Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke så mye snakk om fredsforhandlinger, er mer snakk om business. Sier seg selv når Putin har en businessmann ved siden av seg og Trump sender Witkoff. Her forhandles det om penger, ikke om Ukrainas eksistens. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
JK22 skrev (1 time siden):

Trump er fast besluttet på å ignorere 80 % av hans egne folk for å redde Putin og svikte Europa.

Beror fullstendig på hvordan man formulerer spørsmålet til amerikanske borgere. To alternative spørsmål:

1. Støtter du og redde Putin og svikte Europa? Jeg tipper mer enn 80 % vil være negativ til det.

2. Støtter du "America first" og at USA skal stoppe å finansiere kriger i utlandet og heller bruker pengene i USA? Dette har flertall.

Så kan vi ha en gjettelek; hvordan blir spørsmålet formulert i den amerikanske debatten?

Jeg beklager å si det, men de som sier at europeere overspiller sin betydning (dette har vi hørt fra både USA, Kina og Russland) har et poeng. USA gråter ikke over redusert støtte til Ukraina. Flertallet gråter isteden over hvor mye penger de brukte på dette før det tok slutt*

* Ja, jeg vet at USA ikke har brukt så mye som de påstår, men det vet ikke "average Joe" i Texas.

Endret av Orake1et
Skrevet

Denmark Makes History: First NATO State to Host Ukrainian Arms Production
The plant will be located near the Skrydstrup Air Base, a positioning that provides additional protection and logistical advantages. The facility is expected to manufacture military-grade solid rocket fuel, a critical component for several of Ukraine’s missile programs. By placing the production line in Denmark, Kyiv reduces the risk of Russian strikes on its industrial infrastructure and ensures uninterrupted supplies of essential defense materials.
https://united24media.com/latest-news/denmark-makes-history-first-nato-state-to-host-ukrainian-arms-production-13964

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
44 minutes ago, Simen1 said:

Det høres totalt virkelighetsfjernt ut. Russland overlever nok ikke så veldig lenge økonomisk. Vi snakker om måneder, et halvår eller noe kanskje ennå litt lengre, det kommer an på befolkningens smerteterskel. Men aldri i verden 10 år.

At Russland ikke overlever lenger enn til sommeren... Ja hvis man tror en kollaps er så nært forestående, så er det jo ingen grunn til å forhandle om noe som helst, Ukraina holder ut i noen måneder til.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig usikkert hvor lenge Russland holder ut.

Hvor lenge holder USA på sanksjonene? Hvor mye støtte får Russland fra Kina, Nord-Korea og Iran?

Nazi-Tyskland ga seg ikke selv om nederlaget var åpenbart, de sendte 12åringer i krigen for å skaffe seg noen dager til. Føreren i Russland har sagt hopp i døden, befolkningen er ribbet for folk som er villige til å si nei.

Det er veldig lettvint å fokusere på sanksjoner, de er spesielt viktige i et lengre perspektiv men den konkrete støtten fra europeiske land er utilstrekkelig.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
jallajall skrev (53 minutter siden):

At Russland ikke overlever lenger enn til sommeren... Ja hvis man tror en kollaps er så nært forestående, så er det jo ingen grunn til å forhandle om noe som helst, Ukraina holder ut i noen måneder til.

Riktig, det er nettopp derfor det ikke forhandles. Ukraina holder det gående militært der fronten er nokså stagnert, mens angrepene langt inne i Russland og andre steder trappes opp og skal trappes opp videre når de får gode høydekart til FP-5 Flamingo. Produksjonen har stort sett havnet på lager i påvente av programvareoppdateringen. Ikke at Flamingo er noe wonderwaffe, men den russiske økonomien er allerede i knestående før Flamingoen har entret arenaen. Flamingo er kanskje nådestøtet i krigen. Tua som velter lasset.

Ukraina gjør nok smart i å holde ut en stund til og la de to situasjonene spille seg ut i Russland og USA. Russlands kollaps skjer i 2026. Trump sin helse svikter. Enten bæres han ut fra det hvite hus død i 2026, eller så svikter helsa/hodet så mye at man må forlate eller så kastet på hodet ut med makt. I 2026.

Zelensky trenger ikke løfte en finger i forhold til Trump og Putin. Det shitshowet ordner seg selv. I 2026. Jeg tar gjerne et veddemål på det om du vil. 500 kr mot 500 kr på at både Putin og Trump er ute av verdenspolitikken i løpet av 2026. :) 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
TAC-2 skrev (47 minutter siden):

Hvor lenge holder USA på sanksjonene? Hvor mye støtte får Russland fra Kina, Nord-Korea og Iran?

Høres ut som vesentlige spørsmål. Ang. førstnevnte så er det ikke godt å vite hvor haren hopper. Men det virker som trump helst streber etter å styre ting i retning av å akseptere og endog støtte putin mer og mer. Men det er ikke så lett å tolke hva fyren egentlig tenker. 

