Gå til innhold

Tar betalt for eFaktura


Mr.M

Anbefalte innlegg

Strømleverandøren Agva Kraft tar like mye betalt for å sende ut efaktura som papirfaktura. – En måte å lure kundene for penger, sier Forbrukerrådet.

https://e24.no/naeringsliv/i/47GGRE/stroemselskap-tar-betalt-for-efaktura?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

fler enn meg som er overrasket over at dette er mulig?

det er vel en gjengs oppfatning blant folk flest at eFaktura er gratis-alternativet vs. papirfaktura sendt med Posten.

Men nå kan man altså ikke være sikker.

Ikke minst kommer dette i et litt grelt lys, all den tid bankene for tiden peser på for å få kundene til å aktivere den såkalte "Alltid eFaktura" ordningen, senest innen 14. mai

eks.
https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/na-forsvinner-efaktura-til-fordel-for-alltid-efaktura

forhåpentligvis er det de færreste aktørene der ute som prøver å snike inn gebyr på kr.59 for eFaktura

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (1 minutt siden):

Jeg mener å huske at eFaktura har en kostnad knyttet til seg, men har aldri hørt om at den kostnaden (som er veldig lav) har blitt ført tilbake til kunden. Her er nok Agva rett og slett utspekulerte.

"prisen for å sende ut 500 efaktura er på 3,4 kroner per stykk".

Meget kynisk av de. Jeg foretrekker efaktura over autogiro for å holde oversikt, samt enkelt endre konto om det trengs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (24 minutter siden):

Kan du ikke bare bruke autogiro. Det er jo en eldre og godt innarbeidet løsning jeg aldri har sett noen ta betalt for, og du slipper å skrive inn KID-nummer som på en vanlig faktura.

du mente vel AvtaleGiro

jo, for egen del har jeg flere.

men har to autopass-avtaler som jeg hitil har fått faktura på epost, og må fylle ut/betale manuelt i nettbanken. Men dette hadde jeg tenkt til å slutte med og få det over på eFakura i nettbanken (kunne vel kanskje klinket til med Avtalegiro på de også, men har liksom strittet litt imot pga. frykt for at det kan være feil med passeringer etc. Men kanskje litt ubegrunnet frykt da. Evt. feil må jo uansett ryddes opp i så ville blitt pes uansett tenker jeg)

Men jeg har ennå ikke klikket Godta på den omtalte "Alltid eFaktura" greia som kommer. for da sier man ja til alle kjente og ukjente. Kan riktinok fjerne de aktørene du ikke vil ha, i etterkant. Og ble enda mer skeptisk når det er mulig å ta gebyr for eFakyura også. Da må man lese alle avtalevilkår med liten skrift. Selv om jeg tror den omtale aktøren i første innlegg og lignende frekkaser er et mindretall der ute.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Er det ikke en lov som sier at de kun kan ta fakturagebyr for å dekke kostnader for fakturaen?

vet ikke?, men også aktører som Telenor ligger vel oppe rundt 60 kroner for papirfaktura?

Ifølge artikkelen er stykkkostnaden kr. 27,80 for utsendelse av 50 brev.

for eFaktura er stykkostnaden kr. 3,49 for 500 utsendelser

og så kan de sikkert plusse på egne "administrasjonkostnader" for å havne på 60 kroner etc.

det koker i grunn ned til at man bør få vite om det tydelig på forhånd synes jeg, i fall en aktør driver med denslags på eFaktura. Papirfaktura vet vi koster skjorta, det er det andre som er noe nytt.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (37 minutter siden):

Er det ikke en lov som sier at de kun kan ta fakturagebyr for å dekke kostnader for fakturaen?

Nei. Slikt finnes ikke. Firmaer kan ta hva de vil, men kunden skal være informert om den summen ved inngåelse av en avtale der det kommer en faktura. 80 kr i gebyr er ganske vanlig.

Derimot er det satt en makssats på inkassosalær på kr 700. Altså kan selskaper som driver inkasso kreve kr 700 i gebyr på første regning uten å ha gjort annet enn å sende ut en purreregning.

Å si ja til alltid efaktura ønsker jeg ikke.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (14 minutter siden):

Å si ja til alltid efaktura ønsker jeg ikke.

er vi nesten ikke pokka nødt? (innen 14. mai)

hvis ikke, får man etter den datoen, papirfaktura automatisk.

dog er det mulig dette gjelder kun nye aktører du får et kundeforhold til, mens allerede eksisterende eFaktura-avtaler (pr. nå) fortsetter å løpe, også over den datoen(?)

