Gå til innhold

Bake brød selv dyrere ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bruker å være "mer mat" i brød man baker selv. De blir ikke fullt så luftige som kneipp brød og slike, som er nesten bare luft. Brødblandinger for 2 brød kan koste ca 15-25 kroner. Så går det en pakke gjær som er 3-5 kroner. Jeg pleier å bruke litt melk i blandingen, samt baker ut med sammalt rugmel grov. Om dette er verdt å drive med blir opp til hver enkelt. Prosessen er egentlig veldig simpel, og har man gjort det et par ganger er det nesten umulig å mislykkes.

Enkelte skryter veldig av bakemaskiner. Aldri prøvd det selv, men skal visst fungere bra. Da putter man bare inn alle ingredienser på forhånd og kan stille inn at brødet er ferdig til man står opp om morgenen.

Lenke til kommentar

Prisen på å bake brød selv rangerer mellom 3 og 10 kroner per brød, sånn typisk. Samtidig så er det mektigere og inneholder mer mat, for kjøpte brød er som regel litt vel luftige. 

Da tenker jeg ikke på ferdigblandinger eller lignende, men alt fra grunnen av. Man kan spare ytterligere siden mange av ingrediensene kan hamstres og lagres lenge. 

Endret av anon_83104
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Meny har tilbud på en type brød hver uke til 25 kroner.
Jeg kjøper 4+ når de er på tilbud, og fryser de ned.
De har ofte tilbud på skikkelige grove brød som til vanlig koster over 40 kroner.
Meny er den eneste butikken som kan konkurrere med hjemmelaget, og er den eneste plassen jeg kjøper brød. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 minutter siden):

Meny har tilbud på en type brød hver uke til 25 kroner.
Jeg kjøper 4+ når de er på tilbud, og fryser de ned.
De har ofte tilbud på skikkelige grove brød som til vanlig koster over 40 kroner.
Meny er den eneste butikken som kan konkurrere med hjemmelaget, og er den eneste plassen jeg kjøper brød. 

Handler alltid brød på Meny for de er så sinnsykt gode (de surdeigsbaserte) :) Kjøper også de på tilbud til 25,- om det er rette sorten. Har pleid å kjøpe de grove landbrøene men det er egentlig ganske dyrt når et brød begynner å nærme seg 50 lappen.

Endret av Bruno Banzai
Lenke til kommentar

Jeg baker mye speltbrød. 2 kg med mel tilsvarer omtrent 3,5 brød. Grovt regnet blir det omtrent 25-28 kroner brødet. 1 kg mel koster omtrent 43 kroner, også kommer tørrgjær, salt og ekstra frø oppå der igjen.

Det er ikke prisen som gjør at jeg baker selv, men disse brødene metter mye bedre enn butikkbrød, og har blitt en del av dietten min mot et lettere liv.

Så får en jo spørre seg selv om det å bake selv er verdt det eller om det er bedre å bruke denne tiden til noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En kompis hadde en brødbakemaskin. Vi regnet vel ut at det kostet 14 kroner pr brød for ham. Medregnet strøm. 

Du kan lage svindyre hjemmelagde brød med type 0 mel, fancy hipster-frø som chiafrø og ymse - som sikkert får kostprisen opp til mellom 50 og 100 kr,- pr stk om du vil.

Selv baker jeg helt enkle brød - og kjøper hvetemel når det er på salg rundt juletider til 10 kr for 2 kg. Det er nok til 4 stk brød. Jeg blander inn linfrø til 10 kroner pr 250 gram og litt ymse plantevekster jeg finner i hagen selv. Tørrgjær tar jeg meg med fra Tyskland, som koster 40 cent for 6 pakker. Altså 4 kroner - 66 øre pr stk. (Surdeig er så godt som gratis). Så min kostpris er 3 kroner pr brød, uten strøm og et stk bakepapir (som jeg bruker mange ganger). 

Min egen oppskrift:
480 gram fint hvetemel 
50 gram knuste linfrø
diverse urter/brennesle
1 pk tørrgjør
1/2 teskje salt
3,5 dl vann 

= 3 kroner ^^ 

Lenke til kommentar

Om du skal samanlikne så gå etter vekt, ikkje volum. Butikkbrød er ofte veldig luftige.

Sjølv lagar eg alle våre brød med surdeig. Brød med gjær har ikkje sjanse mot dei.

Prisen er ikkje vanskelegare enn å rekne litt. For min del brukar eg mjøl frå Holli og ovnen er på 1 1/2 time for å steike eitt brød, men det blir likevel rimelegare enn eit brukbart butikkbrød.

