Gå til innhold

Mer og Vipps vil forenkle hurtiglading – lanserer enda en betalingsløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Flott. 

Da kan vi - ikke særlig overraskende - konkludere med at kortautomater fint fungerer utendørs vinterstid. Selv i Røros. 

--

Så har jeg vel ei heller hørt BKK og de andre ladetilbyderne messe over for mye kulde til at kortbetaling er forsvarlig. Det har aldri vært der skoen trykket.

Det tar litt tid å lade opp en elbil, og løsningen da må våre å først reserve er beløp (f.eks kr 1000,-) før lading starter. Når lading er ferdig er det bare å betale tilbake ikke-benyttet beløp. 

Akkurat slik det gjøres på hoteller, og en del andre steder, hvor man på forhånd ikke vet eksakt kostnad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

My point exactly. Disse P-automatene har dyre hærverksikre kortlesere og skjerm, beregnet på utendørs bruk. Ikke billige Nayax-kortlesere i plast som du finner på brusautomater, kaffeautomater og slikt. Jeg tipper løsningen i P-automaten koster 10-20 ganger så mye som en Nayax-leser, om ikke mer. Og fortsatt er den uten PIN-kode tastatur, som gir en masse begrensninger på bruken. I hvert fall har jeg ikke sett noen som har det. 

Hvor mye penger legger folk igjen ved parkering, da?

Dersom det er så sinnsykt dyrt med disse automatene, så går jo parkeringsselskapene enten med minus, eller kanskje det koster ca 1000-lappen å parkere i Røros, da? 

Når selv utendørs offentlige toalett klarer å ha terminal, så kan ikke omkostningene være mange kroner per transaksjon. (Et besøk her koster typisk 20-30 kroner, dersom jeg husker korrekt.)

Ad-hoc parkering i sentrum, mens man handler, er vel også normalt sett på 1-3 timer. Kanske fra 30 til 60 kroner?

Å lade en elbil i 30-45 minutter koster som oftest litt mer. Og hvis transaksjonskost legges på på toppen av dagens pris, så forstår jeg ikke aversjonen. 

Hva er galt med å etterspørre noe mer forbrukervennlig? 😳

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Bankkortleser blir altså ekstra hardware, så ja det blir mye dyrere. Backend blir nok ca. den samme uansett, så liten forskjell der.

Den er grei, vi notereres oss innbitt og nærmest fanatisk motstand mot en betalingsløsning alle andre bransjer i verden har implementert...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

My point exactly. Disse P-automatene har dyre hærverksikre kortlesere og skjerm, beregnet på utendørs bruk. Ikke billige Nayax-kortlesere i plast som du finner på brusautomater, kaffeautomater og slikt. Jeg tipper løsningen i P-automaten koster 10-20 ganger så mye som en Nayax-leser, om ikke mer. Og fortsatt er den uten PIN-kode tastatur, som gir en masse begrensninger på bruken. I hvert fall har jeg ikke sett noen som har det. 

Innlegget mitt var vel egentlig men "litt" motsatt av ditt, ved å vise til at kortlesere som fungerer utendørs, også på værharde steder som i Røros, eksisterer og brukes. Og med priser på la oss si 24,- per time ved en parkeringsplass, der en hurtig/lynlader fort tar inn 100-250 per halvtime, burde være mulig å dekke inn i kostnaden på laderne, spesielt om en terminal dekker f.eks. 4 stolper/ladeplasser for ladende biler.

I ihvertfall inntil alle biler kan verifisere seg gjennom bilens CCS-port ved handshake til laderen. Og denne diskusjonen kan legges død og begravet. Kort/brikker var kanskje viktige da man startet å sette opp ladere. Og kundelojalitet kan man bygg uten å måtte låse en til egen ladebrikke.

Gode, effektive og raske ladere som er rask med handshake, og utstyrt med nok ladere og et godt tilbud i nærheten, er langt viktigere enn å måtte ha lock-in via app og brikke. Selv er jeg registrert hos de fleste, men jeg fyller kun på Mer, Fortum, Recharge eller Kople dersom de er det naturlige valget på det stedet jeg står, ikke på basis av koblingen med app/brikke. Og finnes det flere der jeg skal lade, så vil jeg se an prisen. 

