Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kazakhstan pulls ahead of Russia for GDP per capita

Kazakhstan’s GDP per capita has overtaken that of northern neighbour and former colonial master Russia for the first time. It has reached $14,770 in 2025 compared with Russia’s $14,260, according to latest figures published by the International Monetary Fund (IMF).

https://www.msn.com/en-us/money/markets/kazakhstan-pulls-ahead-of-russia-for-gdp-per-capita/ar-AA1KxEmg

Pace of Russian army recruitment falls to two-year low — iStories

In the second quarter of 2025, 37,900 people received sign-on bonuses for contracts with Russia’s Defense Ministry, iStories reported on August 18, citing federal budget data.

That figure is two and a half times lower than during the same period in 2024, when 92,800 Russians collected the bonuses.

https://meduza.io/en/news/2025/08/19/pace-of-russian-army-recruitment-falls-to-two-year-low-istories

Opprinnelig hørt på Ukraine the latest podkasten: https://pca.st/episode/cb41ffa5-fd00-46e6-9231-e08d34589108

• Liker 4
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anders Puck Nielsen tilbyr sin tolkning av situasjonen etter toppmøtet i Alaska.

Han mener at Putin *ikke* har kommet styrket ut av møtet, det eneste han i praksis har fått er 'gleden' av å møte Trump. I offentligheten avtegner det seg en uenighet om hva som ble sagt og tilbudt. Russland sår fortsatt fast på sin opprinnelige posisjon, altså at 'det underliggende problemet' er at russland ikke får gjenopprettet sovjetunionen fordi mange land som før var en del av russernes innflytelsessfære nå er beskyttet av Nato. Trump på sin side forlot møtet med et inntrykk av at Putin var på gli på mange viktige punkter. Putin må nå velge mellom å gi etter for 'misforståelsene' han sannsynligvis har vært med på å skape selv, eller måtte forklare Trump at 'hør nå her, jeg har lurt deg igjen'. Flere av Putins undersåtter har alledere vært ute i media for å 'oppklare misfoståelser'. Personelig er jeg mildt optimistisk om at Trump begynner å gå lei av Putins uvillighet til å gi noe.

Putin is trapped by Trump's misunderstandings

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Kahuna skrev (42 minutter siden):

Flere av Putins undersåtter har alledere vært ute i media for å 'oppklare misfoståelser'. Personelig er jeg mildt optimistisk om at Trump begynner å gå lei av Putins uvillighet til å gi noe.

Putin is trapped by Trump's misunderstandings

Hvordan er det mulig å misforstå såpass viktige hovedmomenter om igjen, og om igjen? 🤷

Det må da begynne å gli ganske flaut for MAGA-gjengen å hele tiden forholde seg til en evig rekke av «misforståelser»?

Og, ikke minst; det må da begynne å tære på Putins tålmodighet også? Etter enhver samtale han og Trump har, så løper Trump rett ut i media, og legger frem løgner og usannheter om russiske innrømmelser? 

Ikke at jeg sympatiserer med Putin på noen som helst måte, by all means! Men hvor lenge gidder han å delta på samtaler med demens-Trump? 🫤😳

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
qualbeen skrev (Akkurat nå):

Hvordan er det mulig å misforstå såpass viktige hovedmomenter om igjen, og om igjen? 🤷

Det må da begynne å gli ganske flaut for MAGA-gjengen å hele tiden forholde seg til en evig rekke av «misforståelser»?

Og, ikke minst; det må da begynne å tære på Putins tålmodighet også? Etter enhver samtale han og Trump har, så løper Trump rett ut i media, og legger frem løgner og usannheter om russiske innrømmelser? 

Ikke at jeg sympatiserer med Putin på noen som helst måte, by all means! Men hvor lenge gidder han å delta på samtaler med demens-Trump? 🫤😳

Jeg er temmelig sikker på at de uttalelsene Putin har kommet med i møtene er nøye formulert for å gi Trump et inntrykk av at russerne er medgjørlige samtidig som de på ingen som helst måte er forpliktende. 

Litt som reklame, 'The Large Print Giveth and the small print taketh away.'. ;) 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Kahuna skrev (2 timer siden):

Personelig er jeg mildt optimistisk om at Trump begynner å gå lei av Putins uvillighet til å gi noe.

men det har vi opplevde flere ganger før da, at Trump "etter noen dager" snur om, å legger an annet språk. (om/mot Putin)

For noen uker siden hadde Trump åpenbart blitt opplyst om (eller erkjent sjøl, selv om det er mindre trolig) at Putin bare holder ham for narr, fordi hver gang de har snakket sammen, regner det raketter & droner over ukrainske byer dagen etter. Så begynte Trump å snakke om straffetoll mot land som kjøper olje av Putin. Men det ble ikke noe av, for i stedet inviterte han Putin til Alaska.

Akkurat nå, svever Trump litt uforutsigbart, synes som deg det er ørsmå antydninger til at han "er skeptisk" til Putin (sannsynligvis påvirket av alvorsord fra EU/UK tungvekterne) men hvor han lander er ikke godt å si. Kan vel bli enda flere runder med stemningskifte i hodet hans.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvem har egentlig "ballen" nå? Hva blir neste trinn i diplomatiet? Er det en eller annen toukersfrist som tikker og går nå?

