Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm

Det med å la seg lure er ganske spesielt. Folk lar seg lure av alskens tull. Fra simpel Nigeria svindel hvor folk går rett på når de mottar en epost fra barnebarn til en rik grandonkel til høyt utdannet (doktor) som sender millioner til en "kjæreste" hun møtte på nett.

Men slik er det, folk lar seg lure. Kreml vet det og de har NULL å tape ved å pøse på med løgner, derfor fortsetter de.

Edit: Spesielt på nett. Null, nada, ingen ting - de kan bare fortsette trolling på nett til de tror på trollingen selv.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (7 timer siden):

Jeg utfordrer deg til å vise meg en troverdig kilde fra en militærhistoriker verdt sitt salt som noensinne har omtalt Panther stridsvognen som en MBT. Det er fullstendig tullprat. Som jeg nevnte er konseptet med MBT i aller høyeste grad doktrinebasert. Det er derfor fullstendig motstridende med hva Tyskerne (og alle andre land på den tiden) vektla med stridsvognsproduksjonen sin. Og i Tysklands tilfelle der de fordelte stridsvognene sine i forskjellige klasser etter forskjellige roller. Og Panther stridsvognen var relegert som en middeltung stridsvogn (på papiret) i et militære som la like mye vekt på å produsere og sende ut tunge og lette stridsvogner, samt stridsvognsjagere.

Og der faller hele ressonementet og påstanden din i grus. For hele ideen med en hovedsstridsvogn er at det er en hovedsstridsvogn. Så hvordan er det en hovedsstridsvogn når det er en av en hel myriade andre stridsvogner som fortsatt prioriteres i doktrinen?

Videre var Panther stridsvognen:

  • Et gigantisk mål pga den oppblåste størrelsen
  • Kanon med manglende og anemisk mulighet til å levere høyeksplosivgranater
  • Fullstendig latterlig pansring bortsett fra i fronten (Sovjetiske 45mm antistridsvognskanoner kunne med enkelthet penetrere sidene på den. På nært hold kunne den penetreres med håndhåldte panservernvåpen fra før utbruddet av krigen)
  • Elendig ergonomi bare overgått av sovjetiske stridsvogner
  • Altfor tung til å være en mellomtung stridsvogn. I vekt stilte den mer i klassen til andre Tyske tunge stridsvogner

Og da har jeg ikke enda kommet inn på hvor fantastisk ubrukelig den var til å forflytte seg noen sted ved egen maskin pga manglende pålitelighet i drivverket og andre kvalitetsproblemer stridsvognen var belemret med helt til slutten av krigen. Fritz Bayerlein, kommandøren i Wehrmachts Panzer Lehr division, den mest framragende panserdivisjonen i den tyske hæren slaktet Pantheren i memoarene sine.

Søk opp tester den Britiske hæren gjorde med Panther vognen etter krigen da de fikk 5 ferske og helt nye Panther vogner rett fra fabrikken, hvis du vil ha deg en god latter.

 

Og da gir vi oss med andre verdenskrig. Ta det i eget forum.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, JK22 said:

Den ukrainske motoffensiven lot til å ha dels stoppet opp, redusert til taktiske trefninger og små fremstøt. Muligens i vente på bruk av klasevåpen som er kommet til Ukraina, og for å fortsette med å ødelegge russiske SAM, artilleri og EW. Det er kjent at høytstående offiserer i den russiske hæren er misfornøyd med hvordan disse støttes i møte med ukrainske angrep, og at disses evne for kontraskytning som beskyttelse av vitale "assets" har blitt meget farlig svekket, likedan at de måtte holde stand lengre enn ønskelig med for lite ressurser. Det går ikke en dag uten en ødelagt SAM. Og disse i Søndre Donbass-fronten, Khersonfronten, Donetskfronten og Popasnafronten ser ikke et eneste flik av forsterkninger, erstatningsvåpen og annet fordi alt konsentreres for den andre Lyman-offensiven. 