Mine foretrekte ladepartnere er i dag Ionity og BKK. Ionity siden jeg alltid har hatt en mulighet til lade langt billigere enn drop-in, dog via noen firmaer jeg aldri ville brukt om Ionity hadde tilbydt med avtale direkte. Og fordi de har flere ladere og de raskeste laderne. BKK fordi de hittil har vært den eneste andre leverandøren med flere ladere per sted, om man ser bort fra Tesla. Selv om jeg irriterer meg over at de nå er blant de aller dyreste. De har derfor mistet mye av good will hos meg pga høy pris.

Circle K-stasjoner med egne ladere istedet for Ionity-ladere, har jeg i all hovedsak holdt meg unna. Ikke fordi jeg har noe annet mot de, enn at når de først knytter seg til en leverandør (Ionity), så velger de å sette opp samme type ladere i nesten samme farge og design, men i helt egen regi. Føler derfor at de på en måte prøver å lure oss.

Hvor mange samtaler har ikke betjeningen eller support fått, når de ikke kan koble til Circle K med samme brikke/kort som man bruker mot Ionity, eller når man kobler til Ionity med Circel K-brikke, og får svinedyr "drop-in"-pris. Og så er de og freidig nok til å ta betalt for brikke, selv om man kan/kunne bruke samme brikke som f.eks. Fortumbrikken eller nesten en hvilken som helst annen brikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (26 minutter siden):

Den er grei, vi notereres oss innbitt og nærmest fanatisk motstand mot en betalingsløsning alle andre bransjer i verden har implementert...

På meg virker det motsatt, at flere her inne er blinde for muligheten at ladebransjen har rasjonelle grunner for ikke å ha kortbetaling på ladestasjonene sine. Annet enn det lett konspiratoriske ønsket om lock-in.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (38 minutter siden):

På meg virker det motsatt, at flere her inne er blinde for muligheten at ladebransjen har rasjonelle grunner for ikke å ha kortbetaling på ladestasjonene sine. Annet enn det lett konspiratoriske ønsket om lock-in.

Har full forståelse for at det var et poeng da bransjen var ny, og det var usikkert hvor mye laderne ble brukt. På den andre siden er jo mange av ladeoperatørene utgått fra strømleverandørene/nettselskapene selv, elbilstanden er økt kraftig og man ser at laderne brukes.

Vel kan de gå i minus på enkeltstående ladere, men man må se på det å stå litt mindre populære steder sommarkedsføring. "Hos oss finner du ladere overalt". Ergo er det liten grunnlag for å si at det er for dyrt nå.

Det samme er argumentet som enkelte fortelles oss, at det er betaling for parkering som rettferdiggjør minuttprising, og man må gi folk incentiv for å flytte bilen når man er ferdig ladet. Man stiller seg ikke ved en lader mitt mellom 2 byer, ved en bensinstasjon, for å parkere. Man stiller deg der for å lade, og sekundært ta seg en matbit eler gå seg en tur, siden ladingen likevel tar en viss tid.

Og Tesla løser problemet med å stå for lenge på lader (altså når man har passert 100 %SoC) ved å ilegge "straff". Det varsles i appen til bilen, litt før det begynner å løpe, så du skal rekke å flytte bilen før dette inntrer. Og viktigst av alt, dersom det er masse ledig og man ikke er til større bryderi, så bøtelegges man ikke. På andre ladere er det så få alternativer, at boten kunne vært satt høyere. 

Da står man igjen med kun en plausibel forklaring, som og dekkes av all litteratur om markedsføring. Nemlig et forsøk på å binde kunden til seg via en form for lock-in. Er man allerede kunde og har "vår brikke", så skal det altså føre til en slags ubest lojalitet, fordi det ligger i underbevisstheten. 

