Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
3 hours ago, agvg said:

Det som skjer er vel at Putin synker stadig dypere i Kina sine lommer, Kineserne forventninger nok god avkastning når de støtter opp om den sivile handelen med Russland. Er vel såpass at mange russere begynner og bli bekymret over dette asymmetriske forholdet, Russland er jo egentlig en økonomisk bagatell for Kina, så jeg regner med de er ute etter noe annet enn bare salg av kinesiske produkter.

Tja, Russland har olje, gass og mineralforekomster. Det er og eit potensiale for økonomisk vekst der. Og om det skulle bli eit maktskifte i Moskva, så foretrekker nok Kina at Russland er i deira interessesfære og ikkie i europa sin interessesfvære. Det er og litt å telje land. Om "vesten" sitt inflytelsesområde blir innskrenka til USA, EU, Australia, og nokre få land til så er det ein liten del av verden.

Endret av Samms
Skrevet
Samms skrev (6 minutter siden):

Tja, Russland har olje, gass og mineralforekomster. Det er og eit potensiale for økonomisk vekst der. Og om det skulle bli eit maktskifte i Moskva, så foretrekker nok Kina at Russland er i deira interessesfære og ikkie i europa sin interessesfvære.

Eller de kan nok se for seg og la den europeiske delen av Russland forbli under vestlig innflytelse, koloniene Russland har erobret så som Sibir kan nok kanskje føle seg mer hjemme hos Kina enn hos elitene i Moskva eller St Petersburg. Og de vil helt sikker ha igjen de kinesiske områdene som Russland har erobret opp igjennom tidene.

• Liker 2
Skrevet
Kahuna skrev (39 minutter siden):

VG bringer en kommentar fra Tom Røseth og han mener putin her bare fortsetter sin vellykkede manipulasjon av Trump.

"Putin sier at Russland og Ukraina må finne kompromisser som kan passe begge parter, ifølge det russiske nyhetsbyrået TASS. Ifølge nyhetsbyrået Interfax, sier den russiske presidenten at de bakenforliggende årsakene til krisen burde elimineres."

Dette viser veldig greit at putin ikke har tenkt å gi noe som helst. Derimot har han helt sikkert klart å gi Donalden et *inntrykk* av at han er på gli.

https://www.vg.no/nyheter/i/pP2GeG/ria-trupp-og-putin-snakket-i-over-to-timer

Så, putin bare drøyer prosessen så lenge som mulig. Han har sikkert tro på ukrainsk kollaps om han bare holder på lenge nok. Han har ingen intensjoner om å gi seg.

Enig med Røseth, det er veldig tydelig at Trump lyver for alle for å skjule faktumet om at han ikke når Putin, som samtidig fikk et skarpt advarsel fra Kina om at den russiske nasjonaløkonomien er i krise. Når kinesiske forretningsmenn rømmer, er dette et meget sikkert faresignal. Her er det veldig åpenbart at det er den uansvarlige og kortsiktige gambleren som var på den andre siden av telefonlinjen av den kunnskapsløse, selvopptatte og dumme svindleren. En gambler og en svindler hadde snakket sammen. Som har blitt en meget stor skuffelse for Vance, som mente Trump må sette Putin på plass, men det har ikke hendt. Istedenfor ser vi Trump trakk seg unna og nektet å sette hardt mot hardt, kom med meningsløs babling som de færreste forstår. 

Det. Simpelt. Går. Ikke. Lenge. 

Heldigvis har Merz signalisert at nye sanksjoner skal på bordet, og redusere pristaket til 50 dollar per fat for russisk olje om bord på tankskip - samtidig som det merkes at tålmodigheten over hele verden nærmere seg bristepunktet. Telefonmøtet er blitt så patetisk at dette kunne ikke Trump komme fra med æren i behold verken i øyne på makthaverne verden rundt eller hans egne tilhengere som trøttes av problemet med at Trump mer og mer ser ut som en feiging enn før. Da Netanyahu lansert hans slutteoffensiv i Gaza, var Trump ganske treg med å reagere til frustrering for oljesjeikene som utvilsomt allerede visst hva de hadde i denne "mannen". De så en feig mann som vek fra åpen konflikt med jevnbyrdige makter allerede i året 2019, og nå ser mange at det samme gjentar seg. Selv ikke Trumps venner kan regner med denne svindleren. 

Nå er det omsider på tid for de republikanske senatorene å gripe inn for alvor, de hadde hittil holdt seg bak, men dette og eksempler på voksende konflikt mellom kongressen og Trump kan tvinge fram en konfrontasjon - det har kommet ut at da folkevalgte protestert mot skatteplanen og vil ikke la den komme gjennom fra komiteen for avstemning i Huset, kom det faktiske trusler og sist en dårlig skjult antydning om at Trumpregimet kan ignorere de folkevalgtes immunitet og arrestere kongressmedlemmer. Så kom skatteplanen gjennom. Dette kunne ikke senatorene bare sitte stille og se på. 

