Gå til innhold

Meta truer med å stenge Facebook og Instagram i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan begynne å lure på hva som snurrer rundt i hodet til de som kommer med slike trusler.  Jeg stiller meg tvilende til om avtalene i det hele tatt ville blitt godkjent i dag, tatt i betraktning GDPR og Schrems-II dommen.  

Et annet spørsmål er om styret i Facebook ville godtatt at Facebook/Instagram plutselig mister flere hundre millioner brukere.  Ville nok hatt litt innvirkning på annonseinntektene.

Men dersom de virkelig vil slutte å betjene EU så sier jeg bare god tur.  

Lenke til kommentar
Aetius skrev (2 timer siden):

Ren bløff, slik situasjonen deres er nå. Men det er jo lov å håpe.

Vil vel heller påstå at det er eit pressmiddel for å få det som dei vil. I ei tid med fallande aksjekurs og stor konkurranse frå TikTok og andre plattformar så er det ikkje noko sjakktrekk å kutte ut Europa.

Dei får vel leite etter fleire konkurrenter å kjøpe opp for å ikkje ramle av lasset, men TikTok blir nok verre å få hendene i. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Zeph said:

Vil vel heller påstå at det er eit pressmiddel for å få det som dei vil. I ei tid med fallande aksjekurs og stor konkurranse frå TikTok og andre plattformar så er det ikkje noko sjakktrekk å kutte ut Europa.

Dei får vel leite etter fleire konkurrenter å kjøpe opp for å ikkje ramle av lasset, men TikTok blir nok verre å få hendene i. 

Jeg skriver bløff fordi de har mer å tape på å gjøre det, enn på å gi seg. Mao, de bløffer.

Lenke til kommentar

Det blir jo bare komisk når Frankrike truer med å blokkere Meta, så truer Meta med å blokkere Frankrike (og resten av EU). Jeg venter bare på at EU utfordrer de på hvor reell trusselen er og setter stadig flere krav, mens Meta backer tilbake på punkt etter punkt.

Dvs. det begynner å gå opp for myndigheter i EU hvilke praksiser dette selskapet driver med. De onde delene av dette monsteret (og alle andre lignende tjenester) skal selvsagt bygges ned over tid, når lovverk og reguleringer oppdateres til å stå i stil til de utfordringene teknologien medfører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært en drøm kommet i oppfyllelse.

Blir spennende hvordan google kommer til å løse dette her, med tanke på at Google Analytics ble felt på noe av det samme som Meta helt nylig, nemlig data som lagres i USA hvor de kan bli tvunget til å gi beskyttet persondata fra Europa til etterretningen/justisvesenet.

Sånn som det ser ut nå så kan man ikke lovlig bruke google analytics, selv med anonymiserte data, så veldig mye lengre. Med den enorme tekniske kompetansen vi har rundt anonymiserte data og svære korrelerte datasett, så kan jo anonymiserte data bli gjort ikke-anonymiserte, var jo tross alt det de som var spydspissen i dommen mot dem.

Personlig sett så er det to engelske ord som oppsummerer hva jeg synes om problemene til Meta og Google i Europa:

Get fucked.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...