Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

En død i ulykke på russisk atombrenselfabrikk

En person er død i en arbeidsulykke på en atombrenselfabrikk i Ural-fjellene, rundt 1600 kilometer øst for Moskva, opplyser russiske myndigheter.

– Hendelsen ble raskt lokalisert og utgjør ingen risiko for befolkningen, står det i en uttalelse fra det russiske atomenergiselskapet Rosatom.

Det oppsto ingen radioaktivitet i ulykken, uttaler Rosatom videre.

Selskapet opplyser at en beholder som inneholdt rundt én kubikkmeter med utarmet uran, sprakk fredag morgen på fabrikkanlegget. (NTB)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1678567988650278913

"Starting to circle that Ukrainian forces were able to hit a Russian S-400 battery with a targeted strike. Images have emerged showing a destroyed 5P85SM2-01 TEL and 92N6E Grave Stone radar."


S-400 ser ut til å ha hatt et ublidt møte med HIMARS. Russland har et begrenset antall slike system. De skal ha hatt 25 stykk når krigen begynte. Ukjent hvor mange som er ødelagt, men det skal nå være snakk om minst 3. I oktober og november og nå.

 

 

a9qDwAK_460swp.webp

Endret av Brother Ursus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (8 timer siden):

Vet vi noe mer om hvor mange soldater Ukraina har mista til nå? 

Fra VG-artikkelen
"Pentagon-dokument fra i vår antydet at i overkant av 15.000 soldater er blitt drept, og rundt 110.000 er såret"

Det er jo ingen som kommer med "ekte" tall over fallene under en krig 

Zelenskyj sier russerne presser hardt tilbake
President Volodymyr Zelenskyjs stabssjef sier at offensiven for å gjenerobrere tapt terreng øst og sør i Ukraina går tregt
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/07/14/195935461/zelenskyj-sier-russerne-presser-hardt-tilbake

Endret av Medlem
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Serpentbane said:

Hvor poster du videoer fra. Jeg ser alt annet som postes her, men akkurat dine som postes i dette formatet ser slik ut. 

Screenshot_20230715_085410.thumb.jpg.8c183de80a2a6b473659a0725a5aba64.jpg


Imens så ser jeg ikke en dritt på min iPhone med siste iOS og Safari 😅

Slik ser det ut hos meg:

Edit: Testet med Edge på datamaskinen, uten hell.

IMG_0510.png

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (12 minutter siden):


Imens så ser jeg ikke en dritt på min iPhone med siste iOS og Safari 😅

Slik ser det ut hos meg:

Edit: Testet med Edge på datamaskinen, uten hell.

IMG_0510.png

Det er et Edge for Android problem for min del, fungerer på Chrome, men det er kun disse videoene som har et problem.

Er disse videoene filer lastet opp til Diskusjon.no? Linket inn fra et annet sted. @Brother Ursus

Må rapportere det til MS. 

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

Eg har eit inntrykk av at Ukraina har ei høgt utdanna befolkning, ligg langt framme teknologisk, og dei har også hatt ein svært vellukka mediestrategi i forhold til krigen.

Er det arven frå Sovjetunionen med tanke på korrupsjon som gjer at staten ikkje har oversikta den treng for å kalle inn vernepliktige? Eller har russiske missil- og droneangrep, evt. cyberangrep greidd å ramme infrastrukturen på ein slik måte at ein har mista oversikta?

Mitt inntrykk er at Ukraina før krigen var et slags minirussland hvor folk flest bor på bygda uten særlig mye av noe. I de store byene er det nok en del med høyere utdanning og bedre levestandard. At de plutselig har fått ting på stell mens landet er i krig har jeg liten tro på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (Akkurat nå):

Det er et Edge for Android problem for min del, fungerer på Chrome, men det er kun disse videoene som har et problem.

Er disse videoene filer lastet opp til Diskusjon.no? Linket inn fra et annet sted. @Brother Ursus

Må rapportere det til MS. 

Jeg ser at videoene ligger på diskusjon som mp4. De vil ikke spille av på Edge nettleser på min Windows 10 maskin (software er bra oppdatert). Video viser som normalt på samme maskin i Chrome og Firefox nettlesere.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, The Very End said:


Imens så ser jeg ikke en dritt på min iPhone med siste iOS og Safari 😅

Slik ser det ut hos meg:

Edit: Testet med Edge på datamaskinen, uten hell.

 

18 minutes ago, Serpentbane said:

Det er et Edge for Android problem for min del, fungerer på Chrome, men det er kun disse videoene som har et problem.

Er disse videoene filer lastet opp til Diskusjon.no? Linket inn fra et annet sted. @Brother Ursus

Må rapportere det til MS. 





Æh, så kjipt. Trodde dette var et forbigående problem som var løst.

Disse var lastet ned som MP4 gjennom Chrome, og så laster jeg dem opp igjen her på forumet. For meg funker det på alle plattformene mine.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Medlem said:

Fra VG-artikkelen
"Pentagon-dokument fra i vår antydet at i overkant av 15.000 soldater er blitt drept, og rundt 110.000 er såret"

Det er jo ingen som kommer med "ekte" tall over fallene under en krig 
 

 


Det er bekreftet minst 50.000 døde fra den russiske hæren.

Det tallet inkluderer ikke folk fra DPR, LPR, Wagner, andre PMC, andre leiesoldater, fanger, og mange mobiliserte.

Kan det ha dødd 180.000 fra de gruppene? Jeg tror det er plausibelt. Særlig med tanke på at Wagner mistet så utrolig mange mann i Bakhmut alene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Opsat500 said:

Mitt inntrykk er at Ukraina før krigen var et slags minirussland hvor folk flest bor på bygda uten særlig mye av noe. I de store byene er det nok en del med høyere utdanning og bedre levestandard. At de plutselig har fått ting på stell mens landet er i krig har jeg liten tro på. 


