Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Trump burde flytte noen kampfly nærmere Ukraina også, hver gang Putin bomber Kyiv altså.

Det er slikt som gir Putin våkenetter og angst.

Endret av Regenburg
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Neptun1 skrev (2 timer siden):

Skal du føde og passe på unger da?

Kvinner har da en rolle i forsvaret, mange av dem - som kan.

Hvem skal befrukte disse kvinnene, dersom du sender alle menn i krigen? 🤷

Litt søkt scenario kanskje, men du forstår forhåpentligvis hvor jeg vil? Svart/hvitt tankegang er fristende, men ikke særlig reelt. I virkeligheten trenger vi både folk i fronten, til å krige og å forsvare oss, samt at man trenger folk til å ta seg av andre nøkkelroller i samfunnet.

Også en nasjon i krig trenger et fungerende brannkorps, politi, sykehus, skoler, butikker, transport og en hel del masse annet. De trenger også et velfungerende militære! Absolutt. Og Ukraina trenger flere folk. De burde hatt tilgang på langt fler mennesker. Men samtidig kan man ikke utradere alle andre nøkkelroller heller. Også er det litt så-som-så kvalitet på folk som jobber under tvang. Å tvinge noen til å bli soldat, kontra å få inn folk som ivrer, brenner og ånder for å forsvare sitt land og sine folk; et hav av forskjell! 

Jeg erkjenner utfordringen det ukrainske forsvar besitter, men jeg har ingen enkel fasit. Å opprettholde moral tror jeg er meget viktig. Tvangsutsending fra Norge, er jeg usikker på om er noen særlig farbar vei. Litt av poenget med å forsvare seg mot Russland, er jo nettopp at vi ikke ønsker å bo i regimer som utøver makt-misbruk over egen befolkning. 

Med en gang vi med makt tvinger folk inn i roller de ikke passer til, har vi på sett og vis senket oss ned på sovjetisk nivå!!

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Regenburg skrev (34 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/bryter-avtale-en-direkte-trussel/83418470

Russland trekker seg fra en avtale med USA, som USA trakk seg fra i 2018 pga mange russiske avtalebrudd.

Putins regime virker nesten psykisk syk med alt dette våset de lirer opp. Må anta de går på alko- og pillemengder som man må til det tredje rikets bunkere for å finne tilsvarende til. 

Faktisk mer overraskende at Russland ikke trakk seg tidligere. Hvorfor har de ventet helt til nå?

Deres motpart, USA, trakk seg jo fra avtalen for 6-7 år siden. Ergo har ikke avtalen gitt så fryktelig mye mening de siste årene ... 🤷

(Av alle dumme ting Russland foretar seg, synes jeg altså ikke dette var så fryktelig ille.)

Endret av qualbeen
  • Liker 3
Skrevet
qualbeen skrev (32 minutter siden):

Faktisk mer overraskende at Russland ikke trakk seg tidligere. Hvorfor har de ventet helt til nå?

Om du ikke har tenkt å følge en avtale, er det ikke så farlig med å underskrive den og påstå at du følger den.

Russland og en rekke andre diktaturer er vel f.eks. alle signatører på diverse urfolksrettigheter. De følger ikke en bokstav av den.

Mens USA og vestlige land holder igjen, fordi de som rettstater med fri presse og uavhengige domstoler da må faktisk etterleve disse rettighetene.

Så at Russland står som signatør på en haug ikke-sprednings/atomvåpenkontroll dokumenter koster dem ingenting. Det gir også deres klakkører og massermorderfans som forbryterne i FOR, og delvis Rødt litt å vifte med til de som gidder høre på dem.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 7
Skrevet
Neptun1 skrev (13 timer siden):

Skal du føde og passe på unger da?

Føde unger er egentlig ikke en heltidsjobb selv om det er de som ønsker at det skal være det, og nei fysisk føde unger blir vanskelig for meg, men jeg kan godt passe dem, mens kjerringa er i krigen, må bli slutt på denne antikvariske kvinner og barn først tankegangen, barn først tenker jeg vi sier, så får kvinnfolk begynne å ta sin skjerv som soldater, det er på tide, om føde unger er et problem, så kan de rekruttere fra 35+, som de stort sett allerede har gjort i Ukraina, problem løst. Et år i treningsleir og de er like klare for krigen som noen mann, alle må selvfølgelig gjøre en innsats skal Ukraina greie å holde unna. 

• Liker 1
Skrevet
qualbeen skrev (10 timer siden):

Hvem skal befrukte disse kvinnene, dersom du sender alle menn i krigen? 🤷

Litt søkt scenario kanskje, men du forstår forhåpentligvis hvor jeg vil? Svart/hvitt tankegang er fristende, men ikke særlig reelt. I virkeligheten trenger vi både folk i fronten, til å krige og å forsvare oss, samt at man trenger folk til å ta seg av andre nøkkelroller i samfunnet.