Der har russerne til en stiv pris avansert mot Kupyansk fra nordøst og mot Lyman fra øst i to separate fremstøt i flere uker, selv om det er kjent at verdien av denne offensiven betviles av mange offiserer, deriblant Surovikin som hadde stanset dette dager før Wagner-mytteriet. Nå er han borte, tatt i arrest - og nye offiserer har rykket inn. Etter sist nytt er de trolig mellom 1,5 og 2 km fra Torske, der kan ukrainerne ha gjort Zherebets-elven til en massiv barriere for å stoppe russiske angrep, og dette vet de russiske offiserene fra før. Ukrainerne hadde som sagt ikke ventet seg et så massiv fremstøt, og har ikke mye rom å retirere på - de må bli stående foran Lyman og Kupyansk. De har mistet flere hundre menn, en skyttergrav som var tatt, hvor 12 døde var funnet, av russerne, og man vet at et par dusin var tatt til fange flere dager tidligere. 

Ettersom det er kjent at Putin har gjort det samme som Nikolaj 2. ved å ta den direkte kontrollen over krigsledelsen i Ukraina, hvor ingen offiser kunne våge å motsi ham av frykt, er det åpenbart at Lyman-offensiven og den dårlige tilstanden i det russiske forsvaret i sør er et direkte resultat av hans innblanding. 

Fra felten oppdaget ukrainerne at mange av stillinger som rømmes, var blitt minelagt og kunne ikke sikres, flere var drept som et resultat. Dette fulgt da til voksende krav om å drepe russerne så effektiv som mulig på lang hold. Zelenskyj hadde muligens beordret halt i bruk av klasevåpen så lenge NATO-toppmøtet vedvarer.

Zelenskyj var skikkelig surt i Vilnius, så sur at han kom med en tweet hvor han kom med passende kritikk mot NATO for ubesluttsomhet, og dessverre traff dette Biden på hans nerver, at dette fulgt til krise som først bli løst da amerikanerne valgt å holde seg i ro. Men ukraineren har et poeng; han får meget lite med seg utover en invitasjon "i det ubestemte", han hadde ønsket mer konkret som en tidsplan. Han mener dette vil bare få Putin til å krige "i all evighet".

Motoffensiven har ikke gått etter planen. Det går sløvere enn planlagt, og de materielle tapene er veldig stor samtidig som det er klart at ammunisjonsforbruket sprengte alle rammer. Russernes irrasjonelle Lyman-offensiv vil tappe ukrainerne for menn og våpen i kritiske tid. Derfor mener Zelenskyj som vil få Ukraina inn i NATO, at han håper på å vinne krigen senest juli 2024, men da må NATO gjøre alt riktig, og akkurat dette har Kyiv liten optimisme for. Optimismen i Ukraina kan ikke opprettholdes i det lengste, de må vinne store seire i sommeren.

Og Biden møter kritikk på hjemplan, demokratene og republikanerne er synlig irritert over at motoffensiven ikke gir raske resultater og slukt Zelenskyjs argumenter om sløvhet, ubesluttsomhet og manglende alvorforståelse med hår og hud. Man har innsett at han har gjort samme feil som i sommeren 2021, han mistet Afghanistan fordi han var for sløv, lite innforstått og ikke villig til å oppvise raske lederskapsevner. Her har Støre et amerikansk motstykke. 

31 M1A1 Abrams er underveis til Ukraina, de vil være der senest i september, selv om treningen av 200 ukrainerne vil sluttføres senest i august. Her hadde Biden rotet det til, han hadde først lovet M1A2, men i slutten på mars 2023 fulgt kritikk til at M1A1 omsider ble hentet ut av militærsdepotene. Det er påstått at de vil være en "game changer", men de er ikke mindre sårbar enn Leo2 i møte med minefelter. Dette er karakterisk for den arrogante presidenten. 

De meldt også at klasevåpen fra andre land i tillegg til USA er også underveis.

Dette innlegget er det siste fra meg for en måned. For jeg tar ferie nå. 