Vel. Også Russland er et slags Mini-Russland. Befolkningsdistribusjonen er slik at nesten hele landet bor i det europeiske området. Det viser seg at det bor kanskje 12 millioner øst for uralfjellene, noe som gjør det til det tynnest befolkede området i verden, og et område Kina sikler på.

Store deler av Russland er basically akkurat som landsbygda i Kina og India og Afrika. Landsbygda i Ukraina er også fattig, men ikke på samme måte. Det er derfor mange russiske soldater (som ofte er fra disse asiatiske provinsene på bygda) var sjokkert over å se levestandarden til ukrainere, med rennende vann, fungerende kloakk, vaskemaskiner, og andre ting.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (11 minutter siden):

Det er bekreftet minst 50.000 døde fra den russiske hæren.

Det tallet inkluderer ikke folk fra DPR, LPR, Wagner, andre PMC, andre leiesoldater, fanger, og mange mobiliserte.

Kan det ha dødd 180.000 fra de gruppene? Jeg tror det er plausibelt. Særlig med tanke på at Wagner mistet så utrolig mange mann i Bakhmut alene.

Russerne dør med flaska i hånda....
Fra NRK "Britisk etterretning hevder russiske soldater dør av alkohol og kulde Britisk etterretning anslår at 200.000 russiske soldater er drept eller såret i Ukraina, og at mange soldater også dør som følge av alkoholmisbruk og kulde"

Forskjellen på Ukraina og Russland er at russerne kan erstatte tapene, og som artikkelen i VG sier, Ukraina har problemer med å få tak i folk de kan sende til fronten
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WRy2l2/her-mobiliseres-ukrainerne-for-krigen-mot-russland 

Endret av Medlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (20 minutter siden):





Æh, så kjipt. Trodde dette var et forbigående problem som var løst.

Disse var lastet ned som MP4 gjennom Chrome, og så laster jeg dem opp igjen her på forumet. For meg funker det på alle plattformene mine.
 

Takk. Hva som funker varierer nok som sagt med nettlesertype. Chrome funker som workaround på disse, og nå som jeg vet hva det er så rapporterer jeg inn til MS så ser vi hva som skjer... 👍

Kjør på... 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Brother Ursus said:


Vel. Også Russland er et slags Mini-Russland. Befolkningsdistribusjonen er slik at nesten hele landet bor i det europeiske området. Det viser seg at det bor kanskje 12 millioner øst for uralfjellene, noe som gjør det til det tynnest befolkede området i verden, og et område Kina sikler på.

Store deler av Russland er basically akkurat som landsbygda i Kina og India og Afrika. Landsbygda i Ukraina er også fattig, men ikke på samme måte. Det er derfor mange russiske soldater (som ofte er fra disse asiatiske provinsene på bygda) var sjokkert over å se levestandarden til ukrainere, med rennende vann, fungerende kloakk, vaskemaskiner, og andre ting.

Det er ganske stusselig på landsbygda i vest Ukraina også. Mange halvdøde landsbyer som sliter med dårlig infrastruktur og høy grad av utflytting. Fordelen de har et at der er masse fruktbar jord, så selv om babushkaene som er igjen ikke har det luksuriøst har de rikelig med jord til å dyrke mat på. Østlige deler av landet er jevnt over mye mer utviklet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Medlem said:

Forskjellen på Ukraina og Russland er at russerne kan erstatte tapene, og som artikkelen i VG sier, Ukraina har problemer med å få tak i folk de kan sende til fronten
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WRy2l2/her-mobiliseres-ukrainerne-for-krigen-mot-russland 

Det stemmer ikke at Ukraina har større problemer med å få tak i folk. Russland har ca 3 ganger flere folk, men også ca 3 ganger større tap, så befolkningsmessig går det opp i opp. Og Ukrainerne er generelt mer motiverte.

Forskjellen er at Ukraina fortsatt har medier som kan skrive kritiske ting. Og foreløpig har ikke Ukrainerne bare begynt å samle inn alle menn i landsbyer og sende de til frontlinjene, som Russland. Men det er klart noe de *kunne* gjøre, om de skulle bli like desperate for folk som Russland.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Serpentbane said:

Takk. Hva som funker varierer nok som sagt med nettlesertype. Chrome funker som workaround på disse, og nå som jeg vet hva det er så rapporterer jeg inn til MS så ser vi hva som skjer... 👍

Kjør på... 

Samme problem på iPhone også. Så tydeligvis en eller annen codec-greie MS og Apple ikke liker 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (2 timer siden):

Fra VG-artikkelen
"Pentagon-dokument fra i vår antydet at i overkant av 15.000 soldater er blitt drept, og rundt 110.000 er såret"

Det er jo ingen som kommer med "ekte" tall over fallene under en krig 

Zelenskyj sier russerne presser hardt tilbake
President Volodymyr Zelenskyjs stabssjef sier at offensiven for å gjenerobrere tapt terreng øst og sør i Ukraina går tregt
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/07/14/195935461/zelenskyj-sier-russerne-presser-hardt-tilbake

Jeg tror at det at det går tregt er noe en må forvente. Russerene har store styrker og har gode forsvarsverk langs fronten. Slik jeg ser det så er det ikke nødvendigvis lurt heller av Ukraina å rykke fremover. Det kan være vel så lurt å bare påføre fienden tap slik at de til slutt må trekke seg bakover.

Endret av Svein M
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...