Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Dragavon skrev (59 minutter siden):

🥰
 

 

Jeg liker denne Valerii Zaluzhny. Han gir aldri intervjuer, han er aldri på TV, og helt sikkert aldri på "Skal vi danse."

Han bare er der, og skremmer livskitten av Kreml. Og i tillegg fremstår han som en mann jeg ville ha tatt på det ytterste alvor:

Bilde

 

Det er slike generaler vi skal ha. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragavon skrev (2 timer siden):

Ikkje berre det, Trump er jo putlers lapdog. Hadde Trump vore president no hadde han stått og logret fint ved siden av putler.

Er dette opplest og vedtatt?

Trump bevæpnet Ukraina i 2017 og 2018. Obama nektet.

Trump krevde sterkere nato og større budsjetter fra medlemslandene. Obama og biden ga blaffen.

Trump bombet til og med en russisk flyplass i syria. Etter at russerne fikk beskjed om å flytte flyene sine først riktignok.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Anonym36 skrev (8 timer siden):

- Dette er ikke en bløff, sa Putin.

- Når folk sier det ikke er en bløff, så må du ta dem på alvor, sier Josep Borell til BBC.

Flow chart:

1. Åpnet Putin munnen? - Da var det strategisk løgn

2. Åpnet han ikke munnen? - Da holdt han strategisk tilbake en løgn

Tilbake til 1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Windfarmer said:

Og her du grunnleggende sett to valg.

Du kan enten la noen andre bestemme og definere hva som blir en "kjedelig verden."

Eller du kan gjøre noe med det.

Det jeg skriver i det følgende må du ikke oppfatte som en kritikk mot deg personlig. Tvert i mot, jeg benytter deg som et glimrende eksempel på den russiske mentaliteten.

Hvis du ber om at verden skal bli kjedelig igjen, er det i så fall et ønske om at "noen" skal styre verden slik at den blir slik du oppfatter som kjedelig.

Det er nettopp det som skiller de liberale demokratier fra autokratiene - i Russlands tilfelle despotiene - der The Very End kan mene akkurat hva han vil, og be om at verden skal bli kjedelig igjen, og der jeg kan parere med at dette faneskapet må vi ta et oppgjør med.

Vi kan være uenige uten at noen av oss mister verken barnehageplassen, eller der din 19 år gamle sønn mister studieplassen fordi du er vanskelig.

Jeg er helt enig med deg - og ingen sure miner fra min side. Poenget jeg prøvde å få frem (litt keitete), var at jeg savner tiden da det ikke var 14 (overdrivelse men dere ser poenget) overhengende eksistensielle trusler på en og samme tid. Nå skal det sies at media får enhver ting til å bli katastrofe, men denne krigen skremmer meg mer enn jeg vil innrømme. Øverst av alt er jeg forbannet over at vi i 2022 må ha slike amøber som en del personer i Russland er, som mener det er deres rett til å diktert hva som har livets rett eller ikke. Russland var på vei opp og frem takket være gode internasjonale avtaler, men istedenfor å gå videre gikk de bakover, og drar med seg flere i dragsuget. Kall meg gjerne hippie og alt det som hører til, men var det nå nødvendig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uavhengig journalist: Putin har tatt ferie

31 minutter siden - 18:01
Frode Andresen

Lørdag ettermiddag melder den uavhengige russiske journalisten Farida Rustamova at Russland-president Vladimir Putin dro på ferie etter at han kunngjorde mobiliseringsordren. Dette skriver hun at hun har fått bekreftet fra tre kilder med kjennskap til Putins kalender.

Putins tale ble sendt på TV onsdag morgen, og samme dag reiste han til byen Novogorod. Der besøkte han en skole og deltok på en konsert, opplyser den russiske regjeringen.

Men umiddelbart etter konserten skal Putin ha tatt en pause fra offentligheten, og pausen skal vare i minst ei uke, ifølge Rustamova. 

Siden onsdag skal Putin ha oppholdt seg på sitt feriested i byen Valdaj i Novgorod-regionen, hvor han skal ha tilgang på både et spakompleks og en ishockeybane. Putin liker å samle venner for å spille ishockey, ifølge Rustamovas kilder.

Rustamova skriver at kildene oppgir at Putin selvfølgelig må gjennomføre noen arbeidsoppgaver, som å holde telefonsamtaler med andre statsledere. I tillegg skal Kreml ha produsert en del materiale på forhånd som de kan publisere underveis for å gi inntrykk av at Putin jobber.

Nyheten gjengis av Financial Times' Moskva-korrespondent Max Seddon, mens CNN-kommentator Bianna Golodryga skriver følgende: «For en farse». 

Rustamova har tidligere jobbet for BBCs russiske tjeneste, samt de uavhengige russiske nyhetsmediene Meduza og TV Rain.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (2 minutter siden):

Er dette opplest og vedtatt?

Trump bevæpnet Ukraina i 2017 og 2018. Obama nektet.

Trump krevde sterkere nato og større budsjetter fra medlemslandene. Obama og biden ga blaffen.

Trump bombet til og med en russisk flyplass i syria. Etter at russerne fikk beskjed om å flytte flyene sine først riktignok.

Regenburg: min største bekymring når det gjelder Trump er at han er ustabil, og sier en masse ting som kan tolkes i alle mulige retninger. Ikke ulik Jordan Peterson. 

For øvrig er Trump en mann som har omtrent samme holdninger som Bolsanaro og Putin når det gjelder demokrati, der det fremste kjennetegnet på et demokrati er at det er selvsagt å gjennomføre et maktskifte hvis en har tapt et valg.

Og Trump tapte valget.

Ut over det kan du mene akkurat hva du vil. Men det er altså en stor risiko for at Trump hadde kommet til å droppe bl.a. Norge fra USA's sikkerhetsgaranti om han hadde vunnet valget i 2020;

Bolton says Trump might have pulled the U.S. out of NATO if he had been reelected - The Washington Post

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Anonym36 skrev (5 minutter siden):

Uavhengig journalist: Putin har tatt ferie

31 minutter siden - 18:01
Frode Andresen

Lørdag ettermiddag melder den uavhengige russiske journalisten Farida Rustamova at Russland-president Vladimir Putin dro på ferie etter at han kunngjorde mobiliseringsordren. Dette skriver hun at hun har fått bekreftet fra tre kilder med kjennskap til Putins kalender.

Putins tale ble sendt på TV onsdag morgen, og samme dag reiste han til byen Novogorod. Der besøkte han en skole og deltok på en konsert, opplyser den russiske regjeringen.

Men umiddelbart etter konserten skal Putin ha tatt en pause fra offentligheten, og pausen skal vare i minst ei uke, ifølge Rustamova. 

Siden onsdag skal Putin ha oppholdt seg på sitt feriested i byen Valdaj i Novgorod-regionen, hvor han skal ha tilgang på både et spakompleks og en ishockeybane. Putin liker å samle venner for å spille ishockey, ifølge Rustamovas kilder.

Rustamova skriver at kildene oppgir at Putin selvfølgelig må gjennomføre noen arbeidsoppgaver, som å holde telefonsamtaler med andre statsledere. I tillegg skal Kreml ha produsert en del materiale på forhånd som de kan publisere underveis for å gi inntrykk av at Putin jobber.

Nyheten gjengis av Financial Times' Moskva-korrespondent Max Seddon, mens CNN-kommentator Bianna Golodryga skriver følgende: «For en farse». 

Rustamova har tidligere jobbet for BBCs russiske tjeneste, samt de uavhengige russiske nyhetsmediene Meduza og TV Rain.

Håper noen griper muligheten å knerter fi***a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (17 minutter siden):

Regenburg: min største bekymring når det gjelder Trump er at han er ustabil, og sier en masse ting som kan tolkes i alle mulige retninger. Ikke ulik Jordan Peterson. 