 



Hadde jeg vært Ukraina hadde jeg lent meg tilbake og ventet på klasevåpen, GLSDB, F-16, ATACMS, Taurus med mer.

Og deretter hadde jeg angrepet Moskva.

Det gir lite mening å angripe skyttergraver og minefelt når retningen nordover er fri for både soldater og forsvarsverker.

Ukraina har all rett i verden til å angripe Moskva.

I stedet for at Russland tar Kyiv på 3 dager så kan Ukraina ta Moskva på 3 dager slik Wagner nesten gjorde.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Splitter said:

Bra noe går fort her. Ser det hevdes at minst 12 toppoffiserer har blitt fengslet og flere har fått sparken. Er det noe på gang tro? Får håpe det snart er tid for å hente frem litt popcorn. https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/07/13/7411196/  Også meget sterke ord fra Biden: “Putin has already lost the war in Ukraine” og “ If I were him, I`d be careful what I ate” – Kanskje en av verdens mektigste etterretninger vet noe …  

  • Liker 4
Lenke til kommentar

NAFO har fått tjenestemedalje av Litauen. Alle som er med på å dele informasjon og trolle og motsi russere og russisk propaganda, eller samler inn eller donerer penger er i utgangspunktet æresmedlemmer av NAFO.

Mer organiserte elementer av NAFO har også faktisk samlet inn penger og levert intet mindre enn 206 kjøretøy og så vidt jeg vet tusenvis av droner til det ukrainske forsvaret.

 

 

aKEKL5Q_460swp.webp

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Cervinus said:

Bra noe går fort her. Ser det hevdes at minst 12 toppoffiserer har blitt fengslet og flere har fått sparken. Er det noe på gang tro? Får håpe det snart er tid for å hente frem litt popcorn. https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/07/13/7411196/  Også meget sterke ord fra Biden: “Putin has already lost the war in Ukraine” og “ If I were him, I`d be careful what I ate” – Kanskje en av verdens mektigste etterretninger vet noe …  



Det har vist seg å være ekstremt mange i det russiske forsvaret, fra fotsoldater til divisjonsbefal og helt opp i forsvarsministeriet, som sympatiserer med Wagner. Så det er nok utrenskninger på gang og på vei. Det kommer åpenbart til ytterligere å skape spenning i Russland og svekke forsvaret deres 😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://apnews.com/article/france-military-budget-ukraine-war-defense-spending-4f63e50c61af404f2beedde1120fe43c

France’s parliament approves big boost in military spending, spurred by Ukraine war

President Emmanuel Macron pushed for the bigger budget, which would spend 413 billion euros ($450 billion), the most significant spending hike in half a century. The money would modernize France’s nuclear arsenal, augment intelligence spending and develop more remote-controlled weapons.




Det franske militærbudsjettet øker da så vidt jeg kan se fra 53,6 milliarder dollar i året til drøyt 450/6, eller 75 milliarder dollar i året.

 

 

 

a2wwdg9r_700w_0.jpg

Endret av Brother Ursus
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Russiske styrkers forsyninger av våpen.

Her var det mye gamle greier. De skyter sansyneligvis fremdeles. Men jeg forstår ikke logikken. Mange av disse våpnene er fra andre verdenskrig. De har myyye større verdi for samlere. Russiske myndigheter kunne solgt disse for store penger og kjøpt nye våpen. Det er et mirakel at de har blitt stjålet, underslått og solgt.

Disse må ha ligget veldig langt bak i lagrene for at ingen skulle ha lagt merke til dem og stjålet dem 😄

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Og så Ukraina +1974km.

Da har NATOs grense med Russland økt fra å være bare Norge og våre 191km, til drøyt 2626km nå, til 4600km når Ukraina er inkludert, ikke medregnet Azovhavet.

Skulle Georgia bli med vokser den ytterligere. Og skulle Belarus ha en revolusjon er det mulig de blir med i fremtiden også.

