Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mange russere vil rammes av sanksjonene, og kan slite med å betale for seg når de kommer til Norge som turister.

Dessuten har vi allerede et betydelig antall homofile, narkomane, nazistiske, ukrainske flyktninger her. Kvinner, barn og eldre.

Hvordan vil en russisk militærnekter oppføre seg overfor disse?

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1Dr.E skrev (3 timer siden):

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ria-putin-har-undertegnet-ny-lov.i3fCacKR1?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1&utm_medium=df-86-d3e50cd6

Hva gjør Russland dersom opp mot 100.000 finner ut at fengsel er bedre enn døden, og de faktisk får tak i disse og skal fengsle dem?

Bygge noen hundre fengsler?

Hvor skal de hente dyktige bygningsarbeidere fra? Ukraina?

Baranladion skrev (3 timer siden):

De kan vel åpne de gamle gulagene igjen, funka jo bra sist

Jeg har ikke helt troen på Russland og vedlikehold. Jeg tror at mye av det gamle enten har rast sammen eller så er det pusset opp og tatt i bruk til andre ting. Det er bare å surfe litt rundt på google maps etter gulag-steder så ser man at noe har blitt museum, noe er grushaug osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (3 timer siden):

russiske soldater får heretter kun lov å overgi seg om dei dør først.

https://www.dagbladet.no/nyheter/10-ars-fengsel-for-frivillig-overgivelse/77259587

Det er ingen nyhet. Den samme regelen gjaldt også sist Russland - den gang Sovjetunionen - mobiliserte.

Gentlemen: Vi lever i en tid der vi opplever ekstreme anomalier, et Europeisk land har erklært mobilisasjon, noe Europa ikke har erfart på over 80 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Russia

Det står ikke konkret 18-47 år, men de hadde 48 millioner menn i alderen 15-64 år (2009). 34,73% av befolkninga var mellom 18 og 44 år (2020), men det inkluderer kvinner. Andelen kvinner i forhold til menn varierer litt med alder, men hvis vi gjetter at nøyaktig halvparten er menn så utgjør det ca 25,5 millioner. Andel stridsdyktige kan vi bare gjette videre på. Poenget er uansett det samme, at Russland har flere menn i riktig alder enn det verden ellers ønsker å ta i mot som flyktninger. Men hva med å ta de i mot som turister? Da må de betale for oppholdet helt selv og har ikke lov til å bosette seg og ta seg jobb. Det betyr at de må få eller ha med seg de pengene de trenger for oppholdet og returnere når de går tom. Turistvisum varer maks 3 mnd.

Jeg har ikke hatt tid til dobbeltsjekking av dette. Grunnen til at jeg tvilte var at til inn på 2000 tallet var levealder for menn lav pga krig, alkohol, livsstil, og dette sammen med nedgang i fødselstall burde vi egentlig se lavere andel, eller det var det jeg tenkte. Av dine 48 millioner menn, hvor mange er over 18, fri for sykdom og ikke "fritatt" pga elite tilhørighet? Jeg husker ikke i farten hvor jeg har det fra, bare at det var i en periode jeg leste mye bøker om russland. Finner jeg ikke tall eller boka blir det jo bare sprøyt og vage minner fra min side. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/09/23/195873271/usa-etterretning-russiske-offiserer-er-frustrerte-over-at-putin-gir-direkte-ordre

En artikkel om hvordan Putin gir direkte ordre til offiserene. Selv om de vet best må de, unnskyld uttrykket, følge idiotiske ordre slavisk.

Sitat

Å overstyre generaler som står midt i en krig, og gi disse ordre om troppebevegelser, taktikk og militærstrategiske valg, er ikke normalen.

Men innad i det russiske militæret er det lang tradisjon for strengt hierarki og tilsvarende mindre rom for improvisasjon på lavere offisersnivå. Dette skal være en del av hovedårsaken til at Russland sliter militært under angrepskrigen, og som det viser seg har gått i stå på flere frontavsnitt.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (50 minutter siden):

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/09/23/195873271/usa-etterretning-russiske-offiserer-er-frustrerte-over-at-putin-gir-direkte-ordre

En artikkel om hvordan Putin gir direkte ordre til offiserene. Selv om de vet best må de, unnskyld uttrykket, følge idiotiske ordre slavisk.

 

Kjempeflott. Måtte han fortsette sånn lenge 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, men han er vist på ferie.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=107724

Uavhengig journalist: Putin har tatt ferie

Som diskutert litt over.