Det er selvsagt ikke en teori man kan bevise uten tvil at er til stede, men det virker å ha en viss sannhetsgehalt hos alle som ikke er dette helt bevisst. Og selv hos disse viser det seg å ha en viss overvekt av sannsynlighet at stemmer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Kahuna said:

På meg virker det motsatt, at flere her inne er blinde for muligheten at ladebransjen har rasjonelle grunner for ikke å ha kortbetaling på ladestasjonene sine. Annet enn det lett konspiratoriske ønsket om lock-in.

Hva er rasjonale bak en tungvin betalingsløsning som ingen andre bransjer bruker (bortsett fra svømmehaller)?

Hvis man må kjøpe overprisede RFID brikker og bruke en halvtime med knoting på internett for å bli kunde vil jeg anta at det skaper mer aversjon enn lojalitet. Men kundene har ikke noe alternativ.

Bransjen må skjerpe seg. Enten innfører de plug and charge (med en felles registrering) eller så tilbyr de en allment akseptert betalingsform.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
20 hours ago, qualbeen said:

Nei! 

Faktisk ikke. 

Mange har Vipps. Ja. Men ikke alle. 

Dersom man av ymse grunner ikke har BankID vil man ei heller kunne få Vipps. Eller dersom man ikke har et mobilnummer registrert på seg selv. 

Hva med de som faktisk bare ikke ønsker seg Vipps? 

Det må være lov å ikke skaffe seg alt av nymotens dilldall -- selv om jeg rent personlig er veldig glad i nyskapenhet, og derfor var tidlig tidlig ute med å teste Vipps. 

jeg vil tro ca 98% av alle som kan ha vipps, har vipps. 

ikke alle vil heller ha bankkort? man kan ikke regne med "alle" 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Eldre har bankkort, men de har ofte ikke smartmobil eller vipps.

Unger har bankkort. 

Så alle har bankkort.

Jeg vet faktisk om flere (i 20- og 30-årene) som ikke har bankkort. De får ikke kort fra banken sin pga. misbruk (systematisk overtrekk med vilje over tid, selv på debet-kort (ja, det er mulig om du vet hvordan)). Med en liste av betalingsanmerkninger langt som et vondt år så får de heller ikke kredittkort noe sted.

Men de er neppe aktuelle som ladekunder, ingen av de har lappen eller råd til bil på noen som helst måte.

Vipps har de dog, for den kan knyttes til bankkonto. 

Lenke til kommentar

En "ny" forretningside fra MER ?

Trekk / reserver 350 kroner fra alle kunder, og sitt på resten av pengene i 1 til 3 dager.

Renter å tjene på ?

Det enkleste, som fungerer for alle over alt ville vært kort.

Som det er nå er det "kaos", men det som fungerer best for meg er ladebrikke.

Det fungerer hver gang uten å få meldingen " Err " eller " Bilen støttes ikke "

Lenke til kommentar
2 hours ago, John2 said:

En "ny" forretningside fra MER ?

Trekk / reserver 350 kroner fra alle kunder, og sitt på resten av pengene i 1 til 3 dager.

Renter å tjene på ?

Det enkleste, som fungerer for alle over alt ville vært kort.

Som det er nå er det "kaos", men det som fungerer best for meg er ladebrikke.

Det fungerer hver gang uten å få meldingen " Err " eller " Bilen støttes ikke "

Reserverte transaksjoner er ikke gjenomførte, så pengene er ikke overførte enda. Så nei, du kan ikke få renter på de pengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 12.2.2022 den 8.04):

Hva er rasjonale bak en tungvin betalingsløsning som ingen andre bransjer bruker (bortsett fra svømmehaller)?

Ja hva kan det være? Har du gjort noe som helst forsøk på å tenke deg grunner til hva rasjonalet kan være? Jeg har fortsatt ikke sett noen klare å tilbakevise prisargumentet. At det har blitt rimelig å få kortleser til idrettslagets kiosk er ikke relevant her. Du må vise at det var billigere enn alternativet(RFID) da ladeoperatørene begynte å bygge ut ladere.

