Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, iblazeqt said:

Big if true


Svært tvilsomt til om det er ekte, særlig fordi kildene er mistenksomme, MEN dette er nok langt mer sansynelig enn det høres ut for de fleste. Shanghai-faksjonen og Kinas #2 og mange andre, er luta lei av Xi Jinping og krigshissingen hans mot Vesten, konstante lockdowns, feilhåndtering av økonomien, og mye annet. Det har også vært ting som har tydet på at han kanskje planla en aksjon av et slag mot Taiwan, muligens i Oktober.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En video fra Bolsherechye i Omsk-oblastet viser mobiliserte menn slåss utenfor en buss. De skal angivelig ha forsøkt å ta politimennene med seg.

Spoiler

 

En video av mobiliserte menn fra Sakhalin-øya helt øst i Russland viser menn som hverken har respekt for befalet eller tar dette spesielt seriøst.

Spoiler

 

Jeg sliter veldig med å finne videoer eller bilder av mobiliseringen hvor det ser ut som ting foregår i orden, eller som viser ok utstyr, disiplin eller moderne kjøretøy. Selv ikke i russiske statlige medier. De fokuserer veldig, veldig lite på dette i offentligheten, alt vies til "folkeavstemningene".

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, The Very End said:

Sjekket samtlige medier jeg kan fra Norske til internasjonale, kan ikke finne noe på dette utennom en og annen melding på Twitter. Tror nok dette er mer ønsketenking enn tilfellet for nå. Men hvem vet, kanskje kommer det noe etterhvert! Men hvis han blir erstattet, hvem erstatter han? Noen enda mer forjævelige? Har liten innsikt i rekkefølgen der. 



Jeg er også veldig tvilsom. Men det er ikke utenkelig, og ville gi en del mening. Li Qiang og Shanghai-faksjonen, og store deler av kommunistpartiet, er drittlei av Xi. Hvis han forsvant, så ville det mest sansyneligvis skje fredelig, slik som dette. Kommunistpartiet ville også forsøke å skjule det så lenge som mulig, frem til de har satt sine folk i de rette stillingene. Kina er ekstremt toppstyrt. Så man kan forhindre blodsutgytelse ved å få kuppet til å lykkes før det har begynt. Jeg tror faktisk dette er måten det ville skje på i Kina. Og ikke med vold. Xi kan rett og slett ha gått for langt.

De som ville komme etter er da antagelig Shangai-faksjonen, med Li Qiang. Han er langt mer rimelig, og kanskje en slags kinesisk Gorbachev. Shanghai-faksjonen var de som moderniserte og åpnet opp Kina på 80-90-2000 tallet.

Endret av Brother Ursus
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Gazeta (russisk statlig medie) skriver at det har vært en "ulovlig" protest mot mobilisering i Moskva sentrum i går kveld. Over 200 av disse er blitt stevnet til retten fordi de er stridsdyktige. De siterer RTs propagandist Margarita Simonyan som kilde.

Более 200 повесток выдано участникам незаконной акции против мобилизации в Москве
https://www.gazeta.ru/social/news/2022/09/24/18640573.shtml

  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Albania skrev (5 minutter siden):

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Etter Tsjetsjenia på 90-tallet (2x) ble det ikke noe krig før 2008 Georgia? Eller er det jeg som er helt på bærtur? 

Nå teller jeg ikke bare de største kamphandlingene, men også de påfølgende væpnede konfliktene, på samme måte som krigen i Afghanistan også varte fra 2001 til 2021 selv om selve invasjonen ganske fort ble avsluttet. For Tsjetsjenia sin del varte da den andre krigen fra 1999 til 2009, selv om de tyngste kamphandlingene varte i ca 1 år.

Det sier seg selv at ingen land kan være i full all hands on storkrig i flere tiår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 23.9.2022 den 9.45):

Barents Observer skriver at russiske olje- og gruvearbeidere på Kola-halvøya rekrutteres til krigen. Arbeidsgiverne har fått beskjed fra myndighetene om at 100% av arbeidsstokken skal møte opp for å registrere seg på mobiliseringskontor. De som jobber i ledelsen er unntatt.

Russian miners and oilmen go to war
https://thebarentsobserver.com/en/industry-and-energy-security/2022/09/russian-oilmen-go-war

Oppdatering på denne fra Barents Observer:

PhosAgro lists 106 employees to fight in Ukraine
https://thebarentsobserver.com/en/security/2022/09/phosagro-lists-106-employees-fight-ukraine

Sitat

A short day after Putin’s call-up for the so-called partial mobilization are big companies on the Kola Peninsula in full swing providing “quotas” with young men to be sent to the killing fields in Ukraine.

Call-up papers are being sent out across Russia. Regions are now actively taking their own steps to please Putin with a number of military reservists.

The Barents Observer has seen the list provided by PhosAgro, the big mining- and processing company with production in Apatity and Kirovsk on the Kola Peninsula.

106 names are on the list that was prepared the same day as Putin announced the escalation of the war by calling in up to 300,000 additional soldiers. The men on the list are from different departments of the mining and processing company.