Endret av Simen1
Skrevet
Mr.M skrev (16 minutter siden):

Så begynte Trump å snakke om straffetoll mot land som kjøper olje av Putin. Men det ble ikke noe av, for i stedet inviterte han Putin til Alaska.

Godt og viktig poeng! 

Er det vi som blir holdt for narr, er dette bare spill fra kompisene Trump og Putin, for å flytte søkelyset bort fra en straffetoll ingen av de ønsker å iverksette? 

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Hvem har egentlig "ballen" nå? Hva blir neste trinn i diplomatiet? Er det en eller annen toukersfrist som tikker og går nå?

alt henger i lufta, og det er resultat av av Trump gjør alt i motsatt rekkefølge enn hva diplomati er vant med når det gjelder forhandlinger.

jeg for min del tør ikke svare på spørsmålet ditt

• Liker 2
Skrevet
qualbeen skrev (17 minutter siden):

Er det vi som blir holdt for narr, er dette bare spill fra kompisene Trump og Putin, for å flytte søkelyset bort fra en straffetoll ingen av de ønsker å iverksette?

problemet er at Trump er fryktelig ambivalent når det gjelder Putin, det er en psykisk greie som gjør at han sliter med å gjennomføre tiltak som får Putin ned i knestående. Helst vil han unngå slikt, men nå nærmer det seg jo sluttspill og vil bli stadig mer begrenset på hva slags krumspring han kan finne på for å utsette finalen.

Skrevet

Sverige vil bidra med sikkerheitsgarantiar i Ukraina
Sverige ønsker å bidra med sikkerheitsgarantiar for Ukraina som ein del av ein koalisjon av land, seier statsminister Ulf Kristersson i eit intervju med Sveriges Radio.
Dei kan bidra med luftovervaking og maritime ressursar dersom det er behov for det, og det er trygt å gjere det, seier han.

https://www.nrk.no/nyheter/sverige-vil-bidra-med-sikkerheitsgarantiar-i-ukraina-1.17535194

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Det er da noen som ser mere positivt på Trump's bidrag enn eg gjør 🤔

Sitat

Trumps rolle
Trump har tilrettelagt for at Putin og Zelenskyj møter hverandre alene i første omgang. Deretter, hvis de ønsker, vil han arrangere et nytt møte der han personlig vil delta.

Aas tror ikke Zelenskyj og Putin klarer å ha noe fremdrift i samtalene med mindre Trump er til stede.

For selv om den amerikanske presidentens diplomatstil er utradisjonell, er den effektiv, ifølge Aas.

– Ikke alt som har skjedd siden møte mellom Putin og Trump er ikke helt i henhold til boken. Men det som er klart etter møte mellom Zelenskyj og Trump på mandag, er at Trump skjønner hva han driver med. Han har en plan.

https://www.vg.no/nyheter/i/B08gJG/russland-ukraina-moete-mellom-putin-og-zelenskyj

• Liker 2
Skrevet
Dragavon skrev (24 minutter siden):

Det er da noen som ser mere positivt på Trump's bidrag enn eg gjør 🤔

https://www.vg.no/nyheter/i/B08gJG/russland-ukraina-moete-mellom-putin-og-zelenskyj

Jeg tenker Aas bommer litt når han sier Trump har en plan. Snarere en målsetning, og prøver forskjellige ting på tildels famlende vis i forsøk på å komme dit. Målsetningen handler ihvertfall delvis om å gjøre seg så attraktiv for nobelkommitéen at de gir ham prisen han har så lyst på. Om han løser noen problemer i verden underveis så er det positivt.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Early findings show military drone fell in Poland, prosecutor says

https://www.reuters.com/world/early-findings-show-military-drone-fell-poland-prosecutor-says-2025-08-20/?utm_source=perplexity

Evidence Points to Another russian Shahed-136 Incursion 100 km into Poland, Warsaw Starts With Denial Again

https://en.defence-ua.com/news/evidence_points_to_another_russian_shahed_136_incursion_100_km_into_poland_warsaw_starts_with_denial_again-15539.html

Hvor langt kan russland tøye strikken her før det kommer en hard reaksjon fra NATO? 

Dette er slett ikke første gangen heller, i noen tilfeller har det vært drepte og skadde også om jeg husker riktig. Så er det da greit liksom at så lenge det er Ukraina dronene "siktes" inn mot så blir det ikke noe svar når noen "ved uhell" ender opp på NATO territorium? 

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
Enceladus skrev (36 minutter siden):

Hvor langt kan russland tøye strikken her før det kommer en hard reaksjon fra NATO?

hva legger du i "hard reaksjon"? skyting tilbake?

så lenge det er lang tid i mellom slikt, og ikke fremstår tilsiktet, tror jeg eneste som blir gjort/kan gjøres er at Polen innkaller den russiske ambassadøren i Polen på teppet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...