Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Enceladus skrev (8 minutter siden):

Det er ikke en ytterligere opptrapping rundt Venezuela vi kan se her da?

Tviler dog på at det er relatert til Ukraina og russland.

Hva enn det er frykter jeg for konsekvensene. 

kan det være at han har tenk sparke noen dusin av de?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

High-power microwave system downs 49 drones in one shot – weaponized electromagnetic interference erases drone swarms en masse
By Mark Tyson published 2 hours ago
The Epirus Leonidas weapon ‘neutralized 61-of-61 drones’ during a recent live fire trial in Indiana.

https://www.tomshardware.com/tech-industry/high-power-microwave-system-downs-49-drones-in-one-shot-weaponized-electromagnetic-interference-erases-drone-swarms-en-masse

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Enceladus skrev (1 time siden):

Det er ikke en ytterligere opptrapping rundt Venezuela vi kan se her da?

Tviler dog på at det er relatert til Ukraina og russland.

Hva enn det er frykter jeg for konsekvensene. 

Kina angripe Taiwan 2027? 

Er eneste realistiske krigsscenario jeg kan se for meg.

Men er nok ikke så spennende.

Er nok bare en tale til generalene, alla den bartemannen hadde til sine top dogs i 1938, hvor han beroliget dem med at krigen (mot tsjekkoslovakia) skulle holdes liten.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
JK22 skrev (52 minutter siden):

Flere og flere spør seg nå hvorfor Putin ikke tok imot Trumps tilbud.

Putin ser nok for seg at han alltids kan gå tilbake og be om dette tilbudet. Så krever han mer og ser hva som skjer.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Apathy skrev (1 time siden):

Screenshot_2025-09-28-17-05-44-62_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.35e2a9621bd5dd21332ce653b4ac2cb3.jpg

Dette er muligens ett sidespor men jeg mistenker en svært skummel agenda i forkant av government shutdown på Onsdag 

Jeg håper ledere har funnet sin integritet og har noen worst case scenario planer klar.

Håper jeg tar feil.

Washington Post og flere andre medier skriver at dette møtet ikke er noe alvor i det hele tatt, og at det hele handler om at Pete Hegseth vil at de skal være til stede for å høre ham holde en kort tale om militære standarder han skal innføre, som for eksempel hårlengde og barbering, og "krigeretos".

Hegseths tale skal være en slags leksjon og advarsel til de militære lederne, og den skal filmes til bruk i sosiale medier. Han mener effekten er større dersom publikummet består av høytstående militære. 

https://www.washingtonpost.com/national-security/2025/09/26/hegseth-generals-meeting-warrior-speech/

https://edition.cnn.com/2025/09/26/politics/hegseth-generals-meeting-warrior-ethos

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Feynman skrev (2 timer siden):

Kanskje russerne mangler drivstoff til å få dem i sikkerhet?

Det er lov å håpe, men jeg tror militæret har "fast lane" billett forbi drivstoffkøene. Og nesten* alle russiske tanks går på diesel. Drivstoffmangelen begrenser seg så vidt jeg har sett til bensin så langt. Bensinstasjonene har diesel til lastebiler, busser og militært. Men ikke bensin. Russland omfavnet aldri diesel for personbiler, sånn som i Europa og Norge. De kjører med bensin. De er ganske like USA på det punktet. Russerne kjører hverken hybrider eller elbiler sånn at bensinmangelen slår ekstremt hardt i det sivile samfunnet. Nå folk begynne å bry seg om politikk og krigen.

* T-80 har en gassturbin som skaper sine egne logistiske problemer.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Skrevet
Mr.M skrev (3 timer siden):

da regner de med at russerne forholder seg til det? :grin2:

btw, litt overdrevent forbud? en megler i Aalborg som kun skal ta noen bilder av et hus/eiendom fra 50 m. oppe i lufta utløser neppe riksalarm. Eller de kunne begrenset det til Kbh.

Han kan vel vente ei veke, evt. kan han ta seg litt overtid til helga.

