Gå til innhold

Mer og Vipps vil forenkle hurtiglading – lanserer enda en betalingsløsning


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (23 timer siden):

Som ikke ville vært et problem ved lading da svindelen ville blitt oppdaget av første person som prøvde å lade og dermed faktisk ikke fikk ladet. Verre med parkering der du ikke får noen indikasjon på at ting ikke virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (9 minutter siden):

Som ikke ville vært et problem ved lading da svindelen ville blitt oppdaget av første person som prøvde å lade og dermed faktisk ikke fikk ladet. Verre med parkering der du ikke får noen indikasjon på at ting ikke virker.

Personen ville trodd den ikke fungerte, så prøvd en ny lader, og blitt svindlet 2 ganger innen en time.

Høres ut som at alle "proffene" bruker brikke, så en slik svindel vil ikke bli oppdaget på en lang stund, og blir den oppdaget, og fjernet, så kommer det en ny en innen en uke.
QR-kode er ikke trygt å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Og igjen, svært mye dyrere å bygge ut. Som igjen vil føre til høyere priser. Og såmer det jo alltid noen som sverger til kontanter og også vil ha kontantautomat ;)

Hakk i plata her nå ja. Har du noen gang jobbet med terminaler og betalingssystemer? Jeg har. Det er ikke så dyrt som du tror å integrere med en betalingsterminal. Det er såpass billig at du har de på brusautomatene på T-banen til og med. Og det er ikke gratis å vedlikeholde og ha kort-betaling på nett heller.

Dette er bare for å låse kundene til sine tjenester.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
xaco skrev (18 minutter siden):

Hakk i plata her nå ja. Har du noen gang jobbet med terminaler og betalingssystemer? Jeg har. Det er ikke så dyrt som du tror å integrere med en betalingsterminal. Det er såpass billig at du har de på brusautomatene på T-banen til og med. Og det er ikke gratis å vedlikeholde og ha kort-betaling på nett heller.

Dette er bare for å låse kundene til sine tjenester.

Igjen, ingen vits i å sammenligne med terminaler for småbeløp innendørs. Sammenlign heller med kostnaden for kortterminal på bensinpumper, det er mye mer relevant. Gjerne en slik frittstående sak som dekker 4 pumper elns. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Har sett noen betale med mobilen i kassa på Rema.
Ofte tar det mye lengre tid enn å betale med kort, og de må ofte ha hjelp. 

Mulig Rema har en dårlig app da. Med Coop sin er det ett trykk på "betal" og så FaceID som autentisering. Tar 2-3 sekunder. Og jeg slipper å stå ved kortterminalen og betale, kan gjøre det mens jeg står og pakker varer. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Den der fungerer neppe på Røros vinterstid. Og vet du hvordan den fungerer? I 2012 var det hurtigladere i Norge med samme løsning og man fikk bare betalt for 15 minutter i slengen. Håpløst.

Har de ikke utendørs kortbetaling på Røros da?

Ingen parkeringsplasser du kan dra kortet på?

Ingen bensinstasjoner med kortautomat? 

Ingen brusautomar eller annen "vending machine" utendørs?

---

Det er ikke bare mulig å få til. Det er også ganske billig. 

Jeg kan kjøpe bussbillett og betale med kort. Jeg kan kjøpe kaffe på toget og betale med kort. Jeg kan betale meg inn på offentlige toaletter, både innendørs og utendørs, med kort.

Jeg kan fylle bensin med kort.

Alt dette fungerer - sommer som vinter. Det er et løst problem. Og det er ikke svindyrt. Det er ei heller gratis. Men la meg få muligheten til å betale med kort. Og gi meg samtidig gjerne min del av kortautomat-regningen. Helt innafor det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (Akkurat nå):

Har de ikke utendørs kortbetaling på Røros da?

Ingen parkeringsplasser du kan dra kortet på?

Ingen bensinstasjoner med kortautomat? 

Ingen brusautomar eller annen "vending machine" utendørs?

---

Joda, helt sikker. Men neppe med de billige Nayax-kortleserne. Som for øvrig er noe forbannet dritt. De finnes overalt på togene og det er helt bingo om de virker med kontaktløs betaling eller ikke. Som oftest ikke. 

Brusautomater utendørs? I Røros? Nei, det har jeg aldri sett. Måtte hatt noen kraftige varmeelementer da ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Som ikke ville vært et problem ved lading da svindelen ville blitt oppdaget av første person som prøvde å lade og dermed faktisk ikke fikk ladet. Verre med parkering der du ikke får noen indikasjon på at ting ikke virker.

