent på samme sted.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (14 minutter siden):

Mesteparten blir skutt ned hver gang, men 6 raketter tok i dag ut 80% av vannforsyningen og sist var det et par stykker som nådde frem og tok ut strømforsyningen til 4-500 byer. Merkverdig effektive de få som kommer igjennom så godt de får tatt ut omtrent alt. Samtidig har vi lært at Russiske raketter ikke treffer noen verdens ting så virker som de bare får tatt ut bomskuddene. 

Nå må du holde tunga rett i munnen, og gjengi det som sies korrekt og i riktig setting. Det har flere ganger blitt poengtert hvilke våpen og våpenplattformer som har hvilke kapasiteter. Jeg postet til og med en video om tema noen sider tilbake her. 

torbjornen skrev (14 minutter siden):

Det står >50, og det må jo ha vore ganske mange rakettar som har treft godt når det blir rapportert om mørklagde byar og at 80% av vassforsyninga til Kiev er slått ut.

Det er ikke noe rart at mange berøres av at sivil infrastruktur treffes, da vann og elektrisitet ofte forsynes av et mindre antall større anlegg. Derfor kan også, eksempelvis 6 treff av 60 missiler skutt ut naturligvis få en betydelig effekt om riktig anlegg treffes. Så ja, Russland opererer i høye volum for å treffe noen få utvalgte sivile mål, fordi de ikke oppnår tilstrekkelig effekt på militære mål. 

Jeg vet ikke hva dere mener er så merkverdig med dette? 

Andelen missiler som kommer gjennom minker, og Russlands lager av slike missiler minker dramatisk for hvert slik angrep. 

Faktisk så har Russland, litt avhengig av type missil, basert på relativt troverdige estimater, ikke tilstrekkelig antall til mer enn fem til åtte slike store angrep før de må ty til enda eldre, tregere og mindre treffsikkert skyts. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, perpyro said:

Kan det tenkes ar Russland vet at mange av rakettene blir skutt ned så de sender mange mot de samme målene så om en rakett treffer sitt mål blir jobben gjort mens om flere treffer blir det bare et større hull omtrent på samme sted.

Russland veit nok at raketter blir skutt ned, bommer eller på andre måter ikkje fungerer og sender fleire mot eit mål. Likevel så er effekten av dei som treff svært stor om andelen Ukraina seier er skutt ned stemmer.

Så tala går ikkje opp. Om då ikkje Ukraina har skote ned mange enkle droner og gamle krysserrakettar medan nyare våpen har kome gjennom.

Endret av Samms
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (14 minutter siden):

Ikke akkurat cuba krisens konvoi, men jeg holder pusten bittelitt.

 

Vel, jeg argumenterte ganske kraftig for at dette måtte gjøres for sikkert 300 sider siden i denne tråden, ganske enkelt fordi jeg har svært liten tro på at Russland tørr. Sjansen for å trigge en shoot-out med vestlige, hovedsaklig Tyrkiske, skip er åpenbar, og resultatet av en slik hendelse vil også være like åpenbar. 

Samme gjelder bruk av kjernefysiske våpen i Ukraina. Konsekvensen er veldig klar, og det finnes ingen utfall av slik våpenbruk som lar Russland komme ut ovenpå. 

Selv om Putin og folket rundt er gjerninger, er de ikke fullstendig blottet for en viss sans for logisk tankegang, til tross for hva vi ser. 

Jeg kan naturligvis ta feil, men selv da må systemet nedover respondere og utføre.

Så jeg blir ekstremt overrasket om noen av disse tingene skjer. 

Faktisk tror jeg vesten lett kunne ha presset mye hardere og mye mer aktivt for å avslutte krigshandlingene i Ukraina.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (7 minutter siden):

Nå må du holde tunga rett i munnen, og gjengi det som sies korrekt og i riktig setting. Det har flere ganger blitt poengtert hvilke våpen og våpenplattformer som har hvilke kapasiteter. Jeg postet til og med en video om tema noen sider tilbake her. 

Det er ikke noe rart at mange berøres av at sivil infrastruktur treffes, da vann og elektrisitet ofte forsynes av et mindre antall større anlegg. Derfor kan også, eksempelvis 6 treff av 60 missiler skutt ut naturligvis få en betydelig effekt om riktig anlegg treffes. Så ja, Russland opererer i høye volum for å treffe noen få utvalgte sivile mål, fordi de ikke oppnår tilstrekkelig effekt på militære mål. 

Jeg vet ikke hva dere mener er så merkverdig med dette? 

Andelen missiler som kommer gjennom minker, og Russlands lager av slike missiler minker dramatisk for hvert slik angrep. 

Faktisk så har Russland, litt avhengig av type missil, basert på relativt troverdige estimater, ikke tilstrekkelig antall til mer enn fem til åtte slike store angrep før de må ty til enda eldre, tregere og mindre treffsikkert skyts. 

Jeg gjenga det som jeg siterte som ble publisert av flere nyhetskanaler i dag og for en kort tid siden. Er det feil?

Det er merkverdig at når de har så dårlig treffsikkerhet at de 6 som når igjennom slår ut mer enn man stort sett håper på ved et angrep der alt når frem. 
 

Andelen som når igjennom minker, men omfanget og hvor mye de slår ut virker for å være omvendt proporsjonalt. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 timer siden):

Vet ikke om det har blitt utdypet tidligere, men de 950 russiske tapene av soldater vi så her om dagen virker i stor grad å være knyttet til den russiske offensiven vestover fra områdene vest/sør-vest for Donetsk. Det påstås at operasjonen var en mekanisert "blitzkrieg" fremrykning, og svært mange kjøretøyer med soldater ble ødelagt på kort tid. Vanskelig å finne mye bekreftet informasjon, særlig visuell.

Det har dukket opp nye opptak som tyder på en massakre av BMP stormpanservogner i Søndre Donbassfronten. Ærlig sagt; hva ventet man? Ingenmannslandet der er flere kilometer bredt på meget flatt lend med mye våtterreng som da begrenset fremrykkingsmuligheter, med et sterkt og våkent forsvar som hadde gravd seg ned og som kjente landet som sin egne hånd etter et halvt år med speiding, angrep og kamper der. Begge parter kunne se hverandres angrep på meget lang hold. 

Men russerne lot til å mene alvor med sin offensiv fra sør og sørvest ved Donetsk, minst to til tre ukrainske S-300 SAM batterier skal ha blitt ødelagt i de siste to uker og det var mye bruk av russiskutviklede selvmordsdroner der. De skal ha nådd tettstedet Pavlivka ifølge russiske kilder. Lett å se at det er en todelt offensiv, den ene delen fra sør omkring Vuhledar, den andre delen fra vest omkring Vestre omegn av Donetsk. De vil ta hele landet sørvest og vest for storbyen Donetsk, i det som er en offensiv med begrensede mål. 

Men det meste interessant er opptaket av et Mi-8 helikopter som var skutt ned i Popasnafronten. Besetningen fulgt en vei og var komplett uforberedt på en ukrainsk MANPADS fyrt av en skytter som var varslet av en drone i nærheten; i troen om at vegstrekningen var under russisk kontroll mellom fabrikkanleggene i Verkhnokamyanka og tettstedet Berestove, som er omstridt. Fordi vegene ofte fulgt nedsenkninger i terrenget, var det ikke uvanlig for helikopterpiloter å fly svært lavt når de kunne være mindre enn et par kilometer fra nærmest fiende, ned til bare 500 m. Men det som hendt helikopteret er at missilet kom fra øst. 

Det ryktes om at ukrainerne hadde brutt gjennom mellom Berestove og Spirne (som holdes av russerne i oktober) og nådd tettstedet Mykolayivka 4 km sørøst for vegen. Dette skal ha hendt uten at helikopterbesetningen var advart på forveien.

Et opptak på russisk hold vist at et ukrainsk raid i Nordøstfronten kan ha krysset P-66 vegen mellom Chervonopopivka og Krasnorichenske, hvor en bro mot vest har blitt ødelagt. Ødeleggelsen av denne byen er ikke en god nyhet for russerne, fordi den ligger for langt mot vest - og var en viktig forsyningsrute til russerne langs P-66. 

Lengre mot nord har ukrainerne nådd Novoselivske, og kan på sikte ta Kuzemivka.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Al Jazera har litt bakgrunnsinformasjon om Iran sin imblanding og Israels motvilje til å levere våpen:

Analysis: What’s behind Iran’s alleged drone deal with Russia? | Russia-Ukraine war News | Al Jazeera

Det eg ikkje finner noko om er eigarstukturen til iranske våpenprodusentar. Ut frå tidlegare rykte på internett hadde det vært interessant med ein oppdatering på det.

Lenke til kommentar
minim skrev (7 minutter siden):

Jeg gjenga det som jeg siterte som ble publisert av flere nyhetskanaler i dag og for en kort tid siden. Er det feil?