PhosAgro is Europe’s biggest producer of phosphate-based fertilizers.

Other companies in the Russian north are said to work on similar lists.

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
On 9/23/2022 at 11:19 AM, Snikpellik said:

Ingenting er mer ønskelig enn at Putin og hans regime styrtes, og at Russland på sikt får et demokratisk styre vi kan normalisere forholdet til. Om det skjer og når det skjer er helt oppi det blå.

Ut fra gjentatte uttalelser fra europeiske land, EU, USA, Canada, Japan, Sør-Korea, Australia og New Zealand er det absolutt ingen sjanse for at Russland vil komme inn i varmen igjen før Putin-regimet er borte. Mange land har også vedtatt og er godt i gang med store omstillinger for å fjerne avhengigheten av handel med Russland. Det finnes ingen vei tilbake for Putins Russland.

Unntaket er enkeltland som for eksempel Ungarn og andre land med ytterliggående ledere. Dette kan endre seg over tid, for eksempel i Frankrike om Le Pen tar makten eller i Italia hvor vi ikke helt vet hvor Meloni står opp mot Russland. I USA er en eventuell MAGA-seier i kommende presidentvalg en mulighet for u-sving derfra.

Det er helt ok at du tror det. Jeg er nok realist/pessimist i akkurat dette. Se feks på Norges samhandel med Russland, ikke engang vårt fedreland klarer full boikott av russland. Selv nå, midt i krigen handler vi for milliarder av kroner, vi øker handelen. Trass i kritikk fra andre land, fordi alternativene koster oss mer penger. 

Når krigen er over det ikke bare nasjoner som er sugne på russerhandel, store deler av verdens økonomiske elite vil lobbyere for denne handelen om russerhandel gir dem økt netto. Klingende mynt og økt profitt har en tendens til å sette dagsorden. Dessverre. 

 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drogin skrev (2 timer siden):

EU biter på Russlands agn med søkke og snøre ser jeg 

dette er jo ikke noe knefall for trusselen hvis det var det du mente?

jeg føler meg i alle fall trygg på at Nato jobber for fullt i kulissene med alle mulige atom-scenarioer, og takket være at vestalliansen ligger hakket føre Russland på alle viktige områder (inkl. militær overvåking, strategi, logistikk, operativ kapasitet, etc) så vil en evt. dumhet fra Putin blir det siste han gjør på denne jord.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

Når det gjelder flykninger fra Russland så vurderer jeg det slik at de styrene der utgjør en stor fare for befolkningen der. Brudd på menneskerettigheter og tvangs sending til krigen. Jeg mener derfor at det vil være riktig å ta imot Russiske flykninger på samme måte som fra krigsområder.

Dette er et tveegget sverd. På en side bør russiske borgere selvsagt ha samme rett til å søke asyl som alle andre. De flykter fra å motvillig bli sendt i kjøttkverna som har tatt livet av og skadet minst mange titalls tusen russiske soldater til nå. Hjerneflukt og det å tappe Russland for unge, stridsdyktige og arbeidsføre menn er positivt. Det svekker deres mobiliseringsevne og økonomien. Strategien med å nekte de å flykte risikerer å få russere til å føle at de blir diskriminert av vesten, som jo er Putins linje. Om vi den ene dagen omtaler Putins Russland som et skrekkregime, er det snodig å neste dag låse døra for de som prøver å flykte fra det.

De fleste flykter også til tidligere sentralasiatiske sovjetrepublikker, Georgia, Armenia, Mongolia, Tyrkia og Emiratene - ikke til Europa. Over en halv million russere skal ha flyktet bare mellom da invasjonen startet og frem til mobiliseringen. 

Så er det samtidig slik at når Russland tappes for disse menneskene så forsvinner også de som kan stå opp mot Putin-regimet. Forstår veldig godt spesielt ukrainere som mener opposisjonelle russere burde bli i landet og ta kampen mot regimet heller enn å flykte. Jeg er dog skeptisk til å innføre det som et allment prinsipp at "vi tar ikke mot deg som flyktning fordi du skal bli igjen og slåss mot regimet!". Vi kan også slite med å få helt full kontroll på hvem som kommer. Dette er en veldig vanskelig problemstilling synes jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sol.no har innimellom denne feilen at de tydeligvis ikke får med seg tittelen på artikkelen.
I dag tolker jeg det derimot mot at Russland nå er "tomme". De har ikke noe mer å komme med :)

(Saken er egentlig det som står øverst "Russisk viseforsvarsminister ferdig" https://www.dagbladet.no/nyheter/russisk-viseforsvarsminister-ferdig/77259136)

Ikke-mye-smart-aa-si.png

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

dette er jo ikke noe knefall for trusselen hvis det var det du mente?

jeg føler meg i alle fall trygg på at Nato jobber for fullt i kulissene med alle mulige atom-scenarioer, og takket være at vestalliansen ligger hakket føre Russland på alle viktige områder (inkl. militær overvåking, strategi, logistikk, operativ kapasitet, etc) så vil en evt. dumhet fra Putin blir det siste han gjør på denne jord.

