Serpentbane Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 (endret) Smule8o skrev (25 minutter siden): Samme problem på iPhone også. Så tydeligvis en eller annen codec-greie MS og Apple ikke liker Kanskje problemet er at @Diskusjon.no bruker no ikke standard Google kode for å laste opp eller vise video? Uansett, blir off topic, rapporterer til de som evt kan fikse, så blir det som det blir. Endret 15. juli 2023 av Serpentbane Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 Smule8o skrev (24 minutter siden): Samme problem på iPhone også. Så tydeligvis en eller annen codec-greie MS og Apple ikke liker Har android "Samsung 22" og alt virker fint her Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 Villfaren skrev (4 minutter siden): Har android "Samsung 22" og alt virker fint her Om du bruker Chrome på Android så fungerer det fint, bruker du andre nettlesere så er det bøggy. Men, jeg sender feilmelding til MS (de har faktisk fikset ting før), og jeg har @'et diskusjon.no i tilfelle de kan gjøre noe på sin side. Andre får melde til Apple og andre utviklere. Mer får vi ikke gjort, så det er som det er, vi får bare kjøre på. Lenke til kommentar
Populært innlegg Snikpellik Skrevet 15. juli 2023 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 Thor. skrev (37 minutter siden): Uten å si at akkurat dette nødvendigvis er feil vil jeg advare mot Chuck Pfarrer, en av de pro-ukrainske kontoene som jevnlig sprer desinformasjon, ren løgn og sprøyt han bare finner på. Han er en grifter som ikke er til å stole på. 6 6 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 Sitat - Russlands president ønsker å delta på et økonomisk toppmøte i Sør-Afrika neste måned, og landet prøver desperat å overtale ham til å holde seg unna for å unngå juridiske og diplomatiske konsekvenser av hans internasjonale arrestordre https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=140366 Blir interessant om Putler tør å dra. 3 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 Sitat Ifølge Boris Bondarev, tidligere russisk diplomat ved FN-delegasjonen i Genève, har denne ukas beslutning om nye leveranser til Ukraina blitt latterliggjort av presidenten. Ifølge avhopperen ler Putin og hans støttespillere av Natos avgjørelse om å innvilge forsyninger av våpnene Kyiv har bedt om å få, melder nyhetsmagasinet Newsweek. Årsaken til latterliggjøringen er ifølge Bondarev at Nato fortsetter å nøle og bruke tid på vurderinger om hvorvidt de skal innfri ønskene Ukraina kommer med når det gjelder kraftige våpen. Dette til tross for den pågående ukrainske kontraoffensiven. - Jeg tror Moskva ler høyt av dette, fordi det er så hyklersk. Mens amerikanske strateger, britene og andre vurderer hva de skal gjøre, dør ukrainere hver dag, sier Bondarev. https://www.dagbladet.no/nyheter/ler-av-nato/79871507 putler har jo isåfall 100% rett. Det er skammelig at vi er så trege med å hjelpe Ukraina. 3 2 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 15 minutes ago, Snikpellik said: Uten å si at akkurat dette nødvendigvis er feil vil jeg advare mot Chuck Pfarrer, en av de pro-ukrainske kontoene som jevnlig sprer desinformasjon, ren løgn og sprøyt han bare finner på. Han er en grifter som ikke er til å stole på. Han gjør det ikke med vilje, men han er personlig for lite skeptisk til kildene sine, og ender opp med å ta mye feil. Disse grafikkene hans er dog unektelig ganske interessante. 2 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 https://edition.cnn.com/2023/07/12/europe/russian-general-treachery-accusations-ukraine-intl-hnk/index.html Russian general in Ukraine says he was fired after accusing defense ministry of betraying troops Denne General Popov-saken ser ut til å være mer alvorlig for Russland enn man opprinnelig trodde. Det murrer nå tydelig under overflaten også i de regulære styrkene. Og har nesten nøyaktig de samme klagene som Wagner og Prigozhin hadde. 4 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 (endret) Brother Ursus skrev (49 minutter siden): Han gjør det ikke med vilje, men han er personlig for lite skeptisk til kildene sine, og ender opp med å ta mye feil. Disse grafikkene hans er dog unektelig ganske interessante. Nja, disse ATACMS-påstandene han har holdt på med siden i fjor er jo bare rør, for eksempel. Han mener Ukraina har hatt ATACMS siden i fjor sommer og brukte de mot Kerch-broa, kun basert på en artikkel i Washington Post som han misforstod. Så nekter han å gå tilbake på noen av feilene sine, og blokkerer seriøse OSINT-folk. Forrige uke påstod han, ut fra ingenting, at Ukraina angrep russerne i Mariupol med ATACMS. Han er en klovn. Så har man også grifting som dette, som forteller mye om at agendaen hans ikke er å informere, men å tjene penger. Endret 15. juli 2023 av Snikpellik 5 3 Lenke til kommentar