Skrevet (endret)
Regenburg skrev (1 time siden):

Kina angripe Taiwan 2027? 

Er eneste realistiske krigsscenario jeg kan se for meg.

Taiwan er ekstremt forberedt og ekstremt vanskelig å innta i utgangspunktet. Går Kina så hardt til verks at de klarer det så er det ikke noe av verdi igjen på øya og hele krigen er meningsløs. Så dette ser jeg ikke som realistisk. Kina har nok lest det kinesiske krigsstrategi-mesterverket "The art of war" og planlegger nok en front i en helt "uventet" retning. Skjønt, flere har lest den boka og skjønner at Taiwan bare er en rød klut. Russland er svakere enn noen sinne og Kina kan være innstilt på en landgrab av Ytre Manchuria både av historiske grunner og får å få tilgang til stillehavet igjen. I tillegg er de interessert i Baikal-sjøen. Men Kina kommer ikke til å forhaste seg og gå inn for tidlig. Russland svekkes dag for dag uten at Kina trenger å løfte en finger. De sitter bare å venter på riktig tidspunkt. Jeg anser disse to landgrab-ene som sannsynlige siden Russland ikke har ressurser til å gjøre noe med det og ingen land i verden kommer til å forsvare Russland. Enten fordi de ikke vil eller fordi de ikke kan. Men hvis Kina gjør dette, hvem vet hvor grådige er? I verste fall tar Kina halve Russland og får tilgang til arktis og helt vest til Ural. Inkludert alt av stasjonære atomvåpen.

Jeg vil minne om at det er bare étt land mellom oss og Kina..

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Regenburg skrev (1 time siden):

Har Russland sluttet å ta territorie daglig, forresten? Ser ut som Ukrainerne har tatt tilbake noen kvadratkilometer hist og her.

Hvor nært null må det være for at vi skal kalle det stasjonært? Det har gått svært tregt framover i lang tid. Her er det siste diagrammet jeg har funnet:

Screenshot2025-09-28at20-19-53RussiasgainsspeedupinUkraineaheadofhigh-stakesautumn.png.7478fc72cbf4bcbb557df18b3f1b0565.png

For å få litt følelse for skalaen, så representerer 600 km2 på den skalaen 1/1000 av hele Ukraina. Vi snakker altså om en framgang på under en promille av landet per måned (unntatt nov 2024). Med denne farta vil det ta over 1000 år å ta resten av landet. Bevegelsene ikke vil avgjøre denne krigen. Derfor er det også ganske uspennende å følge med på.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (39 minutter siden):

Taiwan er ekstremt forberedt og ekstremt vanskelig å innta i utgangspunktet. Går Kina så hardt til verks at de klarer det så er det ikke noe av verdi igjen på øya og hele krigen er meningsløs. Så dette ser jeg ikke som realistisk. Kina har nok lest det kinesiske krigsstrategi-mesterverket "The art of war" og planlegger nok en front i en helt "uventet" retning. Skjønt, flere har lest den boka og skjønner at Taiwan bare er en rød klut. Russland er svakere enn noen sinne og Kina kan være innstilt på en landgrab av Ytre Manchuria både av historiske grunner og får å få tilgang til stillehavet igjen. I tillegg er de interessert i Baikal-sjøen. Men Kina kommer ikke til å forhaste seg og gå inn for tidlig. Russland svekkes dag for dag uten at Kina trenger å løfte en finger. De sitter bare å venter på riktig tidspunkt. Jeg anser disse to landgrab-ene som sannsynlige siden Russland ikke har ressurser til å gjøre noe med det og ingen land i verden kommer til å forsvare Russland. Enten fordi de ikke vil eller fordi de ikke kan. Men hvis Kina gjør dette, hvem vet hvor grådige er? I verste fall tar Kina halve Russland og får tilgang til arktis og helt vest til Ural. Inkludert alt av stasjonære atomvåpen.

Jeg vil minne om at det er bare étt land mellom oss og Kina..

Det kan være at Russland bomber eget land med atom bomber hvis noe slikt skulle skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...