 

 

a7qnGrL_460swp.webp.843d185d72a90bdb1325e5e30ea3e47f.webp

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jaja, det ruller og går. Skal ta selvkritikk for at jeg kritiserer trådens tone osv., uten å bidra nevneverdig selv. Jeg mener faktisk på end ene siden at Ukraina-krigen fortjener mer enn én tråd. Kunne vi mobilisert her? Samle inn penger, "calle ut" folk som bruker pro-ruzzisk vinkling, spre pro-ukrainsk propaganda.

Kanskje et eget underforum hvor det IKKE er tillatt å fremme noen synspunkt som ikke støtter Ukraina 100%.

Har en eneste Ukrainer deltatt i denne tråden egentlig? Tanken burde ha slått meg før, kanskje.

Men samtidig ser jeg at kanskje det forsvinner litt hvis det blir skilt ut i et eget underforum.  Det er sånn passelig tempo på postene  at jeg rekker å se over det om kvelden nå. Har ofte ikke tid til å gå gjennom twitter/reddit/nettaviser. Men digger å lese denne tråden alltid. 😎 Mange her har ekstremt skarpe penner, og vittige formuleringer.

The Trial (TV Mini Series 2017) - IMDb

Vi har det søren meg godt i dette landet, det er fort gjort å glemme. Kjør på, og gi de støvelslikkende kontrære typene som unnskylder russland inn. Honnør for å orke det der liksom 😩🥵 Fy søren at det går an.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Casey skrev (2 timer siden):

Og da gir vi oss med andre verdenskrig. Ta det i eget forum.

Ta det opp med de som til stadig bringer opp andre verdenskrig og fetisjerer over tysk militærutstyr og wunderwaffe. Jeg lar ikke svada som at «Pantheren var en MBT» stå ubesvart

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (4 timer siden):

Russiske styrkers forsyninger av våpen.

Her var det mye gamle greier. De skyter sansyneligvis fremdeles. Men jeg forstår ikke logikken. Mange av disse våpnene er fra andre verdenskrig. De har myyye større verdi for samlere. Russiske myndigheter kunne solgt disse for store penger og kjøpt nye våpen. Det er et mirakel at de har blitt stjålet, underslått og solgt.

Disse må ha ligget veldig langt bak i lagrene for at ingen skulle ha lagt merke til dem og stjålet dem 😄

Fra videoen og fra toppen av hodet mitt er det 7 forskjellige våpen med 4 forskjellige kalibre og ammunisjonstyper i den videoen (PPS og PPSH maskinpistol - 7.62x25 Tokarev, SVT og Mosin Nagant - 7.62x54R, SKS og RPK - 7.62x39, Thompson SMG - .45 ACP).

Må gjøre forsyningssituasjonen enda mer vanskelig.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Casey skrev (6 timer siden):

Og da gir vi oss med andre verdenskrig. Ta det i eget forum.

Mange synes å mene at 2. verdenskrig for ofte blir trukket inn i denne strengen. Og jeg er enig i at enkelte, bl.a. meg selv, av og til trekker inn 2. verdenskrig i detaljer og retninger som gjør at det blir OT i forhold til denne strengen.

Men, 2. verdenskrig ligger som et helt sentralt bakteppe i forhold til hvordan de enkelte aktører tenker og handler. En kan gjerne hevde at Putins invasjon av Ukraina og hans såkalte annektering av Krim i 2014, var en fortsettelse av den kalde krigen som gikk fra kald til lunken i 2014, og fra lunken til varm 24. februar 2022. Putins plan var nok at krigen skulle fortsette som lunken ved at han tok Kyiv på tre dager og satte inn en ny Lukasjenko, og at vesten skulle reagere like sløvt som i 2014, før han noe senere og når anledningen bød seg, eksempelvis skulle forsøke seg på de baltiske statene.

Før eller siden hadde Putins forsøk på å gjenta det Stalin oppnådde i 1945 utviklet seg til en varm krig, og vesten bestemte seg for at den ble varm den 24. februar 2022, noe som ikke lå inne i Putins kalkulasjoner. 

Så den som ignorerer eller ikke ser de historiske sammenhengende i denne krigen, diskuterer med den ene hånden bakbundet.

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...