Gå til innhold

Mer og Vipps vil forenkle hurtiglading – lanserer enda en betalingsløsning


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 time siden):

Det vi hadde trengt er at Norges bank kjøper opp Vipps og lanserer det som Norges offisielle betalingsmiddel, uten å avskaffe sedler og mynter ennå. Deretter må de utvide OS-støtten slik at man ikke MÅ ha enten Android eller iOS for å bruke det. Før de avskaffer sedler og mynter så må de eldre få en egen "mobil" som bare kan brukes til Vipps. Én dings - én funksjon.

Hva med turister? 

Skal de også laste ned og registrere seg i Vipps, for å kunne handle i Norge? Virker tungvindt. 

Bankkort er allerede internasjonalt. Bruk Visa - ikke særnorske Vipps. Masse politiske og ideologiske problemstillinger rundt Visa, absolutt — men det får bli en annen diskusjon. Poenget er at kort virker. For alle! Dersom det er mulig går betalingen riktignok igjennom BankAccept, hvis ikke, benyttes Visa (el.l.). 

Nei vel, så er kortbruk håpløst analogt og gammeldags. Riktignok kan man legge til kort i Wallet på mobil, men det er jo ikke en egen fancy app betalingformynder kontrollerer ... Kanskje til det beste?!?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (6 timer siden):

Hva med turister? Kan de ikke bare fortsette med de kortene de allerede bruker? De bruker jo ikke norske kronemynter og sedler uansett. Vipps som digital avløsning fra sedler og mynter trenger jo ikke gå ut over kortbruken.

Mulig jeg misforstod deg.

Trodde du nevnte/mente at Vipps kunne fungert i stedet for kort, dersom man først gjorde nevnte grep rundt Vipps.

Men det var gjerne ikke det du skrev. Kontekst var kanskje mer i retning av "hvordan fikse Vipps", uten hensyn til lading av elbil, etc.. Sry; slik går det når man leser og er trøtt :D Så lenge kort uansett er tilgjengelig (som en slags fallback-løsning) er hvertfall jeg happy! 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Hva med turister? Kan de ikke bare fortsette med de kortene de allerede bruker? De bruker jo ikke norske kronemynter og sedler uansett. Vipps som digital avløsning fra sedler og mynter trenger jo ikke gå ut over kortbruken.

Da skjønner ikke jeg hva vi skal med Vipps i det hele tatt. Jeg har en digital betalingsløsning på mobilen, EMV Payment Tokenization. Den fungerer alle steder i verden som aksepterer VISA eller MasterCard. 

Rett nok, for vennebetaling er Vipps suverent. Det er udiskutabelt. Men for point-of-sale ser jeg ikke hvordan Vipps noensinne skal kunne begynne å konkurrere mot EMV Payment Tokenization en gang. 

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (3 timer siden):

Da skjønner ikke jeg hva vi skal med Vipps i det hele tatt.

Visa og Mastercard er grådige selskaper som hele tiden barberer noe fra transaksjonene. De er ikke under norsk kontroll, norsk lovverk og jurisdiksjon.

Hensikten med Vipps er å ha en norsk offisiell erstatning for mynter og sedler. Med lave eller ingen transaksjonsgebyr. Skjønt de burde fjernet transaksjonsgebyret for større beløp slik at det hadde blitt mer likt sedler og mynter på det punktet. Det er viktig at det er under norsk jurisdiksjon og kontroll. Hvert land burde ha sin valuta eller offisielt digitalt betalingssystem, som gjerne må kunne samarbeide med andre lands betalingssystemer mot et rimelig gebyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I løpet av romjulen fikk jeg for øvrig anledning til å prøve å betale lading med vipps. Funket helt strøkent. Bare å koble til ladekabelen, ta frem mobilen, sikte kameraet inn på QR-koden, aktivere vipps-link og godta beløpet. Kostet NOK 500 og når ladesesjonen var over fikk jeg returnert differansen(ladet for 320-ish). Fikk dessuten en SMS med en https-link hvor jeg kunne følge ladesesjonen i detalj, inkludert egen knapp for å avslutte ladingen.

En positiv ting med opplevelsen var at jeg kunne bruke løsningen uten å lage bruker hos eviny eller installere appen deres. :) 

Potensielt negativt er at om jeg ikke hadde hatt vipps på mobilen allerede så hadde ikke denne løsningen hjulpet meg noe(husk på et dette er en utfyllende løsning, laderne kan fortsatt brukes med andre metoder)

Opplevd negativt: Ingenting. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...