Putler er en eldre mann under mye press, og en ferie er forståelig. Men i den nåværende situasjonen, hvor de trenger hans uendelige visdom som mest, rett etter mobiliseringsordren, virker som et dårlig tidspunkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden):

Beklager, men han er vist på ferie.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=107724

Uavhengig journalist: Putin har tatt ferie

Som diskutert litt over.

Putler er en eldre mann under mye press, og en ferie er forståelig. Men i den nåværende situasjonen, hvor de trenger hans uendelige visdom som mest, rett etter mobiliseringsordren, virker som et dårlig tidspunkt.

Det er vel for å gi et "signal" om at alt er i "skjønneste orden".

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Beklager, men han er vist på ferie.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=107724

Uavhengig journalist: Putin har tatt ferie

Som diskutert litt over.

Putler er en eldre mann under mye press, og en ferie er forståelig. Men i den nåværende situasjonen, hvor de trenger hans uendelige visdom som mest, rett etter mobiliseringsordren, virker som et dårlig tidspunkt.

Ja statsledere gjør absolutt sitt aller beste for å ofre når folk blir sendt for å dø på landets vegne 😄

Lenke til kommentar
Svein M skrev (5 timer siden):

Politisk analyse (ønsketenking kan forekomme):

1. Avsnitt. Putin er blitt arrestert.

2. Avsnitt. Han holdes i arrest.

3. Avsnitt. Nye makthavere kommer med mer info etterhvert.

Da hadde ikke mobiliseringen som nå skjer, sett ut som den gjør. Det at den går for seg som den gjør, viser at Vladimir Putin fortsatt har makten. 

Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (4 timer siden):

Da hadde ikke mobiliseringen som nå skjer, sett ut som den gjør. Det at den går for seg som den gjør, viser at Vladimir Putin fortsatt har makten. 

Det som i disse tider står høyest på Putins dagsorden, er å se til at han ikke blir utsatt for et attentat eller et forsøk på maktovertagelse. Og for alt jeg vet har han latt som han skal reise på ferie, mens han egentlig sitter på bakrommet i Kreml for å finne ut hvem som baksnakker han, og det mens han tilsynelatende er på ferie. 

Både  Khrusjtsjov og Gorbatsjov var på ferie når det fikk sparken. Dette vet selvsagt Putin.  Men både Khrusjtsjov og Gorbatsjov fikk begge leve et relativt behagelig liv etter at de ble avsatt. Jeg er usikker på om Putin vil få den samme pensjonisttilværelsen.

Og mens jeg snakker om Nikita Khrusjtsjov kom jeg over dette intervjuet av professor Nina Khrusjtsjova.

Khrusjtsjovs barnebarn om Krim – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Hun er egentlig Khrusjtsjovs oldebarn, men hennes mor ble adoptert av Khrusjtsjov etter at hele hennes familie ble drept under krigen. Jeg anbefaler alle som har tid å lese dette intervjuet. Hun opplyser bl.a.:

NRK møter henne i lokalene til et forskningsinstitutt i Washington D.C. Dit er professoren ved universitetet New School i New York kommet for å snakke om en bok hun har skrevet om sin egen familie. Hun er en aktiv samfunnsdebattant og har vært mye i amerikanske medier etter at opprøret i Ukraina startet. Lenge før Janukovitsj-regimet falt advarte Nina Khrusjtsjova om at russiske styrker ville innta Krim. Og hun fikk rett. Nå er hun sikker på at Krim igjen vil bli russisk.

– Russland kan også komme til å ta seg til rette i grenseområdene der det er mye viktig industri. Det gjenstår å se hva som vil skje, sier hun.

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (10 timer siden):

Akkurat det argumentet slår kjapt tilbake på Trump, og ikke minst deg selv..

Det var Trump som utnevnte John Bolton til Sikkerhetsrådgiver for President Trump.

Og hvis du antyder at Trump ikke er kapabel til å utnevne kompetente sikkerhetsrådgivere, så er jeg all inn.

Men akkurat der hadde Trump flaks.

Det positive med John Bolten er at han i mange år har vært en ekstrem hauk. Så vidt jeg husker var han FN ambassadør under Bush II, der han vel fikk sparken for sin ekstremisme.

Men han har i hele perioden vært en sterk forsvarer for den amerikanske konstitusjonen, og har grunnleggende påvist at Trump er en tøylesløs fascist. 

Men ikke en gang John Bolton var fascistisk nok for å tjene under Trump. Han sa opp selv, eller Trump sa han opp, vist nok etter råd fra Tucker Carlson.

Inside Trump and Bolton’s spectacular split - POLITICO

Bolton er en hauk ja. Men Trump er jo isolasjonist. Tenker vel det var grunnen til at de ikke kom særlig godt overens. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...