Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (31 minutter siden):

Masse luftaktivitet over Belarus også. Får tro at det bare er Putin som veiver med atomvåpenpikken sin igjen, og ikke tegn på noe.

Jeg vil tippe at siden de flyr dette over Belarus, så var det meningen at folk skulle se det.

Får en ekkel følelse av dette, det har vært litt for stille fra Kreml nå. Lurer på om drittsekken pønsker på noe...et hammerslag som han tror skal stoppe krigen og gi ham seier. Håper jeg tar feil.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (9 minutter siden):

Er sånn hos meg også. ios 15.6.1 i safari

Dette er innlimt, formatert tekst. Jeg får også den rare greia, men om jeg legger mobilen på siden blir det riktig formatert igjen.

Jeg har endret originalpost til "uformatert". Ble det bedre da @iblazeqt og @Memento scientiam?

Endret av <generisk_navn>
rettet teksten
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (11 minutter siden):

Får en ekkel følelse av dette, det har vært litt for stille fra Kreml nå. Lurer på om drittsekken pønsker på noe...et hammerslag som han tror skal stoppe krigen og gi ham seier. Håper jeg tar feil.

Så Putin har tenkt å gjøre det. Han har tapt for mye, CIS-møtet var en katastrofe og "alle" er rasende, i selve Russland er det tegn på misnøye. 

Lenke til kommentar

jeg har begynt å tro at ukrainerne evt. ikke vil greie gjenerobre tapte områder.

det ble sagt for endel sider tilbake at russerne nå satser på å grave seg ned, sette ut fysiske hinder for panservogner etc. og kanskje bestemt seg holde det som er igjen for enhver pris.

Tiltross for problem med utstyr, våpen og mannskaper, mistenker jeg de kan makte få dette på skinner igjen. Det "samme" skjedde under WW2, -tok lang tid før de fikk fart på industri til våpenproduksjon, og ellers blir mer strømlinjeformet.

De har nok alt de trenger (i teorien) men trenger bare finne "formelen" for å effektivisere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (58 minutter siden):

 

Masse luftaktivitet over Belarus også. Får tro at det bare er Putin som veiver med atomvåpenpikken sin igjen, og ikke tegn på noe.

Jeg vil tippe at siden de flyr dette over Belarus, så var det meningen at folk skulle se det.

Kan vel utdype at KH-47M2 er et større missil som kan bære et kjernefysisk stridshode og en rekkevidde, men at det også kan være konvensjonelt. Så vidt meg bekjent opererer ikke Belarus Mig-31, så disse vil da være Russiske. Samme type fly ble forøvrig avskåret av svenske jagerfly i Østersjøen for noe tid tilbake, da med samme missil. Om jeg ikke husker helt feil brøt de vel også luftrommet til enten Sverige eller Finland. 

Rekkevidden på missiler er om jeg ikke husker helt feil på omtrent 2000km, så at de flyr nært handler da like mye om trusler. 

Det sagt, kvaliteten på denne videoen, i alle fall hos meg, var så dårlig at jeg knapt nok kunne at det har et russisk fly, enda mindre se noe missil. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Serpentbane said:

Rekkevidden på missiler er om jeg ikke husker helt feil på omtrent 2000km, så at de flyr nært handler da like mye om trusler.



Stemmer det. Jeg tror det er ment som en trussel, iom. at den flyr over Belarus. Om man sendte avgårde en nuke, så ville man vel ikke flydd den over allierte tredjelands byer slik, nærmest demonstrativt.

De har dog ikke mange av disse rakettene, så det ville være ganske dumt å bruke dem på denne måten nå.

Men så er det snakk om Putin, så man vet faen ikke...

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (33 minutter siden):

Ja, det er derfor jeg tenker at han kommer til gjøre noe grandiost, uten å bry seg om hvilken lidelse han vil skape..

bør ikke nødvendigvis være grandiost heller, for at det forandrer dagsordenen.

hva om de f.eks. begynner systematisk gå etter militære leveranser som kommer inn i landet via jernbane, veier og fly? Det er gigantiske mengder utstyr som er "fritt vilt" i det det passerer ukrainsk riksgrense.

Litt merkelig russerne ikke har forsøkt stoppe våpen før de når slagmarken, men mulig de mangler kapasitet til å gå etter slike mål? (dog angrep jo med presisjon et rekrutteringsenter for fremmedkrigere utenfor Lviv (dvs. helt i vest av landet) i begynnelsen av invasjonen.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

Litt merkelig russerne ikke har forsøkt stoppe våpen før de når slagmarken, men mulig de mangler kapasitet til å gå etter slike mål? (dog angrep jo med presisjon et rekrutteringsenter for fremmedkrigere utenfor Lviv (dvs. helt i vest av landet) i begynnelsen av invasjonen.

Det har de nok forsøkt. I forbindelse med NATO-møtet ble det spurt om hvor lang tid det ville ta før de nye våpensystemene kunne være på plass, og da ble det svart at mye av leveringstiden gikk med til å "smuggle" leveransene inn i Ukraina. Så dette har de nok system og brukbar kontroll på.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Mr.M said:

bør ikke nødvendigvis være grandiost heller, for at det forandrer dagsordenen.

hva om de f.eks. begynner systematisk gå etter militære leveranser som kommer inn i landet via jernbane, veier og fly? Det er gigantiske mengder utstyr som er "fritt vilt" i det det passerer ukrainsk riksgrense.

Litt merkelig russerne ikke har forsøkt stoppe våpen før de når slagmarken, men mulig de mangler kapasitet til å gå etter slike mål? (dog angrep jo med presisjon et rekrutteringsenter for fremmedkrigere utenfor Lviv (dvs. helt i vest av landet) i begynnelsen av invasjonen.

Et rekrutteringssenter er et stasjonært mål med kjent lokasjon. For å kunne ta ut mål i bevegelse må de nesten kunne spore den bevegelsen fra lufta. Det krever luftherredømme, noe de ikke er i nærheten av å ha 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (18 minutter siden):

Et rekrutteringssenter er et stasjonært mål med kjent lokasjon. For å kunne ta ut mål i bevegelse må de nesten kunne spore den bevegelsen fra lufta. Det krever luftherredømme, noe de ikke er i nærheten av å ha 

så sant det da ikke fins depoter på ukrainsk side, hvor diverse ting samles, før det fordeles videre utover i landet. Jeg vet ikke hvordan de har organisert seg. Men mulig de gjør alt for å unngå å samle for mye på ett sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...