Gå til innhold

Mer og Vipps vil forenkle hurtiglading – lanserer enda en betalingsløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (13 minutter siden):

Det blir for dyrt.

 

https://www.nrk.no/vestland/vil-ha-slutt-pa-app-kaos_-innforer-krav-om-kortbetaling-1.16212242

Kravet om kortbetaling eller kontaktlaus betaling vil gjelde for alle nye ladepunkt over 50 kW frå 2023.

I tillegg vil det bli sett ein tidsfrist for ettermontering ved dagens ladestasjonar, ein frist som førebels ikkje er bestemt enno.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 minutter siden):

https://www.nrk.no/vestland/vil-ha-slutt-pa-app-kaos_-innforer-krav-om-kortbetaling-1.16212242

Kravet om kortbetaling eller kontaktlaus betaling vil gjelde for alle nye ladepunkt over 50 kW frå 2023.

I tillegg vil det bli sett ein tidsfrist for ettermontering ved dagens ladestasjonar, ein frist som førebels ikkje er bestemt enno.

Blir det billig at det blir et krav? 

JEg er fullstending i mot at det kommer et teknologispesifikt myndighetskrav. Krav bør i størst mulig grad være teknologinøytrale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 minutter siden):

JEg er fullstending i mot at det kommer et teknologispesifikt myndighetskrav. Krav bør i størst mulig grad være teknologinøytrale.

Forsåvidt enig, men hvordan skal du ellers få kjørt inn kortbetaling på alle stasjoner? Det er jo et jævla mareritt å bruke om du ikke har Tesla. 

En annen løsning kunne vært at vi kunne hatt en felles brikke for alle stasjoner, og at du kun måtte registrere betalingsinformasjon en plass. Men det skjer selvføgelig ikke. Synes det er synd at ikke flere får til automatisk betaling når du plugger i laderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (17 minutter siden):

Forsåvidt enig, men hvordan skal du ellers få kjørt inn kortbetaling på alle stasjoner? Det er jo et jævla mareritt å bruke om du ikke har Tesla.

Ved å kreve kort er det ikke lenger teknologinøytralt.

Kravene bør ligge på funksjonalitet. 'Marerittet' skyldes blant annet at ingen samarbeider, tvungen roaming høres for meg ut som et fornuftig funksjonalitetskrav. 

 

Kanskje åpenhet på prismodell kunne vært et krav men myndighetene har jo allerede godtatt en nettleiemodell som er forvirrende inntil det parodiske så hvorfor skal elbiler slippe lettere unna? Eller er mottoet 'åpen men forvirrende'?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bransjen har hatt flere år på seg til å komme med universale, ikke-ekskluderende betalingsløsninger, men har ikke ville ta valget om dette. Istedet har det vært innelåsende løsninger som gjør det vanskelig for turister og folk som ikke eier elbil i utgangspunktet, å komme i gang på en enkel måte.

Bransjen har derved indirekte sørget for at kravet kommer. Og hva er dem med teknologi-nøytralt at man tillater å ekskludere det eneste reelle alternativet til kontanter?

Mer (grønn kontakt), Bilkraft (BKK og senere Infinity) og Recharge (Fortum Charge & Drive) har fått støtte til å bygge et marked og ladere rundt omkring, g sånn sett skape seg selv et marked og et forsprang på andre ladeoperatører, men jeg føler de har vært for opptatt med å mele sin egen kake og skape ekskluderende løsninger, fremfor åpne standarder og løsninger.

Nå har elbilistene talt, og da i form av elbilforeningen sine medlemmer. NAF representerer mange flere enn elbilister, så jeg tar dems undersøkelse med en viss klype salt. Og jeg er NAF-medlem, ikke Elbilforeningen-medlem.

Vipps er en markedsaktør med egeninteresse, og det viser seg ved at de tar NAF sit synspunkt som gir de et sugerør inn i potten som elbilistene utgjør. Dette blir derfor mer et partsinnlegg enn noe annet. For hvordan skal de uten smartmobil, uten Vipps , norsk kontonummer og uten norsk adresse, få betalt gjennom Vipps?

Det har for endel av oss vært vanskelig nok å få ladet i våre nærmeste naboland Sverige og Danmark fordi alle laget nasjonale løsninger, og gjorde det svært vanskelig å være elbilturist. Jeg er derfor kategorisk motstander av at man skal gå for løsninger som ikke kan brukes av utenlandske turister på elbilferie i Norge, enten de leier elbil i Norge, eller kommer med egen elbil.

