Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Kjell Iver skrev (10 minutter siden):

Hørt om båter som blir gående rundt i ring, men aldri om tanks...

Det ligger for øvrig en video til der en av mannskapet kommer krypende ut etter at tanksen stopper... han får en granat eller to - rest in peace. Egner seg ikke for posting..

Det er imponerende hvor treffsikre disse hobbydronene med påmonterte granatene er. Skummelt å oppholde seg på bakken når det vrimler av nærmest lydløse droner som slipper ut granater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som vanlig har palestinerne en selektiv tilnærmelse til folkerett og internasjonal lov de også. At det de selv påstår Israel gjør mot dem faktisk er det Russland gjør mot Ukraina, ser ikke ut til å plage dem. Og så anklager de stadig andre for hykleri og dobbeltmoral.

Dette må vel være det ypperste i "min fiendes fiende" tenkning. Men gjør også at Abbas fremstår som en 🤡

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://poland.postsen.com/world/amp/123794
https://ukrainetoday.org/2022/10/16/moscow-builds-bomb-shelters-in-underground-parking-lots-russian-media/
https://russianfreepress.com/2022/10/15/bunk-beds-first-aid-kits-heaters-will-be-brought-in-moscow-parking-lots-are-being-prepared-for-bomb-shelters-according-to-important-stories/


Det er tydeligvis noen i Russland som kan planlegge, bare ikke sentrale myndigheter.

Moskva har begynt å bygge bomberom rundt om i byen. Virker som om de forbereder seg på at Ukraina invanderer Russland eller eventuelt skyter raketter mot Moskva. Sansyneligvis har dette sammenheng med bruken av HIMARS mot Belgorod. Vil ikke overraske meg om det er dette møtet Putin skal ha med sikkerhetsfolkene sine i dag handler om også.

Russerne forstår dog visstnok ikke at HIMARS er svært nøyaktig og at ukrainerne neppe vil bombe sivile slik russerne har gjort.

Endret av Brother Ursus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (25 minutter siden):

undres på om det vil skrives om dette i norske aviser

Abbas har alltid vært en løs kanon med mange rare og dustete meninger, både om holocaust, historie og om Moskva, der han studerte. Han kommer med slike ting hele tiden, så jeg ser ikke helt nyhetsverdien. At han er totalt idiot er et etablert faktum.

Hva han måtte mene forandrer dog ingenting på Israels forbrytelser mot det palestinske folk, som undertrykkes både av Israel, terroristene i Hamas og folk som Abbas. Man kan dessverre trekke flere paralleller mellom det Israel gjør i Palestina, og det Putins Russland gjør i Ukraina. Det sier jeg selv om jeg har familie i Israel og har vært der mange ganger - et land jeg er glad i. Jeg mener man må være blind dersom man ikke ser de grusomhetene som begås, og heldigvis er det stadig flere israelere som også ser dette. Ukraina-krigen nå hjelper mange israelere å se sin eget konflikt i et litt annet lys.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nærbilde av en av de iranske Shahed 136-selvmordsdronene som traff Kyiv i dag. 

FfQNog3WQAABLkq?format=jpg&name=medium

FfQNqSiXoAI7dn_?format=jpg&name=medium

Kilde:

Spoiler

 

Video av samme type drone, muligens den faktisk samme dronen over Kyiv:
https://t.me/bazabazon/13937

Man kan se og høre at de forsøker å ta den ned med maskingevær. Det kan man også høre i denne videoen, der en gruppe journalister løpet i dekning:

Spoiler

 


Ukraina melder at de har skutt ned 37 stykker det siste halve døgnet:

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:

Moskva har begynt å bygge bomberom rundt om i byen. Virker som om de forbereder seg på at Ukraina invanderer Russland eller eventuelt skyter raketter mot Moskva. Sansyneligvis har dette sammenheng med bruken av HIMARS mot Belgorod. Vil ikke overraske meg om det er dette møtet Putin skal ha med sikkerhetsfolkene sine i dag handler om også.

Russerne forstår dog visstnok ikke at HIMARS er svært nøyaktig og at ukrainerne neppe vil bombe sivile slik russerne har gjort.

Det er garantert ikke pga Ukraina at de bygger bomberom. Det er i så fall for en eventuell direkte inngripen av NATO.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Espen Hugaas Andersen said:

Det er garantert ikke pga Ukraina at de bygger bomberom. Det er i så fall for en eventuell direkte inngripen av NATO.



Ukraina har vist at de kan slå til mot flyplasser og militærbaser utenfor Moskva. Nå har de også tatt steget å bruke 227mm raketter mot mål inne i Russland. Så dette ser ut til å være lokale myndigheters tiltak. Det virker som om de forventer at krigen vil gå dårligere og dårligere og spille over i Russland og til hovedstaden.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Brother Ursus said:

Ukraina har vist at de kan slå til mot flyplasser og militærbaser utenfor Moskva. Nå har de også tatt steget å bruke 227mm raketter mot mål inne i Russland. Så dette ser ut til å være lokale myndigheters tiltak. Det virker som om de forventer at krigen vil gå dårligere og dårligere og spille over i Russland og til hovedstaden.

Moskva er 400 km unna Ukraina. HIMARS har ca 90 km rekkevidde. Selv ATACMS har bare 300 km rekkevidde.

Atomvåpen vil ha gått av lenge før Ukraina kan treffe Moskva med noe som helst. Og før det vil støtten fra NATO land ha stoppet. Det krever at Ukraina gjennomfører en storskala invasjon av Russland.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (12 minutter siden):

Med såpass mange nedskutte Shahed, har vi sett noe om hva de tas ned med? Raketter eller pangpang?

En ble skutt ned med maskingevær og pistoler i Kyiv i dag:

Spoiler

 

Ellers har ukrainerne skutt ned flere med MANPADS, luftvern, og med fly. Denne videoen ser f.eks. ut som luft-til-luft:

Spoiler

 

Liten radar- og termisk signatur gjør det nok ganske vanskelig.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Abbas har alltid vært en løs kanon med mange rare og dustete meninger, både om holocaust, historie og om Moskva, der han studerte. Han kommer med slike ting hele tiden, så jeg ser ikke helt nyhetsverdien. At han er totalt idiot er et etablert faktum.

Hva han måtte mene forandrer dog ingenting på Israels forbrytelser mot det palestinske folk, som undertrykkes både av Israel, terroristene i Hamas og folk som Abbas. Man kan dessverre trekke flere paralleller mellom det Israel gjør i Palestina, og det Putins Russland gjør i Ukraina. Det sier jeg selv om jeg har familie i Israel og har vært der mange ganger - et land jeg er glad i. Jeg mener man må være blind dersom man ikke ser de grusomhetene som begås, og heldigvis er det stadig flere israelere som også ser dette. Ukraina-krigen nå hjelper mange israelere å se sin eget konflikt i et litt annet lys.

Tydeligvis ikke så nøye for palestinerne. De kan bare glemme mer sympati fra Europa når de opptrer på den tåpelige måten.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...