Medlem Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 Svein M skrev (1 time siden): Det kan være vel så lurt å bare påføre fienden tap slik at de til slutt må trekke seg bakover. Før eller siden må nok Putin sende andre en fattige mongoler og folkeslag fra Nord-Kaukasus til fronten. Eller som Ukrainerne kaller dem, uteliggere med gevær ;) Russland har 1,5 millioner vernepliktige, som sikkert kan settes inn, om konflikten gjøres om fra en "spesialoperasjon" til krig. Samtidig begynner vel krigsproduksjonen til russerne å komme i gang. PS. Første spesialoperasjonen i Tsjetsjenia varte i 2 år, den andre i 10. Denne krigen kommer til å pågå i årevis 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 (endret) Medlem skrev (4 timer siden): Fra VG-artikkelen "Pentagon-dokument fra i vår antydet at i overkant av 15.000 soldater er blitt drept, og rundt 110.000 er såret" Det er jo ingen som kommer med "ekte" tall over fallene under en krig Relatert: Ukrainas offisielle tall på russiske tap av soldater er pr i dag: 237 180. De fleste steder angir dette som drepte. Men noen steder angir det som drepte + sårede. Er sistnevnte steder influert av Russisk propaganda, eller er førstnevnte influert av Ukrainsk propaganda. Jeg skulle gjerne sett oppdaterte tall fra uavhengige kilder for å kalibrere inntrykket. Helst med forholdstall fra samme kilde Endret 15. juli 2023 av Simen1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 Girkin er like positiv som vanlig i det siste. Ukraina mangler nok forskjellig, men jevnt over er inntrykket akkurat nå at Russland sliter mer på dette feltet jevnt over. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 (endret) Brother Ursus skrev (På 15.7.2023 den 7.13): S-400 ser ut til å ha hatt et ublidt møte med HIMARS. Russland har et begrenset antall slike system. De skal ha hatt 25 stykk når krigen begynte. Ukjent hvor mange som er ødelagt, men det skal nå være snakk om minst 3. I oktober og november og nå. Det har vært en stor økning i tap av andre russiske luftvernsytstemer. Det virker som enten russerne bruker og eksponerer disse i større grad enn før, eller at Ukraina prioriterer og klarer å ta ut disse raskere. Når jeg ser på daglige tall så ser jeg raskt over daglige vs akkumulerte tall. Dersom daglige er så mye som 1/100 av de akkumulerte (over de siste ~500 dagene) så ser jeg raskt at det er høye tall. I det siste har det vært mange dager med 4 eller flere. I dag ble det 2, som også er mer enn det dobbelte av gjennomsnittet. https://lookerstudio.google.com/reporting/dfbcec47-7b01-400e-ab21-de8eb98c8f3a/page/p_mrdrpno4xc Endret 16. juli 2023 av Simen1 1 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 15. juli 2023 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 Håper det er greit at jeg skriver dette i generell form. Det har tidligere vært snakk om mistenkte troll i denne tråden, trolling, hvordan trollfabrikker opererer, kjennetegn på trolling og en nylig nedleggelse av en Wagner trollfabrikk i St.Petersburg. Selv med den nedleggelsen så er det ingen tegn på at russisk trolling er over. Sikkert anekdotisk, men jeg føler trolleriene har økt markant i det siste. Både med twitters regelendringer og etter et par konfrontasjoner her på forumet. Troll som merker de er avslørt så mye at de ikke kan redde ansikt lengre, forsvinner ut i intet samtidig som nye kontoer opprettes og aktiviteten ruller videre. I et slags forsøk på å overbevise om at det er mange ulike individer som innehar samme type holdninger. Ett enkelt troll kan fremstå som et stort antall individer eller en "folkebevegelse". Vær obs på det! For ordens skyld, jeg hverken siterer eller linker noen mistenkte troll nå for å unngå å mate de. Håper moderatorteamet tar noen grundige undersøkelser av disse og oppretter en egen medlemskategori, troll, for disse. Troll som henges ut for å steke i sitt eget fett / sola, sprekker som kjent. Internett, inkludert diskusjon.no har blitt en slagmark i krigen mellom vanlige folk og trollfabrikkene. Vi trenger moderatorer (folk med større muligheter enn oss andre) til å detektere infiltrerende troll. Litt som hunder brukes i Terminator-filmene til å skille mellom mennesker og roboter. 