For øvrig er Trump en mann som har omtrent samme holdninger som Bolsanaro og Putin når det gjelder demokrati, der det fremste kjennetegnet på et demokrati er at det er selvsagt å gjennomføre et maktskifte hvis en har tapt et valg.

Og Trump tapte valget.

Ut over det kan du mene akkurat hva du vil. Men det er altså en stor risiko for at Trump hadde kommet til å droppe bl.a. Norge fra USA's sikkerhetsgaranti om han hadde vunnet valget i 2020;

Bolton says Trump might have pulled the U.S. out of NATO if he had been reelected - The Washington Post

 

Bolton er vel ikke akkurat normaliteten selv. 

Lenke til kommentar
Anonym36 skrev (53 minutter siden):

Men umiddelbart etter konserten skal Putin ha tatt en pause fra offentligheten, og pausen skal vare i minst ei uke, ifølge Rustamova. 

Siden onsdag skal Putin ha oppholdt seg på sitt feriested i byen Valdaj i Novgorod-regionen, hvor han skal ha tilgang på både et spakompleks og en ishockeybane. Putin liker å samle venner for å spille ishockey, ifølge Rustamovas kilder.

Rustamova skriver at kildene oppgir at Putin selvfølgelig må gjennomføre noen arbeidsoppgaver, som å holde telefonsamtaler med andre statsledere. I tillegg skal Kreml ha produsert en del materiale på forhånd som de kan publisere underveis for å gi inntrykk av at Putin jobber.

Politisk analyse (ønsketenking kan forekomme):

1. Avsnitt. Putin er blitt arrestert.

2. Avsnitt. Han holdes i arrest.

3. Avsnitt. Nye makthavere kommer med mer info etterhvert.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

Er du sikker? Uten at jeg orket slå opp og sjekke hvor stor andel av den russiske befolkningen so er i stridsdyktig alder tenker jeg at "noen millioner" raskt gjør en forskjell, sier vi alder 18 til 47 hvor stor andel av russlands 143 millioner innbyggere er det?

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Russia

Det står ikke konkret 18-47 år, men de hadde 48 millioner menn i alderen 15-64 år (2009). 34,73% av befolkninga var mellom 18 og 44 år (2020), men det inkluderer kvinner. Andelen kvinner i forhold til menn varierer litt med alder, men hvis vi gjetter at nøyaktig halvparten er menn så utgjør det ca 25,5 millioner. Andel stridsdyktige kan vi bare gjette videre på. Poenget er uansett det samme, at Russland har flere menn i riktig alder enn det verden ellers ønsker å ta i mot som flyktninger. Men hva med å ta de i mot som turister? Da må de betale for oppholdet helt selv og har ikke lov til å bosette seg og ta seg jobb. Det betyr at de må få eller ha med seg de pengene de trenger for oppholdet og returnere når de går tom. Turistvisum varer maks 3 mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 minutt siden):

Bolton er vel ikke akkurat normaliteten selv. 

Akkurat det argumentet slår kjapt tilbake på Trump, og ikke minst deg selv..

Det var Trump som utnevnte John Bolton til Sikkerhetsrådgiver for President Trump.

Og hvis du antyder at Trump ikke er kapabel til å utnevne kompetente sikkerhetsrådgivere, så er jeg all inn.

Men akkurat der hadde Trump flaks.

Det positive med John Bolten er at han i mange år har vært en ekstrem hauk. Så vidt jeg husker var han FN ambassadør under Bush II, der han vel fikk sparken for sin ekstremisme.

Men han har i hele perioden vært en sterk forsvarer for den amerikanske konstitusjonen, og har grunnleggende påvist at Trump er en tøylesløs fascist. 

Men ikke en gang John Bolton var fascistisk nok for å tjene under Trump. Han sa opp selv, eller Trump sa han opp, vist nok etter råd fra Tucker Carlson.

Inside Trump and Bolton’s spectacular split - POLITICO

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...