Dessuten er det sånn at 'bordet fanger', når vi allerede har en ikke-perfekt men fungerende infrastruktur som bruker RFID så hever det terskelen for både eksisterende og nye operatører for å ta en bruk en alternativ betalingsmetode(kort). Spesielt når den alternative metoden heller ikke er 'perfekt' i forhold til tiltenkt bruk.

 

6RCURCGB skrev (På 12.2.2022 den 8.04):

Bransjen må skjerpe seg. Enten innfører de plug and charge (med en felles registrering) eller så tilbyr de en allment akseptert betalingsform.

Jeg er enig i at plug and charge bør være fremtiden. Hvor rasjonelt er det da å innføre en 'allment akseptert betalingsform' nå? Hvor mye vil ikke det koste? Om vi skulle hatt kortbetaling burde det vært innført for 10 år siden. Nå er det RFID og apper som gjelder mens vi venter på plug and charge. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Kahuna said:

Jeg har fortsatt ikke sett noen klare å tilbakevise prisargumentet.

Det er ikke ført bevis for at kortbetaling ville være noe dyrere enn "lojalitetsbrikker". Alle andre butikker baserer seg på å ta imot betaling med kort og kontant. Rasjonale for at ladestasjoner kun skulle bruke brikke er???

10 hours ago, Kahuna said:

Nå er det RFID og apper som gjelder mens vi venter på plug and charge. 

Mao. STYR som andre har påpekt... Nå er det ikke aktuelt for oss å dra på tur med el-bil av mange grunner men dette ladestyret er grunn nok i seg selv til å ta fossilbilen istedenfor...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (11 timer siden):

Det er ikke ført bevis for at kortbetaling ville være noe dyrere enn "lojalitetsbrikker". Alle andre butikker baserer seg på å ta imot betaling med kort og kontant. Rasjonale for at ladestasjoner kun skulle bruke brikke er???

Er det ikke åpenbart at to tekniske løsninger er dyrere enn en?

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Gammel tråd, men fortsatt relevant!

For en uke siden skulle jeg lade opp Leafen på Ikea Åsane. Hadde med to små barn i bilen, for sikkerhets skyld.

Det ble en helt håpløs opplevelse, med store problemer med å oppnå kontakt mellom nettsiden og lader (denne aktøren hadde ikke egen app, kun nettside). Utålmodige og slitne barn førte til at jeg etter femten minutter med kluss og drit på telefon ga opp. Vi gikk i stedet inn på Ikea og fikk en matbit. En liten time senere fikk jeg heldigvis startet ladeøkten ... men herregud! 

Så utrolig mye enklere det hadde vært med kortterminal, og «tapping» av kort eller mobil!

 

Derfor .. endelig; 

Sitat

Vil ha slutt på app-kaos: Innfører krav om kortbetaling

Alle nye ladestasjonar skal ha krav om kortbetaling for elbilar frå 2023. Regjeringa vil også sette ein tidsfrist for å bygge ut dagens ladarar.

https://www.nrk.no/vestland/vil-ha-slutt-pa-app-kaos_-innforer-krav-om-kortbetaling-1.16212242

  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (4 timer siden):

Gammel tråd, men fortsatt relevant!

For en uke siden skulle jeg lade opp Leafen på Ikea Åsane. Hadde med to små barn i bilen, for sikkerhets skyld.

Det ble en helt håpløs opplevelse, med store problemer med å oppnå kontakt mellom nettsiden og lader (denne aktøren hadde ikke egen app, kun nettside). Utålmodige og slitne barn førte til at jeg etter femten minutter med kluss og drit på telefon ga opp. Vi gikk i stedet inn på Ikea og fikk en matbit. En liten time senere fikk jeg heldigvis startet ladeøkten ... men herregud! 

Så utrolig mye enklere det hadde vært med kortterminal, og «tapping» av kort eller mobil!

 

Derfor .. endelig; 

https://www.nrk.no/vestland/vil-ha-slutt-pa-app-kaos_-innforer-krav-om-kortbetaling-1.16212242

Ikea Åsane har Recharge, og kan brukes med Fortum Charge&Drive-appen. Men enig i at det er klønete. Satser på kortlesere må ettermonteres på alle de gamle stasjonene også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...