Det er merkverdig at når de har så dårlig treffsikkerhet at de 6 som når igjennom slår ut mer enn man stort sett håper på ved et angrep der alt når frem. 
 

Andelen som når igjennom minker, men omfanget og hvor mye de slår ut virker for å være omvendt proporsjonalt. 

De treffer store anlegg, ikke stridsvogner. Og det kommer ant på hvilke missiler som brukes. 

Jeg synes ikke det er rart at flere missilene som kommer gjennom treffer sine mål, det har vi jo sett utallige ganger siden krigen startet. 

Hvor stor virkning angrepene har avhenger av målene som velges ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Serpentbane said:

De treffer store anlegg, ikke stridsvogner. Og det kommer ant på hvilke missiler som brukes. 

Jeg synes ikke det er rart at flere missilene som kommer gjennom treffer sine mål, det har vi jo sett utallige ganger siden krigen startet. 

Hvor stor virkning angrepene har avhenger av målene som velges ut. 

Og skal eit stort anlegg bli slått ut av ein treff så må angriper treffe akkurat på kritisk del. Til dømes ein transformator er ikkje eit så stort mål. Eigentleg ikkje så mykje større enn ei stridsvogn. Nokre gonger så stor, men det er ikkje snakk om å treffe ein fotballbane.

Om det stemmer at 60 missil var avfyrt og 44 skutt ned kom 16 gjennom. Og av desse traff seks innertier? Vel, eg trudde ikkje russiske våpen var så gode.

Endret av Samms
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skadene etter angrepene om morgenen lot til å være sterkt tilfeldig og uventet, for all angrep med kryssermissiler skal ha blitt stoppet av utplasserte SAM batterier om IRIS-T batteriet i Kyiv - to nedskytninger på en gang - der hvor forsvaret er sterkest; og det er klart at gapet mellom Svartehavet og Vest-Ukraina gjennom Moldova har blitt lukket av ukrainerne, som skjøt ned et missil der. 16 til 18 lokaliteter truffet, effekten er interessant nok mest på grenseregionene og deler av Kyiv oblast. S-300 SAM missiler og selvmordsdroneflyer var også benyttet. Men i Kyiv har det vist seg at sekundære systemer lengre vekk kan ha blitt skadet, ikke minst i forbindelse med vannforsyningstjenesten som sammen med damanlegg var mer prioritert. Det hevdes at 44 er skutt ned ut av 50 kryssermissiler (sendt fra fly). 

Kornkonvoien som er på 22 svære skip, har dratt fra Odessa. Ubekreftede rykter om at en ukrainsk slepebåt som sørget for navigasjon av disse kornbulkskipene forbi Ochakiv som en losbåt, skal ha blitt angrepet av russerne, to skal ha blitt drept. 

Tyrkerne gjort det klart at de vil deretter foreta inspeksjon av alle utkommende skip fra Odessa og har ikke planer om å lukke ned korridoren til Ukraina. De har en ganske stor krigsflåte som kan på egen hånd utrydde hele Svartehavsflåten. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Samms skrev (22 minutter siden):

Om det stemmer at 60 missil var avfyrt og 44 skutt ned kom 16 gjennom. Og av desse traff seks innertier? Vel, eg trudde ikkje russiske våpen var så gode.

Det spørs helt på hva som brukes. I dag ble det brukt luftavfyrte kryssermissiler av typen Kh-55 eller Kh-555.

For våpen som skal ta ut infrastruktur er det vanlig med missiler som har en treffsikkerhet på 0-20m, og det har disse. Man trenger ikke akkurat treffe et kritisk punkt for å stoppe driften på en kraftstasjon med et stridshode på 450kg.

Sitat

Vel, eg trudde ikkje russiske våpen var så gode.

Hva mener du egentlig her? Krigen har jo vist oss at spesielt Iskander-missilene er langt mindre pålitelige enn antatt. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snikpellik said:

Det spørs helt på hva som brukes. I dag ble det brukt luftavfyrte kryssermissiler av typen Kh-55 eller Kh-555.

For våpen som skal ta ut infrastruktur er det vanlig med missiler som har en treffsikkerhet på 0-20m, og det har disse. Man trenger ikke akkurat treffe et kritisk punkt for å stoppe driften på en kraftstasjon med et stridshode på 450kg.

Hva mener du her? Krigen har jo vist oss at spesielt Iskander-missilene er langt mindre pålitelige enn antatt. 

Akkurat, Iskander-missilene har vist seg langt mindre pålitelege enn anntatt. Men Kh-55 og Kh-555 treffer som berre det.

Endret av Samms
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...