Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
torbjornen skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/urix/amerikansk-russisk-fredsplan-moter-motstand-fra-ukraina-og-eu-1.17660895

Europeiske politikarar har komme på bana.

Det er eigentleg rart at ikkje amerikanarane forstår med ein gong at "fredsplanen" deira er dødfødd. Ukraina vil aldri kapitulere for Trump og Putin.

Kanskje de vet at det er dødfødt? 

Kanskje de ønsker at Russland skal fortsette å svekke seg, gjennom en stadig dyrere og mer utmattende angrepskrig?

Putin høster mindre og mindre støtte internt. Hvor lenge vil korthuset hans stå?

Men krigen er dyr for oss også. Ikke bare Russland. Og jeg er ikke komfortabel med at det kriges i Europa! Virkelig ikke! Mange menneskeliv går tapt. Sivile rammes hardt, spesielt på ukrainsk side, siden russerne driver mye terror mot ukrainerne 😓🤬

• Liker 2
Skrevet
Mbappe09 skrev (5 timer siden):

Til info er denne brukeren du siterer en pro-russer. Han holder på i andre forum med samme rælet. 

Jada, alle andre synspunkter enn at krigen må vare til evig tid og at en Europeisk økonomi i grus er et lite offer er "pro-russisk". Skjønner.

Det er akkurat slik oppførsel som gjør meg overbevist om at vi går mot den forutsigbare overreaksjonen motsatt vei. Man trenger ikke veldig dyp kjennskap til historie og menneskers natur for å se tegnene og måten all debatt konsekvent blir forsøkt kansellert som "pro-russiske" er bare bensin på bålet.

Jeg vet at du tror du hjelper Ukraina, men det gjør du ikke. 

• Liker 3
Skrevet
Dragavon skrev (1 time siden):

Om Ukraina slutter å forsvare seg vil Ukraina opphøre å eksistere.

Nei, det kan være motsatt.

Hvis Ukraina nå sier "OK, vi tar fredsplanen" så vil de fortsette å eksistere. Det er egentlig ikke avgjørende hvor store styrker Ukraina selv kan ha for Europa vil uansett bygge store, kampklare styrker ved grensen. Hvis det blir fred, men Russland likevel gjør nye angrep, blir det verdenskrig. Da er det ikke lenger Ukrainas krig, men vår krig og den krigen vil ikke Russland ta.

Hvis Ukraina derimot sier nei til alle fredsforslag som innebærer tap av areal, vil krigen fortsette til en av partene faktisk opphører å eksistere. Og når jeg ser i "krystallkula" blir den parten Ukraina.

Av en eller annen grunn er det mange i diskusjonene som likestiller ønske om fred med "pro-russer", men jeg mener at også det er snudd på hodet. Denne diskusjonen har vart noen år og hvis man gjør opp status blir fredsavtalen Ukraina kan få stadig dårligere. Jeg sa det i klartekst i en annen diskusjon at det ville skje og nå gjør jeg det igjen; avtalen som er "for dårlig" nå vil bli vurdert som god neste år. 

Av samme grunn er ikke virkelige "pro-russere" ivrige på fred. Jeg tror Putin kvalifiserer som "pro-russer" og det er vel konsensus også i denne tråden at han ikke er supermotivert for fred. Tvert imot ser han trolig en mulighet til å vinne fullstendig og det er grunnen til at Trumps fredsforslag må være "raust" for å ha mulighet til å nå frem.

Men igjen; forslaget kan bli enda dårligere neste år og i lys av det ser jeg det ikke som veldig snilt mot Ukraina å være kategorisk negativ til det. Det fremstår som en "bjørnetjeneste" og jeg er redd det er Trump og ikke "EU-toppene" som har rett.

Skrevet

Kanskje unødvendig "nyheter", men har pratet med noen russere etter denne avtalen kom på bordet. Felles for dem alle er at dem sier Ukraina og Vesten vil som vanlig avslå dette, og at Russland nok en gang diskuterer fred. Det bygger jo bare videre med at mange russere ikke bryr seg så veldig om Russland fortsetter, grunnet at Ukraina og Vesten vil jo det. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Orake1et skrev (16 minutter siden):

Hvis Ukraina nå sier "OK, vi tar fredsplanen" så vil de fortsette å eksistere. Det er egentlig ikke avgjørende hvor store styrker Ukraina selv kan ha for Europa vil uansett bygge store, kampklare styrker ved grensen. Hvis det blir fred, men Russland likevel gjør nye angrep, blir det verdenskrig. Da er det ikke lenger Ukrainas krig, men vår krig og den krigen vil ikke Russland ta.

Dette mener jeg er ekstremt naivt. Russland kommer til å utfordre en slik avtale etter kort tid da de anser sannsynligheten liten for at europeiske land vil involvere seg direkte i en krig over Ukraina - trolig med rette. En slik avtale vil altså i praksis bare medføre at Ukraina må kvitte seg med halvparten av forsvaret sitt, og dermed blottstille seg for et fremtidig russisk angrep som etter alle solemerker vil komme - i hvert fall så lenge Putin sitter ved roret. For hvorfor tror du egentlig Putin er så opptatt av at Ukraina skal redusere sitt militære? Ukraina er jo ingen militær trussel mot Russland.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
engavif skrev (1 minutt siden):

Kanskje unødvendig "nyheter", men har pratet med noen russere etter denne avtalen kom på bordet. Felles for dem alle er at dem sier Ukraina og Vesten vil som vanlig avslå dette, og at Russland nok en gang diskuterer fred. Det bygger jo bare videre med at mange russere ikke bryr seg så veldig om Russland fortsetter, grunnet at Ukraina og Vesten vil jo det. 

Det er data som vist ikke bare en krigstrøtthet, men også tegn på krigsmotstand i det russiske folket, som utsettes for høy stress som kan lede til forverrede og uaksepterte atferd. Så det betyr egentlig ikke noe om man bry seg eller ikke, krigen er blitt simpelt for kostbart og for utmattende for alle parter. Det er likedan ikke logisk å føre krig på fremmed jord fordi de andre "vil jo det" - da er dette ikke annet enn en unnskyldning for selvsynet. All snakk om krigen kunne fortsette i det uendelige uansett hvilken part man er med, er meningsløst fordi over en halv million ukrainske og over 1,1 mill. russiske soldater er gått tapt, hundretusener er drept, andre hundretusener er lemlestet for alltid, enorme ødeleggelser er så massiv at halvparten av Donbass er verdiløst - og enorme økonomiske ringvirkninger som vil vedvare i lang tid, har oppstått. Det er ikke mange kriger i historien som så konstant strid uten avbrudd, da mai 1945 kom var Sovjetunionen helt oppbrukt - de siste menneskelige ressursene var på et minimum, nå er Russland i ferd med å få samme virkning pga. aldersfordeling i befolkningssammensetningen. 

Verken Russland eller Ukraina kan fortsette. Det russiske militæret ødelegge seg selv mens det ukrainske militæret trues av oppløsning fra under. Putins ønske om å opptrappe uten noe tanke om konsekvenser som sett med sabotasjeangrep i Polen gjort det meget klart at man har en meget uansvarlig mann som er villig til å ignorere Russlands interesser og eksistens for hans egne ambisjoner, som ikke er hva russerne ønsker. For russerne trenger å tenke på det som komme etter Putin - om det ikke bryte ut en atomkrig eller en krig med intakte militærmakter med styrker i 1945-nivået. En krig som vil da smadre Russland, atomvåpen eller ikke. 

Fredsplan eller ikke. Krigen kan ikke fortsette uten enorme konsekvenser for russerne. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
engavif skrev (17 minutter siden):

Gjør de seg noen tanker om hvordan man kan snakke om "forhandlinger" når Putin ikke har endret på sine krav overhodet ila. de 3 årene som er gått? Det er jo lite som vitner om forhandlinger fra russisk side, kun en forventning om å kunne diktere vilkårene for fred.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Det er faktisk punkter der som isolert sett er bra, men det fremstår mest som sminke på en gris all den tid aggressoren slipper unna mens offeret blir pålagt å ikke kunne forsvare seg i fremtiden.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...