Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er ille, og dårlig strategi av Zelensky. Det siste Ukraina trenger under en invasjonskrig, er splittelse og svekket moral blant ledere og befolkning.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Han er jo kjent for å være imot korrupsjon. Jeg har sett TV-serien Folkets Tjener, der han ble president og motarbeidet oligarker for å befri Ukraina fra korrupsjon. Hva er den påståtte årsaken til denne signaturen? Kan jo hende saken er mer komplisert.

• Liker 3
Skrevet

Eg antar at det er dette som er enten noko av årsaka til - , eller eit forsøk på å rettferdiggjere angrepet på institusjonane:

Thor. skrev (På 21.7.2025 den 16.54):

https://www.vg.no/nyheter/i/256Myx/ukraina-arrestert-fsb-muldvarp-i-ukrainas-nasjonale-antikorrupsjonsbyraa

Ukraina: Arresterte FSB-muldvarp i Ukrainas nasjonale anti­korrupsjons­byrå
Den antatte spionen jobbet i en lukket eliteavdeling og ble styrt av en tidligere livvakt for Ukrainas tidligere president.

• Innsiktsfullt 4
Skrevet

https://www.nrk.no/nyheter/56.000-nettsteder-sperret-i-russland-1.17501955

56.000 nettsteder sperret i Russland
Russland fortsetter å innskrenke den frie adgangen til internett. Nylig ble adgangen til 56.000 nettsteder blokkert, sier digitalminister Maksut Sjadajev.
Ministeren sier medietilsynet Roskomnadzor blokkerte nettstedene fordi de nektet å fjerne innhold russiske myndigheter regner som ekstremistisk, ifølge en ny lov.

Kreml-kritiske medier omtaler den som den største innstrammingen av internettkontroll på mange år.

• Liker 4
Skrevet
Thor. skrev (10 timer siden):

https://www.nrk.no/nyheter/56.000-nettsteder-sperret-i-russland-1.17501955

56.000 nettsteder sperret i Russland
Russland fortsetter å innskrenke den frie adgangen til internett. Nylig ble adgangen til 56.000 nettsteder blokkert, sier digitalminister Maksut Sjadajev.
Ministeren sier medietilsynet Roskomnadzor blokkerte nettstedene fordi de nektet å fjerne innhold russiske myndigheter regner som ekstremistisk, ifølge en ny lov.

Kreml-kritiske medier omtaler den som den største innstrammingen av internettkontroll på mange år.

Som jeg har nevnt tidligere. Ekstremt mange sider jeg ikke kommer inn på, som f.eks denne siden. Da må jeg bruke vpn, som igjen egentlig er ulovlig. 

Internett er også noe ustabilt iløpet av dagene. Skal sies at det har vært kraftig uvær med ekstremt mye regn og torden, samt noen droner som gjør at Internett ikke fungerer normalt. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
engavif skrev (4 minutter siden):

Da må jeg bruke vpn, som igjen egentlig er ulovlig. 

Vet du hva som kan være konsekvensen/straffen for å bli tatt for å ha brukt VPN? 

Skrevet
Sitat

13:52

Tyrkia: Syria har bedt om militær støtte

Syria har bedt Tyrkia om forsvarshjelp etter sammenstøtene i og rundt byen Sweida, opplyser tyrkiske regjeringskilder.

Så langt er det ikke kjent hva slags støtte det er snakk om.

Israel gjennomførte flere angrep mot syriske mål til støtte for druserne tidligere i måneden, blant annet i hovedstaden Damaskus.

(NTB)

Sitat

14:12

Tyskland har godkjent leveranse av Eurofighter-fly til Tyrkia

Det melder AFP.

Skrevet
Sitat

12:18

Antikorrupsjonsorgan i Ukraina ber om at lovforslag trekkes

Ukrainas nasjonale antikorrupsjonsorgan har onsdag vært i møte med Ukrainas president Volodomyr Zelenskyj.

Etter møtet er kravet fra antikorrupsjonsorganet at de får gjenopprettet sin uavhengighet, og at Zelenskyj og regjeringens lovforslag legges vekk.

– Klare og utvetydige steg på lovgivende nivå er nødvendig, hvilket vil gjenopprette garantiene som er trukket av regjeringen, sier Ukrainas nasjonale antikorrupsjonsorgan ifølge Reuters.

Zelenskyj nevnte ikke disse kravene i sin egen fremstilling av møtet, gitt på X:

– Vi diskuterte nødvendige administrative og lovgivende vedtak som vil styrke arbeidet til institusjonene, løse opp eksisterende motsetninger og eliminiere trusler. Alle kommer til å jobbe sammen, skriver Zelenskyj.

Tirsdag skrev Zelenskyj under en ny lov fra parlamantet som kritikere hevder vil svekke uavhengigheten til de som skal avdekke korrupsjon i Ukrainas statsapparat.

Den nye loven vil gi riksadvokaten mer makt over antikorrupsjonsbyråene NABU og SAPO sitt arbeid.

Nyheten førte til store demonstrasjoner i flere ukrainske byer tirsdag.