Om ikkje smarte forbrytare setter opp systemet sitt slik at ladinga blir betal og startar, mot eit ekstra påslag til mellomleddet. Om påslaget ikkje er for stort er einaste tydelege teiknet kven betalinga har gått til på kontoutskrifta. Og namnet på svindlarane kan likne mykje på legal mottakar sitt namn.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 10.2.2022 den 10.54):

Ingen turister har Vipps. Krever norsk BankID for å komme i gang, tross alt. 

Snu på det, neste gang du er i Sverige og trenger å lade: hvor brukervennlig er det at du må betale med Swosh (eller hva det heter?). Eventuelt så kan du etablere kundeforhold med ti ulike svenske selskaper, hvor kanskje halvparten av de krever svensk telefonnummer for å fullføre registreringen? 🥴

Norge har aldri hatt tradisjon for å legge til rette for turister. De får som regel greie seg som best de kan. Men ja, jeg er helt enig med deg at Vipps ikke er turistvennlig. Jeg mener også at kortautomat burde være standard betalingsløsning på hurtigladere.

Poenget mitt var bare at Vipps er tross alt en forbedring i forhold til dagens situasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

Som ikke ville vært et problem ved lading da svindelen ville blitt oppdaget av første person som prøvde å lade og dermed faktisk ikke fikk ladet. Verre med parkering der du ikke får noen indikasjon på at ting ikke virker.

Så enkelt er det ikke.

Vi som har kjørt litt rundt, vet at det er helt vanlig at en og annen lader ikke virker. 

I praksis vil man derfor gå videre til neste lader, og starte prosessen på ny.

Ved å bytte ut QR-kode på 25-33% prosent av lade-uttak, kan du holde svindelen i live ganske så lenge uten å bli oppdaget -- nettopp fordi folk får ladet rett ved siden av. 

Et lite tips er jo å presentere teksten «obs, denne lader er ute av drift, vennligst prøv neste» rett etter at du har svindlet til deg betaling.

Lekende lett, og jeg forstår ikke hvordan dette effektivt kan oppdages av hverken kunder eller tilbyder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mrSeven skrev (7 minutter siden):

alle i vipps har norge. 

Nei! 

Faktisk ikke. 

Mange har Vipps. Ja. Men ikke alle. 

Dersom man av ymse grunner ikke har BankID vil man ei heller kunne få Vipps. Eller dersom man ikke har et mobilnummer registrert på seg selv. 

Hva med de som faktisk bare ikke ønsker seg Vipps? 

Det må være lov å ikke skaffe seg alt av nymotens dilldall -- selv om jeg rent personlig er veldig glad i nyskapenhet, og derfor var tidlig tidlig ute med å teste Vipps. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Ja, fordi vil ikke vil betale mer for ladingen bare fordi enkelte sinker ikke klarer å håndtere en app eller registrere en brikke.

Hvordan vet du at det blir dyrere? Er eksisterende betalingsløsning helt gratis for ladetilbyderene?

Er de som vil bruke kontaktløs betaling sinker?

Hvilke butikker er det som pålegger kundene å bruke app eller kjøpe en overpriset RFID brikke for å handle?

6 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det blir som å kreve å få tilbake betjente bomstasjoner for å kunne betale bompenger kontant. Sikkert praktisk for noen men det koster mye og gjør det dyrere for alle.

Ikke helt, det er "ingen" som vil ha kontantautomat på ladestasjonene.

Det som etterspørres er implementering av en betalingsløsning som fungerer overalt i verden og ikke krever noen forberedelser (utenom gangbart bankkort såklart).

6 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Om noen hurtigladeleverandører går den veien kommer jeg til å prøve å unngå de der det er mulig.

Utrolig...

Endret av 6RCURCGB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jammen har de ikke utendørs parkeringsautomat i Røros:

image.png.c4eee8923e5e4cda49e091bfec1d0d1b.png

https://www.google.com/maps/place/Tufta+Parkering/@62.5753644,11.3840443,3a,75y,271.49h,96.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_KDJYC3VfHQqjGqNAgKnKQ!2e0!7i13312!8i6656!4m9!1m2!2m1!1sparkering+i+røros!3m5!1s0x466c64dd63b74a11:0xa9c51148c2660ad5!8m2!3d62.5753711!4d11.3835053!15sChJwYXJrZXJpbmcgaSByw7hyb3OSAQtwYXJraW5nX2xvdA

Fikk riktignok ikke tatt bilde av forsiden, fordi Street View i Google Maps ikke tillot meg å klikke meg inn på selve parkeringsplassen. Men jeg vil sterkt utgå fra at denne automaten fungerer fint også på vinterstid.

