Gå til innhold

Mer og Vipps vil forenkle hurtiglading – lanserer enda en betalingsløsning


Anbefalte innlegg

(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Det korte og enkle svaret på dette er åpenbart JA! 

Det litt lengre er at selvfølgelig(!) skal vi ta høyde for utlendinger når vi utarbeider nye løsninger langs veien. Vi vil da ha turisme. Hvis du noen gang skal ta med elbilen på ferie, så vil vel du ha en enkel måte å betale for i utlandet også?

Skjønner at du synes RFID-brikker er gøy, men det er vel ikke gøy å bruke masse tid på å finne ut av hvilke ladestasjoner og tilhørende kontoer du må opprette for å kunne reise på utenlandsferie? Skal bare leie en elbil på neste sydenferie? Må opprette konto hos 14 ulike ladeoperatører i Spania for å være sikker på at du får ladet leiebilen 1 gang. Du vet jo aldri hvor du har behov for strøm eller hvor fulladet den er før start ...

Det denne type diskusjoner primært handler om, er at gamle elbilister har vent seg til dårlige løsninger og har svært liten lyst til å måtte sette seg inn i bedre og mer fremtidsrettede løsninger. Sorry, men det er ulempen med å være først. Dere er prøvekaniner og må fint akseptere endringer underveis.

Man trenger ikke bankkortleser for å gjøre det enkelt for turister. En QR-kode som fører til en betalingsløsning på mobilen vil gjøre det enkelt nok. Gjerne med valg mellom Apple/Google Pay, kredittkort og PayPal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samms skrev (1 time siden):

Så var det det medå bruke siste teknologi då. Med ladekabel tilkopla ladestasjon så kan bilen kommunisere kor mykje som skal ladast til batteriet er fullt. Det blir som i gamle filmar der bilisten ba mannen ved bensinpumpa å fylle på 20 liter på tanken.

Den enkle måten for ladeoperatør å gjere det er å ta betaliling for tid i faste intervall slik parkometer gjer. Betal for ein time lading og det blir lada i ein time. (Lenge sidan eg har sett eit parkometer med myntinnkast, men prinsippet funger likevel.)

Hurtigladeren kan ikke vite om du vil lade til 60% eller 90% så det er ingen vits. Faste intervall vil gjøre køen lengre, siden folk da vil lade lengre enn de egentlig må siden de alt har betalt for ladetiden. 

Lenke til kommentar
xaco skrev (8 minutter siden):

Du trenger ikke lese kortet igjen engang. Er samme måte som hoteller, bensinstasjoner og mange mange andre steder bruker før du får lov til å bruke tjenesten. De legger en reservasjon på kortet. Etter du er ferdig, så fjerner de reservasjonen og trekker hva du faktisk brukte i stedet. 

Det fungerer vel kun for kredittkort og ikke debetkort? Hotellene jeg bruker vil ikke ha debetkort i hvert fall, ikke leiebilselskapene heller. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det fungerer vel kun for kredittkort og ikke debetkort? Hotellene jeg bruker vil ikke ha debetkort i hvert fall, ikke leiebilselskapene heller. 

Det fungerer på samme måte. Usikker på om bankaxcept har støtte for det, men Visa og Mastercard debetkort skal det fungere greit for. og 95% av bankkortene i landet her har en av de 2 i tillegg til BankAxcept.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Sant nok. Ser den!

Men i rettferdighetens navn, så er det jo en app som "alle" har (eller bør ha) allerede, og som fungerer utmerket.

Ingen turister har Vipps. Krever norsk BankID for å komme i gang, tross alt. 

Snu på det, neste gang du er i Sverige og trenger å lade: hvor brukervennlig er det at du må betale med Swosh (eller hva det heter?). Eventuelt så kan du etablere kundeforhold med ti ulike svenske selskaper, hvor kanskje halvparten av de krever svensk telefonnummer for å fullføre registreringen? 🥴

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (9 minutter siden):

Sant nok. Ser den!

Men i rettferdighetens navn, så er det jo en app som "alle" har (eller bør ha) allerede, og som fungerer utmerket.

Godt poeng, det er nok enklere enn én app pr. ladeleverandør. Så lenge alle kommer til å støtte Vipps da. Om det bare er MER er vi jo like langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (28 minutter siden):

Man trenger ikke bankkortleser for å gjøre det enkelt for turister. En QR-kode som fører til en betalingsløsning på mobilen vil gjøre det enkelt nok. Gjerne med valg mellom Apple/Google Pay, kredittkort og PayPal.

... Men en terminal ville vært vesentlig enklere å benytte enn hva du skisserer!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Hurtigladeren kan ikke vite om du vil lade til 60% eller 90% så det er ingen vits. Faste intervall vil gjøre køen lengre, siden folk da vil lade lengre enn de egentlig må siden de alt har betalt for ladetiden. 

Om bilfører slår inn kor mykje dei ynsker å lade på systemet i bilen så får hurtigladeren hvite det. Og i bilen er det skjerm og tastatur. Eventuelt "touch" skjerm. Litt ekstra funksjonalitet så kan betaling gjerast frå bilen med bankkort slik ein handlar på nettet med bankkort også. Nøkkelen er at kommunikasjon over ladekabel mellom ladestasjon og bil kjem på plass. Då er det ikkje behov for hverken mobiltelefon eller RFID brikke. Berre konto/abonemang knytta til bilen eller betalingsdyktig person med debet/kreditkort i bilen. 