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Russlands kollaps skjer i 2026. Trump sin helse svikter. Enten bæres han ut fra det hvite hus død i 2026, eller så svikter helsa/hodet så mye at man må forlate eller så kastet på hodet ut med makt. I 2026.

Zelensky trenger ikke løfte en finger i forhold til Trump og Putin. Det shitshowet ordner seg selv. I 2026. Jeg tar gjerne et veddemål på det om du vil. 500 kr mot 500 kr på at både Putin og Trump er ute av verdenspolitikken i løpet av 2026. :) 

Javel, skulle tro du har hørt på noen med synske spådommer. Men hvis det er så åpenbart at det går den veien, så ser det jo ganske positivt ut i nær framtid.

• Liker 1
Skrevet

NATO allies pledge over $1 billion for US arms for Ukraine
Separately, Canada's Foreign Minister Anita Anand said her country would also donate approximately $200 million under the PURL initiative, while the U.K. pledged an additional 10 million pounds ($13 million) in energy support.
Germany's contribution to the upcoming packages amounts to about $200 million, while Norway will donate as much as $500 million. The Netherlands confirmed its contribution of $290 million earlier this week, noting that it would include ammunition for Ukraine's air defense systems and the F-16 fighter jet fleet.
NATO Secretary General Mark Rutte said that Kyiv is set to receive up to $5 billion worth of arms under the PURL initiative by the end of this year.
https://kyivindependent.com/nato-allies-pledge-over-1-billion-for-us-arms-for-ukraine/

• Hjerte 3
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Riktig, det er nettopp derfor det ikke forhandles. Ukraina holder det gående militært der fronten er nokså stagnert, mens angrepene langt inne i Russland og andre steder trappes opp og skal trappes opp videre når de får gode høydekart til FP-5 Flamingo. Produksjonen har stort sett havnet på lager i påvente av programvareoppdateringen. Ikke at Flamingo er noe wonderwaffe, men den russiske økonomien er allerede i knestående før Flamingoen har entret arenaen. Flamingo er kanskje nådestøtet i krigen. Tua som velter lasset.

Ukraina gjør nok smart i å holde ut en stund til og la de to situasjonene spille seg ut i Russland og USA. Russlands kollaps skjer i 2026. Trump sin helse svikter. Enten bæres han ut fra det hvite hus død i 2026, eller så svikter helsa/hodet så mye at man må forlate eller så kastet på hodet ut med makt. I 2026.

Det veddemålet er jeg dessverre villig til å ta motsatt side av - om du ikke har noen gode forklaringer på nøyaktig hvordan det skal utspille seg utover magefølelse. :) 

I forhold til helse stod jo Biden ut sin periode og det sto vel verre til der enn hos Trump - i hvert fall slik jeg oppfatter det. 

Håper dog du har rett i at Flamingoen kan være en game changer.

• Liker 2
Skrevet

At Russiske utøvere blir å finne i OL håper jeg skaper enorme aksjoner mot disse løperene. Vi trenger noen som tapetserer løypene med plakater av ødeleggelsene og ondskapen Russland har skapt..om OL konkurransene går til helvete bryr jeg,en ekstrem idrettsinteressert nordmann med egen erfaring og deltagelse fra nm i langrenn, blanke f. I. Vi vet at OL med russiske deltagere,vil bli sendt på russisk TV. Så det er bare å begynne å jobbe med planene...

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Sitat

EU åpner for milliard-lån til Ukraina
EU stiller 90 milliarder euro - drøyt 1000 milliarder norske kroner - til disposisjon for Ukraina.

Det opplyser EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen på en pressekonferanse i Brussel onsdag.

– Pengene skal brukes til budsjettstøtte og militær støtte til Ukraina, opplyste hun.

Beløpet er sikret i de frosne midlene fra Russland i europeiske banker, hovedsaklig i Belgia.

https://www.vg.no/nyheter/i/PdrWkb/eu-aapner-for-milliard-laan-til-ukraina

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (39 minutter siden):

At Russiske utøvere blir å finne i OL håper jeg skaper enorme aksjoner mot disse løperene. Vi trenger noen som tapetserer løypene med plakater av ødeleggelsene og ondskapen Russland har skapt..om OL konkurransene går til helvete bryr jeg,en ekstrem idrettsinteressert nordmann med egen erfaring og deltagelse fra nm i langrenn, blanke f. I. Vi vet at OL med russiske deltagere,vil bli sendt på russisk TV. Så det er bare å begynne å jobbe med planene...

Var det opp til meg så er det enten full boikott av de grenene der russiske og belarussiske utøvere stiller opp, eller så kan man stille opp, men gå sakte. V E L D I G  S A K T E i løypene. Ta det som en tur, ta på hoftesekk med kakao og appelsin i, og stoppe og ta pauser underveis mens russiske og belarussiske utøvere farer forbi.

Trolig vil den siste metoden være langt mer synlig for all verden enn en full boikott.