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

er vi nesten ikke pokka nødt? (innen 14. mai)

hvis ikke, får man etter den datoen, papirfaktura automatisk.

dog er det mulig dette gjelder kun nye aktører du får et kundeforhold til, mens allerede eksisterende eFaktura-avtaler (pr. nå) fortsetter å løpe, også over den datoen(?)

Det er det som er uklart for meg.

Jeg ønsker selv å godkjenne på forhånd hvem som får lov til å sende meg efaktura. Er godt fornøyd med slik det er nå. 

Det virker merkelig å måtte godkjenne på nytt de efakturaer man allerede har godkjent. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fakturagebyr til private skal oppgis tydelig før kunden handler og stå i salgsbetingelsene. De forbrukere som får fakturagebyr uventet på en vanlig faktura kan bare stryke det og betale uten. Det er ikke lovlig med prispåslag etter at prisen er avtalt, og fakturagebyr er et slikt påslag, selv om man kaller det for noe annet. De fleste bedrifter man klager på et slikt til er raske til å kreditere det, da de fleste vet at et slikt er ulovlig etter Lov om forbrukerkjøp. Jeg har klaget vekk og strøket flere hundre slike fra fakturaer i løpet av min karriere. Ikke en eneste kreditor har prøvet å innkassere det.

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut til at det er noen lovbestemt begrensning hva gjelder fakturagebyrets størrelse, se Ot.prp.nr. 44 (2001-2002) s. 192 om forbrukerkjøpsloven § 37 tredje ledd: "Bestemmelsen innebærer ingen materielle begrensninger i adgangen til å ta gebyr for utstedelse og sending av regning". Hovedpoenget virker å være at fakturagebyret klart må følge av avtalen. 

Så spørs det om forbrukerkjøpsloven i det hele tatt gjelder, jf. § 2 annet ledd bokstav c. 

En kan jo spørre seg hvor rimelig det er med så høye gebyr for å sende eFaktura, når det koster noen få kroner per utsendelse. Ikke kan det være mye tid som går med til å kjøre kravene/fakturaene heller. Det er etter min erfaring en enkel prosess hvor du sender en fil til banken. 

 

Konklusjonen må vel være at man holder seg unna slike selskaper, og håpe at deres praksis ikke gir motivasjon for andre selskaper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
emeritus skrev (2 timer siden):

En kan jo spørre seg hvor rimelig det er med så høye gebyr for å sende eFaktura, når det koster noen få kroner per utsendelse. Ikke kan det være mye tid som går med til å kjøre kravene/fakturaene heller. Det er etter min erfaring en enkel prosess hvor du sender en fil til banken.

Poenget er nok at Agva vil at kunden oppretter avtalegiro (gebyrfritt). Det har ingenting med å dekke kostnader for utsendelse av efaktura.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enda mere sleipt er det å kreve fakturagebyr på abonnement, da det blir ilagt hver gang man skal betale. Håpet er at fakturagebyret ikke skal betraktes som et pristillegg. Det ER et pristillegg, og ikke noe annet. Det øker dekningsbidraget, derfor.

Mange opererer med "prisfloker" av ulike slag, og leverandører av tjenester er de verste. Mobiloperatører har en lang syndeliste av floker, så det (var) er kul kramp i h.....  sammenligne priser på mobiltjenester. Mange av de prøvde seg med fakturagebyr, men det gikk ikke siden kundene ikke har mulighet til å betale kontant, så skal de heller ikke betale ekstra når de bare trenger å vite hva det koster. Så prøvde de seg med ekstra gebyr for spesifikasjon av regningen, men det står i loven at faktura skal være spesifisert. Alt sammen for å hindre prissammenligninger.

For å illustrere hvor fort det blir penger av småting, så ta det lokale supermarked, som omsetter for hundretusener i bæreposer som de kjøper for 30-40 øre og selger for 3 kr - med reklame på. Noen er solide, mens andre er direkte halvråtne og revner. Biltema selger grå bæreposer man kan bruke til søppel for 50 øre pr stk på rull. Så kan vi kjøpe bærenett eller bruke COOP og BUNNPRIS sine solide bæreposer om og om igjen - glem REMA sine. Spar 1000 kr året.

Lenke til kommentar

Har gått i en slik felle når jeg har skiftet strømavtale internt hos Gudbrandsdal Energi, da måtte jeg opprette efaktura og avtalegiro for å unngå gebyr. Noe jeg hadde gjort i den forrige strømavtalen hos GE, men skjønte ikke at jeg måtte gjøre det på nytt og da ble jeg belastet gebyr i flere måneder. Alltid noe detaljer man glemmer i forbifarten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...