Det er eigentleg imponerande at ingen andre har klart å lage same eller tilsvarande løysing som Tesla for komunikasjon mellom bil og lader.

Faste intervall gjev lengre køar fordi dei alt har betalt for ladetida? Kanskje, på den andre sida har du betalt for tida så må bilen flyttast når tida er ute.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Man trenger ikke bankkortleser for å gjøre det enkelt for turister. En QR-kode som fører til en betalingsløsning på mobilen vil gjøre det enkelt nok. Gjerne med valg mellom Apple/Google Pay, kredittkort og PayPal.

Hvorfor så innbitt motstand mot globale betalingsløsninger som fungerer? Trenger dere som kunder hos disse ladetilbyderene forsvare ett helt dustete system?

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

En halvtimes knoting når du står ved en stasjon og vil lade, er ikke "bare en halvtime". Dessuten, den halvtimen vil man lade, ikke knote med å registrere seg. Og er det travelt tidspunkt og kø, så er det lite aksept for at man står der og prøver.

Og da er det ikke noe bedre om det viser seg at her får man ikke ladet i dag, selv om man kanskje akkurat har rukket frem til ladestasjonen. Om man må skaffe brikke som denne leverandøren aksepterer (bare sin egen), så er det fort en uke eller to, om de i det hele tatt aksepterer utenlandske kunder. Spesielt i Danmark har jo det vært et problem.

Jens Kr. Kirkebø skrev (På 9.2.2022 den 16.57):

Det er ikke noe som er mindre styr enn ladebrikke. Da tar det 2-3 sekunder å starte lading. Riktignok må den registreres hos de aktuelle operatørene når du anskaffer den, men det gjør man på en liten halvtime. 

 Man får jo håpe da at den kjeden fungerer med Plugshare. Det er jo absolutt ikke sikkert, siden de ikke har avtaler med alle operatører. Sånn sett er jo Ionity langt bedre på utenlandstur. De aksepterer kort, selv om det er dyrt. Dog, de er ofte ikke veldig mye dyrere enn konkurentene så snart man har forlatt Norge.

Enda bedre blir det når Tesla velger å avslutte prøveperioden, og åpner helt for andre, om man ikke allerede eier en Tesla.

Jens Kr. Kirkebø skrev (På 9.2.2022 den 18.08):

Registrerer man brikken hos Plugshare så virker den på svært mange hurtigladere over hele Europa. Roaming er ikke perfekt ennå, men vi er på vei dit. 

 Man kan jo eventuelt bruke Plugsurfing, om man har det i bakhånd. De skal visstnok ha avtale med og funger hos mange. Men de er i utgangspunktet en av de dyrere operatørene, og man skal følge veldig med hva det koster på den stasjonen man skal lade på.

Selv innenfor samme kjede, kan pris hos Plugsurfing bli overraskende dyr. Kostnaden for å delta i finansiering av kortterminaler tror jeg fort kan bli langt rimeligere enn å måtte dekke en lading som faktureres gjennom Plugsurfing.

Og du har jo selv ikke kontroll om det er Plugsurfing eller operatøren du registrerte brikken mot, som tar for seg betalingen.  Jeg har ihvertfall aldri tatt sjansen på å registrere den brikken mot andre operatører.

For å ta et eksempel, riktignok med Mer og ChargeMyHyundai (CMH) i sommer. Selv om jeg hadde registrert meg og bestilt ladekort (de bruker ikke brikke, selv om Hyundai ga meg brikke med bilkjøpet på Konaen jeg kjører), så rakk jeg ikke å motta kortet før jeg dro på sommerferie. Men likevel ble alle ladingsesjoner mot Mer fakturert via CMH.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (13 timer siden):

Fordi det er billig?

Fordi det er helt andre krav til innendørs løsninger for å betale 30 kroner enn til utendørs løsninger som må fungere i -40 grader eller pøsregn og kunne håndtere betalinger på opptil 800 kroner der nøyaktig beløp ikke er kjent før ladesesjonen er over?

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (22 timer siden):

Hvorfor så innbitt motstand mot globale betalingsløsninger som fungerer? Trenger dere som kunder hos disse ladetilbyderene forsvare ett helt dustete system?

 

Ja, fordi vil ikke vil betale mer for ladingen bare fordi enkelte sinker ikke klarer å håndtere en app eller registrere en brikke.

Det blir som å kreve å få tilbake betjente bomstasjoner for å kunne betale bompenger kontant. Sikkert praktisk for noen men det koster mye og gjør det dyrere for alle.

Om noen hurtigladeleverandører går den veien kommer jeg til å prøve å unngå de der det er mulig.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (23 timer siden):

Vi har mange ABB ladere i Norge.

Akkurat samme ABB modell finnes i UK med samme type kortleser som man finner på Cola automater. Dette er et løst problem. Vi trenger ikke enda en app.

 

Den der fungerer neppe på Røros vinterstid. Og vet du hvordan den fungerer? I 2012 var det hurtigladere i Norge med samme løsning og man fikk bare betalt for 15 minutter i slengen. Håpløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...