Lenke til kommentar

Noen fabrikkproduserte brød er farget mørke for å se grovere ut enn de er. Og det tilsettes en del sukker.

I følge Berit Nordstrand er det mindre gluten i hjemmebakt brød selv om man bruker glutenholdig mel, fordi industribakeren tilsetter "supergluten" og "superstivelse" for å få en smidig deig. Man får kontroll over ingrediensene når man baker selv.

Jeg har ikke prøvd brødbakemaskin, da jeg er usikker på om man står fritt til å velge ingrediensene. Eks. hvis de lyseste brødene blir mest vellykkede. Strømmen har blitt så dyr at man må fylle opp stekeovnen med så mange brødemner man får plass til pr. gang.

Lenke til kommentar

Koster ikke mange kronene.

Eksempel på oppskrift: Grovbrød fra Bakeriet i Lom

(hentet fra her: www.tine.no/oppskrifter/bakst/brod-og-rundstykker/grovbrød-fra-bakeriet-i-lom)
25 g fersk gjær
9 dl vann
500 g sammalt hvete, grov
1 kg hvetemel (ca)
50 g TINE® Meierismør
2 ts salt
½ ss sukker

stekeovnen på 190°C, i ca 40-45 minutter (Jeg vil anslå at dette bruker ca 1 kWt)

Når det gjelder brødbakemaskin så har jeg hørt om røyk/branntilløp etter at det hevet over. Og makinen i den historien ble kastet etter det (ble dyrt brød). Så en må i tilfelle være forsiktig med mengde, og helst ha tilsyn under steking.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal være sunt med hvetekli. Oppskriften på "Ingers rugbrød" var i ukebladet Hjemmet for en del år siden. Bakte det brødet i flere år, men det har tatt slutt nå. Ingen vet hvorfor det tok slutt. Distraksjoner av ulikt slag, antagelig. 

https://bodilslilleblogg.com/2016/06/14/ingers-rugbrod/

https://www.ostlendingen.no/arkiv/baker-brod-sa-kiloene-raser/s/2-2.2757-1.4458199

Et tips for å kutte strømbruken er å grille utendørs om vinteren. Pinnebrød kan stekes på grill. Men det har også lett for å bli ei kortvarig dille, som varer i tre-fire uker. Eller steke brød i vaffeljern, eller på stekepanne. Et japansk råd skal være å varme opp melk og mel i stekepanne, og røre i det før det blandes med resten av ingrediensene. Da vil etter sigende brødet bli sjeldent elastisk og mykt. 

Et råd fra Ingrid Espelid Hovig er å prikke i brødet med gaffel, så ikke skorpa sprekker. Dette kan også være vanskelig å huske, men det kommer fram fra glemmeboka av og til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er billigere så lenge du holder deg unna det dyreste av steinmalt økologiske mel.

Har teset mye forskjellig, men har de siste årene stort sett bare laget brødene mine slik:

Kombinasjonen høyt vanninnhold (saftig) og lang hevetid (smaken får utviklet seg) gjør at dette blir svært gode brød, samtidig som det nesten ikke er noe arbeid når det ikke skal eltes.

Norsk side som diskuterer en variant av dette brødet - https://www.etkjokken.com/2017/02/eltefritt-hverdagsbrod/
Og Kenji Lopez-Alt som viser sin variant av denne oppskriften - https://www.youtube.com/watch?v=6RUDa0FKplk

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg vet naboene slo seg sammen og kjøpte en pall med mel på nett og delte. 11 kr pr kilo sammalt. En regnet det ut og fikk 7 kr/brød. En annen fikk det til kr 8,50 over tid.

Lenke til kommentar

Jeg baker istedenfor å kjøpe brød. Det er ikke nødvendigvis billigere for min del, fordi jeg bruker speltmel og havremel som ikke er spesielt billig og sjelden er på tilbud. Men for meg er det likevel verdt det fordi det gjør at jeg kan bake grovt med havrekli, havregryn og mye sammalt mel, og fordi jeg kan bruke mindre gjær og mindre sukker samt får bakst med mindre gluten enn om jeg kjøper. Det metter bedre og jeg får bedre fordøyelse samt jevnere blodsukkerstigning, pluss mindre matsvinn fordi jeg baker rundstykker og fryser ned siden det passer bedre for en enmannshusholdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket 2 brød fra Meny og begge har 1 gram sukker per 100 gram.
Skal en ha mindre enn det så blir det uten sukker.

Hvor bra holdbarhet er det på mel?
Og kan det brukes til brød selv om det begynner å bli noen måneder/år.?

Brukte det til å lage pannekaker, men har ikke laget det på en lang stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...