Så var det atomvåpen igjen.

Det som er kjent er at der er såkalte direktekontakt mellom USA og Russland ved siden av det som uttales offisielt, og jeg tipper det er det også mellom GB og Russland, og her kan være hvorfor:

"Vi ønsker velkommen Ukrainas tiltredelse til traktaten om ikke-spredning av atomvåpen som en ikke-atomvåpenstat,

Tar i betraktning Ukrainas forpliktelse til å eliminere alle atomvåpen fra sitt territorium innen en spesifisert tidsperiode,

Merker seg endringene i den verdensomspennende sikkerhetssituasjonen, inkludert slutten av den kalde krigen, som har ført til betingelser for dype reduksjoner i kjernefysiske styrker,

Bekrefter følgende:

1. Den russiske føderasjonen, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland og Amerikas forente stater bekrefter på nytt sin forpliktelse til Ukraina, i samsvar med prinsippene i sluttakten fra konferansen om sikkerhet og samarbeid i Europa, for å respektere uavhengigheten og suverenitet og de eksisterende grensene til Ukraina;

2. Den russiske føderasjonen, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland og Amerikas forente stater bekrefter på nytt sin forpliktelse til å avstå fra trussel eller bruk av makt mot den territoriale integriteten eller Ukrainas politiske uavhengighet, og at ingen av deres våpen noen gang vil bli brukt mot Ukraina unntatt i selvforsvar eller på annen måte i samsvar med FNs pakt;

3. Den russiske føderasjonen, Storbritannia og Nord-Irland og Amerikas forente stater bekrefter på nytt sin forpliktelse til Ukraina, i samsvar med prinsippene i sluttakten fra konferansen om sikkerhet og samarbeid i Europa, om å avstå fra økonomisk tvang utformet for å underordne deres egne interesser Ukrainas utøvelse av rettighetene som ligger i landets suverenitet og dermed sikre fordeler av enhver art;

4. Den russiske føderasjonen, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland og Amerikas forente stater bekrefter på nytt sin forpliktelse til å søke umiddelbar handling fra FNs sikkerhetsråd for å yte bistand til Ukraina, som en ikke-atomvåpenstat som er part i traktaten om ikke-spredning av atomvåpen, hvis Ukraina skulle bli et offer for en aggresjonshandling eller et objekt for en trussel om aggresjon der atomvåpen våpen brukes.

5. Den russiske føderasjonen, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland og Amerikas forente stater bekrefter, når det gjelder Ukraina, deres forpliktelse til ikke å bruke atomvåpen mot noen ikke-atomvåpenstat som er part i traktaten om ikke- Spredning av atomvåpen, unntatt i tilfelle av et angrep på dem selv, deres territorier eller avhengige territorier, deres væpnede styrker, eller deres allierte, av en slik stat i assosiasjon eller allianse med en atomvåpenstat;

6. Ukraina, Den russiske føderasjonen, Storbritannia og Nord-Irland og USA vil konsultere i tilfelle det oppstår en situasjon som reiser et spørsmål angående disse forpliktelsene.

Dette memorandumet vil bli gjeldende ved underskrift.

Signert i fire eksemplarer med lik gyldighet på ukrainsk, engelsk og russisk.

For Ukraina:

(Signert) Leonid D. KUCHMA

For den russiske føderasjonen:

(Signert) Boris N. YELTSIN

For Storbritannia og Nord-Irland:

(Signert) John MAJOR

For USA:

(Signert) William J. CLINTON

Dette er Budapestmemorandumet kjørt gjennom Google Translate.

¤ Ukraina forpliktet seg til å gi fra seg sine atomvåpen og tiltre ikkespredningsavtalen

¤ Russland, USA og GB garanterte for Ukrainas grenser

¤ Bl.a. Russland forpliktet seg til å ikke benytte atomvåpen mot Ukraina

Hva skjer da hvis Russland benytter atomvåpen mot Ukraina? Jo avtalen er brutt, noe den allerede er, og Ukraina kan da lovlig skaffe seg nye atomvåpen.

Er det noe slikt som er på gang? 

Ukraina har en betydelig kjernefysisk industri og en masse folk som kan ett og annet om atomvåpen. Hvis Ukraina allerede har råmaterialene - altså tilstrekkelig med høyanriket materiale -  greier det sikkert å sette sammen en bombe eller fem.

Er det det dette USA og England forteller Russland gjennom disse bakkanalene, de sier noe i retning av at hvis Russland benytter atomvåpen har USA eller GB ingen muligheter til å stoppe Ukraina fra å svare, dette er kort og godt utenfor vår kontroll og siden bruk av atomvåpen åpenbart strider mot Russlands forpliktelser, vil et svar fra Ukraina være nødvendig.

Noe slikt hadde i så fall høynet anten for Putin noe jævlig. Og dette har ikke noe med vesten å gjøre, dette er en sak mellom Ukraina og Russland.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...