Så lenge Plug'n Charge ikke er tilgjengelig for alle elbiler, så er dermed kortbetaling det eneste riktige, universale betalingsmiddelet som å være på plass. Og ingen har sakt at dette skal kaste ut kort/brikke eller app som en mulighet. De kan godt co-eksistere.

Kontekst:

https://www.tv2.no/broom/vipps-sjefen-feil-a-bygge-flere-tusen-taeppe-tarn/15341287/

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Vipps er en markedsaktør med egeninteresse, og det viser seg ved at de tar NAF sit synspunkt som gir de et sugerør inn i potten som elbilistene utgjør. Dette blir derfor mer et partsinnlegg enn noe annet. For hvordan skal de uten smartmobil, uten Vipps , norsk kontonummer og uten norsk adresse, få betalt gjennom Vipps?

Jeg leste i den artikkelen at «en av tre nordmenn helst vil scanne en QR-kode og betale med Vipps», og det er en nesten komisk tendensiøs fremstilling. Jeg har enda aldri brukt Vipps til betaling i butikk, og så lenge *Pay løsninger finnes kommer jeg aldri til å gjøre det heller. Å tæppe med mobilen eller klokka er peak enkelhet, det blir ikke enklere enn det. 

Få på plass kortterminaler; den universelle og globale løsningen for betaling av absolutt alle varer og tjenester finnes allerede. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (44 minutter siden):

Og bli scammet, med mindre det er snakk om en QR kode på en skjerm.
Hvem som helst kan putte en QR-kode på stolpen. 

Gjelder ikke det samme for kortterminaler? Det er ikke så lenge siden det var en liten industri å lage falske minibankfronter for å stjele kort og kode. Ladestasjoner er i likhet med minibanker ubetjent, noe som gjør dem sårbare for tukling.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Kahuna said:

Gjelder ikke det samme for kortterminaler? Det er ikke så lenge siden det var en liten industri å lage falske minibankfronter for å stjele kort og kode. Ladestasjoner er i likhet med minibanker ubetjent, noe som gjør dem sårbare for tukling.

Tenker du på skimming? Det var noe man kunne gjøre den gangen kredittkortene ikke hadde mer sikkerhet enn de RFID taggene ladeoperatørene liker å bruke (magnetstripene). Dagens chip eller kontaktløse betaling er ikke sårbare for skimming. Du får ikke tak i nøkkelmatrialet som ligger i kortet siden det aldri kommuniseres over grensesnittet.

Da er du redusert til å kunne sette opp din egen kortterminal og håpe noen vil betale deg noe med den, men den må være registrert på den som får pengene overført så som svindelmetodet er det temmelig lite egnet og medfører nedstenging og besøk av onkel ganske raskt.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Burde vel være enkelt å fikse plug'n charge på alle elbiler, gamle også. Er jo bare å bytte ut pluggen i bilen med innebygd nfc brikke, er såppas lite at det kan kanskje monteres direkte på pluggen istede for å bytte ut hele også. Resten er software.. krever tilgang til nett og en mobil da selvsagt, men det gjør vel alt nå uansett.

Sykt at det skal være så dårlig med standarder på alt.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 timer siden):

Nå skal det littebittegranne mer teknisk kompetanse og jobb til for å installere og skjule kortscannere og tilbehør enn å printe ut og klistre opp en lapp med en QR-kode på.

Ikke egentlig, det krevdes kompetanse for å *lage* skimmere men ikke like mye for å bruke dem.

Du får plass til mye informasjon på en QR-kode. Nok til at den kan signeres kryptografisk med vipps sine egne sertifikater og da *burde* vipps-appen kunne si fra om at QR-koden er tuklet med.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 timer siden):

Tenker du på skimming? Det var noe man kunne gjøre den gangen kredittkortene ikke hadde mer sikkerhet enn de RFID taggene ladeoperatørene liker å bruke (magnetstripene). Dagens chip eller kontaktløse betaling er ikke sårbare for skimming. Du får ikke tak i nøkkelmatrialet som ligger i kortet siden det aldri kommuniseres over grensesnittet.

I ganske mange år lå informasjon dobbelt på norske kort, både i chip og på magnetstripe. Er magnetstripen endelig forlatt nå?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 minutter siden):

I ganske mange år lå informasjon dobbelt på norske kort, både i chip og på magnetstripe. Er magnetstripen endelig forlatt nå?

