Gå til innhold

Bake brød selv dyrere ?


Anbefalte innlegg

Eg tvilar på det er så mange som jobbar mindre for å spare pengar på å bake sjølv. Brød bakar eg på fritida mellom andre ting.

Skulle ein tenkt sånn så burde ein jobbe heile dagen og kjøpe alt av mat og tenester, men det er ikkje noko liv for min del. Då jobbar eg heller mindre og lagar maten sjølv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (9 timer siden):

For folk som synes det er like gøy å bake brød som å være på jobb (og har muligheten til det), må vi vel regne inn prisen av tapt lønn fra å ikke bruke den tida på jobb?

Jeg bruker noen timer en lørdag og fryser ned mat for ei uke eller to, det tar faktisk ikke så mye tid...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Brødbaking er avkobling og trening for armer og skuldre. Sosialt kan det også være om det organiseres. Det kan effektiviseres litt om man lager en "produksjonslinje" med et ekstra sammenleggbart bakebord og bytter på oppgaver. Barn kan delta.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Dobbeltabbe said:

Jeg bruker noen timer en lørdag og fryser ned mat for ei uke eller to, det tar faktisk ikke så mye tid...

men hvis jeg synes det er like gøy/kjedelig på jobb som å bake brød og jeg kan bruke den ekstra tiden på jobb, med f.eks. hjemmekontor, så burde det vel telle inn? Det er jo en alternativkostnad.

Personlig sett hadde jeg heller brukt 1 time på jobb enn 30min på å bake brød, uten å ta hensyn til hva man får ut av det.

EDIT: Poenget mitt er at hvis man vil bake brød bør man gjøre det fordi man liker det, hvis man er ute etter å spare penger så er det bedre å bruke den tiden på ekstra lønn. Det at brødet koster mindre enn hva man får i butikken, er en positiv sideeffekt av noe man liker å gjøre.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar

Det er mye jobb å bake brød hvis man skal bake et godt brød som ikke er hardt. Jeg synes ikke hjemmebakt brød smaker noe godt fordi den som har bakt brødet har som regel brukt for lite tid på å elte deigen. Da blir det ikke like muftig som et brød man får kjøpt på butikken. En annen fordel ved å kjøpe brød på butikken er at jeg kan skjære det opp der. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

Oppskjært brød blir tørt, så med mindre en spiser opp hele brødet på dagen...

Vi er fire i familien, så det går et brød om dagen her. 

Du kan fryse ned halve brødet, eventuelt hele hvis det går veldig lite brød. Da kan du bare ta ut de skivene du skal spise og smøre de på mens de er frosne. De tiner veldig fort, 5-10 minutter. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Det er mye jobb å bake brød hvis man skal bake et godt brød som ikke er hardt. Jeg synes ikke hjemmebakt brød smaker noe godt fordi den som har bakt brødet har som regel brukt for lite tid på å elte deigen. Da blir det ikke like muftig som et brød man får kjøpt på butikken. En annen fordel ved å kjøpe brød på butikken er at jeg kan skjære det opp der. 

Eg eltar ikkje deigen, men drar i den av og til. Det meste av jobben blir gjort av deigen sjølv og tid.

Eltefrie brød kan fint bli luftige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
kremt skrev (På 11.2.2022 den 20.58):

Enkelte skryter veldig av bakemaskiner. Aldri prøvd det selv, men skal visst fungere bra. Da putter man bare inn alle ingredienser på forhånd og kan stille inn at brødet er ferdig til man står opp om morgenen.

 

Oppvaskmaskin?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Subara skrev (På 11.2.2022 den 23.06):

I følge Berit Nordstrand er det mindre gluten i hjemmebakt brød selv om man bruker glutenholdig mel, fordi industribakeren tilsetter "supergluten" og "superstivelse" for å få en smidig deig. Man får kontroll over ingrediensene når man baker selv.

 

Tenker at det er innafor å bumpe, for dette trenger å "ufarliggjøres". Produktet heter enkelt og greit hvetegluten. Det kan framstilles ved å væte mel, slik at glutenet aktiveres, deretter vasker man deigen i vann slik at man sitter igjen med gluten. Deretter tørker man glutenet. Det er ikke supergluten eller noe unaturlig i den forstand. I Asia lager folk en matrett som heter Seitan, som i praksis er det samme en deig med hvetegluten og tilsatt krydder.

Man får kjøpt produktet hvetegluten i enkelte helsekostbutikker. Nylig bestilte jeg en halv kilo med hvetegluten. Enkelt og greit fordi at jeg med enkel matematikk har regnet ut at jeg kan øke mengden fiber vha. frø, ta ned mengden siktet hvetemel og øke mengden med sammalt hvis jeg tilsetter hvetegluten. 50g hvetegluten gjør det mulig å endre en oppskrift på 2500g mel (1000g siktet hvetemel, 1000g sammalt hvete grov og 500g sammalt rug) slik at jeg kan gå ned til 650g sikret hvetemel og tilsvarende opp på sammalt hvete, grov. Da ender det opp med mer protein totalt, bedre heveegenskaper, grovere brød, mer fiber. I tillegg antar jeg at jeg får mer frø inn. 

Dessverre er det litt dyrt. Det kostet meg 115,- kr for 500g hvetegluten. Som jeg i tur kan bruke til å bake ca. 40-50 brød på. Men jeg tenker at gevinsten i næringsinnholdet er verdt det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...