Putin og Netanyahu har vist for hele verden at Trump er en idiot som ikke er annet enn en falsk keiser uten klær. 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
oddeh skrev (2 timer siden):

Wikipedia er ikke den beste kilden og hvertfall ikke når det gjelder politikk.

The two countries have not declared a formal military alliance, but Putin and Chinese President Xi Jinping signed a "no limits" partnership deal in 2022, less than three weeks before Putin sent his troops into Ukr
https://www.reuters.com/world/putin-says-china-is-russias-ally-backs-its-stance-taiwan-2024-11-07/

Thanks for Info  :)

Skrevet
John-B skrev (3 timer siden):

Å utøve hærverk kan ikke gjemmes under "ytringsfrihet" nei. Om du har en Liverpool banner på husveggen din kan ikke jeg bare rive den ned fordi jeg misliker Liverpool. 

Jeg er enig i at det trolig er ulovlig å fjerne reklameplakater, eller i det minste kan utløse erstatningskrav fra eksempelvis de som taper penger på at avtalen opphører.

Mulig det er brudd på reglene her på forumet, og jeg er vanligvis veldig klar på at man skal være lovlydig: Moralsk sett mener jeg det er helt riktig å ty til selvtekt her, og vil sammenligne det med de som fjernet eller hindret nazi-propaganda under krigen, noe som også ble straffet. Det er både modig og riktig gjort! Skulle man vente, ville skaden trolig vært større. Mediaoppmerksomheten de har fått  er ille nok.

Det er også svakt av Sporveiene å ikke sjekke opphav til pengene når det er klart at kunden er en marginal politisk aktør med millionbudsjett til markedsføring.

• Liker 9
Skrevet
<generisk_navn> skrev (10 timer siden):

Nei? Det mener jeg ikke! Jeg mener plakatene isolert sett er innenfor ytringsfriheten akkurat som det å aksjonere gjennom å fjerne de er innenfor ytringsfriheten.

Jeg sliter med å finne kobling til rettsikkerhet i denne problemstillingen.

Og videre så mener jeg at partiet FOR må forholde seg til norsk lov og informere om hvem partiet mottar sine midler fra, og videre at de iht. samme lov ikke mottar midler fra utlandet.

Å ødelegge postere på privat eiendom er teknisk sett vandalisme,  ikkre ytringsfrihet,.selv om jeg forstår motivet veldig godt. 

Sabotasje av privat eiendom er ikke ytringsfrihet selv om vi er enig i gjerningsmannens syn

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Screenshot2025-05-20at08-31-37RusslandsinvasjonavUkrainaNytrdlesfrstepost-Side3915-Politikkogsamfunn-Diskusjon_no.png.0bfc9ecb2c6caee1c1a9e2b145fbd59b.png

Disse tallene hinter om at Russland er så og si skrape tom for tanks, apv og mlrs.

Men de har fortsatt mye artilleri igjen. Og soldater, droner og lette kjøretøy.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
11 hours ago, Cascada81 said:

Jeg er enig i at det trolig er ulovlig å fjerne reklameplakater, eller i det minste kan utløse erstatningskrav fra eksempelvis de som taper penger på at avtalen opphører.

Mulig det er brudd på reglene her på forumet, og jeg er vanligvis veldig klar på at man skal være lovlydig: Moralsk sett mener jeg det er helt riktig å ty til selvtekt her, og vil sammenligne det med de som fjernet eller hindret nazi-propaganda under krigen, noe som også ble straffet. Det er både modig og riktig gjort! Skulle man vente, ville skaden trolig vært større. Mediaoppmerksomheten de har fått  er ille nok.

Det er også svakt av Sporveiene å ikke sjekke opphav til pengene når det er klart at kunden er en marginal politisk aktør med millionbudsjett til markedsføring.

Hva er det du egentlig forsøker å si? 

Du er for ytringsfrihet når vi er enige, men ikke ellers?

Skrevet
sussebass skrev (19 minutter siden):

Jeg vil tro at det menes at ulovlig russisk påvirkning i norsk politikk er problematisk, personlig mener jeg politisk reklame bør være ulovlig uansett, det er ikke ytringsfrihet lenger når en fremmed og ikke minst fiendtlig makt prøver å kødde med valget vårt, om det faktisk er tilfelle da, det er så absolutt mistenkelig hvor "for" har tatt penga fra, men det er ingen som er dømt ennå. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
sussebass skrev (37 minutter siden):

Hadde jeg vært en russisk bot/enden på en tentakkel, så hadde jeg også drevet og boret i nordmenns forståelse av ytringsfrihet og slitet ut folk på den måten her. Beep Boop sa du?

Jeg har registrert at du ikke tok deg tiden til å svare på det innlegget jeg konfronterte deg med sist, men siden har kjørt på med endeløse masete innlegg.

Hold deg til saken: Russland er og blir et livsfarlig regime som har invadert et naboland og som utover det ikke har gode hensikter. Ukrainerne ønsket seg vestover i 2014 og sikkert lenge før det, hva eventuelt CIA eller vatos locos hadde av påvirkning der er underordnet. Du forstår ikke hvordan vestlig kapitalisme fungerer og hvordan det trekker på folk.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...