Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Dødstallene på den russiske basen i Belgorod er nå oppe i 22 døde, og 16 sårede. Inkludert 2 tadjikiske gjerningsmenn. En tredje skal ha sluppet unna. Det skal ha vært en religiøs disput i forkant.
  • En haug med land i øst og sør, Kina, Kazakhstan, Egypt osv. driver nå og ber sine borgere og ambassader om å evakuere Ukraina og Kyiv. Sansyneligvis pga. styrkeoppbyggingen i Belarus. Lite sansynelig at de vet noe vi ikke vet. Og vestlige land evakuerer så vidt jeg kan se foreløpig ikke. Så jeg vet ikke om dette er basert på informasjon de har oppfattet selv, eller varsel de har fått av Russland om at det kommer til å komme en ny offensiv.
  • ISW: Russia continues to conduct massive, forced deportations of Ukrainians.
  • Det skal visst allerede eksistere en dusør på Igor Girkins hode, dead or alive.
  • Latvia kjøper 6 HIMARS til seg selv
  • Det kan se ut som om Putins oligark-venner også brukt båtene sine til å kartlegge olje og gassrørledninger og fasiliteter i Norge
  • Russerne skyter visst nå med artilleri på sine egne som forsøker å overgi seg


I nyheter om ting utenfor konflikten, men som kan påvirke konflikten på sikt, er også et kjent fengsel som huser politiske fanger i Iran i fullt opprør, i brann, og det høres skyting.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ukrainerne virker svært selvsikre, men det har de også i min oppfatning grunn til å være. Jeg synes ikke krigen burde avsluttes selv om man kaster ut russiske styrker. Den dagen russerne er helt ute av ukrainsk territorium synes jeg ukrainske spesialsoldater bør dra på ferie til Moskva. Et regimeskifte er nødvendig.

309290488_1514315509015583_1448803484215786289_n.gif

Endret av Brother Ursus
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

For dem som har lyst å sette seg mer inn i Russland historie,  og hvordan de tok over alt landområder rundt,  så er en anbefaling

https://www.theguardian.com/books/2016/jan/25/the-romanovs-1613-1918-simon-sebag-montefiore-review

Simon sebag bok om tsarfamilien, Ganske lang bok, jeg tok den som lydbok. Den er relevant for hvordan Russland, og da spesielt hvordan putin tenker. Hvorfor han gikk til krig mot Ukraina og etter hvert andre naboer.

Ikke spesielt dyr bok som paperback.

 

Endret av Stålkjerne
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Quote

07:09 Russiske angrep mot Nikopol natt til søndag Over 40 russiske raketter skal ha rammet Nikopol natt til søndag. En 47 år gammel mann ble skadet, forteller guvernøren for Dnipropetrovsk-regionen, Valentyn Reznichenko på Telegram. Det melder nettavisen The Kyiv Independent.
Opplysningene er ikke bekreftet av uavhengige kilder.

https://www.nrk.no/nyheter/russiske-angrep-mot-nikopol-natt-til-sondag-1.16140923

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Utrolig spennende om Iran flipper fra russisk-alliert til vest-vennlig. Da kan vi endelig dumpe rasshølene i Saudi-Arabia, Emiratene og Qatar.

Iran har også verdens nest største gassreserver, etter Russland. Russland har 24%, Iran 17%. Norge har kun 1% av verdens reserver, men produserer i høyt tempo, til tross for at det ligger under havet.

Det er utrolig at et så lite land som Norge kan ha så stor suksess, med så dårlig utgangspunkt.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Utrolig spennende om Iran flipper fra russisk-alliert til vest-vennlig. Da kan vi endelig dumpe rasshølene i Saudi-Arabia, Emiratene og Qatar.

Iran har også verdens nest største gassreserver, etter Russland. Russland har 24%, Iran 17%. Norge har kun 1% av verdens reserver, men produserer i høyt tempo, til tross for at det ligger under havet.

Det er utrolig at et så lite land som Norge kan ha så stor suksess, med så dårlig utgangspunkt.

Max Webers the protestant work ethic er en god start for å forstå hvorfor nordeuropa er så forskjellig fra resten av verden. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...