Sitat

13:25

Tyskland advarer Zelenskyj: Svekker mulighetene for EU-medlemskap

Tysklands utenriksminister er kritisk til at Ukraina svekker uavhengigheten til landets antikorrupsjonsorganer.

Han advarer om at loven kan gjøre Ukrainas vei til medlemskap i EU lengre.

– Begrensningene av Ukrainas antikurropsjonsorgan svekker Ukrainas muligheter for EU-medlemskap, sier Johann Wadephul på X onsdag.

Utenriksministeren la til at han forventer at Ukraina fortsetter kampen mot korrupsjon, og at han skal i møte med antikorrupsjonsorganene snart.

image.gif.5d74e5bc81fae0c1bc4d736e426ff3e7.gif
Foto: Abdul Saboor / Reuters / NTB
Sitat

14:28

UD om Ukrainas nye antikorrupsjonslovgivning: – Bekymringsfullt

Maria Varteressian, statssekretær i Utenriksdepartementet, sier det er bekymringsfullt at Ukraina har vedtatt ny antikorrupsjonslovgivning som risikerer å undergrave tilliten til regjeringen fra Ukrainas borgere og partnere.

– Det er viktig nå at Ukraina bevarer framgangen i reformarbeidet, også for å opprettholde støtten som er nødvendig i en krevende situasjon, sier Varteressian til NRK.

Hun mener at uavhengige organer som NABU og SAPO, som sikrer åpenhet og god styring, er avgjørende for Ukrainas fremtid.

– Vi vil i nær dialog med ukrainske myndigheter både påpeke dette og samtidig søke å bistå i videre arbeid for økt åpenhet og effektiv korrupsjonsbekjempelse.

Sitat

16:04

EU-sjefen forlanger forklaring fra Zelenskyj

EU-kommisjonens president, Ursula von der Leyen, har ringt Volodymyr Zelenskyj for å be han forklare seg etter at han godkjente en lov som svekker uavhengigheten til to sentrale antikorrupsjonsorganer.

Under telefonsamtalen uttrykte hun også sterk bekymring.

Tirsdag godkjente Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj en ny lov som gir Ukrainas riksadvokat økt myndighet over etterforskninger og saker som håndteres av antikorrupsjonsetatene Nabu og Sapo, skriver NTB.

Tirsdag kveld var det store protester mot den nye loven i Ukraina.

image.gif.0d9e3938c927a168bbf4d659d1333d9c.gif
Foto: AP

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sitat

11:54

Russland og Ukraina møtes til samtaler i Istanbul

Russland og Ukraina møtes til samtaler i Istanbul onsdag kveld.

Delegasjoner fra begge landene har opplyst om at de er på vei til den tyrkiske hovedstaden, melder Reuters.

Ifølge Dmitry Peskov, Kremls talsperson, vil samtalene dreie seg om partenes utkast til en slutt på krigen, utveksling av krigsfanger og for Ukrainas vedkommende retur av bortførte barn i Russland.

Om utkastene uttalte Peskov mandag: – Det er vårt utkast, og så er det Ukrainas utkast. Vi kommer til å utveksle synspunkter og diskutere disse utkastene, hvilke er diametralt motstridende så langt.

Forrige uke sa USAs president Donald Trump at han vil innføre nye sanksjoner mot Russland og land som kjøper eksportvarer fra landet, om ikke de blir enige om en slutt på krigen innen 50 dager.

image.gif.e43f5d57d310f3d70a04bd4c5451baa7.gif
Foto: Pavel Bednyakov / Reuters / NTB

Skrevet
:utakt skrev (28 minutter siden):

Vet du hva som kan være konsekvensen/straffen for å bli tatt for å ha brukt VPN? 

Jeg må rette meg selv litt her. Spurte han jeg er med nå angående dette, fikk svar at putin signerte en lov om å forby vpn som ikke har serverne sine i Russland. Han kunne ikke si noe om straff, men at dem ser på bruken av vpn sammen med eventuelle andre ting man har gjort som ikke er helt i henhold. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Delvis skrev (På 22.7.2025 den 17.20):

putin er antagelig desperat etter å få seier mot Ukraina, før trumps 50-dagers trussel løper ut. Og setter alt inn på det. 
Det ser ut til å kunne lede krigen inn i en kritisk fase for Ukraina.  

50 dagers trussel? 🤣🤣 Noe annerledes enn dette tror jeg ikke Putin&co får av en reaksjon.. Fra denne vitsen av en type. Hva skal han true med denne gangen? Minimere forbruket av russisk kaviar?

• Liker 3
Skrevet
engavif skrev (1 time siden):

Jeg må rette meg selv litt her. Spurte han jeg er med nå angående dette, fikk svar at putin signerte en lov om å forby vpn som ikke har serverne sine i Russland. Han kunne ikke si noe om straff, men at dem ser på bruken av vpn sammen med eventuelle andre ting man har gjort som ikke er helt i henhold. 

Altså VPN som logger til russland. Da kan man bare drite i VPN. Eneste man oppnår er lavere hastighet og større latency. 🤡

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...