Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Samms skrev (19 minutter siden):

Om Kina starta å forsyne Russland med tusener av krysserraketter så hadde og krigen kanskje stoppa også. Då hadde Ukraina kanskje insett at dei var slagmarka i ein geopolitisk strid og dei berre kan tape på det. Og dei hadde blitt motivert for ei forhandlingsløysing.

Om du meiner eskalering er løysinga så finnes det fleire mogelegheiter. Eg tvilar på at nokon av alternativa med eskalering fører noko godt med seg.

For oss på sidelinja er det kanskje betre å ikkje eskalere, men la begge partar slite seg ut der dei er. Eg ynsker i alle fall ikkje ei eskalering med sabotasjeaksjoner i resten av europa.

Det betyr nok støtte til Ukraina til at dei held fronten, men ikkje nok til at dei avanserer. Etter nokre år så kan det hende at både Russland og Ukraina er utmatta og at dei er klar for forhandlingar.

Kina har ingenting med krigen å gjøre. 

Sanksjoner mot dem, som er en eksportøkonomi ville knuset landets økonomi og veltet terror-regimet til kommunistpartiet.

Når det er sagt har Kina kun forakt for svakhet og latterliggjør allerede Russland i sine statsstyrte sosiale medier. Hvorfor skulle de gå i konflikt med et land backet av vesten?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pop skrev (8 minutter siden):

Ja, hvorfor akkurat 1953 ble tatt med er ikke helt åpenbart, når 1944-45 ikke bare dreide seg om å nedkjempe den gangens aggressor. Tror ikke man får et godt eller relevant svar om man spør hva ruSSerne gjorde i Tyskland de kommende 44 årene.

1953 opprøret til øst tyske arbeidere er verdt å lese seg opp om. Det er en av hendelsene som hadde stort nedslag i sovjetisk og tysk politikk, men som knapt er kjent i vesten. Dagen for massakren på demonstrantene var helligdag i vest tyskland. Hele foreningsprossesen mellom de to eller tre Tysklandene ble stanset og utsatt i 35 år. Berlinmuren. Med mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Regenburg said:

1953 opprøret til øst tyske arbeidere er verdt å lese seg opp om. Det er en av hendelsene som hadde stort nedslag i sovjetisk og tysk politikk, men som knapt er kjent i vesten. Dagen for massakren på demonstrantene var helligdag i vest tyskland. Hele foreningsprossesen mellom de to eller tre Tysklandene ble stanset og utsatt i 35 år. Berlinmuren. Med mer.

Ja, husker nok bare hendelsen i -53 som en fotnote fra historiebøkene. Men har lest en del om forholdene i de sovjetiske delene av Berlin fra krigens slutt og jeg tviler på at innbyggerne der trenger noen flere spesifikke årstall enn "tiden da sovjetiske soldater inntok byen" som start på når helvete kom. 

Når startet egentlig fluktforsøkene fra øst til vest i Berlin? (Og beklager litt OT, men det sier noe om hvordan russiske forhold ikke har det med å lokke til seg alliansepartnere. Pisk ja! Gulrot hæ?!).

Lenke til kommentar
39 minutes ago, SilverShaded said:

Det er det værste og mest menneskefiendtlige forslaget jeg har hørt mht. denne krigen. Det vil føre til enorme tap av menneskeliv og i praksis en utradering av Ukraina som nasjon. Fatter ikke hvordan noen kan ønske noe slikt !

Nei...gi Ukraina nok ressurser til at de både kan forsvare seg og kjeppjage russerne fra ukrainsk jord ! La RuSSland lære en gang for alle at nasjonale grenser er der for å respekteres,

For oss i Norge kan det vere best å la krigen i Ukraina gå lik ulike krigar i afrika, midtausten og andre stader. La dei krige der slik at me ikkje blir innblanda.

Menneskefiendleg ja, men ikkje noko anna haldning enn me har vist til krig i Rwanda, Kongo eller andre fjerne stader. Har du problem med å fortsetje den politikken? 

Endret av Samms
Lenke til kommentar
Just now, Samms said:

For oss i Norge kan det vere best å la krigen i Ukraina lik ulike krigar i afrika, midtausten og andre stader. La dei krige der slik at me ikkje blir innblanda.

Menneskefiendleg ja, men ikkje noko anna haldning enn me har vist til krig i Rwanda, Kongo eller andre fjerne stader. Har du problem med å fortsetje den politikken? 

Er det galt å bry seg mer med hva som skjer i eget nabolag enn i nabolag langt borte? Jeg vil påstå det er ganske naturlig. Og sjansen for at det blir slik øker med felles kultur, styresett, geografi, demografi, holdninger, religion osv. Man kan gjerne argumentere med at det burde være likt for mennesker uavhengig av hvor det er, men jeg vil kalle det utopi.

Skal europa opptrå som et verdenspoliti? Fikse problemer over alt? Det er noe som heter "feie for egen dør". Det er kanskje litt av det man prøver på her. Feie for europeiske dører før man kikker på andre verdensdeler. Og for å være ærlig, jeg tror aldri vi blir ferdig med å feie i europa heller...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Samms said:

For oss på sidelinja er det kanskje betre å ikkje eskalere, men la begge partar slite seg ut der dei er. Eg ynsker i alle fall ikkje ei eskalering med sabotasjeaksjoner i resten av europa.