Fortsatt magnetstripe på kortene jeg får, men om jeg prøver å trekke kortet så får jeg opp melding om at jeg må bruke chip.
Så usikker på om terminaler som har chip lesing, leser av magnetstripen.

Lenke til kommentar
Curuion skrev (2 timer siden):

Sykt at det skal være så dårlig med standarder på alt.

Der er det jo faktisk en standard. 'Alle' ladere har RFID, problemet er at de som regel bare er koblet til selskapet som eier eller drifter dem. 

At de følger samme standard ser du enklest om du skaffer deg ladebrikke fra NAF eller elbilforeningen. De kan, med litt arbeid, brukes nesten overalt.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Fortsatt magnetstripe på kortene jeg får, men om jeg prøver å trekke kortet så får jeg opp melding om at jeg må bruke chip.
Så usikker på om terminaler som har chip lesing, leser av magnetstripen.

Magnetstripen er sikkert deaktivert i terminalen. Grunnen til at den fortsatt finnes er at du skal kunne bruke kortet ditt på steder hvor terminalene ikke har chipleser. Om du aldri reiser slike steder kan selvfølgelig magnetstripen deaktiveres på kortet.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Kahuna said:

I ganske mange år lå informasjon dobbelt på norske kort, både i chip og på magnetstripe. Er magnetstripen endelig forlatt nå?

Det er ikke dobbelt opp. Magnetstripen inneholder bare en kortidentifikasjon. I.e. ekvivalent til å lese nummeret som står trykt på kortet. Chip/NFC kort har en sikkerhetsmodul som holder nøkkelinformasjonen hemmelig. Istedet utveksler kort og leser en transaksjon og kortet genererer en kryptografisk signatur for denne transaksjonen og kommuniserer det til leseren. Denne signaturen kan du bare benytte ovenfor banken for å få det avtalte beløpet og kun en gang. M.a.o. å sniffe denne kommunikasjonen gjør deg ikke i stand til å duplisere kortet. 

At en del brukersteder i en overgangsperiode aksepterte å bruke magnetstripen i tilegg til chip/NFC betyr ikke at disse metodene var ekvivalente. Betalingsformidlere vil nå stort sett ikke lengre akseptere magnetstripe siden den ikke har den sikkerheten chip/NFC kan gi. (I.e. magnetstripen kan enkelt dupliseres, noe som er mye mye vanskeligere med chip/NFC.) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 9.12.2022 den 15.18):

Det er ikke dobbelt opp. Magnetstripen inneholder bare en kortidentifikasjon. I.e. ekvivalent til å lese nummeret som står trykt på kortet. Chip/NFC kort har en sikkerhetsmodul som holder nøkkelinformasjonen hemmelig. Istedet utveksler kort og leser en transaksjon og kortet genererer en kryptografisk signatur for denne transaksjonen og kommuniserer det til leseren. Denne signaturen kan du bare benytte ovenfor banken for å få det avtalte beløpet og kun en gang. M.a.o. å sniffe denne kommunikasjonen gjør deg ikke i stand til å duplisere kortet. 

At en del brukersteder i en overgangsperiode aksepterte å bruke magnetstripen i tilegg til chip/NFC betyr ikke at disse metodene var ekvivalente. Betalingsformidlere vil nå stort sett ikke lengre akseptere magnetstripe siden den ikke har den sikkerheten chip/NFC kan gi. (I.e. magnetstripen kan enkelt dupliseres, noe som er mye mye vanskeligere med chip/NFC.) 

Alt en svindler trenger er at magnetstripen inneholder nok informasjon til å gjennomføre svindelen. At stedet der skimmeren er installert ikke godtar magnetstripe spiller liten rolle siden kortdataene brukes et sted med lavere sikkerhet.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kahuna said:

Alt en svindler trenger er at magnetstripen inneholder nok informasjon til å gjennomføre svindelen. At stedet der skimmeren er installert ikke godtar magnetstripe spiller liten rolle siden kortdataene brukes et sted med lavere sikkerhet.

Og hvor er så det? Jeg har ikke sett noen kortbrukersteder som fortsatt godtar magnetstripe i normal drift. Noen tar de sikkert som nødløsning, men da er det gjerne knyttet til ID sjekk.

Magnetstripen er i dag såpass utfaset at en svindler ikke får utnyttet den til noe nyttig, i så måte opfyller den ikke kriteriet ditt om å inneholde nok informasjon til å gjennomføre svindelen.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...