Også en nasjon i krig trenger et fungerende brannkorps, politi, sykehus, skoler, butikker, transport og en hel del masse annet. De trenger også et velfungerende militære! Absolutt. Og Ukraina trenger flere folk. De burde hatt tilgang på langt fler mennesker. Men samtidig kan man ikke utradere alle andre nøkkelroller heller. Også er det litt så-som-så kvalitet på folk som jobber under tvang. Å tvinge noen til å bli soldat, kontra å få inn folk som ivrer, brenner og ånder for å forsvare sitt land og sine folk; et hav av forskjell! 

Jeg erkjenner utfordringen det ukrainske forsvar besitter, men jeg har ingen enkel fasit. Å opprettholde moral tror jeg er meget viktig. Tvangsutsending fra Norge, er jeg usikker på om er noen særlig farbar vei. Litt av poenget med å forsvare seg mot Russland, er jo nettopp at vi ikke ønsker å bo i regimer som utøver makt-misbruk over egen befolkning. 

Med en gang vi med makt tvinger folk inn i roller de ikke passer til, har vi på sett og vis senket oss ned på sovjetisk nivå!!

Jeg er enig - og uenig.
Plikttjeneste handler ikke om at alle skal være ved fronten. Som du er inne på er det en rekke roller som skal bekles i en krig/konflikt. Også "sivile" roller som sjåfører og helsevesen. Poenget er at alle som er stridsdyktig skal gjøre sitt ytterste for at deres land forblir frie.
Det gjør de ikke ved å desertere - rømme unna sine plikter.
Ganske skremmende at så mange mener det skal være en frivillig sak.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
9 hours ago, oddeh said:

Ikke særlig relevant i denne tråden men mange her fulllenker til f.eks. facebook som mater de med data. Har forståelse for at folk flest ikke forstår hvordan en URL er oppbygd. I dette tilfellet er alt etter "?" sporing. "?fbclid=" betyr "facebook click id". Om dere limer inn lenker så fjerrn (som regel) alt etter "?".

Det har blitt påpekt før uten at det hjalp.

Når en link 'ser lang ut' merker jeg den delen foran "?", høyreklikker på den merkede delen og velger 'open in new tab'. En  sjelden gang er det nødvendig - eller gir mening - å ta med noe bak "?", men fbclid er ikke det.

Men man ser iaf at skribenten er på fb.

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 6
Skrevet (endret)

1754370530-210.thumb.jpg.1c31d116fdfc2493ed63abd9d1e62f11.jpg

Terrorstaten sendte 46 droner og 1 Iskander-M missil mot Ukraina i natt. 29 av dronene ble skutt ned.

Lozova jernbanestasjon i Kharkiv fylke ble hardt rammet. 1 jernbanemekaniker ble drept, 10 personer ble skadd, deriblant 2 barn og 4 andre jernbaneansatte. Bildene av passasjertoget og venteområdene både inne på stasjonen og utenfor viser massive skader. Angrepet virker å etterligne angrepet på Kramatorsk jernbanestasjon. Et direkte angrep midt i kjernen av der det er svært mange sivile og ingen militær aktivitet.

Ren terror som Putin er ansvarlig for! En skammens krig for russerne*!

* de av dem som har samvittighet

Edit: Dødstallet er oppdatert til 2. De to skadde barna er en gutt på 14 og ei jente på 13 år. Det har også kommet fram detaljer om at angrepene kom i bølger der påfølgende bølge var målrettet mot redningsarbeidere.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)

Apropos sidesporet om kvinner i forsvaret og fødsler:

Meduza: ‘You’ll want to do it again!’ On Pregnant Women’s Day, Russia reframes childbearing as a patriotic duty

Det er jo ikke helt feil. Det å føde potensielt nye soldater og arbeidere i forsvarsindustri gir jo et langsiktig militært bidrag. Det er jo spesielt siste del av svangerskapet og spedbarnstida som er den tunge jobben. Ca 1,5 år +/- per barn.  Etter spedbarnstida er vel barneoppdragelse en ganske kjønnslikestilt sak, i hvert fall i Norge, med bidrag utenfra kjernefamilien i form av barnehage, skole, besteforeldre etc.

Putin er veldig klar over de demografiske utfordringene i Russland og har gjentatte ganger oppfordret menn til å gjøre kvinner gravide. Linken over her inneholder også videre linker om at Russland vurderer å forby abort, samarbeider med den russisk ortodokse kirke om å gjøre abort til en synd og hvordan den russiske stat subsidierer propaganda om at graviditet er en plikt og abort en synd.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sitat

"The world now sees that sanctions against Russia, and secondary sanctions against all those who help it profiteer from oil, can work if they are strong enough. Therefore, pressure must be increased, and this will undoubtedly contribute to peace. I thank the United States, our European partners, the G7 countries, and all those willing to exert the necessary pressure. We look forward to meaningful and decisive steps," Zelensky said.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/4022275-sanctions-against-russia-and-its-enablers-can-work-if-strong-enough-zelensky.html

• Liker 6
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...