Russland har utført sabotasje og likvideringsaksjoner over lengre tid i Europa og NATO land. F.eks, for å ta en av de mer kjente eksemplene, de russiske agentene som utførte nervegift angrepet i Storbritannia er også knyttet til en eksplosjon til en ammunisjonsfabrikk i Tjekkia, begge landene er som kjent NATO land.

Det er ikke vi som eskalerer med sabotasje, i beste fall svarer vi endelig med samme mynt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (9 minutter siden):

For oss i Norge kan det vere best å la krigen i Ukraina gå lik ulike krigar i afrika, midtausten og andre stader. La dei krige der slik at me ikkje blir innblanda.

Menneskefiendleg ja, men ikkje noko anna haldning enn me har vist til krig i Rwanda, Kongo eller andre fjerne stader. Har du problem med å fortsetje den politikken? 

Har du problemer ved å forstå forskjellen på borgerkriger og mellomstatlig krig? ☺️☺️

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 minutt siden):

For oss i Norge kan det vere best å la krigen i Ukraina gå lik ulike krigar i afrika, midtausten og andre stader. La dei krige der slik at me ikkje blir innblanda.

Menneskefiendleg ja, men ikkje noko anna haldning enn me har vist til krig i Rwanda, Kongo eller andre fjerne stader. Har du problem med å fortsetje den politikken? 

For oss i Norge ?? Hvor egosentriske mener du vi skal være ? Ser du ikke en eventuell fare for Norge ved å la russerne herje fram som de gjør, når deres ultimate verdensbilde er et RuSSland fra Vladivostok til Portugal ? En sammenligning med småstater i Afrika er ikke særlig relevant, her snakker vi om en stormakt av et helt annet kaliber. Det kreves helt andre føringer for å forholde seg til dette. Jeg skjønner hvilket ståsted du snakker fra, og har ikke annet enn forakt for det.  

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, SilverShaded said:

For oss i Norge ?? Hvor egosentriske mener du vi skal være ? Ser du ikke en eventuell fare for Norge ved å la russerne herje fram som de gjør, når deres ultimate verdensbilde er et RuSSland fra Vladivostok til Portugal ? En sammenligning med småstater i Afrika er ikke særlig relevant, her snakker vi om en stormakt av et helt annet kaliber. Det kreves helt andre føringer for å forholde seg til dette. Jeg skjønner hvilket ståsted du snakker fra, og har ikke annet enn forakt for det.  

"Når elefanter slåss blir grasset trampa flatt", afrikansk ordtak.

Norge bør umiddelbart bygge eit sterkt forsvar av Norge. Slik at me kan forsvare oss utan å måtte være med på elefantanes kamp.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, <generisk_navn> said:

Ja, der har vi jo et problem. Vi kan enten alliere oss med en av elefantene, eller satse på at maurtua vår tåler at elefantene tramper på den uten å ødelegge den fullstendig.

  • Vi er velsignet med en geografisk beliggenhet nært Arktis der USA, Russland og Kina alle har uttrykte strategiske derigjennom politiske og økonomiske interesser.
  • Vi er velsignet med en kystlinje som er rik på naturressurser så som mat (fisk/sjømat) og både fossil og "grønn" energi olje, gass, vind, tidevann, vannkraft.
  • Vi kontrollerer et havområde som potensielt er svært rikt på mineraler og råstoffer som er etterspurt i eksisterende og fremvoksende industri.
  • Vi ligger i et fruktbart belte der vi har gode forutsetninger for stabil matproduksjon og der klimaendringene ikke vil få like store og katastrofale konsekvenser som i sub-tropiske strøk.

Og du vil at vi skal klare oss helt alene? Det er jo himmelropende naivt og fullstendig på nivå med de som litt flåsete kan kalles "busserull-bevegelsen fra 70-tallet".

Norge klarer seg nok ikkje heilt aleine, men eit sterkt forsvar gjev mindre avhengigheit og større rom for å manøvrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, lada1 said:

Jeg snakket tilfeldig med en russer her om dagen. Han har vært i Norge i over 20 år og snakket godt norsk. Han mente at krigen i Ukraina er 90 prosent en krig mellom Russland og USA. Jeg ble litt satt ut.

Jeg tror at han er ansatt ved et norsk universitet (han snakket om at han hadde studenter her). 

Flere med slike opplevelser?

Etter å ha lest og kommentert på denne tråden eg er ikkje det minste overraska. For svært mange finnes det berre ein måte å sjå verden på og den er bestemt av kvar dei står.

Og i Russland hadde eg vært stille og ikkje berre tatt imot frå andre debatantar. Å hevde at det finnes andre narrativ og andre observasjonspunkt der er dårleg for helsa. 

Endret av Samms
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (3 minutter siden):

Norge klarer seg nok ikkje heilt aleine, men eit sterkt forsvar gjev mindre avhengigheit og større rom for å manøvrere.

Det er nettopp det at Norge har stilt seg bak NATO, og hjulpet Ukraina som har forsterket vårt eget forsvar. At Norge skal ha et stort og sterkt forsvar er ikke bærekraftig i det hele tatt, vi er rett og slett for få til å forsvare alle våre ressurser. Vi er dønn avhengig av en allianse, og at vi forplikter oss og innfrir disse ovenfor alliansen gjør at det vil være en idiotisk handling å angripe oss. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...