DukeRichelieu skrev (46 minutter siden):

I forhold til helse stod jo Biden ut sin periode og det sto vel verre til der enn hos Trump - i hvert fall slik jeg oppfatter det. 

At Biden fikk stå løpet ut er jo en liten skandale i seg selv. Det spørs om ikke demokratene hadde stått seg på at han gikk av pga helsen 10-12 måneder før valget slik at Kamala Harris kunne gå inn som President og kjøre valgkampen fra den posisjonen.

Men at man har hatt én president som fikk fullføre på tross av sviktende helse er ikke nødvendigvis en presedens for at man kommer til å godta det igjen. Det kan like gjerne være slik at første gang så er alle usikre på hvordan man skal takle situasjonen, mens gang nummer to er man mer mentalt forberedt og benytter seg av det 25. grunnlovstilleggets seksjon 4, dvs man erklærer presidenten for uskikket til å fortsette i embetet.

Når det er sagt så er jeg ikke like optimistisk som @Simen1 angående tidslinjen i Putins og Trumps fremtid. Men det er snart jul, og

Sitat

«It's hope in hanging snore. Fishing snore.» Eggen forklarer skotske journalister at det er håp i hengende snøre før kampen mot Celtic i 2001. For ordens skyld, «snore» betyr «snorke»...)

Sakset fra Dagbladet.no

Jeg har en anelse om at Putins tilsynelatende iver i de såkalte fredssamtalene, som jeg for øvrig er helt enig i at ikke er fredssamtaler, de er snarere planlegging av plyndring og utbytting av et land og et folk som ligger nede. Men altså, Putins iver tror jeg er et uttrykk for at han har begynt å få dårlig tid.

Han sitter med et korthus som nok er seigere i sammenføyningene enn vi tror, men som ikke tåler veldig mye mer slitasje og skader. Og når det først begynner å ramle så risikerer vi at det ramler fort og brutalt. Da er Putin trolig ferdig både som diktator og menneske.

Dette vet Putin, og derfor har han det så travelt med å rive teppet vekk under den frie og demokratiske verdens støtte til Ukraina. Nå føler han at han har USA med seg, men USA er nå like retningsstabile som en ballong, og de skifter retning i takt med endringene i vindretning.

Når det gjelder Trump så tror jeg ikke at han og hans folk har noen strategisk plan. Det virker for meg som om de forsøker å tilpasse sine utspill til å tekkes den de tror har de sterkeste kortene på hånden, og for øyeblikket ser det ut til at de tror mer på Putin enn på Ukraina og hennes allierte.

Og til spekulasjonene om at Putin har noe på Trump så tenker jeg at det er slett ikke usannsynlig. Og jeg holder det for enda mer sannsynlig at Putin har noe på Witkoff. Og kanskje på Hegseth, Vance og flere andre i den nåværende, amerikanske administrasjonen. Der er det jo som kjente mye rare folk for tiden.

Endret av <generisk_navn>
rettet dårlig språk
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (7 timer siden):

Null problem - Tsjekkia kan helt sikkert kompensere for dette ved å bidra tilsvarende mye på andre måter.

Har Tsjekkia framleis ei regjering som er Ukrainavennleg?

Skrevet
obygda skrev (27 minutter siden):

Putin sitter vel bare og drar ut tiden..Jeg er overbevist om at både Trump og Putin hater Europa..

Nei, Putin har dårlig tid. Det er derfor han pusher sånn på for Ukrainsk kapitulasjon, ved å manipulere Trump.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Dette trur eg ikkje før eg får sjå det. Men eg har bokmerka innlegget ditt. Det blir spennande kvar ein står om eit år.

• Liker 1
Skrevet
torbjornen skrev (11 minutter siden):

Har Tsjekkia framleis ei regjering som er Ukrainavennleg?

Tsjekkia er i ferd med å bytte regjering ledet av det høyrepopulistiske ANO-partiet. De er hakket mer Ukraina-skeptiske enn det foregående styret, men ikke på Orban-nivå og virker å støtte EU-linja. 

• Liker 1
Skrevet
oddeh skrev (2 timer siden):

NATO allies pledge over $1 billion for US arms for Ukraine
Separately, Canada's Foreign Minister Anita Anand said her country would also donate approximately $200 million under the PURL initiative, while the U.K. pledged an additional 10 million pounds ($13 million) in energy support.
Germany's contribution to the upcoming packages amounts to about $200 million, while Norway will donate as much as $500 million. The Netherlands confirmed its contribution of $290 million earlier this week, noting that it would include ammunition for Ukraine's air defense systems and the F-16 fighter jet fleet.
NATO Secretary General Mark Rutte said that Kyiv is set to receive up to $5 billion worth of arms under the PURL initiative by the end of this year.
https://kyivindependent.com/nato-allies-pledge-over-1-billion-for-us-arms-for-ukraine/

Så då er det framleis fyrst og fremst nokre få land som bidreg? Norge, Nederland, Canada og Tyskland. Kor tid kjem resten etter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...