Mulig de har flere, men som jeg ikke tok meg tid til å finne på Street View. Men fungerer det på parkeringsautomater, så bør det jammen kunne fungere på en ladestolpe og.

Og poenget er jo uansett ikke å bannlyse verken appløsninger eller kort/brikkeløsninger, men kunne få normalpris med det mest brukte alternativet til kontanter. Ikke alle av oss er så veldig keen på å legge igjen info om bankkortet overalt, men det er ikke et valg per i dag, så da koster det ett ekstra Visakort til egen konto, slik at man har kontroll på hva som trekkes av hvem.  Bruker riktignok samme konto til å dekke parkering, buss/kollektivbilletter, streamingabonnement og nettkjøp, men må da "alltid" (riktignok ikke om det bare er 2-300 kroner eller mindre) fører over penger før betaling av nettkjøp utføres, da jeg aldri har mye penger inne på den kontoen.

Rent ideelt skulle de gjerne hatt løsning for å betale med kontanter og, men det er nok bare i mine drømmer. Skjønner veldig godt at det ikke er et alternativ, selv om dette også har fungert på bensinstasjoner og andre steder, før kortbetaling ble så gjennomført. Slike automater ble alt for ofte ødelagt av folk på utkikk etter kjappe penger, og heller ikke alle de som samlet inn, var alltid helt å stole på.

EDIT: Fant jammen en i sentrum og:
image.thumb.png.0fac047f3f0aee1a7c0bf351da371f4f.png

https://www.google.com/maps/@62.5750743,11.3860795,3a,75y,118.45h,74.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKeUkB8wCfM-GTIxRBt9Sbw!2e0!7i13312!8i6656

Endret av Snowleopard
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (2 timer siden):

Hvordan vet du at det blir dyrere? Er eksisterende betalingsløsning helt gratis for ladetilbyderene?

Ikke helt, det er "ingen" som vil ha kontantautomat på ladestasjonene.

Eksisterende løsning (hardwaremessig) kommer ferdig integrert i ladestasjonene fra produsent. Bankkortleser blir altså ekstra hardware, så ja det blir mye dyrere. Backend blir nok ca. den samme uansett, så liten forskjell der. Service og reparasjoner blir nok også høyere. Vi snakker om det godt femsifret antall ladestasjoner her i landet, så det blir MANGE kortlesere. 

Jeg husker en annen tråd der en i fulle alvor etterspurte kontantautomater på ladestasjonene ja, så enkelte blir nok ikke fornøyd med mindre...;)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Jammen har de ikke utendørs parkeringsautomat i Røros:

image.png.c4eee8923e5e4cda49e091bfec1d0d1b.png

https://www.google.com/maps/place/Tufta+Parkering/@62.5753644,11.3840443,3a,75y,271.49h,96.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_KDJYC3VfHQqjGqNAgKnKQ!2e0!7i13312!8i6656!4m9!1m2!2m1!1sparkering+i+røros!3m5!1s0x466c64dd63b74a11:0xa9c51148c2660ad5!8m2!3d62.5753711!4d11.3835053!15sChJwYXJrZXJpbmcgaSByw7hyb3OSAQtwYXJraW5nX2xvdA

Fikk riktignok ikke tatt bilde av forsiden, fordi Street View i Google Maps ikke tillot meg å klikke meg inn på selve parkeringsplassen. Men jeg vil sterkt utgå fra at denne automaten fungerer fint også på vinterstid.

Mulig de har flere, men som jeg ikke tok meg tid til å finne på Street View. Men fungerer det på parkeringsautomater, så bør det jammen kunne fungere på en ladestolpe og.

My point exactly. Disse P-automatene har dyre hærverksikre kortlesere og skjerm, beregnet på utendørs bruk. Ikke billige Nayax-kortlesere i plast som du finner på brusautomater, kaffeautomater og slikt. Jeg tipper løsningen i P-automaten koster 10-20 ganger så mye som en Nayax-leser, om ikke mer. Og fortsatt er den uten PIN-kode tastatur, som gir en masse begrensninger på bruken. I hvert fall har jeg ikke sett noen som har det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...