18 2 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 No veit eg ingenting om forumprogramvare, men i dagens situasjon er det imo heilt nødvendig med administratorverktøy som kan avsløre troll på ein måte vi forumbrukere ikkje har mulighet til. Heilt utruleg om det ikkje finnes. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 15. juli 2023 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 Det var en hel del redskaper for mange år siden når jeg var admin her. Vil ikke gå nærmere inn på hva, men regner med at verktøyene har blitt flere og kraftigere siden den gangen. Likevel er det svært viktig med varsler fra brukerne. De kan fange opp ting som ingen AI er i nærheten av og som moderatorteamet alene ikke har sjans til å rekke over hvis de må lese gjennom alt selv. Diskusjon.no er det vi lager det til selv. 10 1 Lenke til kommentar
-C64- Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 3 hours ago, Medlem said: Før eller siden må nok Putin sende andre en fattige mongoler og folkeslag fra Nord-Kaukasus til fronten. Eller som Ukrainerne kaller dem, uteliggere med gevær Russland har 1,5 millioner vernepliktige, som sikkert kan settes inn, om konflikten gjøres om fra en "spesialoperasjon" til krig. Samtidig begynner vel krigsproduksjonen til russerne å komme i gang. PS. Første spesialoperasjonen i Tsjetsjenia varte i 2 år, den andre i 10. Denne krigen kommer til å pågå i årevis Russland har ikke resurser til å holde krigen gående i flere år. I en krig trengs det mer en mennesker. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Markiii Skrevet 15. juli 2023 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 (endret) Ski Fot skrev (På 13.7.2023 den 9.43): https://www.abcnyheter.no/stemmer/2023/07/12/195934926/det-ender-nok-med-at-putin-far-nobels-fredspris Nyttig lesning for skribentene på denne tråden. Jeg synes faktisk det var veldig lite nyttig. For eksempel påstår han at Russland ikke taper kriger, men Russland tapte jo stort i Afghanistan. Der amerikanerne bidro med våpen til Sovjetunionens motstandere. Under andre verdenskrig ble Sovjetunionen reddet av at de fikk våpenleveranser fra USA. I dag bidrar amerikanerne med våpen til Ukraina. Så hvis vi skal dra noen lærdom her, så må det være at siden amerikanerne gir våpen til, er den som går seirende ut av en krig. Ski Fot skrev (På 13.7.2023 den 10.10): Denne tråden har en tendens til å bli litt ekkokammer. Jeg bidrar av og til med å bringe nye perspektiver, men det er ikke så ofte jeg gidder. Du er flink til å slå hardt ned på det, og umiddelbart avfeie alt som er litt utenfor din komfortsone som "Putin-propaganda". Den karakteristikken er helt feil. Samtidig mener jeg at selv OM det ville vært nettopp det - propaganda fra fienden - så kan også det være nyttig å lese. Husk ordtaket: Hold din fiende nær. Jeg vil nok heller si at du ganske ensidig publiserer innhold som støtter Russlands krigføring og taler Russlands sak. Hvis du ikke takler at noen svarer og gir motbør når du legger ut noe, så er kanskje ikke et diskusjonforum stedet å være? Endret 15. juli 2023 av Markiii 13 2 Lenke til kommentar
Medlem Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 Markiii skrev (11 minutter siden): Russland tapte jo stort i Afghanistan. Der amerikanerne bidro med våpen til Sovjetunionens motstandere. Nå var det ikke sånn at russerne "tapte" i Afghanistan, men de fikk aldri kontroll over fjellene, akkurat som NATO-styrkene Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 15. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2023 Deler noen av kildene jeg bruker for å få oversikt, oppdateringer og klipp fra om noen er interessert: reddit.com/r/ukraine/ reddit.com/r/CombatFootage reddit.com/r/UkraineWarVideoReport oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html globe.adsbexchange.com/ (filtrer på military) reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022 reddit.com/r/UkraineWarRoom reddit.com/r/UkrainianConflict reddit.com/r/DronedOrc Går ofte igjen samme saker og klipp, men gode analytiske kommentarer kan variere en god del. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå