Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så får vi sjå

Sitat

Trump Says ‘Major Statement on Russia’ Coming Monday – ‘Very Biting Sanctions Bill’ in the Works
He also revealed details of what he called a new arrangement between the United States, NATO, and Ukraine over arms deliveries – a deal he said was finalized at last month’s NATO summit.

https://www.kyivpost.com/post/56116

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Atib Azzad skrev (38 minutter siden):

Jeg kjenner mange mennesker som kommer fra det du kaller muslimske land, og noen fra Russland, og de lykkes med å være kjærlige individer, selv i større grupper med andre fra samme området, de er overhodet ikke dømt til å perpetuere idéene til lederne fra deres land, det er sikkert noen som gjør det, men det er åpenbart ikke riktig å erklære at det gjelder alle.
Det er greit at man ikke liker forholdene i Russland eller det du kaller muslimske land, men det bør ikke være et påskudd for å umenneskeliggjøre alle som lever i disse landene.

Nå har jeg vestlige verdier som rettesnor for hva jeg mener er moralsk riktig.
Dvs. demokrati, frihet (også seksuell), likestilling - og empati .. noe vestlige velferdssystem er eksempel på.

- Dersom du hevder disse verdiene i hovedregel også gjelder personer fra omtalte (totalitære) land og kulturer så tror jeg ikke du egentlig mener det. At de er glade i å ta i mot vestlig velferd er ikke et argument.

Som jeg også skrev så gjelder det ikke alle russere. Ref.
"Jeg tror tror ikke de er født onde - men at deres kultur gjør dem avstumpet, grusomme og tror de har spesielle rettigheter.
Ikke 100% ...  det blir det aldri, men de aller fleste og i sær det store flertallet som støtter Putin."

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
28 minutes ago, Neptun1 said:

Nå har jeg vestlige verdier som rettesnor for hva jeg mener er moralsk riktig.
Dvs. demokrati, frihet (også seksuell), likestilling - og empati .. noe vestlige velferdssystem er eksempel på.

- Dersom du hevder disse verdiene i hovedregel også gjelder personer fra omtalte (totalitære) land og kulturer så tror jeg ikke du egentlig mener det. At de er glade i å ta i mot vestlig velferd er ikke et argument.

Som jeg også skrev så gjelder det ikke alle russere. Ref.
"Jeg tror tror ikke de er født onde - men at deres kultur gjør dem avstumpet, grusomme og tror de har spesielle rettigheter.
Ikke 100% ...  det blir det aldri, men de aller fleste og i sær det store flertallet som støtter Putin."

Jeg har ikke hevdet som hovedregel, jeg opplever det med menneskene jeg møter tilfeldig på, jeg kan ikke si noe svøpende om noen helhet, bare at påstandene dine ikke stemmer overrens med mine møter med mennesker fra disse stedene.

Det er fint at du forstår det ikke gjelder absolutt alle, men det er jo likevel nærliggende å tolke ut av holdningene dine når du så ofte gjør generelle betraktninger som tilsynelatende gjelder alle såkalte muslimske land, eller påstander om alle menneskene fra hele midtøsten og Afrika.
Det virker særlig unyansert, og tenderer mot noe som ligner på rasetenktning, men jeg har ikke tenkt å kapre tråden i noe forsøk på å overbevise deg om det dersom du ikke ser det selv.

Beklager avsporingen.

• Liker 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (8 timer siden):

Det er greit at man ikke liker forholdene i Russland eller det du kaller muslimske land, men det bør ikke være et påskudd for å umenneskeliggjøre alle som lever i disse landene.

Vi så jo i starten av putins invasjon, at flere tusen Russere som protesterte mot angrepet ble lagt i bakken og arrestert. Det ble fanget på kamera ute i gatene den første tiden. Så ja, vi skal helt klart ikke kjemme alle Russere over en kam. Der er helt sikkert ordentlige fine menneseker blant dem også. Kan bare tenke oss hvor mange som er redde, og ikke tør si sin mening.  

• Liker 4
Skrevet

Mulig det bare er algoritmene mine, men eg ser flere og flere amerikanske politikere som skifter over til å støtte Ukraina og snakker nedlatende om Putin. 
Selv om bamsefar i huset skifter mening hele tiden så har også hannes tone forandret seg noe i det siste i negativ retning for Putin. 

Hvorfor det? Hva har skjedd liksom? 
Var en periode eg trodde amerikanerene til slutt skulle være med på leken til Putin og rett og slett bare dele Ukraina i mellom de. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Er det lov å håpe på en håndfast og meningsfull bevegelse i riktig retning på mandag? Eller er det tilsynelatende toneskiftet bare en forbipasserende humørsvingning og nothingburger?

Skrevet
Sitat

U.S. President Donald Trump has announced an agreement with NATO countries that will allow them to purchase American weapons and deliver them to Ukraine.

Sitat

"We're sending weapons to NATO, and NATO is paying for those weapons, 100%. So what we're doing is the weapons that are going out are going to NATO, and then NATO is going to be giving those weapons [to Ukraine], and NATO is paying for those weapons," Trump said.

https://www.ukrinform.net/rubric-polytics/4013896-trump-says-nato-will-pay-for-us-weapons-sent-to-ukraine.html

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
10 hours ago, Dragavon said:

Ja, så får vi sjå - det har vært mange "vi får sjå, eller "om to uker". Er det enda en uttalelse som skal få feige land i Europa til å sitte på hendene og slepe bena etter seg en stund til? - til russlands store fordel... For min del er det kun handling som teller fra den kanten...

Det er jo selvsagt lov å håpe, men der stopper det:

Molnes om Trumps Russland-nyhet: – Vil stoppe handelen fullstendig | Finansavisen

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Det der med at Nato får kjøpe militært utstyr fra Usa, som de kan gi til Ukraina: Er det en gangbar løsning? 

Endret av Delvis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...